در میان 1500 گونه زنجره‌ای که روی زمین زندگی می‌کنند، magicicada که ساکن آمریکای شمالی است، زندگی چرخه زندگی شگفت‌انگیزی دارد. این زنجره هر 17 سال یک بار و با رسیدن دما به 64 درجه فارنهایت از خاک بیرون خواهد آمد.

محبوبه عمیدی: زنجره‌ها پس از 17 سال از زیر خاک بیرون می‌آیند، نسل تازه‌ای را به وجود می‌آورند، می‌میرند و پس از 17 سال دیگر فرزندان آنها با صدایی که به 90 دسی‌بل می‌رسد و با قطارهای شهری برابر است، به نیویورک باز می‌گردند. آخرین باری که این زنجره‌ها در نیمکره شمالی دیده شده‌اند، سال 1996/1375 بوده است.

بیش از 1500 گونه زنجره‌ در جهان وجود دارد. در میان این گونه‌ها  اعضای جنس  Magicicada که ساکن آمریکای شمالی است، به دلیل چرخه زندگی 17 ساله‌اش که اغلب زیر خاک و به شکل لارو سپری می‌شود، شناخته‌شده است. حشره نابالغ از ریشه گیاهان تغذیه می‌کند تا زمان بیرون آمدن از خاک فرا برسد.

زنجره

کریگ گیبز که حشره‌شناس است، می‌گوید: «هر جا که درختان قدیمی بی‌هیچ تغییری طی 17 سال گذشته، وجود داشته باشند، می‌توانید این زنجره‌ها را ببینید. تا چند هفته دیگر میلیون‌ها زنجره از پناهگاه‌های زیرزمینی خود بیرون می‌آیند، نسل تازه‌ای را به وجود می‌آورند و می‌میرند. تمام این اتفاقات طی بیست و چند روز می‌افتد و دیگر تا 17 سال بعد از این زنجره‌ها خبری نیست».

جالب است که بدانید تا دما به عدد جادویی 64 درجه فارنهایت (17.8 درجه سانتیگراد) نرسد، زنجره‌ها ظاهر نخواهند شد. آخرین‌بار آنها در 21 مه 1996/اول خردادماه 1375 و با گرم شدن هوا از خاک بیرون آمده‌اند.

زنجره

گیبز می‌گوید: «امسال هم تا دما بالاتر از این نرود، زنجره‌ها از پناهگاه خود بیرون نخواهند آمد. با رسیدن دما به 64 درجه فارنهایت خاک را کنار می‌زنند، برای جفت‌گیری آماده می‌شوند و زیر پوست درختان تخم‌ریزی می‌کنند. لاروها پس از خارج شدن از تخم خود را به خاک می‌رسانند تا چرخه حیات تازه را آغاز کنند. فکر می‌کنم این زنجره‌ها از معدود حشراتی هستند که می‌توانند توجه ریاضی‌دانان را به خود جلب کنند. آنها چرخه حیات شگفت‌انگیزی دارند که در نیمکره شمالی 17 سال و در نیمکره جنوبی 13 سال طول می‌کشد. به زودی زنگ ساعت بیولوژیک آنها در نیمکره شمالی به صدا درخواهد آمد. در این زمان اصلا لازم نیست دنبال آنها بگردید، صدای گوش‌خراش 90 دسی‌بلی زنجره‌ها به سادگی همه‌جا شنیده می‌شود».

53273

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 291508

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مل IR ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۷
    15 2
    از این حشرات هم در جنگل های بلوط زاگرس یافت می شود که سروصدای زیادی دارند.
  • علیرضا IR ۰۲:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۱
    2 0
    اینا توی منطقه ی ما خیلی زیاده (البته نه همین نوع) و هر تابستون صداشون تو تمام شهر می پیچه و واقعاً گاهی تبدیل به سوهان روح میشن.
  • علی صانعی A1 ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۷
    0 0
    خیلی عجیب است وما باید به قدرت خدا بیشتر از آنچه که فکرش را می کردیم پی ببریم راستی چگونه می فهمند کهبعد از 17 سال بالای خاک بیایند؟