۰ نفر
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۴

ری هری‌هاوزن یکی از چهره‌های پیشگام جلوه‌های انیمیشنی که مبدع بسیاری از تکنیک‌های استاپ-موشن بود، در 92 سالگی از دنیا رفت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بنیاد ری و دایانا هری‌هاوزن اعلام کرد این استاد پیشکسوت جلوه‌های ویژه روز سه‌شنبه درگذشت.
 

ری هری‌هاوزن به خاطر کار خود در حوزه جلوه‌های ویژه در دهه‌های 1950 و 1960 در کلاسیک‌های فانتزی مانند «هفتمین سفر سندباد» (1958) و «جیسن و آرگونات‌ها» (1963) بسیار مورد احترام بود.
 

او تکنیک نمایش تصویر از جلو و عقب در حالت تک فریم در یک زمان مشخص را گسترش داد و با این تکنیک به شخصیت‌های خیالی و مخلوقات ما قبل از تاریخ جان بخشید، تکنیکی که نمونه پیشرفته آن امروز یکی از استانداردهای صنعت سینماست.
 

هری‌هاوزن برای فیلم «جیسن و آرگونات‌ها» صحنه‌های معروف نبرد اسکلت‌ها با استفاده از شمشیر را خلق کرد و موجودات فضایی را در فیلم‌هایی چون «زمین در برابر بشقاب‌‌های پرنده» (1956) و «20 میلیون مایل مانده به زمین» (1957) به کار برد.
 

آکادمی علوم و هنرهای سینمایی در 1992 برای تقدیر از جادوی تصویری هری‌هاوزن یک جایزه اسکار اعطاء کرد.
 

جرج لوکاس خالق سری فیلم‌های «جنگ‌های ستاره‌ای» درباره او گفته است: «هری منبع الهام تمام کسانی بوده که در صنعت جلوه‌های ویژه فعال هستند. هنر فیلم‌های اولیه او که همه ما با آن‌ها بزرگ شده‌ایم، برای‌ ما الهام‌بخش بوده است. بدون ری هری‌هاوزن احتمالا «جنگ‌های ستاره‌ای» هم نبود.»
 

هری‌هاوزن در سال‌های دور تکنیک‌های استاپ-موشن خود را در هر فیلم کم‌هزینه‌ای به کار می‌برد. جلوه‌های او خلق صحنه‌های تماشایی در فیلم‌های سینمای فاجعه مانند «The Beast From 20,000 Fathoms» تولید 1953 و «از اعماق دریا آمد» (1955) را موجب شد. او در فیلم «یک میلیون سال پیش از میلاد» (1966) دایناسورها را خلق کرد.


ری هری‌هاوزن اسکلت‌های جنگجوی فیلم «جیسن و آرگونات‌ها» را طراحی کرد 
 

هری‌هاوزن در دهه 1970 و سال‌های بعد از آن جلوه‌های ویژه فیلم‌هایی مانند «سفر طلایی سندباد» (1973)، «سندباد و چشم ببر» (1977) و «برخورد تایتان‌ها» (1981) را خلق کرد که در فیلم آخر لارنس اولیویر، مگی اسمیت، کلر بلوم و اورسولا آندرس بازی کردند.
 

او یک‌بار گفت: «این‌ها را فیلم‌های درجه ب در نظر می‌گرفتند، چون با بودجه کم ساخته می‌شدند، اما عمر فیلم‌های ما از بسیاری از فیلم‌های درجه آ که آن زمان ساخته می‌شد، بیشتر بود.»
 

هری‌هاوزن تخصص خود را خلق «مخلوقات فانتری» می‌دانست و هیولاها را به شکلی قابل باور مانند بازیگران واقعی در قاب قرار می‌داد.
 

او سال 1981 به لس آنجلس تایمز گفت: «من کار هیولایی نمی‌کنم. منظورم این است که هیولاها با سینمای وحشت مترادف هستند. من به این نوع سینما علاقه ندارم... نمی‌خواهم کسی را بترسانم. می‌خواهم تخیلات، فانتزی‌ها و افسانه‌ها را خلق کنم.»
 

هری‌هاوزن خود موضوع فیلم مستند «بیگانه‌ها، اژدهاها، هیولاها و من» (1986) به کارگردانی ریچارد جونز شد.
 

از دیگر فیلم‌های او می‌توان به مستند «دنیای حیوانی» (1956)، «جزیره اسرارآمیز» (1961)، «اولین انسان در ماه» (1964) و «The Valley of the Gwangi » تولید 1969 اشاره کرد.
 

او به جلوه‌های ویژه که این روزها در سینما به کار می‌رود چندان علاقه نداشت و زمانی گفت: «الان باید دو ساعت مردن یک نفر را تحمل کنید... امروز همه چیز بسیار گرافیکی و بیشتر هراس‌انگیز است.»
 

ری هری‌هاوزن 19 ژوئن 1920 در لس آنجلس به دنیا آمد. او در 1933 فیلم «کینگ کونگ» را دید و مجذوب جلوه‌های ویژه آن شد و به قول خودش به این فیلم «اعتیاد» پیدا کرد. او از ویلسن اُبراین طراح جلوه‌های ویژه «کینگ کونگ» الهام گرفت و به خانه‌اش رفت تا بعضی از مخلوقات آماتوری خودش را به او نشان بدهد.
 

هری‌هاوزن در دوران دبیرستان عضو یک باشگاه علمی تخیلی شد و با دو نفر دیگر که به اندازه خودش شیفته بودند، آشنا شد: ری برادبری و فورست جی. آکرمن.
 

او یک عکاس مشتاق بود و در دانشکده لس آنجلس سیتی در رشته عکاسی و مجسمه‌سازی تحصیل کرد. هری‌هاوزن در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی طراحی هنری خواند و پس از فارغ‌التحصیلی در مجموعه انیمیشن «Puppetooons» ساخته جرج پال کار کرد. او سپس در دوران جنگ جهانی دوم در ارتش خدمت کرد.
 

فعالیت سینمایی هری‌هاوزن از 1949 با فیلم «جو یانگ توانا» آغاز شد. او در 1953 به استخدام استودیو برادران وارنر درآمد و مسئولیت ساخت جلوه‌های ویژه «The Beast From 20,000 Fathoms» را به عهده گرفت. او در این فیلم از تکنیک‌های خود برای قرار دادن دایناسورها و دیگر مخلوقات حیرت‌آور در پس‌زمینه داستان استفاده کرد.
 

او سپس در سه فیلم علمی تخیلی تولید استودیو کلمبیا کار کرد که یکی از آن‌ها «هفتمین سفر سندباد» بود.
 

در 1981 موزه هنر مدرن نیویورک برای یک ماه نمایشگاهی را به مرور آثار هری‌هاوزن اختصاص داد و بعدها سینماتک آمریکا هم از او تقدیر کرد.    
 

بنیاد ری و دایانا هری‌هاوزن که سال 1986 تاسیس شد، به حفظ نام و آثار هری هاوزن اختصاص دارد.
 

هالیوود ریپورتر / 7 مه / ترجمه: علی افتخاری
 

5858

کد خبر 291691

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر IR ۱۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۸
    9 7
    ری هری هاوزن بی شک بزرگترین پیشگام جلوه های ویژه بود. هری هاوزن اسم «ری» را به خاطر علاقه اش به شخصیت دلبر فیلم کینگ کنگ 1933 یعنی «فی ری» برگزید کار درخشان او در «جک غول کش» و جنگ اسکلت ها در جیسون و آرگونات ها از شاهکارهای سینمای علمی تخیلی هستند.
  • بدون نام IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۹
    3 0
    منم خیلی جلوه های ویژه رو دوست دارم خدا رحمتش کنه