اهم اخبار: نامعتبرشدن راهنمای تشخیص بیماری‌های روانی، جنجال داروی ضدبارداری در آمریکا، دادگاه پژوهشگری که بر اثر ابتلا به ممنژیت درگذشته بود و بی‌مسوولیتی دانشمندان چینی در آزمایش یک ویروس فوق‌العاده خطرناک.

عرفان خسروی: برخی از مهم‌ترین اخبار دانش و فناوری این هفته عبارتند از نامعتبرشدن راهنمای پیشین تشخیص بیماری‌های روانی، ادامه جنجال داروی ضدبارداری در آمریکا، دادخواهی برادر پژوهشگری که بر اثر ابتلا به ممنژیت درگذشته بود و پژوهش غیرمسئولانه دانشمندان چینی در طراحی و آزمایش یک ویروس فوق‌العاده خطرناک جدید.


بیمارهای‌های روانی از نو
موسسه ملی سلامت روانی ایالات متحده (NIHM) اعلام کرد که «راهنمای تشخیصی و آماری بیماری‌های روانی» (DSM) که پیش‌ از این به عنوان راهنمای روان‌درمانگران استفاده می‌شد، معتبر نخواهد بود. تامس اینسل مدیر موسسه ملی سلامت روانی هفته گذشته اعلام کرد که این راهنما برای مدتی طولانی به عنوان یک راهنمای طلایی برای شناسایی بیماری‌های روانی استفاده شده است، ولی اکنون دیگر برای پژوهش‌های علمی مناسب نیست، از این رو موسسه ملی سلامت از پژوهش‌هایی حمایت خواهد کرد که از تعاریف ارائه شده در DSM فراتر روند. انجمن روان‌شناسان آمریکا (APA) کمتر از دو هفته دیگر نسخه جدید DSM را منتشر خواهد کرد.
 

استیناف ضدبارداری
سازمان غذا و داروی آمریکا هفته گذشته یک قرص ضدبارداری فوری بدون نیاز به تجویز پزشک در اختیار افراد پانزده-شانزده ساله قرار داد. روز بعد از آن دولت آمریکا علیه این کار سازمان غذا و دارو که دستورش را یک ماه پیش‌تر ادوارد کورمن (Edward Korman) قاضی ارشد ارشد نیویورک داده بود، درخواست استیناف کرد. ادوارد کورمن دستور داده بود تا سازمان غذا و داروی آمریکا داروی لوونوجسترل (levonorgestrel) را در سراسر آمریکا بدون نیاز به نسخه پزشک و محدودیت سنی در دسترس قرار دهد. خبر این تصمیم کورمن علیه تصمیم دولت اوباما را پیش‌تر در همین ستون دیده بودیم.
 

هزینه‌های اندوهبار یک قحطی
قحطی اخیر در سومالی در فاصله سال‌های 2010/1389 تا 2012/1391 بیش از 258,000 نفر را به کام مرگ فرستاد. نتیجه بررسی‌هایی که چند روز پیش منتشر گردید از این آمار پرده برداشت. بیش از نیمی از کشته‌شدگان زیر پنج سال بودند. این گزارش توسط شبکه سامانه‌های هشدار اولیه قحطی (FEWS NET) منتشر شده که توسط سازمان توسعه بین‌المللی ایالات متحده واقع در واشنگتن تأسیس شده است. پژوهشگران تصور می‌کنند حدود 5 درصد جمعیت ساکن نواحی جنوبی و مرکزی سومالی تا کنون مرده‌اند. این واقعه دردناک نخستین قحطی بزرگ طی 25 سال گذشته بوده است و بر اثر خشکسالی شدید رخ داده است.

تصویری که در ابتدای این مطلب می‌بینید مربوط به یکی از همین خانواده‌های قحطی‌زده سومالی است.
 

دانشمندان؛ علیه حیوانات خیزید!
بیش از 4000 نفر از سراسر جهان بیانیه‌ای در حمایت از دانشمندان دانشگاه میلان در ایتالیا امضا کردند. این دانشمندان همان‌هایی بودند که خبر اشغال‌شدن حیوان‌خانه تحقیقاتی‌شان را توسط فعالان حقوق حیوانات پیش‌تر از این در همین ستون منتشر کرده بودیم. طرفداران حقوق حیوانات برچسب‌های قفس‌های جانوران آزمایشگاهی را عوض کردند و با این کار نتایج سال‌ها تحقیقات دانشمندان را به باد دادند. دانشمندان دانشگاه میلان پس از این واقعه اظهار کردند برای بازیابی این اطلاعات از دست رفته سال‌ها کار مجدد باید انجام شود. بیانیه امضا شده توسط مؤسسه‌ای سوئیسی منتشر شده که طرفدار آزادی در استفاده از حیوانات در تحقیقات است.
 

جایی برای مغزهای درون‌گرا
سه مؤسسه در ایالات متحده که از تحقیقات مرتبط با بیماری اوتیسم (درون‌گرایی) حمایت می‌کنند، اعلام کردند که به زودی شبکه‌ای از تسهیلات به نام BrainNet برای جمع‌آوری و تحلیل داده‌های مختلف از مغز افراد درگذشته مبتلا به درون‌گرایی، به ویژه کودکان، تأسیس خواهد شد. این شبکه که مراکزی در نیویورک، کالیفرنیا و تگزاس دارد، نمونه‌های بافتی از مغز مبتلایان به اوتیسم را برای پژوهشگرانی که همیشه نیازمند مطالعه مغز افراد بسیار جوان بوده‌اند خواهد فرستاد. تسهیلات BrainNet ضمناً برای آگاه‌سازی جامعه نسبت به اهمیت مطالعه روی مغزهای جوان، اهدای مغزهای جوان مبتلا به اوتیسم را تبلیغ و تشویق خواهد کرد.
 

دادخواهی مننژیتی
برادر یک پژوهشگر 25 ساله که سال گذشته بر اثر ابتلا به باکتری Neisseria meningitidis درگذشته بود، علیه حکومت ایالات متحده ادعای غرامتی 20 میلیون دلاری کرد. ریچارد دین در حالی که در موسسه تحقیقات و آموزش کالیفرنیای شمالی روی واکسنی برای مقابله با مننژیت کار می‌کرد به این بیماری مبتلا شد و درگذشت. اکنون برادرش به دنبال گرفتن غرامتی سنگین بابت مرگ او از دانشگاه کالیفرنیا و سرپرستان آزمایشگاه است.
 

آیا بشریت به خاطر سهل‌انگاری دانشمندان چینی منقرض خواهد شد؟
پژوهشگران چینی به خاطر پژوهشی که هفته پیش منتشر شد و در آن نشان داده شده بود که آنفلوانزای مرغی H5N1 می‌تواند از طریق هوا میان خوکچه‌های هندی منتقل شود، مورد انتقاد قرار گرفتند. ویروس H5N1 از مهندسی ژنتیک ویروس همه‌گیر انسانی H1N1 به دست آمده است. می‌توانید نتایج این پژوهش را در این‌جا مطالعه کنید. روبرت می سرپرست پیشین انجمن سلطنتی لندن این پژوهش را «غیرمسئولانه» دانست و از بابت نشت آلودگی در آزمایشگاه، انتقال بیماری از انسان به انسان و همه‌گیری قریب‌الوقوعی که از یک آزمایشگاه چینی آغاز می‌شود، اظهار نگرانی کرد. پژوهشگران چینی گفته‌اند که این پژوهش به آن‌ها در نظارت بر نحوه همه‌گیری این ویروس یاری خواهد رساند.
 

برآوردهای نفتی
سازندهای صخره‌ای زیرزمینی در شمال ایالات متحده نشان می‌دهد میزان نفت این سازندها بش از دو برابر برآوردهای پیشین است. سازمان زمین‌شناسی آمریکا در گزارشی که هفته پیش منتشر کرد، این موضوع را ابراز کرد. سازند «سه چنگال» که در زیر قسمت‌هایی از داکوتای شمالی و مونتانا قرار دارد، پیش از این حاوی مقدار اندکی نفت تصور می‌شود. اما تحقیقات جدید نشان داده که در این سازند حدود 3.73 میلیارد بشکه نفت وجود دارد که بیشتر از سازند «باکن» سازند نفت‌دار دیگری در همان منطقه است که تصور می‌شود حاوی 3.65 میلیارد بشکه نفت باشد.
 

کروناویروس عربی
موارد ابتلا به کروناویروس جدیدی به نام hCoV-EMC که سال گذشته در عربستان کشف شده بود، به سرعت در حال ازدیاد هستند. سیزده مورد جدید ابتلا به این ویروس توسط عربستان سعودی به سازمان بهداشت جهانی گزارش شده است که هفت مورد از آن‌ها به مرگ منتهی شد. تمام این مرگ‌ها مربوط به یک بیمارستان هستند که نشان می‌دهد این ویروس می‌تواند از انسانی به انسان دیگر منتقل شود. در مجموع 30 مورد ابتلا به این ویروس در سطح جهان گزارش شده که 18 مورد آن‌ها به مرگ منتهی شده اند.
 

گازهایی که آمارشان از دستمان در رفته
تنها 37 ٪ از 800 شرکت بزرگ جهان آمار درست گازهای گلخانه‌ای متصاعد شده از کارخانه‌هایشان را ارائه می‌کنند. این موضوع را سازمان سرمایه‌گذاری محیطی (EIO) که مؤسسه‌ای است غیرانتقاعی در فرنشام انگلیس، اعلام کرده است. شرکت‌های ایتالیایی و اسپانیایی بیش از بقیه میزان آلودگی‌ها را اعلام می‌کنند. بیش از نیمی از این شرکت‌ها داده‌هایی کامل و تأییدشده از آلودگی متصاعدشده توسط کارخانه‌هایشان منتشر می‌کنند. مؤسسه EIO شرکت‌ها را بر اساس آسیبی که به محیط زیست می‌رسانند رده‌بندی می‌کند. اکنون رئیس EIO اعلام کرده این موضوع به منزله هشداری برای شرکت‌هایی است که میزان زیادی آلودگی به محیط زیست تصعید می‌کنند ولی داده‌های مربوط به این آلودگی‌ها را اعلام نمی‌کنند.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 292104

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرزاد IR ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۳
    14 2
    سلام.جالب بود.
  • من A1 ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۲/۰۴
    1 0
    چین الانم نیمی از دنبا رو از بین برده.با اون جنسای بدرد نخور بنجلش