بر اساس گزارش خبرگزاری ریانوستی، 94 درصد ایرانی‌ها چهره‌ روسیه را بد می‌دانند.

سمیر شهباز رییس بخش خارجی خبرگزاری «ریا نووستی» روسیه طی گفتگویی اعلام کرد: در نظرسنجی اینترنتی که توسط «ریا‌نووستی» خبرگزاری روسیه انجام گرفته، بیش از 94 درصد از شرکت‌کنندگان ایرانی گفته‌اند که چهره‌ روسیه در ایران بد است. در نظرسنجی قبلی این خبرگزاری نیز میزان این افراد حدود 89 درصد بوده است.

 «ریا‌نووستی» با خبرگزاری‌های رسمی ایران از جمله ایرنا همکاری می‌کند و در نمایشگاه و جشنواره بین‌المللی رسانه‌ها در تهران نیز شرکت فعالی دارد.  سمیرشهباز، اخیرا در ایران بود و با مقام‌های رسمی و همچنین با مردم عادی دیدار کرده است. وی در این گفتگویی به نگرش ایرانی‌ها در قبال روسیه و نظر سنجی این خبرگزاری پرداخت.

اهمیت موضوع ایران در رسانه‌های روسیه
سمیر شهباز رییس بخش خارجی «ریانووستی» معتقد است که موضوع ایران به‌ویژه مسئله هسته‌ای آن در سطح رسانه‌های دنیا یکی از موضوع‌های مهم جامعه جهانی است. شهباز در ادامه توضیحاتش ضمن اشاره به جایگاه ایران در سیاست خارجی روسیه اظهارمی‌کند که ایران نقش کلیدی در ثبات منطقه دارد و روسیه و ایران شریک استراتژیک هم هستند.

نظرسنجی «ریانووستی»، خبرگزاری روسیه نشان می‌دهد که کاربران ایرانی آن با سیاست کنونی روسیه مخالف هستند. ولی آیا چهره‌ روسیه در منظرایرانی‌ها واقعا آنگونه است که در ریانوستی توصیف شده و آیا نظر ایرانی‌ها نسبت به این کشور تغییرکرده است؟
ما در سایت خبرگزاری «ریانووستی» حتی نظراتی که علیه روسیه مطرح می‌شوند و سیاست‌های روسیه را در ایران انتقاد می‌کنند نیز انعکاس می‌دهیم. خبرگزاری، اخبار و گزارش‌های خود را بر اساس واقعیات ایران منتشر می‌کند و اگر غیر از این بود نتیجه‌ نظرسنجی سایت ما نیز به گونه‌ای دیگر بود.

«ریانووستی»  گزارش‌های مختلفی از تظاهرات اعتراضی ایرانی‌ها منتشر کرده است. نه تنها سایت فارسی بلکه دیگر سایت‌های این خبرگزاری تظاهرات تهران و دیگر شهرهای ایران را پوشش خبری داده‌اند.

اخبار مربوط به اعتراض‌ها در ایران یکی از موضوع‌های اصلی بخش فارسی و دیگر زبان‌های خبرگزاری نووستی بود. رویدادهای ایران  در راس گزارش‌های ما قرار می‌گرفت. ما هیچ چیزی را پنهان نکردیم. همراه با نظر مقام‌های رسمی مانند آیت الله خامنه‌ای، احمدی نژاد یا متکی، نظر رهبران اپوزسیون، میر‌حسین موسوی و مهدی کروبی را نیز انعکاس دادیم.

بسیاری از رسانه‌های روسی زبان تظاهرات ایرانی‌ها را به اعتراض‌های مردم برخی از جمهوری‌های سابق شوروی تشبیه می‌کنند و نتیجه می‌گیرند که اعتراض‌ها در ایران نوع دیگری از انقلاب رنگی است.
من اخیرا در ایران بودم وامکان یافتم که علاوه بر مقام‌های رسمی کشور با مردم عادی نیز صحبت کنم. ایرانی‌ها انسان‌های باسوادی هستند و درک عمیقی از سیاست دارند. نیازی نیست به آنها یاد داد چکار باید بکنند. آنها خودشان می‌دانند، چه باید کرد.

علیرغم نتایج نظرسنجی «ریانووستی»  به طور کلی ایرانی‌ها در قبال روسیه نظر مثبتی دارند.

در نظرسنجی «ریانووستی» حدود 5 درصد از کاربران ایرانی این خبرگزاری چهره روسیه را مثبت ارزیابی کردند. روند رویدادهای ایران در ماه‌های اخیر نشان می‌دهد که گرایش‌های ضد روسی در ایران تشدید می‌یابد و این مسئله در نگرش ایرانی‌ها نسبت به سیاست روسیه نیز تاثیرمنفی گذاشته است. این نظر سنجی و اینکه چه تاثیری در بیان مسائل ایران در رسانه‌های روسی زبان خواهد داشت؟
به‌نظر من اگر واقعا چنین چیزی باشد، ما بایستی دراین باره بیاندیشیم و درک واقعی از اتفاقاتی که به وقوع می‌پیوندد، و از همه مهمتر اینکه چرا این اتفاقات رخ می‌دهد، داشته باشیم. اگر ما به این سئوالات پاسخ بدهیم در آنصورت همه چیز به گونه دیگری خواهد بود.

در مجموع ایرانی‌ها نسبت به روسیه نظر مثبتی دارند و اگر آنها نظر منفی نسبت به روسیه پیدا کنند، به دلیل کمبود اطلاعات است و خبرگزاری «ریانووستی» درصدد است خلاء اطلاعات را پر کند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 29257

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۸۸/۰۹/۱۹
    1 1
    پس 6 درصد بعدی چه کسانی هستند؟؟؟