سه روز بعد از انتشار گفتگوی رییس نمایشگاه با ایسنا در خصوص علت جمع آوری «صراحتنامه» آیت الله هاشمی رفسنجانی، حالا رییس نمایشگاه با فارس گفتگو کرده و آن خبر را «خبرسازی» نامیده است!

 

به گزارش خبرآنلاين، در حالي كه 20 ارديبهشت خبر جمع آوري كتاب «صراحتنامه» متن كامل گفتگوي ماهنامه مديريت ارتباطات با آيت الله هاشمي رفسنجاني، منتشر شد، حالا و بعد از پايان نمايشگاه اين خبر تكذيب شده است!  علی اسماعیلی، رييس نمايشگاه كتاب 3روز قبل در گفت‌وگو با ایسنا، درباره‌ مسأله‌ کتاب «صراحت‌نامه» که ظاهرا تا دو روز اول نمایشگاه کتاب هم ارائه می‌شده است، گفت: این موضوع به این دلیل بوده است که گاهی مواردی به نقل از شخصیت‌ها آورده می‌شود و ما برای این‌که بتوانیم به آن کتاب برای عرضه در نمایشگاه کتاب مجوز بدهیم، مجبوریم این‌گونه نقل قول‌ها را از مراکز ذی‌صلاح استعلام کنیم تا ببینیم نقل قول‌ها با واقعیت تطبیق دارند یا خیر؟ مسأله‌ این کتاب هم به خاطر این موضوع بوده است.او توضیح داد: ضوابط حضور کتاب در نمایشگاه تعریف شده است و هر کتابی که از وزارت ارشاد مجوز چاپ بگیرد و از طریق اداره‌ کتاب اعلام وصول شود، می‌تواند در نمایشگاه حضور پیدا کند. اسماعیلی درباره‌ کتاب «صراحت‌نامه» نیز گفت: مراحل اعلام وصول و استعلام این کتاب نیز طولانی نشده و کارهای آن در دست اقدام است. او همچنین در پاسخ به این سؤال که کتاب یک بار منتشر و عرضه شده است‌، اظهار کرد: کتابی که در خانه کتاب اعلام وصول نشده باشد‌، طبق مقررات، اجازه‌ عرضه پیدا نمی‌کند.

 

حالا و سه روز بعد از انتشار اين خبر، به فارس گفته: این موضوعات اشتباهی است که مطبوعات مرتکب می‌شوند؛ ما همیشه به طور کلی پاسخ می‌دهیم، ممکن است مصداقی سوال شود، اما ما هیچگاه مصداق را جواب نمی‌دهیم؛ بلکه به ارائه روند می‌پردازیم.

وی ادامه داد: هر کتابی که در واقع چاپ می‌شود و از ما مجوز می‌گیرد، باید اعلام وصول شود، پس از اعلام وصول کتاب قابل توزیع است. سرپرست معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره کتاب «صراحت‌نامه» و اینکه عنوان می‌شود این اثر مجوز ندارد، گفت: کتاب «صراحت‌نامه» مشکلی ندارد، حتی از سطح نمایشگاه کتاب هم جمع نشد؛ ما هیچ گزارشی حتی مکتوب پیرامون جمع‌آوری کتاب «صراحت نامه» نداشتیم، این موضوع یک خبرسازی بود. این مقام مسئول ادامه داد: این کتاب توزیع شده و مجوز هم داشته است؛ اگر خبرنگاری سوال می‌کند ما کلی پاسخ می‌هیم؛ اگر این کتاب هم ضوابط را رعایت کند مجوز پخش دارد و اگر رعایت نکند طبیعی است بر اساس ضوابط عمل می‌کنیم.

سرپرست معاونت فرهنگي ارشاد البته به اين نكته اشاره نكرده كه «خبرسازي» مذكور از سوي شخص خود ايشان صورت گرفته و نه مطبوعات، ضمن اينكه عمل به ضوابط نيز مي تواند «جمع آوري» كتابي باشد كه شايد در گزارش هاي مكتوب به آن اشاره اي نشده باشد!

اسماعيلي البته به اين نكته هم اشاره نكرده است كه چرا بعد از گذشت ماه ها انتظار، «هاشمی رفسنجانی؛ کارنامه و خاطرات 1369، اعتدال و پیروزی» مجوز نشر دريافت نكرده است. در حالی که قبل از آغاز نمایشگاه کتاب، خبر انتشار و توزیع جدیدترین کتاب خاطرات و کارنامه آیت الله هاشمی رفسنجانی به همراه کتاب خاطرات همسر وی، در رسانه ها منتشر شد، با پایان یافتن نمایشگاه کتاب، خبری از این دو کتاب نشد تا اينكه دفتر نشر معارف انقلاب اسلامی، ناشر اين دو اثر، اطلاعيه اي منتشر كرد. 

در این اطلاعیه آمده بود:

«دفتر نشر معارف انقلاب علی‌رغم پیگیری، متاسفانه تاکنون با این پاسخ مواجه بوده است که «کتاب در دست بررسی می‌باشد.» ضمن این‌که کتاب دیگری با عنوان «پا به پای سرو» در مورد خاطرات و مخاطرات پیش از پیروزی انقلاب اسلامی خانم عفت مرعشی، بیش از هفت ماه است که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دست بررسی است و هنوز مجوز انتشار برای آن صادر نشده است و هیچ اطلاعی در مورد علت عدم مجوز داده نمی‌شود.»

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 292642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۳
    49 3
    سلام بر هاشمی .اینقدر تنگ نظری در مورد ایشون به خاطر چی . اقای زاکانی گفته مردم هاشمی رو رد صلاحیت میکنند .مطمن باش اگه به مردم و رای مردم اعتقاد داشتی باشی اقای زاکانی شما بزرگترین شکست خورده بعد انتخاباتی .البته نمیدونم اقای زاکانی مارو جز مردم حساب میکنن