ایسنا نوشت:

سید عباس عراقچی سخنگوی جدید وزارت امور خارجه در اولین نشست خود با خبرنگاران با بیان اینکه در 3 ماه گذشته دو دور مذاکرات بسیار جدی و محتوایی و دقیق با گروه کشورهای موسوم به 1+5 داشتیم که به آلماتی 1 و 2 موسوم شده است، گفت: معتقدیم هرگونه پیشرفتی در مذاکرات هسته‌یی و حل و فصل آن باید مبتنی بر گام‌های متقابل به صورت هم‌زمان متقابل و هم‌سنخ باشد و پیشنهاداتی که در آلماتی 2 ارائه کردیم در این مسیر موثر است. پیشنهادات ما بسیار سازنده ، متوازن و متعادل بود و انتظار داشته و داریم که با برخورد مثبت و مساعد طرف مقابل مواجه شود.

وی افزود: متاسفانه در آلماتی 2 نمایندگان 1+5 آلمانی ورود به جزئیات و بررسی آن را نداشتند و یا ظاهرا از اختیارات لازم برخوردار نبودند. قرار شد به پایتخت های خود مراجعه کنند و بررسی بیشتری داشته باشند و خانم اشتون نتایج آن را اعلام کند. اینکه مشورت‌های آنها تاکنون طول کشیده است از یک دید خوشبینانه می‌تواند مثبت باشد. امیدواریم پاسخ خانم اشتون در ملاقات دو جانبه‌ای که فردا قرار است با آقای جلیلی در استانبول داشته باشد سازنده‌ باشد. ما منتظر هستیم پاسخ ایشان را بشنویم و امیدواریم برخورد سازنده‌ای با پیشنهادات ایران شده باشد.

عراقچی درباره‌ اظهارات مطرح شده درباره‌ نیروگاه بوشهر از سوی آمانو پس از زلزله‌های نواحی جنوب کشورمان گفت: نیروگاه هسته‌ای بوشهر پس از زلزله اخیر آزمایش بسیار خوبی را از جهت این که تمام استانداردهای ایمنی را درباره‌ این نیروگاه اجرا کرده‌ایم پس داد. برای همه استانداردها تاییدیه‌ آژانس وجود دارد و خوشبختانه در عمل هم نیروگاه آزمایش خود را در امتحان واقعی پس داد و ما را از ایمنی کامل این نیروگاه مطمئن کرد. اگر آژانس در چارچوب وظایف پادمانی خود باید در این راستا کاری انجام دهد ما نیز در همان چارچوب آمادگی همکاری داریم.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره‌ی برگزاری جلسه دو روز گذشته شورای نگهبان و معاونت کنسولی وزارت خارجه برای برگزاری انتخابات در خارج از کشور نیز گفت: در تمامی کشورهایی که نمایندگی ایران وجود داشته باشد و هر چقدر اندک هم ایرانی در آن کشور حضور داشته باشند انتخابات ریاست جمهوری را برگزار می‌کنیم. جلسات هماهنگی در این باره برگزار شد، از بعد هیات‌های اجرایی و نظارت، هماهنگی‌ها صورت گرفته است. در بیش از 120 نقطه جهان انتخابات را برگزار می کنیم که محل آن در سفارت جمهوری اسلامی ایران و یا کنسول‌گری های کشورمان خواهد بود. در بعضی از کشورها که جمعیت بیشتری از ایرانیان وجود دارد و پراکندگی بیشتری در شهرهای مختلف وجود دارد بسته به شرایط سفارت اقدام به اعزام صندوق‌های سیار در شهرهای مختلف هم می‌کند. این موضوع به کشور مربوطه بستگی دارد.

عراقچی در عین حال گفت: جزئیات هماهنگی ها در روزهای آینده اعلام می‌شود و در کشورهای مربوطه به صورت دقیق از طریق وب سایت‌ها به اطلاع هموطنان عزیز خواهد رسید. امیدوار و مطمئن هستیم که حضور هموطنانمان در خارج از کشور همچون هموطنان داخل کشور شکوهمند خواهد بود. آنچه که وظیفه ما برای ایجاد تسهیلات و حضور شکوهمند است مسلما فراهم خواهد شد.

خبرنگار دیگری پرسید: آمریکا اعلام کرده است که در کنفرانس خلع سلاح اتمی که 6 تیر ماه برگزار می‌شود به دلیل رییس بودن ایران شرکت نمی‌کند موضع وزارت خارجه در این باره چیست؟ که عراقچی پاسخ داد: نمایندگی ایران در ژنو حضور قوی و موثری در همه مباحث مربوط به خلع سلاح و موضو عات تسلیحاتی در جهان دارد . ما در همه‌ ابتکارات حضور فعالی داریم و همه کشورها اذعان می‌کنند که حضور ایران در اجلاس‌های مربوط به خلع سلاح کنترل تسلیحات و آنهایی که مربوط به امنیت و ثبات جهانی است حضور موثر و قوی دارد و ما به این حضور خود ادامه خواهیم داد و هر جا که لازم باشد حضور ما در حد شرکت و مدیریت اجلاس‌ها باشد آن را ادامه خواهیم داد و در این باره فشارهای دیگران و حضور یا عدم حضورشان برای ما مهم نخواهد بود.

وی همچنین در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر این که با توجه به برگزاری انتخابات در ایران آیا این مساله به معنای کم کردن سرعت مذاکرات با 1+5 خواهد بود؟ گفت: این مساله به معنی این نخواهد بود، فردا مذاکرات آقای جلیلی با خانم آ‌شتون در استانبول صورت خواهد گرفت و این روند به شکل و صورت خود ادامه پیدا خواهد کرد.انتخابات به صورت کلی تاثیرات خود را بر موضوع هسته‌یی ایران خواهد گذاشت نه از این جهت که تغییراتی در مواضع اصولی ما صورت گیرد زیرا مواضع ایران در بحث هسته‌یی اصولی و غیر قابل سازش است و هر دولتی که در پی انتخابات بر سر کار آید مسلما این روند را ادامه خواهد داد و از منافع اصولی ایران و حقوق ملتمان در بحث هسته‌یی دفاع خواهد کرد. تفاوت آن فقط این است که مسلما با حضور گسترده و مشارکت مردم در انتخابات حماسه سیاسی که خلق خواهد شد دولت بعدی با قدرت و اقتدار و عزت بیشتری در مذاکرات حاضر خواهد شد و مسلما دست بالاتری در دفاع از حقوق ملت ایران خواهد داشت. اگر طرف‌های 1+5 ترجیح می‌دهند تا پس از انتخابات ایران صبر کنند مربوط به خودشان است اما از نظر ما روند مذاکراتی می‌تواند مسیر طبیعی خود را طی کند.
/29220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 292894

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =