دربارۀ بهبود حافظه از راه مصرف گیاهان دارویی زیاد می گویند و می نویسند. اما نوع غذا و ترتیب و آداب غذا خوردن هم در وضع حافظه و تمرکز بسیار مهم است.

برای بهبود عملکردهای مغزی و کسب نتایج بهتر در آزمون های کتبی و شفاهی، دانش‌آموزان و دانشجویان در روزهای نزدیک به امتحان باید تدابیر غذایی ویژه ای را رعایت کنند از جمله اینکه:
1. بسیار شایسته است که دانشجویان و دانش آموزان در روزهای نزدیک امتحان خوراکی‌هایی مصرف کنند که به‌آسانی هضم شوند و دستگاه گوارش را به سنگینی و کندی دچار نکنند تا نیروی زیادی برای هضم و جذب آنها و دفع فضولاتشان مصرف نشود. در دانش تغذیۀ طب سنتی به این غذاها، غذاهای لطیف می‌گویند. مصرف غذاهای لطیف موجب می‌شود که در مقایسه با غذاهای دیرهضم و سنگین، خون و نیروهای بدنی به اندازۀ کمتری به دستگاه گوارش و بافتهای بدن معطوف گردند و از توجه به سیستم عصبی بازنمانند. بدین ترتیب عملکردهای مغزی مانند تمرکز و حفظ مطالب بهتر انجام می‌شوند.
2. بعضی از غذاهای لطیف، تقویت‌کنندۀ عملکردهای مغزی نیز هستند مانند حریرۀ بادام، شله زرد، و زردۀ تخم مرغ که به صورت عسلی آب‌پز یا نیمرو شده باشد. افزودن مقدار معتدلی دارچین و زعفران به این غذاها مناسب است و به عملکرد بهتر سیستم عصبی کمک می‌کند.


از سوی دیگر هر غذا یا رفتار تغذیه‌ای که موجب پرکاری و زحمت دستگاه گوارش شود یا به فساد غذا در معده بینجامد یا پس از هضم برای دستگاه عصبی مفید نباشد، در روزهای امتحان با اختلال عملکردهای مغزی به نتایج ناگوار تحصیلی می انجامد، به‌خصوص اگر چنین غذاها یا رفتارهای تغذیه‌ای برای فرد ناآشنا و جدید باشند. موارد زیر از این قبیل هستند:

1. دانش آموزان و دانشجویان در روزهای آزمون باید از پرخوری اجتناب کنند ولو آنکه غذا سبک و زودهضم باشد. حجم زیاد غذا حتی با وجود لطیف بودن غذا موجب فشار بر دستگاه گوارش و صرف نیروی بدن برای انجام اعمال هضم و جذب و دفع می‌شود، بدین ترتیب تامین نیروهای مغزی دشوار خواهد بود.

ازین رو مصرف غذاهای سنگین و سرخ‌کرده در روزهای امتحان قابل توصیه نیست. کله پاچه، ماکارونی چرب، جگر، پیتزا، سوسیس از این قبیل محسوب می‌شوند.
2. هرگونه ناسازگاری غذایی و فساد هضم در معده منجر به افت شدید عملکرد مغزی می‌شود بنابراین دانش آموزان و دانشجویان در روزهای آزمون باید از روی‌هم خوردن غذاها خوداری کنند. مصرف همزمان بعضی غذاها و میوه‌های لطیف مانند شیر و توت، یا ماهی و توت فرنگی، یا شیر و پیاز، یا حتی شیر و ماهی، در یک وعدۀ غذایی نهی شده زیرا می‌تواند به سوءهضم و فاسدشدن این غذاها در معده بینجامد. نکتۀ مهم‌تر اینکه غذاهای لطیف و خوش‌هضم هرگز نباید پس از غذای سنگین دیرهضم خورده شوند مثلا خوردن توت فرنگی روی غذاهای چرب بسیار نامناسب است.
3. غذاهایی که بسیار تری‌بخش باشند برای ایام آزمون دانش آموزان و دانشجویان مناسب نیستند زیرا موجب کندی عملکردهای مغزی و خواب‌آلودگی می‌شوند و هشیاری را کاهش می‌دهند. ماست و دوغ و کاهو از این جمله‌اند.  
4. دانش آموزان و دانشجویان در روزهای آزمون باید از غذاهای نفاخ  پرهیز کنند زیرا چنین غذاهایی هم موجب زحمت دستگاه گوارش می‌گردند و هم سیستم عصبی مرکزی را آزار می‌دهند و موجب سنگینی و خواب‌آلودگی فرد می‌شوند و بنابراین در ایام امتحان نامناسب‌تر هستند. حبوبات نخیسانیده، کلم، تربچه، سیر و پیاز از این قبیل محسوب می‌شوند.
5. دانش آموزان و دانشجویان در روزهای آزمون باید از مصرف زیاده از حدّ خوراکی‌های محرّک سیستم عصبی مانند قهوه و نسکافه  چای پررنگ خودداری کنند زیرا نوشیدن مفرط این مواد موجب ناآرامی و اصطراب می‌شود و تمرکز را مختل می‌کند.


برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 292940

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • sajjadoo PL ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۴
    4 0
    همه اش سخن از نخوردن بود کاش مبگفتین چه چیزایی هم بخوریم اصلا تو خونه ما جز همین مواد غذایی چیز دیگه ایی پیدا نمیشه نوشته خوبی بود ولی راستش کامل نبود
  • حمید IR ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۴
    6 0
    اول اینکه داداش دانشجو جماعت نمیتونه چای یا قهوه ... نخوره اصلا با این چیزاست که این شبارو سرپاست :)) بعد اینکه خدا خیرت بده توت فرنگی! کله پاچه! ماهی! ... مطمئنی داری در مورد برنامه غذایی یک دانشجو صحبت می کنی؟! داداش ظاهرا طرف شما وضع دانشجوها خوبه!! :))
  • بدون نام AE ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
    2 0
    بسيار ممنون ومتشكرم ولي نگفتيد چه بخورند؟
  • دکتر مجید انوشیروانی IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۶
    4 0
    آقای sajjadoo، و حمید و خانم یا آقای بدون نام با درود و سپاس از نظرات شما بند 2 در قسمت فونت سبزرنگ مربوط به توصیه های غذایی برای دانشجویان و دانش آموزان است که در اینجا دوباره تکرار می کنم: «بعضی از غذاهای لطیف، تقویت‌کنندۀ عملکردهای مغزی نیز هستند مانند حریرۀ بادام، شله زرد، و زردۀ تخم مرغ که به صورت عسلی آب‌پز یا نیمرو شده باشد. افزودن مقدار معتدلی دارچین و زعفران به این غذاها مناسب است و به عملکرد بهتر سیستم عصبی کمک می‌کند». امیدوارم این توصیه ها با وضع مالی دانشجویان جور درآید. چای و قهوه هم کمرنگ بنوشید... این مبحث ادامه دارد.