فارس نوشت:

علی مطهری و لاله افتخاری دو عضو کمیسیون فرهنگی مجلس و محمد جواد حق‌شناس، از فعالان اصلاح طلب طی مناظره‌ای رادیویی به بررسی اولویت‌های فرهنگی کشور پرداختند.
مطهری در این برنامه با ذکر اینکه باید نگاه کلانی به مسائل کشور داشت، گفت: مسئله سبک زندگی بهترین نماد و نشان دهنده اولویتهای فرهنگی کشور ما است، اگر این مسئله را محور قرار دهیم، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.
وی افزود: به طور مثال ما در برخی بخشهای فرهنگ عمومی نقایصی داریم و حل آنها نیازمند عزم ملی است، نوع رفتارهای اجتماعی ما ممکن است کاستی هایی داشته باشد، دولت، روحانیت، صدا و سیما از جمله مربیان جامعه هستند و باید بعضی ازنقاط منفی جامعه را گوشزد کرده و آنها را رفع کنند.
نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه شاید تاکنون مانعی برای برخی اصلاحات اجتماعی نبوده باشد، تصریح کرد: عزمی هم برای اصلاح این امور نبوده و شاید اهمیت این موضوع را به درستی درک نکرده باشیم.
مطهری با تاکید بر اینکه بعد از انقلاب اصلاحات فرهنگی قابل توجهی انجام شده است، یادآور شد: در گذشته خودباختگی فرهنگی نسبت به فرهنگ غرب وجود داشت، امروز این مسئله به شکل گذشته نیست، گرچه گاهی گرایشهای غربی دیده می شود، در مجموع اکنون جامعه ای با هویت اسلامی داریم بنابراین باید تلاش کنیم به مدینه فاضله دست پیدا کنیم، این الگو را باید در نظر داشته باشیم و با برنامه های فرهنگی به سمت آن الگو نزدیک شویم.
وی با ذکر اینکه اکنون جامعه ما در مسیر بیراهه حرکت نمی کند، افزود: جامعه ما در مسیر اسلام قرار دارد و اینکه آیا خود به اهداف خود دست پیدا کرده ایم، مسئله دیگری است، در نوع معاشرت‌های خود با یکدیگر تا چه مقدار اخلاق و منش اسلامی را رعایت می‌کنیم یا نوع پوشش ما تا چه میزان متاثر از فرهنگ‌های بیگانه است، این نوع سوالات باید بررسی شود.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در بخش دیگر این مناظره در خصوص آزادی بیان و همچنین وضعیت ان در دوران اصلاحات، گفت: در این حوزه پرداختن به حقوق شهروندی و ابراز حساسیت نسبت به تضییع حقوق برخی منتقدان در دوران اصلاحات اقدامات خوبی صورت گرفت، کارهای انجام شد که قبلا صورت نمی‌گرفت.
مطهری در مورد نقاط ضعف دولت اصلاحات در حوزه فرهنگ گفت: در این دوران گاه پایه‌های اعتقادی مردم تضعیف می‌شد، در مطبوعات گاهی تحلیل‌هایی انجام می‌شد که با مبانی اسلامی ناسازگار بود، البته امروز نیز در دولت اصولگرا اعلام می‌شود که برخی مسائل به عهده روحانیت و صدا و سیما است و خود سرباز می‌زند.
وی معتقد است دولت باید در مسئله پوشش اسلامی، اماکن عمومی و مسائل اینگونه ورود پیدا کند که به گفته وی مسائل سیاسی این مسائل مهم را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، به طور مثال دولتی که در فکر انتخابات بعدی است، اعلام میکند وارد این حوزه ها نمی‌شود و هدفش نیز حفظ آرای خود است، نتیجه این می‌شود که در آستانه هر انتخاباتی همه به مخالفت با گشت ارشاد می‌پردازند.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با ذکر اینکه فرهنگ متولیان متعددی دارد، گفت: در حالی که همه این نهادهای فرهنگی مثل صدا و سیما، روحانیت، مساجد، شهرداری‌ها در زمینه فرهنگی نقش دارند، اما در مواجهه با برخی ناهنجاری‌های فرهنگی مسئولیت نظارت بر این ناهنجاری‌ها به عهده دولت اسلامی است، ضابطان قضایی زیرمجموعه وزارت کشور هستند، وظیفه مردم عادی نیست که برخورد کنند، اگر فردی مشروب فروشی باز کرد، دولت باید با استفاده از قوه قهریه خود با او برخورد کند، البته برخی دولت‌ها چنین وظیفه‌ای را انکار می‌کنند.
مطهری در پاسخ به سوال به پرسشی مبنی بر اینکه برای حوزه باطن جامعه چه کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: ما مامور به تجسس در امور خصوصی افراد نیستیم، بحث ما در مورد ظاهر جامعه است، برخی افراد وقتی ناهنجاری در جامعه می‌بینند می‌گویند ابتدا باید باطن افراد را درست کنیم، اما هر چیزی در جای خود باید انجام شود، باطن جامعه را باید با تلاش مربیان جامعه از جمله روحانیت باید اصلاح شود، باطن جامعه هرگونه که باشد ما مامور بر نظارت به ظاهر جامعه هستیم. دولت اسلامی باید بدون توجه به باطن، ظاهر جامعه را کنترل و نظارت کند.
وی در مورد راهکارهای بهبود وضعیت فرهنگی اظهار داشت: باید برنامه‌های فرهنگی کوتاه مدت و دراز مدت داشته باشیم، در سند چشم انداز، برنامه‌های توسعه، مهندسی فرهنگی سبک زندگی اسلامی را می‌توان مبنا قرار داد و تحول فرهنگ ایجاد کرد.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه نوع رفتارهایی ناهنجار را باید بررسی کرد که چقدر بهبود یافته است، تصریح کرد: ما روایت داریم که مردم را با عمل خود به خوب‌ها دعوت کنید، اگر مردم ببینند که مسئولان ارشد نظام قانون را رعایت نمی‌کنند، آنها نیز عبور از چراغ قرمز را بلا اشکال می‌پندارند.
به گزارش فارس، لاله افتخاری رئیس فراکسیون قرآن، نماز و عترت مجلس در مورد مسائل فرهنگی کشور گفت: نبود برنامه جامع و نبود عزم و دغدغه یکی از مهمترین مشکلات حوزه فرهنگ است، همه از مشکلات فرهنگی ناله می‌کنند اما در عمل فرهنگ را در مراتب بعدی قرار می‌دهند، بسیاری از مشکلات اقتصادی ما نیز با اصلاح فرهنگ حل خواهد شد.
وی افزود: باید برنامه جامعی داشته باشیم، نیروهای متخصص فرهنگی را شناسایی و بکارگیری کرد، همچنین برنامه‌ریزی زمان بندی شده با چشم انداز مناسب داشته باشیم، ما سند چشم انداز داریم اما در بخش فرهنگ به آن توجه نمی شود.
افتخاری در پاسخ به این پرسش که چرا در کمیسیون فرهنگی این مسائل پیگیری نمی شود، گفت: پیشنهاد دادم اولین فردی که به کمیسیون دعوت شود، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد البته اولین نشست با ایشان برگزار شد و برخی خلاها شناسایی شد لذا باید برنامه های این شورا را کمیسیون فرهنگی رصد کند، همچنین دعوت از دستگاه های اصلی فرهنگی کشور برای بررسی وضعیت فرهنگی کشور از پیشنهادات اینجانب بود.
رئیس فراکسیون قرآن، نماز و عترت مجلس افزود: یکی از مشکلات فرهنگی این است که اگر انسان از ابتدا تربیت نشود، به وظایف خود عمل نخواهد کرد.
وی مجلس گفت: برنامه چهارم در مجلس ششم تصویب شد، اما بخش فرهنگی آن فرهنگی نبود، شبانه روز در مجلس هفتم تلاش شد تا به صورت قانونی بازنگری انجام دهیم تا ذره ای فرهنگ دینی به آن بدهیم.
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس افزود: از زمانی که اصولگرایان مجلس را به دست گرفتند، مصوبات خوبی برای فرهنگ ایثار و شهادت انجام شد، همچنین شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز مصوبات فرهنگی خوبی داشته است و اصولا کمتر کشوری ساختاری همچون این شورا دارد.
وی با بیان اینکه اگر در حوزه فرهنگی برنامه جامع نداشته باشیم، دشمن ما را منفعل خواهد کرد، گفت: یکی از اقدامات مثبت این است که معاونت قرآن بعد از 34 سال در وزارت ارشاد تاسیس شد واین اقدام نیز جای تشکر دارد، اما دولت در لایحه بودجه، بودجه این معاونت را صفر می کند، امروز هجمه نسبت به دفاع مقدس گسترده تر شده است، اما برخی از مسئولان به این نکته باوری ندارند.
رئیس فراکسیون قرآن، نماز و عترت مجلس در مورد اولویتهای فرهنگی رئیس جمهور آینده افزود: باید رئیس جمهور آینده نیروهای توانمند را بکار گیرد، نگاه فرهنگی درستی داشته باشد، اگر نگاه همزمان به فرهنگ وارداتی و دینی داشته باشیم به جایی نخواهیم رسید.
افتخاری گفت: قبل از انقلاب حافظ قرآن کریم بسیار کم بودند اما امروز برای حفظ قرآن چند میلیون دانش آموز ثبت نام می کنند، بودجه برای فعالیتهای قرآنی می تواند برنامه ریزی ها را هدفمند کند.
وی اظهار کرد: مهمترین اولویت باید بازگشت و احیای حقوق اساسی ملت باشد، دولت اصلاحات تلاش کرد بخشهای اصلی حقوق ملت را که فراموش شده یا در سایه برخی مسائل به آنها توجه نشده است را دوباره به متن جامعه آورد.
حق شناس افزود: این دولت سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور را که نتیجه تحقیق و تجربه صدها کارشناس بود، منحل کرد، اما مجلس اعتراضی به این موضوع نداشت.

وی همچنین در مورد دیدگاه مطهری در مورد وظیفه دولت در حوزه فرهنگ گفت: وقتی دولت را مخاطب قرار می دهیم سوال باید متناسب با اختیار باشد، چگونه از دولت که در حوزه هایی فاقد اختیار است باید سوال کرد؟ بحث فرهنگ تنها در حوزه دولت تعریف نمی شود، سازمان صدا و سیما مهمترین کارکردش با دارا بودن دهها شبکه تلویزیونی و رادیویی فرهنگ است.
وی افزود: ستادهای نماز جمعه وظیفه اشاعه فرهنگ اسلامی را بر عهده دارند، صد هزار روحانی در حوزه علمیه مشغول تحصیل هستند که ارتباطی با دولت ندارند، 85 درصد سینماها در اختیار سازمان تبلیغات اسلامی است که این سازمان حاضر نیست طبق قاعده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عمل کند، لذا دولت در حوزه فرهنگ باید متناسب با اختیار مسئولیت پذیر باشد.
این استاد دانشگاه همچنین در مورد مسئله باطن افراد گفت: دولت نمی تواند به یک فرد بگوید که او تنها باید از شبکه های جمهوری اسلامی استفاده کند، این فرد ممکن است از شبکه های بیگانه نیز استفاده کند، باید به باطن جامعه نیز توجه داشت، جامعه اسلامی جامعه ای است که فاصله ظاهر و باطن آن بسیار کم باشد، تا افراد نخواهند که تقیه یا دوریی کنند.

/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 293042

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی IR ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
    112 2
    اقای علی مطهری مردم ما خودشون بهتریت اصلح زندگی خویش برای خود هستند نه دیگران به صورت اجباری سبک زندگی را به ما یاد دهند ! الان شما بگو قیمت کره چنده کجا پیدا میشه بخریم !!!!
  • بدون نام IR ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
    79 5
    علی مطهری کی گفته اصلاح طلبه؟ میشه بگین بر چه اساسی این تقسیم بندیا رو از خودتون در میارین؟
  • بدون نام IR ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
    137 1
    ببينيد چقدر گشت ارشاد بين مردم منفوره كه براى جلب راى مردم ميگن نبايد باشه و حرف دل مردمو ميزنن.
  • آزیا IR ۰۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
    113 1
    آقای مطهری به نظر شما چرا دولتها برای حفظ آرای خود مخالف حضور گشت ارشاد هستند؟؟؟؟؟؟ غیر از اینه که .....................
  • سهراب IR ۰۴:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
    106 2
    علی مطهری اگر چه در حوزه سیاسی فرد آزاد اندیشی است اما در حوزه اجتماعی نظراتی دارد که از جبهه پایداری هم تندتر است . چنین فردی اگر چه قابل احترام است اما هرگز نمی تواند نماینده یا سخنگوی قشر اجتماعی اصلاح طلبان باشد . چرا که برای قشر مردمی اصلاح طلب دیدگاه های اجتماعی و فرهنگی افراد هم به اندازه مسائل سیاسی مهم است و طرح چنین تفکراتی ننکن است مردمی که خواهان آزادیهای اجتماعی بیشتر هستند را به سوی مشایی سوق دهد .
    • بدون نام IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۵
      17 1
      مشایی دست راست احمدی نژاده, مطمئنا اگر قرار بود کاری کنه تو این 8 سال انجام میداد, مطمئن باشید اوضاع نا بسامان الان پخته دست همین آقاست چون همونطور که همه میدونند برنامه های دولت رو این آقا اعلام میکنه