بیت الله ستاریان، عضو هیات علمی دانشگاه تهران و کارشناس مسکن که در کافه خبر حضور پیدا کرده بود درباره بهترین زمان خرید مسکن توضیح داد.

به اذعان بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار مسکن، بخش مسکن چند ماهی است رکود را تجربه می کند و همین موضوع سبب شده بسیاری از متقاضیان خرید دست نگه دارند.

بیت الله ستاریان، عضو هیات علمی دانشگاه تهران و کارشناس مسکن که در کافه خبر حضور پیدا کرده بود در پاسخ به سوالی در رابطه با پیش بینی قیمت مسکن در ماه های آینده گفت: « اینکه قیمت مسکن ارزان می شود یا خیر انتهای تمام تحلیل ها است. ما تمام تحلیل ها را انجام می دهیم که در نتیجه به این بحث برسیم که سال آینده در جامعه قیمت کالایی افزایش پیدا خواهد کرد یا خیر. من حدود بیست سالی است که کارم محاسبه دهه های آینده است. برای این دهه، همین پیش بینی ها را کرده بودیم. »  
او ادامه داد: « روزی که مسکن مهر در سال 87 ثبت نام کرد حدود  4 و نیم میلیون نفر ثبت نام کردند. سالانه 750 هزار نفر به طور متوسط ثبت خانوار داشتیم. سالانه نزدیک به 200 هزار واحد مسکونی نیز تخریب صورت می گیرد. البته ضریب استهلاک هم باید در نظر گرفت. این ارقام را که بررسی کنید نزدیک به یک میلیون و صد هزار مسکن نیاز داشتیم که تولید شود. این میزان تولید نشد و بر این اساس یک سوم نیاز واقعی مان بدون تامین باقی ماند. این اتفاق نشان می دهد که متقاضی بالایی وارد میدان شده است. وقتی متقاضی زیاد می شود قیمت بالا می رود. اما شرط دیگری هم وجود دارد و آنهم نقدینگی و توان خرید است. من می گویم قیمت مسکن در ماه های آینده افزایش پیدا می کند برای اینکه نقدینگی های منفی وجود دارد که تبدیل به پول می شود. » 

گفتنی است منظرو ستاریان از نقدینگی منفی به دلار ها و سکه هایی است که بسیاری از شهروندان در ماه های گذشته خریداری کردند و آنها را نگه داری کردند. بر اساس گفته های این کارشناس مسکن قاعدتا این نوع نقدینگی های مخفی بار دیگر روانه بازار خواهد شد.
ستاریان همچنین در پاسخ به این سوال که بهترین زمان خرید مسکن چه زمانی است، گفت: « شهروندان هر لحظه که توانایی برایشان وجود داشت مسکن بخرند. همان لحظه بخرند. بر اساس پیش بینی هایی که کردم در خرداد یا اوایل تیر یکباره  قیمت مسکن افزایش پیدا خواهد کرد. حدود 9 ماه ملک در رکود بود و منتظر تاثیر افزایش قیمت ارز بود. این تاثیر در کالا های خرد اتفاق افتاد و مسکن تا کنون 45 درصد آن را پذیرفت. »
 

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 294352

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سیاوش IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۱
    142 2
    خسته نباشید
  • بدون نام IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۱
    مسکن نخرید می یاد پائین،با این ارقام نجومی دیگه توانی باقی نمانده
  • ali IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۱
    مردم ما هر چی گرون بشه بیشتر میخرن ولی به جایی رسیده که دیگه نمیتونن بخرن چه زیاد بشه یا نه
  • بدون نام IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۱
    144 1
    واویلا تازه قراره گرون بشه . خدا به همه رحم کنه /
  • ابراهیمی IR ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۱
    71 8
    در مورد بحث تقاضا ایشان کاملا درست عرض کردند. شهری مثل تهران به علت تکمیل شدن ظرفیتش دیگه امکان افزایش عرضه رو نداره از طرفی هم جمعیت مهاجر مثل سیل به سمت تهران حرکت میکنه و همین امر هم به گرانی دامن میزنه به نطر من عامل گرانی ملک در تهران درطولانی مدت همین مهاجرتها و تقاضاهای زیاد.
    • بدون نام IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۱
      14 4
      مهاجرت 10 درصد تاثیر داره و نه بیشتر. این سو مدیریت و کاهش ارزش پول کشور ما بود که ایجاد گرانی و حبابی مسکن کرده است. به هر حال اکنون توان خرید بسیار پایین هست و امکان صعود قیمت وجود ندارد. چه بسا قیمت ها تا 50 درصد سقوط کنند. چرا که تو سر کوچه ما آپارتمان نوساز رو 4.5 می گفتند الان بعنی سه ماه بعد 8 میلیون میگه.کاملا مشخصه که داره قیمت کذایی میده و هنوز موفق نشده که یک واحدش رو بفروشه.
  • ترابی IR ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۱
    43 3
    طبق گفته اقای ستاریان بسیاری از تقاضاها در کلانشهرها بی پاسخ مانده و این امر به گسترش و گرانی حومه ها منجر میشه . بطور مثال جمعیت مهاجر به تهران عمدتا بعد از ناکامی از سکونت در تهران به حومه هایی مثل کرج سرازیر شدند و باعث گرانی شدید در این شهر شده اند. گرانی مسکن در کلانشهرها به علت مهاجرت های شدید رخ میده بر فرض حدود بیست درصد جمعیت کشور در تهران ساکن و روز به روز هم زیادتر میشه و مشخصه که اخرش به کجا ختم میشه
  • بدون نام IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۱
    38 22
    کارشناسان مسکن به دو دسته تقسیم میشوند کسانی که همیشه افزایش را پیش بینی می کنند و کسانی که همیشه کاهش را پیش بینی می کنند اقای ستاریان از نوع افزایشی است تمام مصاحبه های ایشان صحبتهای مشابه همین موارد گفته شده است در حال حاضر مسکن جهش زیادتر از تورم و افزایش توان خرید پیدا کرده یا باید قیمت ان کم شود یا ثابت بماند تا طرف تقاضا توان مالیش به این قیمتهای فعلی برسد با توجه به دورنمای اقتصادی فعلی افزایش توان مالی طرف تقاضا بعید است پس باید قیمتها کم شود به نظر من کاهش 30درصدی تا پایان سال که حداکثر زمان مقاومت طرف عرضه میباشد اتفاق خواهد افتاد
  • بدون نام IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۱
    21 12
    این آماری که گفتید منبعش کجاست؟
  • ارش IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۲/۳۱
    63 3
    ملت ايران به گروني ها عادت كرده است كسي كه داره ميخره كسي كه نداره نميخه ارزوني و گروني فرقي بجالشون نميكنه
  • بدون نام IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۱
    10 2
    9 ماه در رکود بود!! تو این نه ماه قیمت مسکن 50 درصد گران شد. یعنی چی منتظر دلار بود. خود این آقا هم نکنه دوست داره بازم گران بشه!!
  • بدون نام IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۱
    9 1
    من که یه واحد نوساز رو با قیمت 4.800 مدتهاست گذاشتم برا فروش ولی دریغ از یه مشتری
  • اميد IR ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۱
    13 2
    در كشورى كه فقط ٢ طبقه اجتماعى وجود دارد ( فقير و ثروتمند) و ضمناً تورم واقعى هم بالاى ٪٩٠ است ، معمولاً افراد فقير ويا طبقه متوسط پايين توان خريد را از دست ميدهند و از بازار خريد خارج ميشوند ولى از انطرف افرادى كه درامد نجومى دارند و ماهانه صدها ميليون درامد دارند سرمايه خودرا بطرف ملك و زمين سرازير خواهند كرد، چون اولاً ميدانند كه در اقتصادهاى ويران و معمولاً سنتى ملك هميشه سود خواهد داد و از طرفى هم چون نرخ اجاره بسيار سود اور است و انها هم از اجاره و هم از تورم بر روى ملك خود سود خواهند كرد پول خودرا به طرف ملك سرازير خواهند كرد، من فكر ميكنم ما مردم هميشه ان چيزى را كه دوست داريم باور كنيم را باور ميكنيم نه حقيقت را، مگر در ايران هيچ زمان چيزى پايين امده كه الان با تحريمها بيايد.
  • بدون نام IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۴
    4 3
    هر جه زود تر بخری دیر است.
  • محمد IR ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۴
    3 3
    چون ساختمان سازي تشكيل شده از يكسري مصالح ومواداوليه ودستمزد وهمچنين زمين يا ملك كلنگي كه ماشاالله هر روز قيمتشون بالاتر ميره و هزينه تمام شده بعلاوه سود سازنده(حدود 30%)درنظر بگيريم آنوقت متوجه ميشيد قيمتها بالاتر هم ميره ؛چون سازنده ها هم وقتي ميخوان آپارتمانهاشون رو بفروشن ميان قيمت روز زمين ومصالح ودستمزد رودرنظر ميگيرن (يعني با احتساب نرخ تورم)!!!!!!
  • بي خانمان IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
    1 3
    بسمه تعالي از انجا كه نرخ تورم و..... در قيمت مسكن نقش دارند كه بر همه اشكار است مسله مهم خروج كاركران افغاني و ورود كاركران ايراني به اين بازار است كه حقوق روزي هفتاد هزار تومان هم كم است برايشان كاشي كار افغاني با كيفيت بالا كار ميكرد با نصف اين دستمزد از اين هم رد بشيم طمع بيش از حد سازنده و نبود نظارت و ماليات بر در امد بالا هر انساني رو تحريك به سرمايه كذاري ميكند اين بساز بنداز ها كه مقصر نيستند مقصر خريداران هستند كه نيازشون را از قشري بايد تامين كنند كه فقط سود ١٠٠٪رازيشون ميكنه از ماست كه بر ماست
  • علی IQ ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
    1 0
    شما می تونید توان خرید مردم را با یک آمار خانوادگی تخمین بزنید آیا در اطراف شما چند نفر هستند که با این قیمت ها می توانند خانه بخرند ؟ حالا شما هرچی میخواهید قیمت ها رو بالا ببرید اگر کسانی که واقعا نیاز به مسکن ندارند و فقط برای سرمایه گذاری می خواهند این کار را بکنند چند وقت صبر کنند فکر نکنم سرمایه گذارها اینقدر صبر داشته باشند که سرمایشونو نگه دارند. البته اگر دولت زمین را ملی اعلام کند خیلی خوب میشود .
  • محمد IQ ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
    2 0
    مگه چه خبره قیمت خونه توی پونک متری 5 میلیون
  • بی نام A1 ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۸
    4 3
    اقا خودشون اپارتمانهائی که ساختن روی دستشون باد کرده دارن دم از گرانی مسکن میزنن، مطمئن باشد دولت جدید برای اینکه خودی نشون بده هر گز نخواهد گذاشت قیمت مسکن افزایش پیدا بکنه
  • سارا IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۵
    0 0
    ما که پول نداریم که خانه بخریم باید چکار کرد کاشکی می شود خرید چه آرزوی بزرگی ......
  • ستاره IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
    1 0
    پس تکلیف ما جوونا چی میشه که نه ÷ول خرید خونه داریم و نه از عهده این اجاره های سنگین بر میایمباید تو چادر زندگی کنیم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟