همایش "اخلاق انتخاباتی حماسه سیاسی" از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه در تهران برگزار شد.

به گزارش خبرآنلاین، در همایش "اخلاق انتخاباتی حماسه سیاسی" که از سوی سازمان اوقاف و امور خیریه با حضور اساتید حوزه و دانشگاه، صاحب‌نظران، محققان، پژوهشگران و مسوولان و مدیران فرهنگی و سیاسی کشور در سالن همایش‌های صداوسیما برگزار شد حجت‌الاسلام علی‌ محمدی رییس سازمان اوقاف و امور خیریه در سخنانی در این همایش یکی از برنامه‌های مهم نظام جمهوری اسلامی را انتخابات ریاست جمهوری دانست و گفت: به فرموده مقام معظم رهبری آبروی نظام اسلامی،‌ مظهر اقتدار و حافظ امنیت و مصالح ملی است.


رییس سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان این‌که «مهمترین هدف این همایش ایجاد گفتمان و فضای اخلاقی فراگیر برای کاندیداها، هواداران آنها و رسانه‌ها و عموم مردم است» افزود: تبیین اصول و موازین اخلاق اسلامی در تبلیغات،‌ حمایت‌ها و انتخاب کاندیدای اصلح و پذیرش نتیجه براساس مردم‌سالاری دینی و تبیین اندیشه‌های امام و رهبری در زمینه ملاک‌های انتخاباتی و ایجاد فضای سالم رقابت از دیگر اهداف این همایش به شمار می‌رود.
محمدی تصریح کرد: مجموعه ‌انتخاباتی که در 34 دوره گذشته در کشور برگزار شده است در مقایسه با انتخابات سایر کشورها بهترین و سالم‌ترین انتخابات بوده است و ما باید الگوی جهان اسلام و بشریت باشیم.
قرار نیست هرکسی رییس‌جمهور می‌شود، عزیز شود
رییس ستاد اقامه نماز دیگر سخنران این همایش بود. حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی در این همایش با بیان این‌که «سیاست ما اگر از قرآن باشد، همیشگی است و اگر از قرآن نباشد بی‌اثر است» اظهار کرد: تمام حرف‌ها و گفته‌های ما باید ریشه قرآنی داشته باشد. اصل شورا در اسلام آمده است و جایگاه آن در کنار نماز قرار می‌گیرد. هیچ کس از مشورت بی‌نیاز نیست. حتی امامان و ائمه معصوم (ع) به شاگردان خود می‌گفتند که ما را موعظه کنید.
اهم اظهارات دبیر ستاد اقامه نماز را به نقل از ایسنا بخوانید؛
* مملکت ما بیشترین ضربه را از کسانی می‌خورد که ادعای سواد دارند. مشخص می‌شود که سواد آنها، سواد نیست. فرد عالم و باسواد باید از خداوند بترسد.
* اگر تقوا و اخلاق نباشد، هیچ کاری درست نیست. مشکل کارهای ما این است که یا برای خداوند کار نمی‌کنیم یا وسط کار خداوند را فراموش می‌کنیم و یا در انتها گناهی می‌کنیم که باعث می‌شود کارهای خوبمان به هدر برود.
*در عمل اخلاص داشته باشید. فرد مخلص چه رای بیاورد چه نیاورد، مخلص است. فرد مخلص هر مسوولیت و کار اجرایی در هرجایی که به او بدهند، انجام می‌دهد.
*در تبلیغات انتخاباتی ما گناه کبیره زیاد صورت می‌گیرد، چراکه در اکثر تبلیغات اسراف است و اسراف گناه کبیره است و گناه کبیره، انسان را از مرز عدالت به فسق می‌رساند.
*عزت به دست خداوند است نه بنده او. قرار نیست هرکسی که رییس جمهور می‌شود، عزیز شود و به عزت برسد. همانند بنی‌صدر. او ابتدا رای آورد ولی بعد ذلیل شد. پس عزت فقط دست خداوند است نه پوسترهای رنگی.
*چیزی که در انتخابات باید بگوییم این است که حجت داشته باشیم. اخیرا در یکسری از رسانه‌های بیگانه تبلیغاتی می‌کنند و می‌گویند رهبر و فقها و مراجع تقلید معصوم هستند. در صورتی که نه خود رهبری این را قبول دارد و نه کس دیگری، ولی رهبر برای ما حجت است مثل پزشکی که به او مراجعه می‌کنیم. رهبر فقیهی عادل و بی‌هوس است و حجت او است. نه رییس‌جمهور و نه رییس مجلس و نه سایر افراد.
با تقویت رابطه مسجد و انتخابات از آسیب‌ها جلوگیری می‌شود
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج‌علی‌اکبری نیز در این همایش با اشاره به نقش مسجد در اخلاق انتخاباتی خاطرنشان کرد: انتخابات دائما در کشور ما برقرار است و ما باید برای مساله مهم اخلاق انتخاباتی هم‌اندیشی و برنامه‌ریزی کنیم و نگاه عالمانه و دقیق به این عرصه مهم داشته باشیم.

اهم اظهارات رییس مرکز رسیدگی به امور مساجد استان تهران به نقل از ایسنا آمده است؛
* انتخابات نقطه حساس و برجسته‌ای است که تجلی اراده عمومی در ساختار حاکمیتی کشور است، طراحی دل‌پذیر و خردپسند حاکمیت نبوی و علوی با مدل حضور فعال موثر و تعریف شده مردم در همه عرصه‌های حاکمیت اسلامی از ویژگی‌های برجسته انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی است. و در این نگاه انتخابات، نقطه حساس و برجسته تجلی اراده عمومی در ساختار حاکمیتی کشور است. انتخابات عامل کلیدی در افزایش و حفظ سرمایه اجتماعی، تامین آبرو و عزت ملی، رشد اعتماد عمومی و نشاط اجتماعی و همچنین تامین کرامت ملی است.
*باید در کنار برگزاری انتخابات، به مقوله انتخابات طراز جمهوری اسلامی و علوی فکر کنیم و شیوه‌ها، الزامات، مولفه‌ها و سبک‌های آن را استخراج کرده و در متن آن تعبیه کنیم.
* مباحثی همچون جنگ قدرت، تخریب رقیب، خارج کردن رقیب به هر قیمت، تهمت، افترا، غیبت، دروغ و شایعات بی‌اساس ربطی به فرهنگ اسلامی ندارد، اما کم و بیش در فضای انتخابات این آسیب‌ها دیده می‌شود که به بهانه جریان انتخابات، بسیاری از اموری که از نگاه دینی بد و گناه شمرده می‌شود، به سادگی اتفاق می‌افتد.
*هرچه نسبت مسجد و انتخابات تقویت شود، فضایل و زیبایی‌های انتخابات افزایش یافته و جلوی آسیب‌ها گرفته خواهد شد. از سوی دیگر برگزاری انتخابات در مساجد ایجاد امنیت خاطر می‌کند و کارکرد سیاسی، اجتماعی مساجد را نیز افزایش می‌دهد.
* مساجد می‌توانند رفتارهای آسیب‌زا را به کاندیداها، ستادهای انتخاباتی آنها و هوادارانشان یادآوری کنند، متاسفانه در فضای انتخابات دیده می‌شود که تهمت و قیمت و تخریب انسان‌ها آسان می‌شود. افشای اسرار مردم، استهزاء، اختلاف‌افکنی و سخن‌چینی رونق پیدا می‌کند و دروغ و فریب و امثال آنها به راحتی بیان می‌شود و مهم‌تر از همه تولید ناامیدی ملی و سیاه‌نمایی، ناشکری، آسیب زدن به دستاوردهای عظیم به آسانی بیان می‌شود در حالی که هیچ کدام از آنها ربطی به دین و جامعه اسلامی ما ندارد اما متاسفانه این رذایل اخلاقی در فضای انتخاباتی در کشور توسعه پیدا می‌کند.
اگر کسی را قبول نداریم او را نکوبیم
آیت‌الله محمد ری‌شهری نیز در این همایش با اشاره به مهمترین مباحث انتخاباتی اظهار کرد: در مباحث انتخاباتی چیزی که بسیار مهم است اینکه جایگاه ارزشی اخلاقی دردنیای انتخاباتی رعایت شود. اخلاق هم برای مردم مهم است هم برای کاندیداها. مردم باید معیارهای ارزشی اخلاق را بشناسند هر کسی که بیشترین ارزش‌های اخلاقی را رعایت می‌کند صلاحیت بالاتری برای امانت‌داری دارد.


اهم اظهارات رییس دانشگاه قرآن و حدیث در ادامه می آید:
* اصلی‌ترین نکته در انتخابات این است که باید هدف داوطلب را شناسایی کنیم بدانیم که داوطلبی که می‌آید هدف او رسیدن به قدرت و تصدی‌گری است و یا نه هدفش خدمت به مردم و رضای خداوند است؟ این دو دواطلب دو اخلاق متفاوت دارند.
* فرد قدرت‌طلب از هر ابزاری که سبب شود مردم رای بیشتری به او بدهند استفاده می‌کند، اگر ببیند دین‌داری رای‌ساز است، لباس مذهب خدا و پیامبر را به تن می‌کند، اگر ببیند آزادی‌خواهی رای بیاورد لباس آزادی به تن می‌کند. در کل ارزش‌های اخلاقی برای او مطرح نیست.
* سیاست‌مدار غیرواقعی همواره درصدد اثبات خودش است، اگر شکست بخورد شروع به شایعه‌سازی می‌کند و اگر به قدرت برسد دیکتاتوری را پیشه خود می‌سازد.
* برجسته‌ترین ویژگی کسانی که برای خداوند به عرصه می‌آیند این است که مصالح نظام را رعایت می‌کند و دقت می‌کند ببینند مردم چه انتظاری از ریاست جمهوری دارند و مصالح کشور را رعایت می‌کند و ضد مصالح دشمن عمل می‌کند.
* مطلق‌گرایی یکی از آفات مهم سیاسی، اجتماعی و اخلاقی جامعه ما است. اگر کسی را قبول نداشتیم نباید او را بکوبیم. در هر چیزی باید اصل انصاف را رعایت کنیم حتی اگر او در حق ما انصاف را رعایت نمی‌کند.

خوب‌ترها مناصب را قبول کنند

حجت‌الاسلام والمسلمین عالی نیز در این همایش با اشاره به این‌که « در کشوری که صرفا احکام شریعت جاری شود مطلوب و قرآنی نیست» اظهار کرد: جاری بودن احکام شریعت در یک کشوری که ادعای اسلامی بودن دارد، جزء حداقل‌هاست. بنابراین جامعه تراز اسلامی جامعه‌ای است که ولایت در آن جریان داشته باشد و مومنین کسانی هستند که آن ولایت را پذیرفته‌اند.
اهم اظهارات این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه آمده است؛
*در جامعه تراز دینی، منصب‌ها و مقام‌ها برای به دست آوردن قدرت نیست بلکه برای راه‌انداختن کار مومنین است» گفت: اگر نگاه به مقام و منصب در جامعه‌ی دینی غیر از این باشد خیانت است.
* در جامعه ولایی اخلاق جزء ارکان است، به طوری که در روایات ذکر شده اگر کسی هر چند آدم خوبی باشد اما بداند خوب‌تر از او وجود دارد، منصبی را قبول کند به خدا، رسول و مومنین خیانت کرده است. اگر کسی با چنین احتیاط و توجهاتی منصبی را قبول کند و در این راه چه رای بیاورد یا نیاورد پیروز است. اما اگر غیر از این باشد برنده هم باشد شکست خورده است. چون مغلوب شیطان شده است و به درد زعامت جامعه شیعه نمی‌خورد.
/27220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 294355

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =