ایتالیای معاصر مضمون تعدادی از فیلم‌های بخش رسمی شصت و ششمین دوره جشنواره فیلم کن است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، «زیبایی بزرگ» (The Great Beauty) به کارگردانی پائولو سورنتینو که قصیده‌ای نوستالژیک و مالیخولیایی به رم، شهر ابدی است، یکی از چند فیلمی است که امسال در بخش رسمی جشنواره کن به ایتالیای معاصر می‌پردازد.
 

دیگر فیلم ایتالیایی که برای دریافت جایزه اصلی این دوره جشنواره کن رقابت می‌کند، «یک قصر در ایتالیا» (A Castle in Italy) به کارگردانی والریا برونی تدشی کارگردان فرانسوی/ایتالیایی است.
 

این فیلم درباره اضمحلال یک خانواده اشرافی است. برونی تدشی تنها فیلمساز زن حاضر در بخش مسابقه اصلی است.
 

والریا گولینو بازیگر ایتالیایی هم با «عسل» (Honey) به کن آمده است. این فیلم داستان زنی است که به بیماران لاعلاج کمک می‌کند به زندگی خود خاتمه ببخشند. «عسل» یکی از فیلم‌های بخش نوعی نگاه شصت و ششمین دوره جشنواره فیلم کن است که به فیلمسازان نوظهور اختصاص دارد.
 

«زیبایی بزرگ» فیلمی مجلل و چشمگیر است که هم پوچی زندگی را نقد می‌کند و هم از آن لذت می‌برد. تونی سرویلو در این فیلم نقش نویسنده‌ای سالخورده به نام جپ گامباردلا را بازی می‌کند. او به لطف رمان معروفی که 40 سال پیش نوشته همیشه مطرح بوده و اکنون در 65 سالگی زندگی یکنواختی دارد.


تونی سرویلو در صحنه‌ای از فیلم «زیبایی بزرگ»
 

در همان حال که جپ به این فکر می‌کند که نوشتن را از نو آغاز کند، شیوه زندگی لذت‌جویانه و ثروت خود را زیر سئوال می‌برد.
 

سورنتینو روز سه‌شنبه به خبرنگاران گفت: «فیلم می‌کوشد فقری را به تصویر بکشد که مادی نیست. در همان حال سعی نکردیم با نشان دادن آنچه هست و مظهر کشورمان است، قضاوت منفی داشته باشیم.»
 

رم با هزاران سال تمدن یکی از شخصیت‌های فیلم «زیبایی بزرگ» است و دوربین سورنتینو ما را مانند یک مهمان ممتاز در مکان‌های بسته، حیاط‌های داخلی و تراس‌های شخصی می‌گرداند.
 

سرویلو گفت: «شما پرتره شهری را دارید که مظهر یک موقعیت انسانی مشخص است. این تصویر اصلا مظهر امید نیست، بلکه نمادی از فرصت‌های از‌دست‌رفته در گذر زمان است.»
 

لی مارشال منتقد اسکرین دیلی در نقدی بر فیلم «زیبایی بزرگ» از آن به عنوان «یک قطعه فیلمسازی استادانه» یاد کرد و نوشت: «یک دیوارنگاره سینمایی غم‌انگیز و دلزده، از رم معاصر که هم به لذت‌گرایی مالیخولیایی «زندگی شیرین» یا «رم» فلینی ارجاع می‌دهد و هم به زوال امپراتوری رم.» 
 

سورنتینو سال 2008 برای فیلم «ستاره» درباره جولیو آندروتی نخست وزیر پیشین ایتالیا جایزه هیئت داوران جشنواره کن را دریافت کرد و دو سال پیش هم فیلم «این جا باید باشد» با بازی شان پن را در بخش مسابقه اصلی داشت.


«یک قصر در ایتالیا» یکی از 20 فیلم بخش مسابقه اصلی جشنواره کن است

والریا برونی تدشی بازیگر و کارگردان و خواهر کارلا برونی خواهر سوپرمدل بانوی اول سابق فرانسه، یک خانواده ایتالیایی را در مرکز فیلم «یک قصر در ایتالیا» قرار می‌دهد، خانواده‌ای که دیگر نمی‌توانند قصر آبا و اجدادی خود را نگه دارند.
 

فیلم با الهام از «باغ آلبالو» نمایشنامه معروف چخوف ساخته شده است. داستان تلفیقی از فروش قریب‌الوقوع قصر پس از مرگ یک برادر و رابطه صمیمانه شخصیت اصلی فیلم با بازی تدشی و مردی جوان با بازی لویی گارل بازیگر فرانسوی است.
 

گولینو در «عسل» که با اقتباس از رمان آنجلا دل فابرو ساخته شده، به نوعی دیگر از مرگ می‌پردازد: قتل ترحمی و داستان زنی جوان را دنبال می‌کند که ورای قانون حرکت می‌کند تا کسانی که دچار بیماری‌های لاعلاج هستند کمک کنند.


«عسل» به کارگردانی و با بازی والریا گولینو در بخش نوعی نگاه رقابت می‌کند
 

قتل ترحمی مرکز توجه فیلم نیست، بلکه کش مکش داخلی قهرمان فیلم با بازی جاسمینا ترینکا است که به لحاظ احساسی با موکلان خود درگیر نمی‌شود تا اینکه فردی را می‌بیند که مشخص می‌شود اصلا بیمار نیست.    
 

روز سه‌شنبه همچنین فیلم «پشت شمعدان» (Behind the Candelabra) به کارگردانی استیون سودربرگ در بخش مسابقه اصلی جشنواره کن نمایش داده شد.
 

این فیلم که از آن به عنوان «آخرین» فیلم استیون سودربرگ یاد می‌شود، با حمایت شبکه اچ‌بی‌او ساخته شده است. مایکل داگلاس در «پشت شمعدان» نقش لیبراچی پیانیست معروف آمریکایی بازی می‌کند. مت دیمن و راب لووی دیگر بازیگران این فیلم هستند.
 

شصت و ششمین جشنواره فیلم کن 15 مه (25 اردیبهشت) با درام «گتسبی بزرگ» به کارگردانی باز لورمان آغاز شد و 26 مه (5 خرداد) با تریلر فرانسوی «زولو» ساخته ژروم سال به پایان می‌رسد.
 

رویترز / 21 مه / ترجمه: علی افتخاری
 

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 294570

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =