چندی پیش قانونی تصویب شد که طبق آن مالک و مستاجر می توانند برا ی ثبت سند اجاره به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند.

زهرا تالانی: قانون ثبت اجاره نامه خانه در دفاتر اسناد رسمی باعث اعتراض بنگاه داران شده است.آنها معتقدند که این کار شدنی نیست و مردم سالهاست که برای عقد قرارداد به بنگاههای املاک مراجعه می کنند.در این زمینه محمدرضا دشتی اردکانی، رئیس کانون سردفتران و دفتریاران معتقد است که دفاتر مطابق قانون عمل می کنند و بنگاه داران طبق قانون 1317 حق دلالی دارند.در همین زمینه گفت وگویی را هم با مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه بنگاههای املاک انجام دادیم که می خوانید:


همانطور که می دانید به تازگی قانونی تصویب شده که برای ثبت اجاره و خرید خانه دو طرف باید به دفاتر ثبت اسناد مراجعه کنند.با توجه به اینکه عرف این است که به بنگاه املاک مراجعه شود،شما این قانون را چطور ارزیابی می کنید؟
طبق این قانون بنگاههای معاملات املاک باید تمام امور مرتبط با خرید و فروش مسکن اعم از استعلام از سازمان ثبت، استعلام از شهرداری، عوارض، پایان کار و... که برعهده خریدار و بنگاه معاملات ملکی است را انجام دهند و دفترخانه ها تنها با اخذ هزینه ثبت از طرفین سند را ثبت می کنند. یعنی اینکه اگر تنظیم قولنامه ها در دفترخانه انجام شود به دلیل استعلام ،وقت و پول زیادی از مردم گرفته می شود.


اما گفته می شود که هزینه ها در دفتر اسناد کمتر است و مثلا برای کرایه یک میلیون تومانی از دو طرف 85 هزار تومان گرفته می شود و بر عکس بنگاهها در املاک هزینه ثبت پلکانی بالا نمی رود؟
چنین نیست.در دفاتر اسناد باید هزینه استعلام و مالیات بر ارزش افزوده هم پرداخت شود.


از آنجایی که بیشتر درآمد بنگاه املاک از ثبت فروش و اجاره است،در اینصورت درآمد بنگاههای املاک کم نمی شود؟
در حال حاضر بسیاری از دفاتر اسناد رسمی با کاهش درآمد خود سعی در جلب متقاضیان به سمت دفاتر دارند،اما همانطور که گفتید بیش از 50 سال است که مردم برای خرید، فروش، رهن و اجاره به بنگاههای املاک مراجعه و اقدام به عقد مبایعه نامه می کنند،برای همین کمتر کسی به اسناد مراجعه می کند.،با اینحال ما تصور نمی کنیم که درآمد مان کم شود. در حال حاضر مشاوران املاک برای ثبت اجاره و یا قرارداد همواره با مشکل و چالش‌های زیاد مواجه هستند،برای همین دفاتر اسناد رسمی هم چون تاکنون، جایگاه خود را آنطور که باید برای ثبت اجاره به متقاضیان معرفی نکرده‌اند باید با جلب اعتماد متقاضیان برای ثبت قرار داد جایگاه خود را ارتقاء دهند تا بتوانند متقاضیان را به سمت خود سوق دهند.متقاضیان در حال حاضر برای ثبت قرار دارد به دلیل آسان‌تر کردن کارها به سمت مشاوران املاک می‌روند.دفاتر باید با پاسخ‌گویی احترام و جلب اعتماد متقاضیان جایگاه خود را در ثبت اسناد ارتقا دهند. اتحادیه یک مولد اقتصادی اشتغالزا است، که بدون کوچکترین هزینه ای برای دولت، کلی شغل ایجاد کرده است. برای مثال اگر 10هزارمشاوراملاک در تهران داشته باشیم ودر هر بنگاه 4 نفر مشغول به کار باشند 40هزارنفر مشغول به کار هستند و بافرض این که هرخانواده 4نفر جمعیت داشته باشند یکصد و شصت هزار نفر از این طریق فقط در تهران ،امرار معاش می کنند.


دفاتر اسناد رسمی دراین باره به قانون دلالی سال 1317 استناد می کنند که مطابق آن، بنگاهها باید موجر و مستاجر یا فروشنده و خریدار را به هم معرفی کنند اما تنظیم سند باید در دفاتر اسنادرسمی انجام شود؟
سوال من این است که الان دفاتر اسناد الان همه قوانین مصوب را اجرا می کنند؟در دوران تصدی آقای علیزاده "عضو فعلی شورای نگهبان" به عنوان رئیس سازمان ثبت اسناد کشور تفاهمنامه ای میان وزارت بازرگانی و سازمان ثبت منعقد شد که بر اساس آن سربرگ مبایعه نامه های منتشر شده از سوی صنف بنگاههای معاملات املاک کشور با درج نام سازمان ثبت و اتحادیه صنف بنگاههای املاک منتشر شود. در این تفاهمنامه آمده است که کارشناسان سازمان ثبت اسناد نحوه عقد قرارداد و مبایعه نامه های ملکی و استیجاری را به متصدیان بنگاههای معاملات املاک آموزش دهند اما به این ماده قانونی عمل نکردند.برای همین ما در دانشگاه علمی کاربردی رشته ای را برای کسانی که خواهان این شغل هستند ایجاد کردیم و به زودی با فارغ التحصیل شدن آنها بنگاهها وجه حقوقی پیدا می کنند.


از سوی دیگر بنگاهها یک کد پیگیری یا هولوگرامی می دهند که گفته می شود این کد هم ارزش قانونی ندارد؟
چطور چنین چیزی امکان دارد؟الان در دادگاه،ثبت نام مدارس،راهنمایی و رانندگی این کد نیاز است.در طول روز دهها تخلف در دفترخانه ها صورت می گیرد که مردم و مسئولان بهتر می دانند اما چون سردفتران زیر چتر حمایتی قوه قضائیه قرار دارند موضوع مسکوت می ماند در حالی که با کوچکترین تخلف بنگاههای املاک تحت تعقیب قانونی قرار می گیرند. در حال حاضر با راه اندازی سیستم کد رهگیری، آمار تخلفات به صفر کاهش یافته است و عملا یک ملک قابل فروش به چند نفر نیست، که همین امر باعث کاهش چشمگیر دعاوی حقوقی در این زمینه شده است.


شما در این زمینه با کانون سردفتران و دفتریاران جلسه ای نداشتید؟
اعضای کمیسیون حقوقی وقضایی مجلس با مسوولان ثبت اسناد واملاک کشور تشکیل جلسه دادند و در آن صحبت از حذف مبایعه نامه به میان آمد اما تصمیمات اخذ شده در این جلسه مخالفت اتحادیه مسکن را در پی داشت.
45232

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 295414

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 22
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علیرضا IR ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
    3 1
    و 50سال است که بنگاههای املاک هرکاری که می خواهند در عرصه مسکن انجام میدهند تا نقش اول را در بحران مسکن داشته باشند.
  • بهزاد IR ۰۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
    4 1
    عزیزم شما هم کمیسیون می گیرید هم شیرینی هم مالیات ... واسه یه خونه 70 متری با 500 اجاره ماهیانه بنگاه محترم شما 400 کاسب شد ... به رئیس اتحادیه هم گفتم ، فرمودند : خوب گرفته که !!! با تموم هزینه هایی که می گید تو دفترخونه می گیرند کلش سرجمع میشه 150 تومن !! بسه دیگه خواهش می کنم بس کنید دروغ و ریا رو
  • بی نام IR ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
    2 2
    این همه مشکلات حقوقی مردم ناشی از عدم تخصص و تبحر لازم دلالان در امر تنظیم سند می باشد که طبق قانون فقط واسطه معامله هستند و نباید در تنظیم اسناد دخالت نمایند چون مسئولیتی در خصوص احراز هویت و مالکیت متوجه بنگاه نیست و در صورت بروز اختلاف خیلی زود شانه خای می کنند
  • بی نام IR ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
    0 2
    اگه این طور باشه کمتر کسی بنگاه میره
  • بی نام A1 ۰۵:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
    1 1
    بنظر هر چه دولت فعالیت بنگاهها را محدود کند در کاهش قیمت زمین و مسکن موثر است چرا که عمدتا دلالان حاضر در بنگاهها عامل افزایش قیمت زمین و مسکن هستند این همه گرانی زمین ایا معنی دارد یا انهم مربوط به تحریم است پس بیایید نقش بنگاهها را کم رنگ کنیم شاید شاید این نسل جو ان از دست دلالان رهایی یابند و صاحب خانه شوند شاید
  • مستاجر ده ساله A1 ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
    1 1
    فعلا که شغل بنگاه عملا کاذب است و با دلالی بیشتر مطابقت دارد! تاوقتی که اجرت درصدی میگیرند افزایش اجاره ادامه دارد! فکرش را بکنید برای یکسال اجاره که چشم بر هم زدنی تمام میشود معادل ده روز اجاره از موجر و ده روز هم از مستاجر میگیرند و کاغذی میدهند که سند عادی محسوب میشود نه رسمی!!!
  • پویان A1 ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
    1 1
    فعلا که خدا را شکر نظارتی بر کار بنگاههای معاملات ملکی وجود ندارد. معلوم نیست چه کار می کنند که در ثبت اجاره 25 درصد مبلغ اجاره یک ماه را دریافت می کنند. یعنی برای یک واحد 2 خوابه در تهران به ازای حداکثر 2 ساعت کار، به راحتی چیزی حدود 800-900 هزار تومان درآمد دارند. در مشکلات احتمالی بین مالک و مستاجر هم هیچ گونه نقشی به عنوان داور نمی توان به آنها سپرد! هر قدر هم که اجاره ها افزایش یابند این قشر بیشتر منتفع می شوند.
  • بی نام US ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
    1 1
    پدر خود بنده 40 سال پیش خودش بنگاه دار تهران بوده و تمام معاملات شخصی چه اجاره یا خریدش را در دفاتر رسمی آن زمان انجام می داده است نه برگه های عادی.خود ما در جریان تغییرات در برگه های معاملات بنگاههای املاک بوده ایم که طی اینهمه سال مشکل ساز بوده اند.وقتی بنگاه ها تنها وظیفه شان جوش دادن معامله است و کاری به وظایف دیگر و مسئولیت های خود ندارند و فقط پول دلالی شان را می گیرند این وسط طرفین معامله کارشان به مراجع قضایی می افتد و خسارت های ناشی از این سودطلبی قشری از سودجوبان که برای رفع بیکاری و بهره بری شده اند املاکی و حلال و حرام نیز برایشان فرقی ندارد به جان مردم است.درست مانند دارندگان تاکسی ای که برای سهولت تردد خود تاکسی دار شده اند چنین قشری نیز برای سود خود نام قشر زحمت کش واقعی بنگاه داران را خراب می کنند.آفای خسروی خود در جریانند و بهتر است تکلیف را ابتدا با هم صنفی خود مشخص کنند تا با مردمی که هم حق دارند و هم شعور.
  • محمد IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
    17 53
    سلام. تورو خدا جلوه املاکو خراب نکنید مگر دفتر خانه کاراییه املاکو داره اگه موجر و مستاجر به مشکل بخورند غیر از املاک کسی حل میکنه ؟باور کنید شدنی نیست
  • داریوش موذن IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
    0 3
    به خدا شدنی نیست من خودم املاک دارم شورای حل اختلاف نمیتونه دعوای مستاجر و موجر و حل کنه این مشاورین املاکند که هر لحظه به داد طرفین میرسند به نظر من کار مسخره ایه یا اجاره بهاء رو سر هر برج میارن به املاک میدن مستاجر میگه که نذارید موجر در منو بزنه خلاصه اصلآ شدنی نیست
  • سیاوش IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
    2 18
    با نظر محمد کاملا موافقم این کار نه تنها به ضرر بنگاههای ملکی و تخریب آن است بلکه ببشتر به زیان مستاجر و موجر خواهد بود چون هم باید وقت و زمان بیشتری را صرف کنند هم هزینه بیشتری را.دفاتر هیچ گاه قدرت چانه زنی بنگاههای املاک در به تفاهم رساندن طرفین و مصالحه بین آنان را نداشته ونخواهد داشت ضمن آنکه بنگاهها با طرفین قرارداد به راحتی کنار می آیند در حالی که دفاتر با استناد به تعرفه های داده شده از اداره دارایی و ثبت اسناد بسیار سخت گیرانه عمل کرده و حق الزحمه مقطوع و گزافی را از طرفین دریافت میکنند که خوشایند هیچ کس نیست .لطفا با تمام توان جلوی این کار را بگیرید
    • حسين IR ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۷
      1 4
      تابلوه كه شما مشاور املاك هستي دوست عزيز هزينه دارائي اصلا" نداره هزينه دفتر خانه يك پنجم كميسيون بنگاه است راستي ميگي بنگاهها چانه مي زنند ولي در جهت افزايش كميسيون خودشون
  • محمد A1 ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
    1 22
    مشاور املاک حکمی بالاتر از دفترخانه و شورای حل اختلاف دارد ! بسیاری از مسائل در مشاور املاک بدون مراجعه به مراجع قانونی حل پذیرند ، آیا دفترخانه ها از عهده چنین مسائلی بر می آیند ؟؟؟ مشاورین املاک دارای تخصصی هستند که به سادگی بدست نیاورده اند و اشکال کار اینجاست که همه فکر می کنند این حرفه نیاز به تخصص ندارد و از عهده همه برآمدنیست !!!
    • حسين IR ۰۵:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۷
      0 3
      اسناد تنظيم شده در بنگاهها اسناد عادي هستند وبراي شكايت بايد به دادگاهها مراجعه كرد ومستلزم وقت دادرسي وپرداخت هزينه ميباشد اما اسناد تنظيم شده دردفترخانه ها اسناد رسمي هستند وبراي شكايت به دايره اجراي ثبت مراجعه ميكنند ودر يكهفته ملك تخليه ميشود يا اجاره معوقه به موجر پرداخت ميشود يا وديعه به مستاجر پرداخت ميشود لطفا دوست عزيز مشاور املاك براي جيب خودتان مردم را گمراه نكنيد
  • محمد A1 ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
    3 21
    مشاور املاک حکمی بالاتر از دفترخانه و شورای حل اختلاف دارد ! بسیاری از مسائل در مشاور املاک بدون مراجعه به مراجع قانونی حل پذیرند ، آیا دفترخانه ها از عهده چنین مسائلی بر می آیند ؟؟؟ مشاورین املاک دارای تخصصی هستند که به سادگی بدست نیاورده اند و اشکال کار اینجاست که همه فکر می کنند این حرفه نیاز به تخصص ندارد و از عهده همه برآمدنیست !!!
  • بی نام A1 ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
    10 1
    بزرگوار ! مردم تا قبل از 160 سال پیش، از روشنایی برق استفاده نمی کردن .. خوب بود بگن مثلا ما 3000 ساله فانوس و مشعل داریم استفاده می کنیم نیازی به لامپ و چراغ نداریم؟؟؟؟؟ بی تخصص ترین شغل تو این دوره همون بنگاه داریه و اینقدر سود داره که همینجوری "مثل گل" رویش می کنه و البته ایشون کاملا حق دارن ناراحت باشن./
  • علي A1 ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
    12 1
    اين بنگاه هاي املاك كه مثل قارچ در كوچه بازار روييدن و كارشون دميدن به افزايش قيمت مسكن و اجاره و .. هستش رو بايد جمع ككند.اين طرح خيلي خوبيه كه دفتر خونه ها اين كار بينگاه ها رو انجام بدن.بنگاه املاك محل چاپيدن مردم هستش.عامل اصلي افزايش قيمت ها بصورت كذايي دلال بازي اين بنگاهي هاست.خدا ازشون نگذره.
  • مهرداد IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
    12 2
    اتفاقا کار خیلی خوبی کردن...قیمت نجومی ملک 50 درصدش تقصیر بنگاه هاست.قیمت رو بالا می برن که کمیسیون بیشتری بگیرن.آخه بنگاهو چه به قیمت گذاری ملک؟کدومشون تو این زمینه تخصص و سررشته دارن یا آموزش دیدن؟
  • بی نام IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
    11 2
    به نظرم باید جلوی این بنگاهها که مثل مافیا هستند را دولت با جدیت بگیرد تمام بدبختی و گران شدن خانه و زمین تقصیر اینهاست. تازه اون برگه بنچاقشون در محاکم قضایی اعتبار ندارد
  • بی نام IR ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
    18 4
    50 سال است یک کار اشتباه صورت می گیرد و هیچ کس جلوی این بی قانونی را نمی گیرد. و درصد بالایی از شکایات در دادگاه ها مربوط به قراردادهایی است که بنگاه املاک می نویسند. کجای قانون ذکر شده که یک فرد بی سواد بنگاه دار می تواند یک قرارداد مهم اقتصادی بنویسد. بنگاه دار یک دلال است وباید کار دلالی بکند ولی قرارداد را باید مراجع رسمی مانند ثبت واسناد بنویسد
  • محمد IR ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۶
    13 1
    آقای خسروی من سردفتر اسناد رسمی هستم اولا" با قانون جدید برای ثبت سند اجاره کمتر از 3 سال نیاز به استعلام ثبت نیست ثانیا" این هزینه استعلام که قبلا" لازم بود هزینه اش برای هر سند مالکیت فقط 8000تومان است نه اینکه 25درصد یکماه اجاره را مثل همکاران شما از موجر ومستاجر بگیرند تو را به خدا برای کسب درامد بنگاههای املاک مردم را متحمل هزینه بیشتر وسرگردانی در دادگاهها نکنید اسناد رسمی که دفترخانه تنظیم میکنند در صورت بروز اختلاف بین طرفین با مراجعه به دایره اجرای ادارات ثبت ظرف یکهفته حل وفصل میشود ونیازی به مراجعه به دادگاهها نیست.
  • خسرو IR ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۸
    3 4
    د فتر های اسناد رسمی هم چندسالی است سامان دهی شده وشایدهنوز هم سردفترانی باشند که دارای حداقل تحصیل هستند پس کلا همه را بیسواد ندانید من مهدس هستم برای دریات جواز کسب مشاورین املاک ازمون دادم تا موفق شدم دفتر باز کنم هم اکنون باصداقت کار میکنم ایا یک مهندس میتواندقیمت تعینن کندیا یک لیسانس حقوق که فقط عریضه نویسی بلد پس متوجه باشید اجازه ندارید به صنف بزرگی که درجامعه کار میکند توهین کنید