۰ نفر
۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۰۸:۳۷
زندگی بازیگر خاص مقابل دوربین می‌رود

آنتون کوربین عکاس و فیلمساز هلندی برای کارگردانی فیلمی درباره دوستی جیمز دین بازیگر و دنیس استاک عکاس مجله لایف قرارداد امضا کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ایان کانینگ تهیه‌کننده درام برنده اسکار «گفتار پادشاه» و درام «شرم» با بازی میشائل فاسبندر، پروژه سینمایی «لایف» (زندگی - Life)‌ را با همکاری امیل شرمن همکار خود در شرکت «سی-ساو فیلمز» تهیه می‌کند.

دنیس استاک عکاسی جوان بود که برای مجله لایف کار می‌کرد. تا اینکه یک ماموریت کاری زندگی او را عوض کرد: عکاسی از بازیگری خاص به نام جیمز دین.

این ماموریت به سفری شخصی برای هر دو ختم شد. آن‌ها از لس آنجلس به نیویورک و بعد ایندیانا سفر کردند. استاک پیش از آنکه دین با «شرق بهشت» (1955) به مقام یک ستاره برسد، عکس‌هایی از او گرفت که اکنون جایگاهی نمادین دارند.

فیلمنامه «لایف» را لوک دیویس نوشته و قرار است با بودجه‌ای بین 10 تا 15 میلیون دلار ساخته شود. فیلمبرداری احتمالا اوایل 2014 آغاز می‌شود.

«لایف» ادامه علاقه جدید صنعت سینما به «عصر نقره‌ای» است که این اواخر با فیلم‌های کم‌هزینه با حضور شخصیت‌های بزرگ مانند «هفته من با مریلین مونرو» و «هیچکاک» نمود پیدا کرده است.

آنتون کوربین عکاس و فیلمساز هلندی با عکاسی و ساخت ویدیوکلیپ برای خواننده‌ها و گروه‌های موسیقی معروف مانند «دپچ مد»، «یو 2»، نیروانا، نیک کِیو، برایان آدامز، جانی کَش، رد هات چیلی پپرز، متالیکا، راکست و کلد پلی شهرت زیادی دارد.

«کنترل» اولین فیلم بلند سینمایی او سال 2007 در جشنواره کن برنده چند جایزه از جمله جایزه دوربین طلایی و جایزه بهترین فیلم بخش دوهفته کارگردانان شد. این فیلم سیاه و سفید با بازی سام رایلی و سامانتا مورتن داستان یان کرتیس خواننده اصلی گروه بریتانیایی «جوی دیویژن» است که در 1980 در 23 سالگی خودکشی کرد.

«آمریکایی» دومین فیلم کوربین با بازی جرج کلونی به نقش یک آدمکش حرفه‌ای چندان مورد توجه قرار نگرفت. او تریلر تروریستی «یک مرد تحت تعقیب» را آماده نمایش دارد که براساس رمانی از جان لوکاره ساخته شده و فیلیپ سیمور هافمن، ریچل مک‌آدامز، ویلم دافو و رابین رایت در آن بازی می‌کنند.

جیمز دین بازیگر سینما
عکس‌های دنیس استاک از جیمز دین اکنون جایگاهی نمادین دارند

جیمز دین با سه فیلم «یاغی بی‌هدف»، «شرق بهشت» و «غول» نام خود را به عنوان یکی از چهره‌های ماندگار دنیای سینما ثبت کرد.

او که متولد سال 1931 در ماریون در ایالت ایندیانا بود، در دهه 1950 توانست در موسسه «اکتورز استودیو» ثبت نام کند و زیر نظر لی استراسبرگ «متد اکتینگ» را فرا بگیرد. «اکتورز استودیو» خانه بازیگران بزرگی چون مارلون براندو، جولی هریس و آرتور کندی بود.
در سال 1953، الیا کازان کارگردان معروف هالیوود که قصد داشت رمان «شرق بهشت» جان اشتاین‌بک را به فیلم برگرداند، برای بازی در نقش کال تراسک که به لحاظ احساسی شخصیتی پیچیده دارد، دنبال یک بازیگر می‌گشت.

این فیلم سال 1955 ساخته شد و دین با بازی در نقش «برادر بد» داستان که نمی‌تواند نظر پدر سختگیرش را به خود جلب کند، تصویر خود را برای همیشه در دنیای سینما ثبت کرد. بازی در «شرق بهشت» که داستان آن در «سالیناس ولی» در دوران جنگ جهانی اول روی می‌دهد، اولین نامزدی اسکار را برای دین به همراه داشت.

دین پس از «شرق بهشت» بلافاصله در فیلم «یاغی بی‌هدف» (یا «شورش بی‌دلیل») به کارگردانی نیکلاس ری، نقش جیم استارک یک مرد جوان شورشی را بازی کرد که در شهری جدید با دوستان و دشمنان خود روبرو می‌شود.

از «شورش بی‌دلیل» به عنوان فیلمی یاد می‌شود که تصویری دقیق از اضطراب‌های دوران نوجوانی ارائه می‌دهد. «غول» به کارگردانی جرج استیونس سومین فیلم مهم و آخرین فیلم جیمز دین بود. این فیلم سال 1956 پس از مرگ او در یک حادثه رانندگی به نمایش درآمد.

الیزابت تیلور و راک هادسن بازیگران اصلی «غول» بودند و دین در این نقش مکمل جت، یک مرد نفتی ثروتمند اهل تگزاس را بازی کرد.

دین پیش از تدوین نهایی «غول» درگذشت و آخرین سکانس او در این فیلم که از آن به عنوان «شام آخر» یاد می‌شود، با صدای نیک آدامز که در فیلم نقشی کوتاه داشت، دوبله شد. او پس از مرگ برای بازی در «غول» برای دومین بار نامزد اسکار بهترین بازیگر مرد شد.

دین 30 سپتامبر 1955 در حالی که سوار ماشین مسابقه پورشه اسپایدر خود بود، در جاده‌ای نزدیک شالوم در کالیفرنیا با یک ماشین دیگر تصادف کرد و بر اثر شکستگی گردن بلافاصله کشته شد. او 24 ساله بود.

هالیوود ریپورتر / 28 مه / ترجمه: علی افتخاری

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 295780

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =