مهر نوشت:

نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در بحران سوریه در پیامی به نشست تهران گفت: تنها راه حل برای بحران سوریه راه حل مسالمت آمیز است و ما در این باره با اجلاس تهران همصدا هستیم.
نماینده اخصر ابراهیمی در نشست بین المللی سوریه در تهران پیام نماینده ویژه سازمان ملل در سوریه را قرائت کرد.

اخصر ابراهیمی در این پیام ضمن عذرخواهی برای اینکه توفیق حضور در اجلاس تهران را پیدا نکرده است گفت: خودم را برای اجلاس ژنو-2 آماده می کردم و به همین دلیل موفق به حضور در نشست تهران نشدم. هر دو اجلاس از اهمیت بالایی برخوردار است و بحران سوریه می تواند تاثیر بسزایی در منطقه و جهان داشته باشد.
وی اظهار داشت: با آمارهای شگفت انگیزی درباره بحران سوریه و مردان و زنان این کشور روبرو هستیم. چهار میلیون از مردم سوریه آواره شده اند و یک میلیون و 500 هزار نفر از سوری ها نیز در کشورهای همسایه آواره هستند و باید از کشورهای همسایه سوریه برای میزبانی که از آنها داشته‌اند تشکر کنیم.
ابراهیمی تاکید کرد: اجازه دهید با شما برای اینکه هیچ راه حلی بجز راه حل مسالمت آمیز وجود ندارد همصدا شویم.
وی با اشاره به ملاقات لاوروف وزیر امور خارجه روسیه با همتای سوری اش اظهار داشت: توافق کردند که به زودی کنفرانسی با مشارکت نماینده سوریه برگزار شود تا توافقات ژنو-1 در سوریه اجرایی شود. ما تلاش می کنیم از این توافق حمایت کنیم و در آینده نزدیک این اجلاس برگزار شود. توافق سوریه و آمریکا را نیز به فال نیک می گیریم چرا که می تواند گام مهمی باشد اما ظاهرا اولین گام است و باید بدانیم که این گام باید جدی و موثر باشد.


بانکی مون: راه حل سیاسی تنها راه پایان خشونت‌ها در سوریه است
ایلنا نوشت:
بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی برای نشست بین المللی درباره سوریه که از امروز در تهران آغاز به کار کرد، بر ضرورت حل سیاسی بحران سوریه تاکید کرد.
نماینده سازمان ملل متحد در تهران، پیام بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد در اجلاس بین المللی تهران درباره سوریه را قرائت کرد.
در این پیام آمده است:
ما از ابتدای بحران سوریه اعلام کردیم که راه حل این بحران باید سیاسی باشد و راهکار نظامی کارساز نیست امروز بیش از هر زمان دیگری به این نتیجه رسیده ایم که این بحران راه حل نظامی ندارد.
اخیرا سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه و جان کری وزیر امور خارجه آمریکا مذاکراتی درباره سوریه داشتند و قرار شد با جناح‌های مخالف سوریه نشست داشته باشند و طبق توافقات ژنو یک مرحله انتقالی در سوریه تشکیل شود این بهترین فرصتی است که طی یک سال اخیر به وجود آمد چالشهای پیش رو عمده هستند باید از این فرصت استفاده کرد اخضر ابراهیمی نماینده ویژه سازمان ملل متحد برای حل بحران سوریه به تلاشهای خود برای حل بحران سوریه و یکسان کردن دیدگاه ها برای حل بحران سوریه ادامه می دهد.
راه حل سیاسی تنها راه پایان خشونتها در سوریه است و این راهکار می تواند سوریه را از پرتگاه به مکان امن بازگرداند بحران سوریه از طریق نظامی حل و فصل نمی شود، هر چند که برخی طرفداران گزینه نظامی گمان می کنند این راهکار شدنی است.
ما از طرفهای ارسال سلاح به سوریه می خواهیم این موضوع را متوقف کنند و به جای آن راه حل سیاسی را انتخاب کنند. چرا که ارسال سلاح به سوریه نه تنها برای سوریه، بلکه همسایگان آن نیز خطرناک است ما از همسایگان سوریه می خواهیم مانع ارسال سلاح به سوریه شوند.
مرحله انتقالی فرصتی است که می توانیم از آن استفاده کنیم من امیدوارم اجلاس بین المللی در سوریه به صلح و آشتی در کشور جنگ زده سوریه کند.چرا که مردم سوریه، تاریخ و فرهنگ این کشور برای ما، منطقه و تمام دنیا مهم است.


زیباری: 150 هزار پناهنده سوری در عراق هستند

مهر نوشت:

هوشیار زیباری وزیرامورخارجه عراق در نشست بین المللی سوریه در تهران گفت: موضع عراق در قبال سوریه کاملا مشخص است ما از ابتدای بحران سوریه خواهان توقف خشونت ها بودیم و بر ضرورت راه حل سیاسی تاکید داشتیم و با هر نوع دخالت خارجی در سوریه مخالفیم.

زیباری اظهار داشت: ما از نخستین کشورهایی بودیم که در قبال پیامدهای خطرناک که بحران سوریه در منطقه هشدار دادیم و همچنین در جهت ایجاد راه حل سیاسی برای پایان دادن به بحران تاکید داشتیم و از طرح اتحادیه عرب برای اعزام ناظر عربی به سوریه و مواضع روشن اتحادیه عرب حمایت کردیم.
زیباری خاطرنشان کرد: امروز میزبان بیش از 150 هزار پناهنده سوری هستیم و دولت عراق کمک های لازم را به آوارگان داخل سوریه می دهد.
وی ضمن محکوم کردن تجاوز رژیم صهیونیستی به سوریه اظهار داشت: ما از ژنو 1 نیز حمایت کردیم، عراق در میز مذاکره حضور داشت و البته از طرح ابراهیمی به منظور اجرای گفتوگوی ملی به عنوان مقدمه ای برای مرحله انتقال و ثبات در سوریه نیز که ثبات در منطقه را به همراه خواهد داشت تاکید داشتیم. بر همین اساس با تمام گروههای سوری و اپوزیسیون به منظور دستیابی به یک راه حل رایزنی کرده ایم.
وی با اشاره به سفر اخیر وزیر خارجه سوریه به بغداد تصریح کرد: این نشانه روشنی از موضع عراق و استقلال مواضع این کشور دارد. دمشق اصرار داشت که موافقت خود برای حضور در نشست ژنو را در بغداد اعلام کند.

زیباری در پایان ابراز امیدواری کرد اجلاس تهران نتایجی در بر داشته باشد و کلیه طرفهای سوریه در حمایت از این اجلاس سهیم باشند و نتایج قابل قبولی برای مردم سوریه داشته باشد ما نیز از ایران برای برگزاری این اجلاس قدردانی می کنیم.
/2929

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 295842

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =