مسعود دانشمند

فعالیت های اقتصادی و تولیدی واحد های کوچک و متوسط از اهمیت بالایی در اقتصاد کشورهای مختلف برخوردار است. بنگاههای اقتصادی کوچک و متوسط در اقتصاد کشورها آن چنان از اهمیت بالایی برخوردار هستند که در برخی از کشور ها مانند ژاپن بانکهای خاص، دانشگاه و سایر ارگانهای ستادی و اجرایی مربوطه در اختیار آنها قرار می دهد. اما از سوی دیگر واحد های کوچک و متوسط به عنوان فعالان صف اول اقتصاد کشورها از میزان آسیب پذیری بالایی هم برخودار هستند. در شرایط بحران اقتصادی اولین طوفان های جدی بنیان و ریشه این گروه را به لرزه در می آورد و متاسفانه به دلیل خرد و کوچک بودن این شرکت ها تصمیم ها کلان اقتصادی کمتر آنها را مورد حمایت قرار می دهد. به عنوان مثال در شرایط سخت اقتصادی از واحد های بزرگ تولیدی مانند تولیدکنندگان خودرو، واحدهای تولید صنایع پتروشیمی ،فولادی و نظیرآنها حمایت های فراوانی بر مبنای تصمیمات دولتی صورت می گیرد

اما واحد های کوچک تولید مانند تولیدکنندگان قطعات ریز اتومیبل و یا واحد هایی که مواد پتروشیمی را به کالای قابل ارائه به مصرف کننده تبدیل می کنند و یا واحد های فلزی که ورق آهن و یا فولادی را از کارخانجات فولادی گرفته و محصولات قابل ارائه به تولیدکنندگان را تولید می کنند کمتر مورد حمایت دولت قرار می گیرند. توضیح اینکه شرکت های کوچک و متوسط به شرکت هایی اطلاق می شود که دارای نیروی انسانی نزدیک به 30 تا 40 نفر بوده که در یک کارگاه تولید مشغول به کار باشند. بنابراین شرکت های کوچک تولیدی که با پرسنلی نزدیک به 30 نفر مشغول امر تولید هستند به دلیل عدم همبستگی و پراکندگی نوع تولید در شرایط سخت اقتصادی معمولا بیشترین آسیب را می بینند. دولت می تواند با حمایت از این گروه از میزان رقم بیکاری کاسته و رقم اشتغال را افزایش دهد.

در چند سال اخیر با اجرای برنامه های متعددی مانند فاز اول طرح هدفمند سازی یارانه ها وبرنامه های این چنینی این واحد ها دچار آسیب های جدی شده و تعداد کثیری از آنها رو به تعطیلی آورده اند. با تعطیلی این واحد ها رقم تولید کمتر شده و نیاز به واردات قوت می گیرد زیرا در زمانی که محصولات خرد در کشور تولید نشود این محصولات باید از محل واردات تامین شده و در اختیار مصرف کنندگان قرار گیرد. درصورتی که دولت با برنامه های خود تولیدکنندگان کوچک و متوسط را حمایت کند از برنامه کاهش واردات و افزایش صادارات هم حمایت می کند. در شرایط کنونی حمایت از بخش خصوصی می تواند گامی در راستای ایجاد فضایی سالم و رقابتی در بازار داخل و ورود به بازارهای خارجی بردارد اما تمامی این مسیر به اجرای صحیح برنامه های اقتصادی دولت و تدوین برنامه هایی که به بخش خصوصی و بدنه تولید آسیب وارد نکند، باز می گردد.

*عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران و تهران

3939

کد خبر 296061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =