جبران کاهش درآمدهای نفتی؛ سومین سوال مشترک از 8 نامزد انتخابات ریاست جمهوری یازدهم در نخستین مناظره مشترک آنها بود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در ادامه نخستین مناظره هشت نامزد انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، نوبت به غلامعلی حدادعادل رسید که بر اساس قرعه کشی سوالی را برگزیند. وی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه برنامه دولت شما برای استفاده از درآمدهای نفتی که کاهش یافته چیست؟، گفت: برای مقابله با آثار کاهش درآمدهای نفتی باید در درجه اول به صادرات غیرنفتی توجه کنیم. ما می توانیم با افزایش صادرات غیرنفتی، جای خالی صادرات نفتی را پر بکنیم. کشور ما امتیازات نفتی و تنوع اقلیمی بالایی دارد. ما می توانیم صادرات کشاورزی و توسعه گردشگری داشته باشیم و از سایر امتیازات همچون کریدور شمال به جنوب استفاده بکنیم.
به گفته وی، در کنار اینها دولت باید انضباط مالی خود را افزایش دهد. چرا که ریخت و پاش زیاد، دولت را به درآمدهای نفتی وابسته تر می کند. تاکید بر اقتصاد مقاومتی هم از جمله تاکیدات وی بود که کشور را در قبال کاهش درآمدهای نفتی بیمه می کند.
حداداعادل ادامه داد: ملت ما و دولت من در آینده برای مقابله با کاهش ارز ناشی از فروش نفت، سبک زندگی اسلامی را محقق می کنیم. نمی توان به سبک غرب زندگی کرد و با این درآمدها امور را گذراند.
حسن روحانی هم در پاسخ به این سوال بر لزوم مقابله با خام فروشی تاکید کرد و افزود: ما حتی سنگ های معدن خود را به شکل خام صادر می کنیم. در حالیکه چینی ها با خرید این منابع ما، روی کشتی آنها را تبدیل می کنند و به خود ما می فروشند! در موضوع نفت نیز باید جلوی خام فروشی را بگیریم و موانع صادرات را مرتفع کنیم. تا صادرات غیرنفتی را جایگزین صادرات نفتی کنیم. می توانیم مرکز صادرات برق در منطقه باشیم.
در ادامه نوبت به محمدرضا عارف رسید که گفت: جهت گیری من بر اقتصاد بدون نفت است تا بودجه کشور را از درآمدهای نفتی مستقل کنم. چرا که نفت به نسل های آینده هم باید برسد. برای این منظور باید به انضباط مالی دولت پرداخت و جهت گیری های دولت را اصلاح کرد و تشکیلات دولت را تقلیل داد. به گفته وی می توان درآمدزایی خوبی از محل تجارت، توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات و ... داشت تا بهره وری در کشور ارتقا بیابد و وابستگی بودجه به نفت کاهش یابد.
سعید جلیلی هم در این موضوع گفت: کاهش درآمدهای نفتی هم فرصت است و هم تهدید. هرچه وابستگی ما به نفت کاهش یابد یک فرصت برای ما است تا از دیگر ظرفیت های خود استفاده کنیم. وی به تایید سخنان دیگر رقبایش پرداخت و گفت: یکی از این راه ها عبور و مرور ترانزیتی است. بحث دیگر جلوگیری از خام فروشی و استفاده از ارزش افزوده است. همچنین باید جلوی واردات غیر ضروری را بگیریم.
ولایتی هم به تکمیل سخنان رقبایش در انتخابات ریاست جمهوری پرداخت و او نیز بر ویژگی های ترانزیتی کشور و استفاده بهینه از آن بر اساس جغرافیای سیاسی کشور و برقراری ارتباط بین کشورهای همسایه تاکید کرد. امروز که نفت ما را تحریم کرده و برای انتقال دلار ما مشکل ایجاد کرده اند، باید فکر کنیم که اگر برای صادرات دیگر محصولات ما مشکل ایجاد کنند، ما چه باید بکنیم؟
نوبت به محمدباقر قالیباف رسید که بر لزوم پرهیز از سوء تدبیرها تاکید کند و گفت: باید بین هزینه هایمان اولویت بندی کنیم و به تقویت بخش خصوصی پرداخته و به کوچک سازی دولت بپردازیم. او که می گفت شهرداری تهران را بدون درآمدهای نفتی اداره می کند، ادامه داد: کشور را هم می توان اینگونه اداره کرد و به خود کفایی رسید. چرا که با حضور بخش خصوصی، بخشی از کارها برون سپاری می شود.
غرضی هم که می گفت چهارسال وزیر نفت بوده است، اظهار داشت: در دولت دفاع، هزینه کشور سالانه 15 هزار میلیارد دلار بود، در دولت سازندگی به 18 میلیارد و در دولت اصلاحات به 28 هزار میلیارد رسید. در دولت اخیر اکثریت غریب به اتفاق درآمدها، صرف واردات شد و آمریکایی ها فکر کردند هزینه کشور ما 100 میلیون دلار است و اگر جلوی آن را بگیرند، ما ساقط می شویم. اگر در این دولت به هزینه 35 هزار میلیادر دلاری می رسیدیم - به جای 100 هزار میلیادری- ، چنین مشکلی به وجود نمی آمد. به گفته وی، باید تولید را در این مقطع به سازمان برسانیم تا نیازی به ارز نداشته باشیم.
محسن رضایی هم کاهش درآمدهای نفتی را یک تهدید دانست که باید با خارج کردن دولت از اقتصاد، آن را به فرصت تبدیل کرد. او به پروژه های درآمدساز در کشور همچون کشاورزی در خوزستان یا بازارچه ها مرزی و چای گیلان و ... اشاره کرد که از ظرفیت های بزرگ اقتصادی هستند و باید دولت پایش را از آن بیرون بکشد.
وی بر صادرات غیر نفتی، گردشگری و ... تاکید کرد و گفت: با تکثیر و تولید پالایشگاهای غیرنفتی می توانیم محصولات خود را به دیگر کشورها بفروشیم.
غلامعلی حدادعادل هم سخنانش را خطاب به ملت آغاز کرد و گفت که بدون وابستگی به نفت هم می توان وضعیت خوبی داشت. وی به مقایسه میزان صادرات نفتی و واردات کالاهای اساسی و تجملی به کشور پرداخت و گفت: برخی با واردات کالاهایی چون خودروهای تجملی که 8 میلیارد پول کشور را هدر داده است در خیابان ها فخر فروشی می کنند. در حالیکه حداکثر 11 میلیارد دلار عدم موازنه بین صادرات و واردات کالاهای اساسی ما وجود دارد که می توان آن را به سمت تناسب میان واردات و صادرات سوق داد.
وی بر پرهیز از بلبشوی واردات و صادرات نیز تاکید کرد.
ادامه دارد...
/2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 296097

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام GB ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۰
    141 3
    واقعا نمیشد از این بدتر اجرا شه
  • سهیل IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۰
    77 6
    دونفرش کنید اقا بگم...بگم...
  • مهدی (جلیلی) IR ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۰
    12 0
    آقا به نظرم یک ساز و کار مشخص برای این برنامه در نظر گرفته بشه تا بشه از ظرفیت های موجود استفاده کرد . این که نشد مناظره .