بخش نخست مناظره اقتصادی 8 نامزد ریاست جمهوری به پایان رسید.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، اولین دور از مناظره​های کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم که به موضوعات و مباحث اقتصادی اختصاص دارد آغاز شد.

پس از حضور انفرادی هشت نامزد انتخابات ریاست جمهوری یازدهم در سه برنامه «گفت و گوی ویژه خبری»، «با دوربین» و «پاسخ به ایرانیان خارج از کشور»؛ این بار هر هشت نفر به شکل جمعی در مناظرهای چهار ساعته رو در روی یکدیگر قرار گرفته اند تا برنامه های اقتصادی یکدیگر را نقد کنند. این در حالی است که در انتخابات ریاست جمهوری دهم کاندیداها به صورت 2 به 2 با یکدیگر به مناظره می پرداختند.

برگزاری مناظره امروز با محور مسائل اقتصادی بر عهده مرتضی حیدری است.

هر هشت نامزد بر اساس قرعه کشی انجام شده به ترتیب کنار یکدیگر در سالن مناظره جای گرفتند. حسن روحانی، محسن رضایی، محمدرضا عارف، غلامعلی حدادعادل، سعید جلیلی، علی اکبر ولایتی، محمدباقر قالیباف و محمد غرضی کنار یکدیگر نشستند. البته نامزدها که به همراه یکی از یاران خود وارد سالن می شدند، در بدو ورود با مرتضی حیدری دیده بوسی کرده و بر صندلی خود جای می گرفتند.

حیدری پیش از آغاز رسمی این مناظره با اشاره به اینکه محتوای مناظره امروز اقتصادی است از برگزاری دو مناظره بعدی در روزهای چهارشنبه و جمعه بعد با موضوعات فرهنگی و سیاسی خبر داد و گفت: به دلیل تعدد نامزدها امکان برگزاری مناظره دو به دو وجود ندارد ولی امیدواریم مناظره ای دیدنی برگزار کنیم.

وی از محرمانگی سوالات و نحوه برگزاری این مناظره ها سخن گفت که بینی و بین الله تنها وی، ضرغامی و دو تن از مدیران سازمان صداوسیما در جریان آن بوده اند. این افراد از میان 2000 سوال کارشناسان که به صداوسیما ارائه شده است، سوالاتی را برگزیده اند. حیدری از تعهد خودش و سازمان صداوسیما برای رعایت عدالت میان نامزدها نیز سخن گفت.

به گفته وی، بیش از نیمی از مردم ایران بر اساس نظرسنجی ها اعلام کرده اند که هنوز نامزد نهایی خود را برنگزیده​اند و منتظر نتایج مناظره​ها هستند.

حیدری از هشت سوال خبر داد که نامزدها به قد قرعه می توانند سوالی را برگزینند و سه دقیقه فرصت دارند که به آن پاسخ دهند و دیگر نامزدها به مدت یک ونیم دقیه می توانند به او واکنش نشان دهند.

غرضی نخستین نامزدی بود که سوالی را برگزید. این سوال به راه حل های وی برای مشکل بیکاری اشاره داشت، که در پاسخ به آن گفت: ظرف 100 سال گذشته ملت ایران دچار دولت های تورم زا بوده است. ریال ما معادل ریال اسپانیا و حتی یک دلار آمریکا بوده است. زمان به قدرت رسیدن رضا شاه، این عدد به سه ریال می رسد و در پایان دولت رضاخان به 10 ریال می رسد. در دوره مصدق ثابت می ماند. پس از انقلاب در دولت موسوی با 40 تومن شروع شد و بعد به 50 و 150 رسید. دولت هاشمی آن را به 450 تومان رساند و در دولت خاتمی به 950 و 1000 تومان رسید و این دولت آن را به 3500 تومان رساند.

وی افزود: مادامی که نقدینگی در کشور بالا باشد، تورم هم بالا خواهد بود. ما در 100 سال گذشته هیچ تولیدی نداشتیم. اشتغال وقتی سامان می یابد که تولید سامان یابد. در غیر اینصورت اشتغال مصنوعی است. بعد از اینکه محکم جلوی تورم بایستیم، می توانیم اشتغال ایجاد کنیم.

پس از وی نوبت به قالیباف رسید که گفت: نگاه آقای غرضی، یک نگاه درست است. اما باید به موضوع اشتغال بپردازیم و به کارهای دراز مدت و کوتاه مدتی بیاندیشیم. منابع مالی برای آن پیش بینی کنیم. کارهای کوتاه مدت در راستای یک برنامه میان مدت در دستور کار باشد.

وی با بیان اینکه رونق اقتصادی اساس کار است، ادامه داد: باید نقدینگی فعلی را به سمت تولید متمرکز کنیم و نقدینگی را به سمت تولید ببریم.

غلامعلی حدادعادل هم در ادامه گفت: آقای غرضی به تورم بیش از اشتغال پرداختند. ما در امر اشتغال مسائل دیگری هم داریم. از جمله اینکه در حال حاضر بازار کار متولی ندارد و وزارت کار می گوید من مسئول ایجاد کار نیستم بلکه متولی حل اختلاف میان کارگر و کارفرما هستم.

وی از تعطیل شدن برخی موسسات کاری سخن گفت که باید با کمک و استعانت دولت به کار خود ادامه دهند. طلب های پیمانکاران را هم دولت باید بپردازد.

علی اکبر ولایتی هم در ادامه اظهار داشت: سخنان آقای غرضی را اینگونه می توان تکمیل کرد که سیاست دولت​ها در گذشته -قبل و بعد از انقلاب- بیش از اینکه تولید محور باشد، توزیع محور بود. وی از لزوم واگذاری ها از دولت به ملت یاد کرد و بر حمایت از کشاورزان و صنعتگران تاکید نمود.

محسن رضایی هم در ادامه این سخنان اظهار داشت: بحث بیکاری و تورم دو پدیده جداگانه هستند که در شرایط موجود ایران با هم یکی شده اند. به گفته وی، مشکل کنونی کشور این است که اشتغال از دو منظر شاغل و شغل آفرینی درست می شود. باید به تقویت کارآفرینی و ایجاد مهارت های کار پرداخت که لازم و ملزوم یکدیگر هستند.

سعید جلیلی هم بیکاری را مهمترین موضوع کشور با توجه به رشد جمعیتی کنونی دانست و افزود: نیاز است که به این موضوع توجه جدی شود. به دو بخش باید توجه کرد. یکی بحث حمایت از تولید که باید ظرفیت‌های بخشی مانند کشاورزی و اقتصاد دانش‌بنیان و ارتباط صنعت و دانش مورد توجه قرار گیرد. باید به بحث فناوری اطلاعات و نفت و فولاد و مسکن توجه ویژه کرد. اشتغالی که خواهیم داشت باید در تولید باشد نه در شغل‌های کاذب. تولید باید رقابتی باشد. صنایع دستی هم جزء مزیت‌هایی است که می تواند چند میلیون شغل ایجاد کند.

محمدرضا عارف هم با تاکید بر میزان اشتغال، ادامه داد: باید سالانه یک میلیون شغل ایجاد کنیم تا به نرخ تک رقمی بیکاری برسیم. وی از لزوم احیا سازمان مدیریت سخن گفت و اینکه باید 30 درصد سهم بخش صنعت نیز پرداخت شود. جذب سرمایه بویژه سرمایه های داخلی از دیگر موضوعات مورد تاکید عارف بود که طی آن گفت: باید سرمایه گذاری از سوی بازار سکه و طلا به تولیدات سوق یابد. وی بر صنعت گردشگری نیز تاکید کرد.

حسن روحانی آخرین نامزدی بود که درباره اشتغال سخن گفت و افزود: پایین آوردن نرخ بیکاری از دغدغه های مردم است که با سه میلیون بیکار روبرو هستند و 800 هزار نیروی متخصص بیکار در کشور داریم. این مهمترین مساله امروز جامعه ما است که راه حل آن بهبود شرایط محیط کسب و کار است. قانون لازم بر ای این کار در مجلس تصویب شده اما آیین نامه اجرایی آن هنوز تصویب نشده و ابلاغ نشده است. در کنار این هم باید به آموزش نیروی متخصص بپردازیم.

غرضی در پاسخ به اظهارات رقبایش در نهایت گفت: امکان ندارد که در تولید، رقابت خارجی را به حساب نیاورید. در تمام دنیا هزینه پول یکی دو درصد است اما در ایران هزینه آن بیش از تورم است! همه دولت ها به این موارد پرداخته اند اما شکست خورده اند. چون نسبت به یک موضوع غفلت شد. آن هم اینکه تورم را به عنوان ابزاری که کار را می تواند راه بیانداز، مورد توجه قرار نگرفت. تورم را باید به یکی دو درصد رساند. رقبای ما ترکیه و ژاپن هستند. اما ما داریم کره وارد می کنیم و هنوز تولید ما به نتیجه نرسیده و مورد حمایت سیاسی اقتصادی ومنطقی قرار نگرفته است.

آغازمنازعه سیاسی درمناظره نامزدهای ریاست جمهوری/ واکنش حدادعادل به سخنان عارف و پاسخ عارف به جلیلی

در ادامه این مناظره نوبت به محمدرضا عارف رسید که به پرسش خود به قید قرعه پاسخ دهد. مجری برنامه از او پرسید: برنامه دولت شما برای نظام تصمیم گیری کشور و تعامل با سایر قوا چیست؟

در پاسخ به این پرسش، این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: اگر اجازه بدهید به خاطر مسئولیتی که در نظام اداری کشور داشتم ریشه را مطرح کنم. مهمترین ریشه اقتصادی کشور حاکمیت یکپارچه جریان اصولگرا و کنار گذاشتن جریان دیگر است. بسیاری از کارشناسان را از دست داده ایم. عامل دیگر شرکت نیروهای نظامی در محیط اقتصادی است که فضای مشارکت بخش خصوصی را تنگ کرده است. تنها بین 5 تا 8 درصد خصوصی سازی به بخش خصوصی وارد شده.

وی افزود: اگر ما سیاست های اصل 44 قانون اساسی را به طور جدی دنبال کنیم، بسیاری از مشکلات اقتصادی رفع می شود . در کشورداری باید نگاهمان جمعی باشد. بپذیریم که یک جریان نمی تواند کشور را اداره کند. باید مبنا را شایسته سالاری بگذاریم. در قانون اساسی قوای سه گانه جایگاه مشخصی دارد. قوای مختلف در فضای صمیمی مشکلات خود را حل کنند و نباید این اختلافات به جامعه منتقل بشود. اگر هم مشکلی پیش آمد باید از طریق رهبری حل کنیم.

غلامعلی حداد عادل در واکنش به وی گفت: آقای عارف مساله را سیاسی کردند. یعنی گناه مشکلات کشور را بر سر جناح های سیاسی گذاشتند. بنده با این موافقم که کشور نباید از نیروهای خدوم خالی بشود.  فرضا اگر این مسئله در دوره اصولگرایان اتفاق افتاده در دوره اصلاح طلبان نیز همین اتفاق افتاد. در دوره اصلاح طلبان با اصولگرایان چه کردند؟ بنده اگر موفق به اداره کشور بشوم سعی خواهم کرد مسئله سیاسی را از نیروهای خدمتگذار جدا کنم.

حسن روحانی هم در ادامه سخنان این دو رقیب خود گفت: مهمترین مسئله در این زمینه این است که از نگاه فرد محوری و استبداد رای فاصله بگیریم. از متخصصان فاصله بگیریم. حتی از فعالان اقتصادی بخش خصوصی استفاده بکنیم. سازمان هایی که تعطیل شده، باید احیا بشود. دولت باید فراجناحی اداره بشود. جناح واحد یعنی نیمی از فعالان را کنار گذاشته ایم. من فکر می کنم در کنار این ها باید آزادی بیان را هم داشته باشیم. اگر آزادی بیان نباشد، اگر ایرادی هم داشته باشیم، تصحیح نمی شود.

ولایتی هم در ادامه گفت: نکته ای که آقای عارف فرمودند بخشی از مطلب بود، اما یک متممی نیاز دارد. حتما باید از نیروهای متخصص با سلایق مختلف استفاده بشود ولی یک وجه مشترکی باید داشته باشند و آن اینکه به نظام، قانون اساسی و رهبری اعتقاد داشته باشند. از زمان منتسکیو تفکیک قوا ایجاد شده و حرف بالاتری زده نشده است. قوه مجریه باید قانونگرا باشد و در برابر قوه مقننه خاضع باشد. دولت یک تیم فوتبال نیست.

رضایی هم در اینباره اظهار داشت: خوشبختانه من که جزء هیچ کدام از این دو گروه نبوده ام، قضاوت خوبی می توانم داشته باشم. نه در دولت اصلاح طلبان بودم و نه در دولت اصولگراها. آقای عارف جواب ندادند که آیا در دوره خودشان درست رفتار کردند یا نه؟ با مجلس اصولگرا آیا شما می توانید تعامل کنید؟ ما نمی توانیم وقت مردم را بگیریم.

سعید جلیلی در ادامه این مباحث گفت: وقتی می توانیم تصمیم صحیح اقتصادی بگیریم که مبتنی بر گفتمان نظام و انقلاب باشد که بتواند پیشرفت را برای ما به ارمغان بیاورد. در زمان آقای عارف مبانی نظری که برنامه چهارم را نوشتند، کاملا مخالف بود و نمی​تواند پیشرفت را برای کشور داشته باشد. سه عنصر اساسی را باید در تصمیم سازی و تصمیم گیری مشارکت دهیم . اولینش خود مردم هستند. در کشاورزی باید از خود مردم سوال شود. نباید فقط از گروه های سیاسی سخن بگوییم. نکته دیگر بحث خود هماهنگی در دولت است. الان نزدیک 40 شورا داریم که در مساله اقتصادی تصمیم گیری می کنند اینها باید با یک آهنگ عمل کنند. بین قوا اگر قانون مبنا قرار بگیرد مشکلی پیش نمی اید.

محمدباقر قالیباف هم در اینابره اظهار داشت: من فکر می کنم این جلسه نشان داد که آغاز بحث اقتصادی است اما در سوال دوم به مساله سیاست رسیدیم. وقتی مساله اقتصادی است، چرا راجع به اصولگرایان و اصلاح​طلبان حرف می زنیم؟ در شورایی که 8 سال ما در خدمتشان بودیم هم اصولگرایان بودند هم اصلاح طلبان بودند؛ اما اختلافی نبود.

غرضی هم اینگونه ادامه داد: من متولد 1320 هستم. نسل من یک اتفاق بزرگ را تجربه کرده است. هنوز هم می خواهیم کشور را به گروه های سیاسی تقسیم کنیم. این خلاف شان انقلاب و امام رهبری است. کشور یک واحد است. متعهد بشوید که دست در جیب مردم نکنید.

محمدرضا عارف هم گفت: مگر می شود بدون توسعه سیاسی توسعه اقتصادی داشت؟ باید همزمان پیش بروند. وی خطاب به جلیلی ادامه داد: اگر مبانی برنامه چهارم زیر سوال است، چرا مجلس اصولگرا آن را تصویب کرد؟ وی خطاب به رضایی هم گفت: مگر من گفتم دولت اصلاحات اشکالی نداشته؟ همه دولت ها اشکال داشتند. من عملکرد دولت آقای خاتمی را می گویم که بهترین رابطه را با مجلس اصولگرای پنجم را داشته است. دعوایی بین دو رئیس قوه در آن دوره نبود که در صحن علنی مجلس مطرح شده و همه مردم را ناراحت کند! با قوه قضائیه هم کمیته مشترک تشکیل دادیم و مسائل را حل می کردیم. صحبتی که آقای ولایتی مطرح کرد مهم بود. هر مسئولی که در سطح جمهوری اسلامی فعالیت می کند باید وفاداری اش به قانون اساسی و نظام را اثبات کرده باشد.

8نامزدریاست جمهوری:مسکن مهر را ادامه می دهیم،اما.../رضایی:معماری نوین ایران‌اسلامی را اجرایی می کنم

در ادامه مناظره 8 نامزد ریاست جمهوری، مجری برنامه از محسن رضایی پرسید: برنامه دولت شما برای تامین مسکن و مهار قیمت آن چیست؟

رضایی که در پشت تریبون قرارگرفته یود در پاسخ به این سوال گفت: کاش می شد به طور تخصصی تر در این موضوع ورود می کردیم. خود کسانی که می خواهند فرمان اداره را در دست بگیرند مهم تر از نمایندگان هستند. موضوع دوم این که ما در اداره کشور باید کار را به مردم بدهیم. مردم در اقتصاد و مسکن نیستند. مسکن مهر که طرح خوبی بوده است اگر بهتر از این اجرا می شد و منابع آن از پول های بدون پشتوانه شکل نمی گرفت بهتر از این بود.

رضایی ادامه داد: قیمت مسکن به صورت سرسام آورد بالا می رود و تمام برنامه های ایجاد مسکن را از بین می برد. من توجه ویژه ای به مسکن خواهم کرد و با اصلاحات مسکن مهر را ادامه می دهم و نباید مانند دولت قبلی پروژه ها را نیمه تمام گذاشت. مسئله دوم این که مقرراتی که برای محدوده شهرها ایجاد شده بر اساس معماری نوین ایران اسلامی نیست و باید معماری جدیدی داشته باشیم و در آن باید جایگاه شهرها را ایجاد کنیم. مسئله سوم وام ها است و وام دهی به مسکن برای این که مسکن تبدیل به کالای تجاری شده است مانع از آن می شود که مانند کشورها تسهیلات قابل توجه به مسکن بدهند و باید مسکن را سرمایه گذاری کنیم تا تورم را از آن بگیریم تا وام های دیگری را در اختیار مردم قرار بدهیم.

قالیباف در نقد سخنان رضایی گفت: بحث مسکن از هر جهت از الویت دار ترین مسائل در دولت بنده است و بیشترین سهم خانواده های مستضعف کسانی هستند که خانه ندارند و اگر مسکن را حل کنیم قدرت خرید را افزایش می دهیم. وقتی مسکن توسعه پیدا کند شغل ایجاد می شود. دو ایراد به مسکن مهر وارد است و باید با شتاب ادامه پیدا کند ولی باید کیفیت را افزایش دهیم. نکته دوم این که چرا وقتی می دانیم بافت فرسوده داریم در بیابان ساخت و ساز می کنیم و هزینه های زیادی را ایجاد می کنی. در تهران 14 هزار بافت فرسوده وجود دارد.

سید محمد غرضی نیز گفت: هر دولتی که بخواهد به کشور بخشی نگاه کند دچار صدمات گذشته می شود. بخشی نگری باعث فرسودگی و از بین رفتن بخش و دولت می شود. در 100 سال گذشته هر دولتی آمده فکر کرده یک روز آموزش و پرورش و یک روز مسکن و یک روز کار دیگر را بکند و بعد سرمایه ملی را صرف آنجا کند و از باقی سیستم دفاع نکند به همین وضع امروز دچار می شود. بخش اصلی مشکلات کسانی که مسکن ندارند برای این است که اشتغال ندارند و دولت های گذشته نتوانستند در این زمینه موفق عمل کنند. در تمام بخش های همین وضع وجود دارد دولت در دو کلمه تورم و اشتغال خلاصه می شود.

جلیلی گفت: در بخش مسکن دو تقاضا داریم. یکی تقاضای مصرفی است و کسانی که ازدواج می کنند باید به آنها پاسخ دهیم. اما یک تقاضا ناشی از بورس بازی و سوداگرانه است و طرف برای حفظ پول در بخش مسکن سرمایه گذاری می کند. اگر ما نتوانیم یک سیاست های اساسی داشته باشین هرقدر هم مانند مسکن مهر تولید کنیم در موضوع قیمت مسکن موفق نیستیم و باید در حل تورم و اصلاح نظام مالیاتی تلاش کرد. سرمایه های سرگردان باید به سمت تولید بروند و این ها بحث های اساسی است و باید به آنها توجه لازم شود.

محمدرضا عارف گفت: یکی از مهم ترین دغدغه های مردم و جوانان مسکن است و بالا رفتن سن ازدواج از همین موضوع است و مسکن مهر عموما در خارج از شهر اجرا شد و تورم زایی بالایی داشت و حدود 45 هزار میلیارد تومان بدهی دارد و ما طرح مسکن ماندگار را پیشنهاد داده ایم.

غلامعلی حدادعادل گفت: مسکن مهر یک اقدام مفید بود و دولت هم زیاد زحمت کشید و خیلی ها هم صاحب خانه شدند و سوداگری مسکن را کاهش داشت اما ایراداتی داشت و یکی این که زیرساخت های لازم برای آن ساخته نشد و گاهی می بینیم در ساخت مسکن مهر به این زیرساخت ها توجه نشده است. از معماری اسلامی ایرانی هم در این مسکن دیده نمی شود و سهم بودجه ای که در این سال ها به مسکن مهر اختصاص داده شد به نظر من تناسبی با اوضاع کشور نداشت و دولت باید به سایر صنایع نیز توجه می کرد. البته الویت با ساخت مسکن در بافت های فرسوده است.

حسن روحانی گفت: اصل تامین مسکن ارزان برای جامعه ما جز برنامه های دولت تدبیر و امید است. قیمت مسکن رشد 82 درصدی برای خانه های کلنگی و 52 درصدی برای آپارتمان ها داشته است. در ابتدا قرار بود 200 هزار واحد اخته شود و این به یک میلیون و 500 هزار واحد رسید و بدون رعایت نکات مهندسی ساخته شد و برای تکمیل آنها 465 هزار و 167 میلیارد نیاز است و امروز بانک مسکن برای این طرح 203 هزار و 597 میلیارد ریال از بانک مرکزی استقراض کرده است.

علی اکبر ولایتی گفت: به نظر می رسد همانطور که دوستان فرمودند کاری که صورت گرفته از اساس درست بوده و باید پاسخی به نیاز مردم در این موضوع داده شود. برای افراد کم بزاعت دولت اگر سرمایه گذاری کند پسندیده است ولی بایبد این را با کمک از بخش خصوصی تکمیل کند. بادی عیوب برطرف شود و علت این که در نقاط دور افتاده ساخته شده برای جلوگیری از مهاجرت به شهرها و روستاها به شهرهای بزرگ است اما برای شهرای بزرگ هم می توان بافت های فرسوده را اصلاح کرد. در کشور ما عمر متوسط ساختمان هایی که ساخته می شود 50 سال است و در کشورهای اروپایی 150 سال است.

رضایی در پاسخ به نقد 7 نامزد دیگر گفت: من توضیح دادم که مشکل ما معماری ایران است. زمانی مسکن نگاهی به معماری جدید ایران است و شهرهای ما به هیچ عنوان در چارچوب یک برنامه معماری نیست و وقتی بدون محاسبه بسیاری از پارامترهای زندگی مردم تصمیم بگیریم با مشکل روبه رو می شویم. باید در توسعه شهرها باید به تمام مسائل توجه کنیم و تا این کار را انجام ندهیم مشکل حل نمی شود و ما در طرح معماری نوین اسلامی تمام این کارها را انجام داده ایم و بر اساس این ما مناطق فرسوده و شهرک های جدید را بررسی می کنیم و 70 درصد وام را دولت با تسهیلات خواهد داد و مردم تنها 30 درصد را پرداخت می کنند و ما مسکن مهر را ادامه می دهیم و ایرادهای آن را پرداخت می کنیم و منابع نقدینگی این را برطرف کند.

راهکار نامزدهای ریاست جمهوری برای اجرای عدالت اقتصادی/روحانی:شعارمقاومت می دهیم،اما کاری نمیکنیم

حسن روحانی در ادامه مناظره 8 نامزد ریاست جمهوری پشت تریبون قرار گرفت و در پاسخ به این سوال که نگاه و برنامه و شاخص دولت شما برای گسترش عدالت اقتصادی چه خواهد بود، گفت: عدالت اقتصادی به این معناست که هر چیزی در جای خود قرار بگیرد. در این راه اول باید تولید را در جایگاه خود قرار دهیم. در شرایط فعلی به جای کمک به تولید به واردات رو آوردیم. وی افزود: در شرایط فشار دشمن باید به داخل کمک کنیم و تولید داخلی را افزایش دهیم و از واردات بکاهیم

روحانی که می گفت «شعارهای سیاسی ما با عملکرد ما همخوانی نداشته است»، افزود: در شعار حرف از مقاومت می زنیم ولی در عمل مقاومتی در کار نیست. باید برنامه ریزی کنیم و سیاست اقتصادی ما با سیاست ما یکی باشد در حالی که این دو مسیر هم اکنون از هم جداست.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه بیکاری شاخصی برای بی عدالتی است خاطر نشان کرد: حتی شاخص ضریب جینی براساس آخرین اعلام بانک مرکزی بعد از اجرای یارانه ها دو دهک بالا و پائین سود بردند ولی 6 دهک وسط در فشار قرار گرفتند.

با پایان اظهارات روحانی، سعید جلیلی در نقد پاسخ های روحانی و بیان نظرش گفت: عدالت را باید اصل بدانیم و مقدم بر پیشرفت بدانیم. عدالت یعنی اینکه همه ظرفیت و فرصت بروز استعداد فراهم کنیم. این عدالت باید به شکل ساختار مند شکل بگیرد. یکی از بحث ها عدالت در تخصص منابع است. آیا ساختار ما عادلانه این کار را انجام می دهیم یا نه؟ اگر این دو مرحله شکل بگیرد، بعد از آن عدالت موردنظر شکل می گیرد.

سید محمد غرضی هم با بیان اینکه اولین بخش عدالت این است که دولت دست خودش را از جیب مردم در بیاورد، گفت: دولت متورم اغنیا را غنی تر می کند و با روش های مختلف موجب ضعف فقرا و بالا رفتن اغنیا شده است.

وی گفت: چین 50 سال است که یک دلارش یک یوان است. در این زمینه ما باید ابتدا پول ملی را درست کنیم. باید قیمت دلار مشخص باشد.

علی اکبر ولایتی هم با بیان اینکه عدالت در عمل امکانات موجود در کشور به طور یکسان در اختیار مردم قرار بگیرد، گفت: ما شهروند درجه یک و دو نداریم. امکانات باید به طور یکسان بین همه شهروندان قرار بگیرد. از این طریقاست که می توانیم عدالت و پیشرفت را با هم پیش برویم و جز این خلاف ارزش های اسلامی و ایرانی است.

محمدرضا عارف هم با تاکید بر اینکه عدالت اجتماعی نباید به معنی توزیع فقر باشد، گفت: برای تخقق این امر باید تولید ثروت داشته باشیم.

این نامزد ریاست جمهوری افزود: به نظر می رسد در حال حاضر به رشد 8 درصد را نیاز داریم که در راستای عدالت اقتصادی جلو برویم و اولویت را به نقاط مرزی بدهیم.

عارف تصریح کرد: متاسفانه خط فقر بالا رفته است و از 29 درصد به 44 درصد رسیده است و در این شرایط اولویت رسیدگی به مشکلات مردم باشد.

محمد باقر قالیباف هم که می گفت عدالت نه گفتنی است و نه شنیدنی است ، خاطر نشان کرد: عدالت آن چیزی است که باید آن را بچشند. آحاد این ملت باید از فرصت برابر برخودار باشند

وی معتقد است عدالت جغرافیایی هم مهم است و نباید این گونه باشد که هر چه یک شهر از مرکز دور می شود نباید از امکانات دور شوند.

قالیباف تاکید کرد: وقتی رشد اقتصادی نباشد، عدالت شعار بیشتر نیست.

غلامعلی حدادعادل هم با بیان اینکه ما شاهد برخی از انحراف ها در مبانی برنامه چهارم بودیم که در اسناد بالا دستی عدالت را فرو دست انگاشته بود ، تاکید کرد: براساس آن برنامه رشد اقتصادی موجب از بین رفتن محرومان بود.

وی با بیان اینکه یکی از نمونه های تامین عدالت هدفمندی یارانه ها بود، افزود: عدالت نیازمند تامین زیر ساخت ها است و دولت باید این زیر ساخت ها را در کشور گسترش دهد.

محسن رضایی هم با اشاره به اینکه در طی 6 ماه گذشته به 250 شهرستان فتیم و با تمام وجود احساس کردم که با آرمان عدالت فاصله بسیار داریم و پارتی بازی در کشور وجود دارد، گفت: چرا این فاصله زیاد است؟ اگر قرار بود با شعار دادن حل شود، این مشکل حل می شد.

وی تاکید کرد: برنامه های بنده ناظر به این است که عدالت در همه جهات به گسترش یابد.

حسن روحانی بعد از پایان صحبت های 7 نرقیب ریسات جمهوری اظهار داشت: در بحث عدالت باید به موضوع رانت و فساد اشاره کنیم که رهبری بر آن تاکید کردند و عدالت فرصت برابر برای همه اقوام و مذاهب است که در بخشی از بخش ها خصوصا فصل سوم را اجرا کنیم.

وی با بیان اینکه ما در بحث عدالت اجتماعی را در اولویت خود را قرار دهیم، اظهار داشت: عدالت باید در تمام امکانات کشور مشاهده بکنیم. یکی از راهها این است که از لحاظ فرهنگی و اجتماعی به طور برابر از این امکانات از آن استفاده می کنند. نکته بعد تمرکز زدایی است ولی امور در تهران متمرکز شده است و امکانات بیشتری را به استانها بدهیم.

هم نظری 8 نامزد در جبران کاهش درآمدهای نفتی/ توافق جلیلی با عارف و روحانی

در ادامه نخستین مناظره هشت نامزد انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، نوبت به غلامعلی حدادعادل رسید که بر اساس قرعه کشی سوالی را برگزیند. وی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه برنامه دولت شما برای استفاده از درآمدهای نفتی که کاهش یافته چیست؟، گفت: برای مقابله با آثار کاهش درآمدهای نفتی باید در درجه اول به صادرات غیرنفتی توجه کنیم. ما می توانیم با افزایش صادرات غیرنفتی، جای خالی صادرات نفتی را پر بکنیم. کشور ما امتیازات نفتی و تنوع اقلیمی بالایی دارد. ما می توانیم صادرات کشاورزی و توسعه گردشگری داشته باشیم و از سایر امتیازات همچون کریدور شمال به جنوب استفاده بکنیم.

به گفته وی، در کنار اینها دولت باید انضباط مالی خود را افزایش دهد. چرا که ریخت و پاش زیاد، دولت را به درآمدهای نفتی وابسته تر می کند. تاکید بر اقتصاد مقاومتی هم از جمله تاکیدات وی بود که کشور را در قبال کاهش درآمدهای نفتی بیمه می کند.

حداداعادل ادامه داد: ملت ما و دولت من در آینده برای مقابله با کاهش ارز ناشی از فروش نفت، سبک زندگی اسلامی را محقق می کنیم. نمی توان به سبک غرب زندگی کرد و با این درآمدها امور را گذراند.

حسن روحانی هم در پاسخ به این سوال بر لزوم مقابله با خام فروشی تاکید کرد و افزود: ما حتی سنگ های معدن خود را به شکل خام صادر می کنیم. در حالیکه چینی ها با خرید این منابع ما، روی کشتی آنها را تبدیل می کنند و به خود ما می فروشند! در موضوع نفت نیز باید جلوی خام فروشی را بگیریم و موانع صادرات را مرتفع کنیم. تا صادرات غیرنفتی را جایگزین صادرات نفتی کنیم. می توانیم مرکز صادرات برق در منطقه باشیم.

در ادامه نوبت به محمدرضا عارف رسید که گفت: جهت گیری من بر اقتصاد بدون نفت است تا بودجه کشور را از درآمدهای نفتی مستقل کنم. چرا که نفت به نسل های آینده هم باید برسد. برای این منظور باید به انضباط مالی دولت پرداخت و جهت گیری های دولت را اصلاح کرد و تشکیلات دولت را تقلیل داد. به گفته وی می توان درآمدزایی خوبی از محل تجارت، توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات و ... داشت تا بهره وری در کشور ارتقا بیابد و وابستگی بودجه به نفت کاهش یابد.

سعید جلیلی هم در این موضوع گفت: کاهش درآمدهای نفتی هم فرصت است و هم تهدید. هرچه وابستگی ما به نفت کاهش یابد یک فرصت برای ما است تا از دیگر ظرفیت های خود استفاده کنیم. وی به تایید سخنان دیگر رقبایش پرداخت و گفت: یکی از این راه ها عبور و مرور ترانزیتی است. بحث دیگر جلوگیری از خام فروشی و استفاده از ارزش افزوده است. همچنین باید جلوی واردات غیر ضروری را بگیریم.

ولایتی هم به تکمیل سخنان رقبایش در انتخابات ریاست جمهوری پرداخت و او نیز بر ویژگی های ترانزیتی کشور و استفاده بهینه از آن بر اساس جغرافیای سیاسی کشور و برقراری ارتباط بین کشورهای همسایه تاکید کرد. امروز که نفت ما را تحریم کرده و برای انتقال دلار ما مشکل ایجاد کرده اند، باید فکر کنیم که اگر برای صادرات دیگر محصولات ما مشکل ایجاد کنند، ما چه باید بکنیم؟

نوبت به محمدباقر قالیباف رسید که بر لزوم پرهیز از سوء تدبیرها تاکید کند و گفت: باید بین هزینه هایمان اولویت بندی کنیم و به تقویت بخش خصوصی پرداخته و به کوچک سازی دولت بپردازیم. او که می گفت شهرداری تهران را بدون درآمدهای نفتی اداره می کند، ادامه داد: کشور را هم می توان اینگونه اداره کرد و به خود کفایی رسید. چرا که با حضور بخش خصوصی، بخشی از کارها برون سپاری می شود.

غرضی هم که می گفت چهارسال وزیر نفت بوده است، اظهار داشت: در دولت دفاع، هزینه کشور سالانه 15 هزار میلیارد دلار بود، در دولت سازندگی به 18 میلیارد و در دولت اصلاحات به 28 هزار میلیارد رسید. در دولت اخیر اکثریت غریب به اتفاق درآمدها، صرف واردات شد و آمریکایی ها فکر کردند هزینه کشور ما 100 میلیون دلار است و اگر جلوی آن را بگیرند، ما ساقط می شویم. اگر در این دولت به هزینه 35 هزار میلیادر دلاری می رسیدیم - به جای 100 هزار میلیادری- ، چنین مشکلی به وجود نمی آمد. به گفته وی، باید تولید را در این مقطع به سازمان برسانیم تا نیازی به ارز نداشته باشیم.

محسن رضایی هم کاهش درآمدهای نفتی را یک تهدید دانست که باید با خارج کردن دولت از اقتصاد، آن را به فرصت تبدیل کرد. او به پروژه های درآمدساز در کشور همچون کشاورزی در خوزستان یا بازارچه ها مرزی و چای گیلان و ... اشاره کرد که از ظرفیت های بزرگ اقتصادی هستند و باید دولت پایش را از آن بیرون بکشد.

وی بر صادرات غیر نفتی، گردشگری و ... تاکید کرد و گفت: با تکثیر و تولید پالایشگاهای غیرنفتی می توانیم محصولات خود را به دیگر کشورها بفروشیم.

غلامعلی حدادعادل هم سخنانش را خطاب به ملت آغاز کرد و گفت که بدون وابستگی به نفت هم می توان وضعیت خوبی داشت. وی به مقایسه میزان صادرات نفتی و واردات کالاهای اساسی و تجملی به کشور پرداخت و گفت: برخی با واردات کالاهایی چون خودروهای تجملی که 8 میلیارد پول کشور را هدر داده است در خیابان ها فخر فروشی می کنند. در حالیکه حداکثر 11 میلیارد دلار عدم موازنه بین صادرات و واردات کالاهای اساسی ما وجود دارد که می توان آن را به سمت تناسب میان واردات و صادرات سوق داد.

وی بر پرهیز از بلبشوی واردات و صادرات نیز تاکید کرد.

پاسخ هشت نامزد ریاست جمهوری در مناظره تلویزیونی به مسئله تولید ملی

مرتضی حیدری از قالیباف پرسید: گام‌های عملی دولت شما برای تقویت تولید ملی چیست؟ او هم پاسخ گفت:‌ برای رونق کسب و کار، برنامه دوساله داریم. ولی در بحث مربوط به تولید، پرداخت سهم تولید از یارانه​ها را در اولویت اول قرار می دهیم. نقدینگی در جامعه رهاست. سفته بازی را از جامعه جمع می کنیم. به درآمدهای غیر تولیدی مالیات می دهیم. استقلال به بانک مرکزی می دهیم تا بانک مرکزی بتواند وظیفه خود را انجام بدهد. به سیاست‌ها ثبات می دهیم که رانت درست نکنیم برای کسانی که یک شبه میلیاردر بشوند! یک بازبینی در حوزه توزیع کالا و خدمات لحاظ می کنیم. کاهش فشار تحریم را در صنایع اولویت​دار، مد نظر قرار می دهیم. به دهک های پایین جامعه، سیاست های جبرانی می دهیم. ما از عدالت حرف زدیم. نباید از مساوت پیروی کنیم. کیفیت را در کالاها بالا می بریم. نکته مهمتر این است که اگر بتوانیم شبکه توزیع خود را مخصوصا در کالاهای اساسی اواویت بدهیم. این در حالی است که مثلا در بحث کشاورزی ضمانت در کالاهای اساسی را رعایت نمی کنیم.

غلامعلی حدادعادل در فرصت خود درباره حمایت از تولید ملی گفت: ما برای رونق به تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه باید یک آسیب شناسی از وضع موجود کنیم. آسیب های ساختاری داریم و سیاستگذاری اقتصادی ما هم آسیب رسان است. البته فشار خارجی و تحریم هم هست. باید با اصلاحات ساختاری و اصلاحات سیاستگذاری به تولید کمک کنیم. یک اقدامی که در مجلس هفتم انجام شد و آثار نیکوی آن در اقتصاد کشور جا افتاد، سهمیه بندی در مصرف بنزین بود. ما 70 میلیون مصرف بنزین داشتیم. مجلس هفتم توانست این تهدید را به فرصت تبدیل کند.

سعید جلیلی نیز در این باره گفت: تولید ملی را باید مهم بدانیم. دولت های قبل می گفتند که اگر صرفه اقتصادی ندارد، تولید نکنیم. یعنی از کالاهای خارجی هم تبلیغ کنیم. عرض من این است که نه تنها نباید این نگاه باشد، بلکه تا جایی که ممکن است چیزی در داخل تولید بشود و باید از آن حمایت کنیم. باید به تولید کننده کمک کنیم.

محمدرضا عارف هم در ادامه عنوان کرد: مهمترین کار ثبات اقتصادی است. ثبات در تصمیمات و استفاده از کارشناسان زبده. متاسفانه سهم تولید از هدفمندی پرداخته نشده است. در بخش کشاورزی مهمترین کار، خرید تضمینی کالاهاست که در سال​های گذشته مورد بی توجهی قرار گرفته است. در سال 83 ما در تولید گندم خودکفا شدیم. منتها در سال 86 گندم وارد کرده ایم! مشکل کشاورزان به خصوص بیمه شان باید حل شود. کارگران نیز همینطور. کسب و کارهای خانگی هم باید مورد توجه قرار بگیرد. ما 18 میلیون زن خانه دار داریم. ما می توانیم تولید را در درون خانه ها داشته باشیم.

حسن روحانی هم در این​باره گفت: برای تقویت تولید ملی در قدم اول نگاه باید از مصرف محوری به تولید محوری بچرخد. در سال های اخیر مصرف محوری بوده است. خصوصی سازی باید به صورت واقعی صورت بگیرد. رقابت، رقابت واقعی باشد. انحصارات باید برداشته شود. قدرت هایی هستند که ثروت و قدرت سیاسی دارند و دیگران نمی توانند با آن رقابت کنند. امروز به امنیت اقتصادی لطمه خورده است. شرایطی است که امنیت روانی در جامعه وجود ندارد. افراد باید بتوانند قادر به برنامه ریزی باشند.

محسن رضایی درباره تولید ملی و حمایت از سرمایه ایرانی نیز گفت: باید ساختار دولت را بر اساس تولید شکل بدهیم. باید کنار هر وزارتخانه یک وزارت تولید شکل بدهیم. اقتصاد شهر و روستا را باید برنامه ریزی کنیم. اقتصاد ما شبیه «حاجی دودی» است که خمپاره می زد به ارتفاعات؛  وقتی دود می کرد می گفت چه اتفاق خوبی افتاده است! تا اقتصاد را به دست صاحب نظران ندهیم به جایی نخواهیم رسید.

محمد غرضی هم تصریح کرد: تا وقتی که هزینه سرمایه بالاست، تولید شکل نمی گیرد. هیچ تولیدی در دنیا 25 درصد سود نمی دهد. وقتی تورم 25 درصد اس،ت هزینه سرمایه بالاست. بنابر این یک چرخه است. باید به شدت به تورم حمله کرد. باید بورس مصنوعی را از بین برد. باید شبه پول را از بین برد.

علی اکبر ولایتی پاسخ داد: تولید را باید در دو بخش دید. یکی صنعت و دیگری کشاورزی. در صنعت تا تولید مردمی نشود یعنی کارگاه ها و کارخانه ها به مردم واگذار نشود، درست نمی شود. آنجایی که صنایع دولتی مشکلی داشته باشد، از بانک های دولتی کمک می گیرد و این برای بخش خصوصی امکان پذیر نیست. در گذشته برای  10 درصد جنسی که می خواستند وارد کنند، ال سی باز می کردند. الان برای 120 درصد جنس، باید السی باز کنند! باید تولیدات کشاورزی را با قیمت تضمین شده بخریم.

مجمدباقر قالیباف در پایان، در پاسخ به مسایل مطرح شده از سوی سایر نامزدها گفت: ما اقتصادهای خوب دنیا را اگر نگاه کنیم 70 درصد سهمشان در خدمات و 30 درصد در کشاورزی و صنعت است. متاسفانه سهم خدمات ما 35 درصد است. امنیت سرمایه گذار بسیار مهم است ولی امروز در کشور ما این امنیت وجود ندارد. ما نه درست با فساد مبارزه می کنیم و نه اجازه می​دهیم امنیت سرمایه گذار مهیا باشد. الان نقطه سر به سر در همه مطالعات ارزی و اقتصادی به هم خورده است.

مناظره اقتصادی 8 نامزد ریاست جمهوری به یارانه‌ها رسید/ مرحله دوم هدفمندی در دولت آینده اجرا می‌شود

در ادامه مناظره 8 نامزد ریاست جمهوری مجری برنامه از سعید جلیلی که بر اساس قرعه کشی در پشت تریبون قرارگرفته بود سئوال کرد:«گام دوم قانون هدفمندی یارانه ها را چگونه و با چه تدابیری اجرا می کنید؟»

سعید جلیلی در پاسخ به این سوال گفت: هدفمندی امروز یک قانون است و باید اجرا شود. یکی از بحث هایی که داریم این است که برخی از موضوعات مطرح شده در دولت های قبل هم مطرح شده است. چرا این ها موفق نشده است؟ همه از هدفمندی یارانه ها دفاع داشتند اما چرا آن موفق نشد؟ اولین کار برای هر سیاست اقتصادی که می خواهیم اجرا کنیم این است که اگر به ساختارها نپردازیم موفق نخواهیم شد.

وی ادامه داد: اگر دولت را مانند یک ماشین ببینید اگر این ماشین راه نیافتد بهترین قوانین هم برای آن مناسب نیست. سازوکارها خوب تعریف نشده و مهم ترین بحث برای هدفمندی یارانه ها این است که ساختار دولت باید به گونه ای تعریف شود که اولا بتواند مانع طرح ها نشود و مشوق آنها شود. اولویت اول دولت آینده این است که هدفمندی یارانه ها ادامه یابد و بحث اساسی ما این بود که یارانه ها هدفمند شود.

رضایی در پاسخ به جلیلی گفت: حتما مرحله دوم را انجام می دهیم و مسئله بعد این است که ساختار دولت کافی نیست و باید راننده ماشین هم باید تغییر کند. نوسازی دولت که متناسب با تولید ملی باشد از مهم ترین مسائلی است که اگر صورت نگیرد هر تیم دیگری هم به جای احمدی نژاد بیاید کاری صورت نمی گیرد.

غرضی گفت: دفعه اول نیست که یارانه می دهیم. بنده وزیر نفت بودم، یک لیتر بنزین 1 تومان بود و از امام اجازه گرفتیم شد 3 تومان تا 2 تومان را به روستایی ها بدهیم. مشکل ناشی از آن است که به جای اینکه گرفتاری را از مردم کم کند، کارشناسی درست نشده و گرفتاری زیادتر شده. حالا همه فکر می کنند اگر به دنبال یارانه دادن بیشتر برویم گرفتاری بیشتر می شود. اینکه پول و شبه پول چگونه تزریق شود که زندگی مردم ارتقا یابد یک بحث کارشناسی وتولیدی و فنی است. وقتی خدایی نکرده می خواهیم با یارانه کار سیاسی کنیم نتیجه غیر از این نمی شود.

قالیباف: هدفمندی یارانه ها را ادامه می دهیم. البته یارانه تولید را که قانون هم پیش بینی کرده است ادامه خواهیم داد. سیاست های جبرانی برای دهک های پایین جامعه را باید پیش بینی کنیم و با نقدینگی تزریق شده قدرت خرید افزایش یافته و این پول خاصیت افزایشی نداشته است. کالاهای اساسی و مسکن الویت اصلی ما است. ما در یارانه ها قیمت ها را واقعی نکرده ایم و از هدفمندی هم ضعف واقعی سازی قیمت ها را داریم. باید دولت کیفیت تولید را افزایش دهد.

حدادعادل گفت: اگر مراد از اجرای مرحله دوم هدفمندی این باشد چه یارانه نقدی را 5 برابر می کنیم فکر نمی کنم دردی از دردهای مردم درمان شود. ما باید برای تامین این موضوع حامل های انرژی را افزایش دهیم و این موضوع موجب افزایش تورم می شود. ما باید اشکالات مرحله اول را برطرف کنیم. قرار بود یارانه به تناسب درآمد پرداخت شود و باید این موضوع مورد توجه قرار بگیرد و یارانه تولید محقق نشد و اگر مرحله اول به خوبی اجرا شود نیازی به وعده برای اجرای مراحل بعدی نیست.

عارف گفت: هدفمندی در راستای تحقق عدالت اجتماعی مطرح شد و در دولت نهم و دهم به صورت ناقص اجرا شد. باید با این قانون فاصله میان فقرا و ثروتمندان کاهش یابد و به پیشرفت و تولید کمک کند. متاسفانه به علت تورم بالا یک مثالی می گویم. یک خانواده 5 نفره ماهانه 225 هزار تومان یارانه می گیرد و برای تامین کالاهی اساسی باید 45 هزار توملن از جیب خود پرداخت کند. ما باید فاز نخست را کامل اجرا کنیم و یارانه تولید ماکل پرداخت شود و در مرحله دوم به اقشار آسیب پذیر توجه شود.

روحانی گفت: یارانه در واقع هدفمند نشد و باید هدفمند شود. هدفمندی یرای این بود که عدالت ایجاد شود و رقم پرداختی به مردم قدرت خرید را به مردم نداد و تورم حاصل شده را جبران نکرد و بیش از 45 هزار تومان از جیب مردم برداشت شد. اما باید این مرحله ادامه یابد اما باید جلوی تورم گرفته شود و یارانه افرادی که دارای حقوق ثابت هستند باید تقویت شود و پیشنهاد دولت من این است که یارانه کالایی هم باید ایجاد شود.

ولایتی: یکی از بدترین کارها این است که یک طرح خوب اجرا نشود. هدفمندی قانون مصوب مجلس است و باید اجرا شود و تورم اعلامی از سوی بانک مرکزی 32 درصد است و حرف ساده ای میان مردم زده می شود و این است که یارانه را از ما بگیرید و قیمت ها به قبل از هدفمندی باز گردد و دلیل این است که یارانه حساب نشده به مردم پرداخت شد.

جلیلی در پاسخ به انتاقادهای 7 نامزد دیگر گفت: ما الان تنها 70 هزار میلیارد تومان معوقات بانکی داریم و تنها 6 نفر حدود 5 هزار میلبارد تومان معوقات بانکی دارند و اگر ساختار اقتصادی را درست نکنیم مشکل برطرف نمی شود. بحث من این است که هدفمندی یارانه ها با منطق اقتصادی صحیح شده و نباید به آن نگاه سیاسی شود و باید با قوت ادامه پیدا کند و مرحله دوم آن ظرفیت خوبی است و یکی از طرح هایی است که در جهت تحقق عدالت است. هدفمندی یارانه ها عدالت را باید برقرار کند و باید به درستی اجرا شود و باید از تولید به درستی حمایت کند. اگر بتوانیم ساختار اقتصادی کشور و سازو کارهای حاکم بر آن را متناسب با گفتمان انقلاب اسلامی قرار دهیم مناسب است.

ولایتی:باید اعتماد دولت و مردم را بازگردانیم

علی اکبر ولایتی در ادامه مناظره ها پشت تریبون قرار گرفت و وی در خصوص این پرسش که برنامه عملیاتی شما برای مهار گرانی چیست، گفت: در این خصوص راهکارهای کوتاه مدت و بلند مدت وجود دارد. برای فکر عاجل باید اجناسی مورد نیاز مردم است مثل گوشت، مرغ که حیاتی است را به سرعت ثابت کنیم. اگر کالا به اندازه کافی تولید نشود چه در بخش کشاورزی و چه در بخش صنعتی موفق نمی شویم.
وی با اشاره به اینکه میزان نقدینگی از90 هزار میلیارد تومان به 500 هزار میلیارد تومان رسیده است،اظهار داشت: در گام نخست یک فرصت برای کارهای فوری داریم، اینکه بی اعتمادی مردم را به اعتماد برسانیم.
ولایتی که می گفت دولت جدید باید یک متصدی اقتصادی داشته باشد، گفت: نباید شرایط به گونه ای باشد که صنعت به یک سمت و کشاورزی به یک سمت و ملا مردم سرگردان باشند.
بعد از پایان زمان ولایتی نوبت به جلیلی رسید که در این خصوص گفت: مردم از مالیات تورمی بیشترین ظلم را می برند و باید از آن جلوگیری شود. ما به سیاستهای ساختاری دراین بخش نیازمندیم.
وی مدیریت نقدینگی را اقدامی دیگر در این بخش دانست و گفت: نقدینگی فقط در بخش ارز نیست بلکه نقدینگی در سیستم اداری زمانی که یک پروژه را چند برابر پول قرار می دهیم این ایجاد تورم است در حالی که ما باید عدالت ساختاری داشته باشیم و تورم را این گونه حل کنیم.
محسن رضایی هم در این زمینه گفت: تورم بعد از هدفمندی یارانه ها باعث شده که قشر معلم، فرهنگیان، کارمندان دولت با مشکل مواجه شدند. امروز هم تورم مثل اژده های 5 سری می ماند و از این ناحیه دچار مشکلات زیادی شدیم.
وی که می گفت باید برای تورم باید فکر اساسی کرد تا این اژده های 5 سر را کنترل کنیم، افزود: در ماههای آینده باید نقدینگی کنترل شود تا ارزش پول ملی از این مقدار کمتر نشود.
محمد باقرقالیباف هم با طرح این سوال که «چه باید کرد» گفت: اول از همه باید ثبات ارز را در بازار ارز به وجود بیاوریم.

وی افزود:ما اول باید ثبات در بازار ارز را ایجاد کنیم. نکته بعد این است که بازبینی درتوزیع و خدمات را به وجود بیاوریم و در نهایت در کالاهای اسای ثبات ایجاد کنیم.
وی نکته بعدی در این زمینه را اصلاح سیاستهای پولی و مالی در بازار دانست که در غیر این صورت کار به سمت سفته بازی پیش می رود.
قالیباف تاکید کرد: در دولت ما 6 ماهه اعتماد را به مردم باز می گردانیم.
محمد غرضی هم در این زمینه، اظهار داشت:تورم نتیجه این است که دولت بیش از درآمد هزینه می کند.
وی با بیان اینکه امیدوارم دولت آینده بیش از درآمد هزینه نکند، گفت: شبه پول کشور را تحت فشار قرار داده است.قبل از انقلاب تعداد باجه بانک 3 هزار بود الان نزدیک 24 هزار باجه است. این ناشی از سفته بازی است.
محمد رضا عارف هم با بیان اینکه مشکل تورم در دنیا حل شده است و کشور ما جزو معدود کشور هایی است که با دو رقمی مواجه هستیم، گفت: درسال 76 دولت اصلاحات 17.6 بود و در سال 84 این رقم به 10 درصد رسید.

وی تک نرخی کردن در دولت اصلاحات موجب شد فساد ناشی از چند نرخی از بین برود.
عارف تصریح کرد: نکته بعد انظباط مالی دولت است و باید دولت خودش را کنترل کند. استقلال بانک مرکزی را به طور جدی دنبال کنیم.ضمن اینکه افزایش سرمایه گذاری اقدامی است که باید انجام دهیم
حسن روحانی دیگر نامزدی بود که در این خصوص، اظهار داشت:مهمترین مساله بازگرداندن آرامش به بازار کالا و پول است و این موجب نگرانی مردم است.
وی در این بخش راه حل اصلی رونق تولید است تا تولید به حرکت در بیاید و این تورم کنترل شود.
غلامعلی حداد عادل هم با بیان اینکه تورم باعث می شود ثروتمندان غنی تر و فقرا فقیر تر شوند، خاطر نشان کرد: برای مهار تورم باید دولت مهار شود و دولت نباید با عطش کار عمرانی ، بودجه بگیرد.علاوه بر آن باید سمت ثبیت قیمت ها داشته باشیم و مورد دیگر اجرای اصل 44 است.

علی اکبرولایتی هم در پایان این بخش از صحبت ها گفت: امروز مردم با مشکلات روزمره دست به گریبان است. یکی از راهها ازبین رفتن دولت و مردم است و این یکی از اساسی ترین کارها است. باید یک تنفس به صنعت داد تا این بخش جانی بگیرد.

جمع بندی بخش اول مناظره اقتصادی نامزدها/ از شوخی غرضی تا انتقاد از سیاستهای اقتصادی دولت/9/

 غرضی خواستار تجدید نظر در سبک برگزاری مناظره ها شد و گفت: باید بروید بازخورد این مناظره را ببینید که آیا به واسطه ان می توان 55 میلیون نفر را پای صندوق آورد؟ به نظر من این هشت نفر یک نظریه تثبیت شده که بتوانند نظرات عامه را جلب کنند، ارائه ندادند.
به گفته وی مجموعه قدرت های سیاسی باید کمک کنند که یک دولت ضد تورم ایجاد کنند.
محمدباقر فالیباف هم در جمع بندی بخش اول این مناظره گفت: ظرف شش ماه اول دولتم یک مدیریت جدی در اقتصاد کشور و تثبیت نرخ ارز لحاظ خواهیم کرد و تورم را کنترل خواهیم کرد. در یکسال و نیم بعد هم مقطع به مقطع این روند را ادامه می دهیم تا مردم در پایان دو سال احساس آرامش کنند. در شهرداری تهران و نیروی انتظامی هم روش من اینگونه بود.
محمدرضا عارف هم بر لزوم تهیه زندگی آبرومند برای مردم تاکید کرد و از لزوم نرخ تک رقمی تورم سخن گفت. ساماندهی مسکن، خصوصی سازی به مفهوم واقعی کلمه و اجرای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی از دیگر تاکیدات عارف بود تا مردم اطمینان یابند که روسای جمهور می توانند به تعهداتشان عمل کنند.
سعید جلیلی هم با بیان اینکه برای رفع مشکلات و پیشرفت باید برنامه ریزی داشت، ادامه داد: این مهم در گرو عزم جدی است تا از ظرفیت های سخت افزاری و نرم افزاری استفاده شود. آزاد شدن همه ظرفیت ها و توانمندی های مردم کشور در پرتو آن است که الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت داشته باشیم و مردم نقشی اساسی در آن داشته باشند. نه اینکه فرصت ها به شکل شانسی بین مردم تقسیم شود.
علی اکبر ولایتی هم اظهار داشت: آشتی با دنیا در حل مسائل اقتصادی مهم است. اگر با دنیا آشتی نکنیم نمی توانیم از ظرفیت های منطقه ای و بین المللی خود استفاده کنیم. آشتی در داخل هم مهم است. دامنه اصولگرایی وسیع است. اما بی جهت عده ای از متخصصین خانه نشین شده اند که باید آنها را بار دیگر به کار دعوت کنیم.
حسن روحانی هم که می گفت مشکل اساسی کشور آن است که حرکت اقتصادی کشور تناقضی با سیاست های تصویبی و ابلاغی دارد، ادامه داد: مجمع تشخیص مصلحت نظام سند چشم انداز 20 ساله را مصوب کرد اما در عمل راه و مسیر دیگری پیموده شد. فرصت هایی تضییع شد. درآمد ارزی ما در طول این 8 سال بیش از درآمد ارزی ما از قبل از انقلاب تا کنون بوده است اما تولید ناخالص ما منفی بوده است.
محسن رضایی هم در این بخش مناظره امروز گفت: در دوران مشروطه با ژاپن شروع کردیم. اقتصاد ما اقتصاد پهلوی شد اما ژاپن پیشرفت کرد. اول انقلاب هم با چین و کره شروع کردیم که می بینید آنها چقدر پیشرفت کردند. باید فکر اساسی کنیم. اقتصاد در ایران صاحب ندارد. دولت ما در ایران از نظر ساختار و مدیریت باید متحول شود. هزینه های تصمیم گیری های غلط بیش از اقدامات دشمنان به ما هزینه وارد می کند. کشاورزی و صنعت ما بدون هدف و برنامه ریزی و بدون دخالت متخصصین پیش می رود.
غلامعلی حدادعادل هم با تاکید بر «روش» اظهار داشت: باید به بخش خصوصی توجه و اعتماد کنیم چون هم تجربه دارد و هم سرمایه. اجرای قانون سیاست های کلی اصل 44 مهم است. اجرای قانون هدفمندی یارانه ها طبق قانون هم مهم است. دولت من باید بر صادرات و ورادات نظارت کند. با بلبشوی صادرات و واردات نمی توان تورم و نرخ ارز را کنترل کرد.
او که می گفت در صورت رئیس جمهور شدن معاونت تولید ایجاد می کند، بر پیشرفت دانش بنیان و اصلاح نظام بانکی تاکید کرد.

در ادامه برنامه یک ربع زمان استراحت به نامزدها داده شد تا نیمه دوم مناظره اقتصادی این 8 کاندیدا آغاز شود.

 

کاربران محترم خبرآنلاین می توانند فیلم های مربوط به بخش نخست مناظره اقتصادی نامزدهای ریاست جمهوری را در لینک های زیر مشاهده کنند:

روحانی: کارخانه کفش ملی تبدیل به پارکینگ شده و کارخانه ای دیگر لانه کبوتر

نظر محسن رضایی درباره مشکل مسکن و چاپ پول بدون پشتوانه

غرضی: هزینه پول در ایران بالاتر از تورم است

عارف: ریشه مشکلات اقتصادی در حاکمیت یکپارچه اصولگرایان و حضور نیروهای نظامی است

/295

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 296106

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ضرووووووووووووووووری A1 ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۰
    77 1
    تو رو لنقلاب قسم تیتر اصلی خبر بعد رو بزنید تحقیر صدا و سیما
  • بی نام A1 ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۰
    57 0
    برنامه خنده دار خوبی بود واقعا در شان ملت ما این طور برنامه ها نیست صدا و سیما گند زد با این برنامه ساختنش ادم یاد خنده بازار میافته همه دنیا بهمون میخندن اقای ضرغامی گند زدی رفت اگر راست میگی این رو بچاپ
  • بی نام A1 ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۰
    86 1
    برنامه خنده دار خوبی بود واقعا در شان ملت ما این طور برنامه ها نیست صدا و سیما گند زد با این برنامه ساختنش ادم یاد خنده بازار میافته همه دنیا بهمون میخندن اقای ضرغامی گند زدی رفت اگر راست میگی این رو بچاپ
    • بی نام A1 ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۰
      30 4
      فکر می کنم این حرکت صدا سیما از عمد و حساب شده بود
  • بی نام A1 ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۰
    82 9
    خوشم امد از عارف خوب تو حال اصولگراه زد
  • بی نام A1 ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۰
    خوشم امد از عارف خوب تو حال اصولگراه زد
  • درویش IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۰
    73 2
    خیلی مسخره بود
  • masood A1 ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۰
    54 4
    ترکیدم از خنده !!!!
  • rahbar A1 ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۰
    37 1
    بدون هیچ گونه برداشتی تمام شد
  • به تو چه؟ IR ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۰
    14 3
    مسخره ترین کشور دنیاست اینجا ایران و البته پر از مخلص (MOKHLESS
  • داود RS ۰۶:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    2 0
    حـــــــــیف شد تدارک تخمه ندیده بودم.....