درآمدی کوتاه به ذهن+چگونه نمونه‌گیری کنیم؟

چاپ جدید 4 کتاب پژوهشی حوزه علوم انسانی نشر نی که با استقبال مخاطبان همراه شده بود، به زودی روانه بازار نشر می‌شود.

به گزارش خبرآنلاین، این 4 اثر غیر تالیفی و ترجمه‌ای در شاخه های «فلسفه و دین» تجدید چاپ می‌شوند. کتاب «ژیل دلوز: نوآموزی در فلسفه» نوشته مایکل هارت ترجمه رضا نجف‌زاده، اولین کتاب تجدید چاپی این ناشر است.

در معرفی این کتاب آمده است: «تکامل اندیشه دلوز از این حکایت دارد که وی توجه خود را به‌طور پیاپی به مجموعه‌ای از نویسندگان سنت فلسفی متمرکز می‌کند و از هریک پرسشی خاص را مطرح می‌کند. کار دلوز در باب برگسون، نقدی بر هستی‌شناسی منفی وارد می‌سازد و به‌جای آن نوعی حرکتِ تماماً اثباتی ِ هستی را مطرح می‌کند که بر یک تصور فاعلی و درونی از علیت تکیه دارد. وی در مقابل به‌جای آن نوعی حرکت منفی تعیّن، حرکت اثباتی متفاوت‌سازی را قرار می‌دهد؛ در مقابل وحدت دیالکتیکی ِ واحد و کثیر، وی چندگانگی ِ فرو ناکاستنی ِ صیرورت را قرار می‌دهد. به‌علاوه، مسئله سازمان یا ساختمان جهان، مسئلهٔ هستی ِ صیرورت، دلوز را وادار می‌کند که این مباحث هستی‌شناختی را در قالبی اخلاقی مطرح کند. نیچه او را قادر می‌سازد که نتایج تأمل هستی‌شناختی را به یک افق اخلاقی، به میدان نیروها، به میدان احساس و ارزش ببرد؛ و در این‌جاست که حرکت اثباتی هستی به تأیید هستی بدل می‌شود. موضوع قدرت در تفکر نیچه زمینه‌ساز گذار نظری‌ است که هستی‌شناسی ِ برگسونی را به یک اخلاقِ بیان‌گری ِ فعال پیوند می‌دهد. اسپینوزا همین گذر را پوشش می‌دهد، و آن را به [وادی] عمل بسط می‌دهد. درست همان‌طور که نیچه تأیید تأمل را مطرح می‌کند، اسپینوزا تأیید عمل یا شادی را در کانون هستی‌شناسی مطرح می‌کند.»

کتاب دیگر، «درآمدی کوتاه به ذهن» نوشته جان آر. سرل با ترجمه محمد یوسفی است. جان سرل از فیلسوفان نامدار روزگار ماست، با آن‌که حالات ذهنی را به‌تمامی معلول فعالیت‌های نورونی مغز می‌داند، اما از آن‌جا که آن‌ها را سوبژکتیو، کیفی و اول‌شخص می‌شمارد، تقلیل هستی‌شناختی ِ این حالت‌ها را به بنیاد نورونی‌شان برنمی‌تابد. بدین‌سان سرل از مادی‌باوریِ تقلیل‌گرا و حذفی فاصله می‌گیرد و می‌کوشد تا با چیره‌شدن بر واژگان و مفروضات سنتی ـ که به باور او همگی بر خطا بوده‌اند ـ راه‌حلی برای مسائل فلسفهٔ ذهن، همچون مسئلهٔ ذهن‌ـ‌بدن، علیت ذهنی و ... بیابد.

بنابراین گزارش، «چگونه نمونه‌گیری کنیم؟» با عنوان فرعی «مقدمه‌ای بر نمونه‌گیری پژوهش پیمایشی» نوشته گراهام کالتون و ترجمه بهروز گرانپایه در کنار کتاب «نیایش» پژوهشی در تاریخ و روان‌شناسی دین، نوشته فریدریش هایلر و ترجمه شهاب‌الدین عباسی دو کتاب دیگری هستند که به زودی تجدید چاپ و روانه بازار نشر می‌شوند.

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 296246

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =