رشد 96 درصدی قیمت مصالح ساختمانی در دو سال/سرنوشت مسکن مهر چه خواهد شد؟

در حالی که آمارها خبر از افزایش شدید قیمت مصالح ساختمانی دارد، هنوز خبری از آینده مسکن مهر نیست.

علی پاکزاد: یک نکته قابل توجه در مناظره انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری این است که همه رقبا بر ضرورت اجرای طرح مسکن ارزان مانند مسکن مهر متفق القول بودند.

جالب آنکه هویت معماری چنین طرح هایی عمده ترین مشکل وارده به فرآیند اجرا بوده و البته نکته هایی مانند عدم ارایه خدمات عمومی و هویت خوابگاهی این طرح از ایرادات این طرح بر شمرده شد، اما به غیر از یکی از رقبا که به صورت گذرا به بحث قیمت تمام شده این پروژه ها و نکته ای دیگر در مورد عمر کوتاه این سازه ها هیچ بحث جدی دیگری در مورد طرح مسکن مهر مطرح نشده است. البته در مناظره تلویزیونی بیش از این هم انتظاری نمی رفت.

اما سئوال اینجاست در حالی که دولت زمان اجرای طرح مسکن مهر عنوان می کرد این طرح مقطعی نبوده و به صورت یک برنامه بلند مدت دنبال خواهد شد به نظر می رسد هنوز هیچ انگیزه ای برای ادامه این پروژه ها وجود ندارد و در حالی که دولت تنها وقت دارد بخشی از این طرح مصوب را به سر انجام برساند و باقی فرآیند اجرایی فاز اول اجرای طرح مسکن مهر بر عهده دولت آتی خواهد بود.

بحث بدهی اجرای بزرگترین طرح تولید مسکن کشور به سیستم بانکی البته به عنوان انتقاد از سوی یکی دیگر از کاندیداها بیان شده ولی هیچ راه حلی برای این مشکل مطرح نشده در حالی که یکی از فشارهایی که به افزایش قیمت تمام شده این طرح برای دولت آتی منجر می شود همین میزان بدهی 45 هزار میلیارد تومانی است.

اما آنچه به طور حتم آینده اجرای طرح مسکن مهر را تهدید می کند برآوردهای غیر واقعی هزینه های اجرایی این طرح است. زمانی که بحث اجرای مسکن مهر مطرح و اجرای آن در سال 89 آغاز شد، برآورد شد قیمت تمام شده هر متر مربع مسکن مهر 300 هزار تومان خواهد بود در حالی که در همان زمان متوسط قیمت تمام شده هر متر مربع مسکن برای بخش خصوصی بین 500 تا 600 هزار تومان بود.

امروز که در روزهای پایانی فعالیت دولت دهم قرار داریم با گذشت دو سال از اجرای طرح مسکن مهر، بخش خصوصی هزینه تمام شده اجرای هر متر مربع واحد مسکونی را در تهران حدود 1.2 تا 1.5 میلیون تومان برآورد می کند.

قیمت مصالح نیز نشان از دلایل این رشد دارد، متوسط رشد مصالح ساختمانی در پایان سال 91 در مقایسه با ماه های پایانی سال 89 نشان از متوسط رشد قیمتی بین 91 تا 96 درصد دارد. این در حالی است که قیمت تمام شده برای مجریان این طرح هر متر مربع 430 تا 450 هزار تومان اعلام شده است.

قیمت مصالح ساختمانی

آیا با توجه به این وضعیت می توان انتظار داشت مسکنی با دوام به خریداران این طرح برسد؟، آنهم خریدارانی که از اقشار آسیب پذیر جامعه بوده و تقربیا تمام سرمایه خود را صرف تهیه یک سقف کرده اند.

3931222

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 296247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عضو مسکن مهر صداوسیما A1 ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
    6 3
    مسکن مهر 80 میلیون تومانی بعد از 8 سال !!!!! ما جمعی از کارکنان صداوسیمای مرکز فارس از سال 86 و آغاز طرح مسکن مهر با عضویت در تعاونی مسکن کارکنان صداوسیمای شیراز در پروژه مسکن مهر شهر جدید صدرا ثبت نام کردیم. واریز نقدی هر عضو تاکنون 24 میلیون تومان بوده است که مبلغ 23 میلیون تومان وام مهر هم به بدهی ما منظور شده است. نکته مهم این است که با وجود گذشت 6 سال و دوبار تعویق یکساله ، در حالیکه سایر آپارتمانهای تعاونی مسکن مهر سه شیراز تحویل داده شده، تعاونی صداوسیما حداقل 2 سال دیگر پروژه زمان نیاز دارد . ضمنا در حالی که سایر پروژه های کشور با قیمتهای زیر 10 میلیون تومان آورده اعضا تحویل شده اند، تعاونی صداوسیمای شیراز درخواست 27 میلیون دیگر از هر عضو دارد و تهدید به اخراج نموده است.