رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه می گوید اعتراضات چهار روز گذشته ضد دولتی در این کشور را نمی توان مصداق بهار ترکی دانست.

او که در یک کنفرانس مطبوعاتی پیش از عزیمتش به مسکو شرکت کرده بود گفت که اعتراضات توسط افراط گرایان ترتیب داده شده و آنها را متهم کرده که شهروندان را برای این کار تحریک می کنند.

اعتراضات چند روز گذشته زمانی آغاز شد که دولت تصمیم گرفت در محل یک پارک قدیمی در استانبول برنامه های ساخت و ساز جدیدی را آغاز کند.

آنها این اعتراضات را به یک ناآرامی ملی تبدیل کردند. پس از خشونت هایی که نیمه شب یکشنبه رخ داد معترضان روز دوشنبه مجددا با پلیس درگیر شدند.

خبرگزاری خصوصی دوگان گزارش داد پلیس برای متوقف کردن یک گروه از تظاهر کنندگان که به سمت دفتر نخست وزیری در استانبول حرکت می کردند گاز اشک آور پرتاب کرد.

اردوغان در خلال یک کنفرانس خبری که از تلویزیون پخش شد گفت : کسانی هستند که در اعتراضاتی که توسط افراط گرایان ترتیب داده شده شرکت می کنند. این ها هیچ ارتباطی با پارک قزی ندارد. این حوادث هم ریشه در ترکیه و هم ریشه در خارج از ترکیه دارد.

اردوغان تاکید کرد: اصلی ترین حزب مخالف سی اچ پی شهروندان بیگناه من را تحریک کرده است. آنهایی که در خبرهای خود این حوادث را بهار ترکی نامیده اند ترکیه را نمی شناسند.

معترضان می گویند دولت ترکیه بیش از هر زمان دیگری اقتدارگرا شده است.
روزنامه نگاران و مفسران می گویند معترضان می ترسند حزب عدالت و توسعه اقای اردوغان ای.کی.پی درصدد تحمیل ارزش های اسلامی به کشوری براید که رسما سکولار است و بر آزادی های فردی تاکید می ورزد.

مقامات رسمی ترکیه اعلام کرده اند بیش از 1700 نفر در تظاهرات هایی که در 67 شهر ترکیه برپا بوده دستگیر شده اند اگر چه بسیاری از آنها تا کنون ازاد شده اند.

یکشنبه شب کاخ سفید با صدور بیانیه ای اعلام کرد که همه احزاب باید شرایط را ارام کنند و تاکید کرد که برگزاری تظاهرات های مسالمت آمیز و صلح طلبانه بخشی از آزادی بیان دموکراتیک است.
ایالات متحده آمریکا پیشتر نیروهای امنیتی ترکیه را به خاطر برخورد با معترضان ملامت کرده بود.

بیمارستان های موقت
نیمه شب معترضان در منطقه بسیکتاش استانبول سنگ های پیاده روها را در آورده و با آنها برای خود سنگر درست کردند و پلیس با شلیک گاز اشک آور و پاشیدن آب به آنها پاسخ داد.

مسجد، فروشگاه ها و یک دانشگاه در بستیکتاش به بیمارستان های موقتی تبدیل شدند برای مداوای مجروحین درگیری با پلیس.

چند هزار نفر در اعتراضی بیرون از استادیوم بسیکتاش در همان روز شرکت کردند.

این ناآرامی ها همچنین در آنکارا، پایتخت ترکیه و شهر ساحلی ازمیر در غرب این کشور و همچنین در آدانا در جنوب و غازیانتپ در جنوب شرقی گزارش شده است.

هفته گذشته دولت لایحه ای را به تصویب رساند که براساس آن فروش و تبلیغات مشروبات الکلی را محدود می ساخت.

آقای اردوغان می گوید که معترضان غیردموکراتیک هستند و توسط حزب مخالف دولت، سی.اچ.پی  حزب جمهوری مردم تحریک شده اند.

منبع: وب سایت انگلیسی بی بی سی
ترجمه: رضا مهربانی
26149

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 296628

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرید IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
    23 27
    قارداش اردوغان جان بهار ترکی شروع شده و ناگزیر به سقوط هستی قبول کن در خواب هم نمیدیدی آتشی که تو و همکار خائنت در عربستان ملک عبدالله آفتاب لب بوم به جان مردم بیگناه سوریه انداختید جان خودتان را هم بگیرد...
    • مسعود IR ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
      27 2
      آره قارداش همه دنیا دروغ می گن فقط تو راس میگی با آقای حیاتی با خبرگذاری فارس
    • بی نام A1 ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۴
      19 2
      برادر اینها معترضین همون لائیک های ترکیه هستند که یک زمانی شما در ایران علیه شون برای قانون ممنوعیت حجاب تظاهرات میکردید . حالا خوب شدند و شدند معترض ؟ بی ثباتی در تفکر تا کجا ؟
  • ناصری A1 ۰۷:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۴
    5 4
    اردوغان هم یک دیکتاتوره که فکر میکنه چون مردم بهش رای دادن مجازه هر کاری که دلش خواست بکنه وکسی هم نباید اعتراض کنه و مثل همه دیکتاتور های خود رای، او هم دلیل اعتراض رو به گردن مخالفان و دشمنان موهوم میاندازه نه رفتارش که صدای مردم رو در میاره