۰ نفر
۲۱ آذر ۱۳۸۸ - ۱۴:۲۸

پارلمان عراق مسئولان امنیتی این کشور را برای ادای پاره ای توضیحات جدی درباره انفجارهای اخیر این کشور فراخواند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس وزیر دفاع و کشورعراق نیز از جمله افرادی است که در نشست شنبه عصر برای پاسخگویی به سوالات نمایندگان پارلمان حضور داشته است. این در حالی است که نوری المالکی نخست وزیر عراق روز جمعه در دیدار با وزیر دفاع آمریکا از استراتژی جدید امنیتی خود برای کشور پرده برداشته بود.

انفجار های اخیر عراق که آخرین آنها مربوط به روز سه شنبه با نزدیک به 130 کشته بود بار دیگر تحرکات وسیعی را در میان نمایندگان پارلمان این کشور برای سوال از مسئولان ایجاد کرد و حتی نخست وزیر این کشور را نیز برآن داشت تا از برنامه های جدید دولتش برای حفظ امنیت شهروندان خبر دهد.

بر اساس این گزارش روسای ارشد امنیتی عراق در پارلمان این کشور حضور دارند تا به ابهامات درمورد لغزش‌های امنیتی که امکان وقوع سومین حمله علیه ساختمان‌های دولتی در این کشور از ماه تابستان را فراهم ساخت، پاسخ دهند.

رییس کمیته دفاعی پارلمان عراق، در خصوص این احضار به خبرنگاران گفت که انتظار می‌رود قانونگذاران از وزرای کشور و دفاع درخصوص علت موفقیت بمبگذاران انتحاری در گریز از موانع امنیتی مرکز شهر بغداد که شدیدا محافظت می‌شود، سوالاتی را مطرح کنند.

عباس البیاتی،  افزود: قانونگذاران همچنین از مقامات مزبور درمورد اقدامات احتیاطی ممکن به منظور جلوگیری از وقوع حملات آتی، سوال می‌کنند.

طرحهای جدید امنیتی 

درهمین حال به گزارش واحد مرکزی خبر نوری مالکی به هنگام دیدار با رابرت گیتس تاکید کرد برای حفظ امنیت عراق به خصوص امنیت بغداد ، طرحهای جدیدی وجود دارد .

دفتر نوری المالکی در بیانیه ای اعلام کرد : مالکی روز جمعه ،‌گیتس را به حضور پذیرفت و دو طرف درباره تازه ترین تحولات سیاسی و امنیتی و چالشهایی که ملت عراق با ان روبرو هستند بحث و تبادل نظر کردند.

در بیانیه دفتر نخست وزیر عراق آمده است مالکی گفت " نیروهای امنیتی عراقی برای حفظ امنیت عراق و ثبات این کشور به درجه بالایی از توانایی دست یافته اند و ما به منظور چاره اندیشی برای حوادث اخیر امنیتی طرحهای جدیدی در دست داریم ".

وی بر اهمیت " متمرکز شدن به تلاشهای اطلاعاتی و استفاده از همکاری شهروندان با سازمانهای امنیتی تاکید کرد ". مالکی بر افزایش وحدت و انسجام بین عراقی ها تاکید کرد و گفت " ما توانستیم بر طائفه گرایی غلبه پیدا کنیم و برای افزایش وحدت ملی بین همه اقشار ملت نیز تلاش کرده ایم ". وی گفت " دشمنان عراق امروز برای بازگرداندن طائفه گرایی پیش از انتخابات پارلمانی تلاش می‌کنند".

نخست وزیر عراق تصریح کرد: " هدف دشمنان آن است که تجربه دموکراتیک را در عراق متوقف کنند و روند سیاسی را به شکست بکشانند ".

گیتس نیز به مالکی به خاطر حوادث اخیر امنیتی بر ضد بیگناهان در عراق تسلیت گفت و افزود: این حوادث بر تغییرات و ثباتی که بغداد اکنون شاهد ان است تاثیری نخواهد گذاشت .

گیتس افزود اوضاع در عراق در مقایسه با سالهای گذشته کاملا متفاوت است. وزیر دفاع امریکا از تصویب قانون انتخابات و موفقیتهای دولت عراق در زمینه های مختلف ابراز خرسندی و بار دیگر بر حمایت واشنگتن از تلاشهای دولت عراق برای حفظ امنیت و ثبات این کشور تاکید کرد و گفت واشنگتن به نیروهای عراقی و تجهیز و مسلح کردن انها کمک خواهد کرد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 29680

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۱:۲۰ - ۱۳۸۸/۰۹/۲۱
    0 0
    بابا ایول به پارلمان عراق. خدا وکیلی ایول. تو این پارلمان ما که یکی نیست از مردم دفاع کنه همه از دولت دفاع می کنن. واقعا وکیل الدوله که می گن همین حکایت مجلس ما است.