مجادله روحانی و عارف با جلیلی درباره سیاست های دولت‌های سازندگی و اصلاحات/4/

دومین نامزدی که پشت تریبون قرار گرفت تا سخنان خود را ارائه کند محمدباقر قالیباف بود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در 4 دقیقه فرصت اولیه خود گفت: ما در سیاست خارجی باید منافع ملی و امنیت ملی ما و هویت ملی و دینی را تضمین کنیم؛ این رسالتی است که بر عهده دستگاه دیپلماسی کشور است. در سیاست خارجی مثل بقیه حوزه ها نباید خارج از سند چشم انداز و برنامه های کلان حرکت کند. دستگاه دیپلماسی ما چه وضعیتی دارد؟ حوزه دیپلماسی ما نتوانسته است در تحقق اهداف سیاست خارجی ما موفق باشد. کسی با یارانه ها مخالف نیست اما در عمل ضعف هایش دیده شد.  اگر بنده مرتب بر این موضوع تاکید دارم که ما نیازمند یک تغییر در رویکردهای مدیریتی داریم یک بخش آن سیاست خارجی است. ما یک کارنامه خوبی در سیاست خارجی نداشتیم. محیط بین الملل مرتب در حال تغییر است و ما باید با پختگی حرکت کنیم. من 5 محور دارم: تحقق در انسجام داخلی؛ کشوری که در کشور خودش مورد تحسین مردم خود نباشد نمی تواند  پشت میز مذاکره  موفق باشد. دوم دپیلماسی فعال منطقه گرا، این از مزیت های نسبی ماست. فعال کردن دیپلماسی اقتصادی که ما تعطیل بودیم یا اگر نبودیم کارنامه خوبی نداشتیم. برنامه‌های دیگر من  در حوزه  دیپلماسی عمومی و مقاومت مقتدرانه است.

در نقد برنامه‌های قالیباف محمدرضا عارف گفت: در دو مناظره قبل بیشتر در توانایی در مدیریت بخشی تاکید کردید. مدیران ما سعی می کنند مشکلات بخش خودشان را حل کنند. درباره الگوی ایرانی و اسلامی معماری آیا در این بخش شما نمی توانستید پیشنهاد دهنده باشید؟ در زمان شهرداری شما قیمت زمین 6 برابر شده است؛ آیا فروش تراکم دلیل افزایش قیمت زمین بوده است؟ ریاست جمهوری یک مدیریت فرابخشی می خواهد توانایی خود را در این باره به استحضار مردم برسانید.

محمد غرضی نیز گفت: این 16 سالی که در دولت بودیم فهمیدم که سیاست خارجی انعکاس سیاست داخلی است. هیچ کشوری به ما با تغییر اشخاص ذهن و افرادش عوض نمی شود اگر سیاست خارجی کشور موفق یا نا موفق بوده به اشخاص ربطی ندارد به استعدادهای داخلی مربوط است. اول باید استعداد داخلی را تنظیم کنید. در رابطه با سیاست داخلی آیا شما استعداد جمعی را در عقبه خود دارید؟ اگر چنین استعدادی هست توضیح دهید.

محسن رضایی: سوالی نداشت.

علی اکبر ولایتی نیز تصریح کرد: در حوزه سیاست خارجی یک نقاط دیگری هم هست. مهمترین مطلب تربیت نیروی کارآمد است. این نیازمند تخصص دارد. بنده که در وزارت خارجه بودم دانشکده وزارت خارجه را تاسیس کردم و از آن موقع 800 نفر آشنا به دو زبان خارجه وارد دستگاه سیاست خارجی شدند. وقتی رفتم وزارت خارجه 9 سفیر داشتیم و وقتی آمدم بیرون بیش از 100 سفیر داشتیم. ما توانستیم دیپلماسی جمهوری اسلامی را که از صفر شروع کنیم. عزمتان بر این است که تربیت کارشناس زبان دان را تربیت بکنید یا خیر؟

حسن روحانی هم در نقد سخنان قالیباف گفت: : تعجب کردم از بیان آقای قالیباف در این زمینه که سیاست خارجی کشور ناموفق بوده است و استثنا هم نکردند. سیاست خارجی در دولت سازندگی همان سیاست خارجی بود که توانست تکنولوژی را بیاورد. همان سیاست خارجی بود که توانست سرزمین ما را از عراق پس بگیرد. توانست  اسرا را برگردانیم. در دوره حجت الاسلام خاتمی از بحران نجات پید ا کرد. در شرایطی که 11  سپتامبر  پیدا کرده بود و ایران همواره جزء‌ لیست سیاه غربی‌ها بود  و دو کشور همسایه اشغال شده بود . بالاترین بهره برداری را سیاست خارجی کرد. دشمنان ما در افغانستان و عراق منکوب شد و کشور از بحران نجات پیدا کرد. اینجوری کل سیاست خارجی را زیر سوال قرار دادن منصفانه نبود.

غلامعلی حدادعادل به نقد حرف‌های عارف پرداخت و گفت: این حرفی که  آقای عارف درباره دستگیری زدند من انکار نمی کنم ولی حتما یک سلیقه فردی بوده است. این  اشتباهی است که  ممکن است در دولت شما هم پیش بیاید.

عارف در میان این سخن جواب داد : تنیجه این اشتباه این است که من نمی توانم به تبریز بروم.

حدادعادل در جواب گفت: چند نفر از هواداران آقای عارف با عکس ایشان و عارف در مدخل بودند و شعار می دادند. این اتفاق اگر افتاده شرایط کلی کشور ما نیست. آقای روحانی هم که می گوید سیاست خارجی موفق بوده من هم می گویم در  همه دوره ها موفیقت‌هایی بوده است. ما هم که در مجلس ششم که بودیم نماینده ها در آن دوره می گفتند که در سیاست خارجی  آقای هاشمی را نقد می‌کردند. در دوره آقای هاشمی دادگاه میکونوس اتفاق افتاده است. این ها باید گفته بشود که همه فکر نکنند کارنامه شان 20 است.

جلیلی هم گفت: دو نکته را بگویم! نکاتی که فرمودند الان هم موجود است. مهم این است که چگونه می خواهید اجرا کنید. سوال بعدی من این است که اگر کشوری اصول و منافعش در تعارض با شما بود شما چگونه می خواهید برخورد کنید. یکی از برنامه های اصلی ما این است که ما قدرت هژمون را قبول نداریم.  ما در چالش با نظامی هستیم که می‌خواهد خود را به دنیا تحمیل کند . نکاتی که مطرح شد. من هم قبول دارم. یکی از قدرت‌های ما سیاست خارجی است . آن قوت لازم را من هم قبول ندارم. وارت خارجه ما ظرفیت این بار سیاست خارجی را ندارد. نکته‌ای که آقای روحانی مطرح کردند. در زمانی که برخی از دوستان شعار این همراهی را می دادند پاسخ آن چه بود. در دوره آقای هاشمی دو تا حکم جلب آمد. در دوره آقای خاتمی هم ما را محور شرارت خواندند.

روحانی در پاسخ گفت: ولی منافع و امنیت ملی حفظ شد.

جلیلی پاسخ داد: کی حفظ شد؟ در دوره بعد از آن .

اما روحانی گفت: در همان دوره آقای خاتمی زمینگیر شدند. از سال 83 آمریکا گرفتار شد.  تاریخ را نمی توانیم تحریف کنیم.

جلیلی اما گفت: برخی می ترسیدند بعد از عراق و افغانستان نوبت به ما برسد  به ایران بیایند. آن بحث آقای عارف هم این بود. اگر می خواهیم جلوی سلایق را بگیریم باید با قانون عمل کنیم. اگر از کسانی که بزرگترین بی قانونی را حمایت کردند این بزرگترین بی سلیقگی است.

عارف از جلیلی پرسید: اسم بردن از خاتمی بی قانونی است؟!

جلیلی پاسخ داد: اگر بعد از انتخابات برخی آمدند  خلاف قانون فتنه کردند این سلیقگی عمل کردن است.

عارف دوباره پرسید: الان اسم بردن از خاتمی غیر قانونی است.

جلیلی در پاسخ گفت: اگر کسانی بعد از انتخابات بیایند  انتخابات و شورای نگهبان را زیر سوال ببرند غیر قانونی است.

پس از این قالیباف در سه دقیقه پایانی گفت: در جواب آقای عارف باید بگویم که از قضا بعد از دولت تنها بخشی که می تواند  بخشی نگر نباشد شهرداری ها هستند. در حوزه شهرسازی و حمل و نقل و این‌ها  من جمله در سیاست خارجی و دیپلماسی عمومی غیر بخشی است. امروز شهردار تهران معاون یو سی جی ال هست. در بحث کلایمت چنج  روسای جمهور را دعوت می کردند شهردار تهران را نیز دعوت کردند.

وی در پاسخ به اظهارات ولایتی نیز گفت: در بحث منابع انسانی که ولایتی مطرح کردند. بازگشت نخبگان در متن تصمیم گیری اساس کار است.

وی همچنین خطاب به روحانی گفت: سخنان من متعرض به سیاست خارجی گذشته نبوده است. امروز بیداری اسلامی بدون شک تحت تاثیر انقلاب اسلامی است. این که ما هژمونی آمریکا را به هم زدیم  موفقیت سیاست خارجی است. انقلاب اسلامی می گوید حق قدرت است. آقای روحانی حرف من در حوزه دیپلماسی است. در حوزه دیپلماسی آن روزی که حرفمان این بود که اروپا نزدیک کنیم. همه سفارت خانه های اروپا تعطیل شد و سفرای ما را فرستادند.

27219

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 297142

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 32
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
    اتفاقاً بحق خوبی بود و با ورود جناب دکتر ولایتی بحث روشن شد. معلوم شد که در زمان آقای لاریجانی داشتیم به نتیجه می رسیدیم اما دولت نمیخواسته اینکار تموم بشه و تلکس زده به سولانا که ما نمیخوایم. دم جناب دکتر ولایتی گرم
    • بی نام EU ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
      0 0
      جناب اقای دکتر ولایتی با توجه به روحیه محافظه کارشان، با شجاعتی منحصربفرد افشاگری فرمودند که بسیار عالی و قابل تقدیر بود...
    • بی نام EU ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
      78 2
      احمدی نژاد باید پاسخ گوی ملت باشه ....این حرکتش چه هزینه هایی رو که به زندگی مردم وارد نکرد...خدا نگذره از سیاست مدارانی که آخرتشون رو اینجوری میفروشن به دنیای کثیف بازی های قدرت...و فقط و فقط از مردم هزینه میکنن... آقای احمدی نژاد باید پاسخ بده ....باید...
  • بی نام IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
    رای بنده به آقای ولایتی اخلاقی و با شهامت
    • مهرداد CH ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
      0 0
      اگه آقای دکتر روحانی نبودن صد رد صد بهشون رای میدادم چون با شخصیتن
  • بی نام IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
    معلوم شد که برای جلوگیری از به نتیجه رسیدن پرونده هسته ای توسط آقای لاریجانی ، دولت جلوی پیشرفت رو گرفته و فکر کرده که با ورود جلیلی میتونن مذاکرات رو به اسم خودشون تموم کنند. فقط ولایتی حق طلب
  • بی نام IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
    قالیباف نشون داد دنبال جمع کردن رای هست چون میترسید با چیزهایی که ازشون پخش شده رایشون کم بشه. احمدی نژاد هم همینجمور فکر کرد که جو اینطور شد. جلیلی هم که مدام منو یاد احمدی نژاد میندازه. من توی این بحث ولایتی رو که روشنگری کردن می پسندم
  • بی نام IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
    جلیلی میگه من عارف رو آدم منصفی میونم بعد …… یاد احمدی نژاد میفتم که توی مناظره ها می گفت شما دوست عزیز من هستی و …..
  • مهران IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
    پیروز بحق مناظره امروز: دکتر سعید جلیلی
    • بی نام IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
      1 0
      با پوزش به این متن رای مثبت دادم. به هیچ وجه طرفدار ادامه احمدی نژاد نیسم
    • بی نام A1 ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
      0 0
      جالبه کاندید ریاست جمهوری مدیریت زمان نمی تونه بکنه می خواد بیاد رییس جمهور یک کشور بشه! فقط هم عین یه نفر می خنده
    • بی نام A1 ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
      114 1
      آره واقعا خصوصا بخشی که نفهمیده بود این پاراگراف کتاب مربوط به مبحث مطرح شده روحانی نبوده !!! زبان که بلد نباشی همینه دیگه میدی دیگران میخونن غلطشون اینجوری در میاد ...خدا آدم ضایع نکنه خیلی حس بدیه!!
    • وحید QA ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
      242 9
      داداش شما والیبال شبکه سه نگاه میکردی؟
  • حسام EU ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
    زنده باد دکتر عارف و روحانی! من یک حقوقدان هستم!!
    • بی نام IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
      موافقم. منم پزشکم و تمام مناظره ها رو با دقت گوش کردم و دیدم. انشاا... با ائتلاف شون یه رئیس جمهور کاربلد انتخاب بشه.
    • سمیه IR ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
      13 26
      منم مهندسم. به ائتلاف رای می دهیم
  • میم IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
    آقای جلیلی عجب ظرفیت خنده ای داره تو کل صحبت های آقای روحانی و آقای عارف داشت از ته دل میخندید
    • علی A1 ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
      61 1
      اره بابا روی کفاشیانو کم کرد
  • ممد A1 ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
    زنده باد اصلاحات
  • علیرضا IR ۱۴:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
    در این مناظره، آقای روحانی و رضایی خوب بودند. انصافا هر دو فراجناحی صحبت می کردند. درود بر هم دو. آقای جلیلی برای هر کسی پرونده آورده بود مثل آقای احمدی نژاد در سال 88. آقای قالیباف نشان دادند یک پادگانی است. آقای روحانی: من حقوق دانم. سرهنگ نیستم!!!
  • بی نام IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
    انصافا فقط عارف و روحاني خوب بودن. رضايي و ولايتي هم بد نيستن بقيه حرفشو هم نزن معلوم شد فايده اي به مردم نميرسونن و فقط قصد تخريب و سياه نمايي دارن
  • بی نام IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
    2 0
    دمت گرم آقای ولایتی جرات داشته باش مرد
  • بی نام GB ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
    بازگشت با شکوه اصلاحات و تدبیر پایان پادگان توهم و خفقان نزدیک است. دوم خردادی حجیم تر در راه است.
  • بی نام A1 ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
    زنده باد عارف عارف
  • علی IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
    153 6
    این خیانت نبست که برای اینکه که سند موافقت به نام خودشون یشه منافع مردم دو زیر پا گذاشتند خدا از مسببش نگذره
  • ali IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
    زنده باد عارف زنده باد روحانی زنده باد ازادی زنده باد روشنفکری
  • عباس IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
    سلام بر جلیلی عزیز
  • سارا IR ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
    63 1
    ياد م..........بخير دلم براش تنگ شده
  • بی نام IR ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
    98 2
    احمدي نژاد٨٨: اقاي موسوي ميدونين حرفايي كه ميزنين دروغه؟من كي گفتم حاله ي نور،من كي از انگليسي ها عذر خواهي كردم كادو و كت و شلوار خريدم فرستادمشون كشورشون ؟؟ اسنادش موجوده جليلي ٩٢: اقاي ولايتي ميدونين حرفايي كه ميزنين دروغه؟؟ ما كي تحريم شديم در زمان من ؟ اسنادش موجوده (جالبه كه ولايتي مشاور ارشد رهبري در امور بين الملل هست يعني اگه از دفتر اقا استعلام بگيرن براي مذاكرات از تيم اقاي ولايتي استعلام ميگيرن) 
    • بی نام IR ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
      15 0
      با عذر خواهي از دوستان به خاطر غلط املايي هاله ي نور
  • هادی GB ۲۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
    81 4
    قالیباف امشب قافیه رو باخت چون صداقت نداشت...
  • سارا IR ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۸
    4 32
    قالیباف از همه بهتر است.