اولین فرهنگ جامع دامپزشکی با نام مصباح منتشر شد

ایبنا گزارش داد: اولین فرهنگ جامع دامپزشکی انگلیسی - فارسی با نام مصباح منتشر شد.

محقق ودانش آموخته دامپزشکی برای اولین بار فرهنگ جامع انگلسی - فارسی دوهزار و 212 صفحه‌ای را که به طور کاملا اختصاصی در مورد دانش دامپزشکی است، روانه بازار کرد. غلامرضا مصباح طی مصاحبه‌ای به معرفی اثر خود و لزوم چاپ چنین فرهنگ جامعی در حوزه دامپزشکی پرداخت و بیان کرد: طی هشت سال با همدلی و دلگرمی اساتید و بزرگان، بر هدف خود فائق آمدم و توانستم این فرهنگ جامع را برای دانشجویان، اساتید و دامپزشکان در سطح اثری مرجع ارایه کنم. این کتاب شایسته تقدیر در بیست وچهارمین دوره جایزه کتاب فصل سال 91 شناخته شد.

وی در ادامه درباره اقدامات مشابه گذشته در این حوزه افزود: در گذشته افراد کمی دست به گردآوری لغتنامه هایی در زمینۀ این علم وسیع دانشگاهی زدند، ولی متأسفانه یا متخصص امرنبودند که بدانند چه مدخل هایی را برای چنین رفرنسی برگزینند و یا اگر هم دامپزشک بودند، به اختصارات و لغات محدودی بسنده کرده‌اند که هیچگاه نمی تواند نیازهای دانشجویان، دانشگاهیان، دامپزشکان و اساتید را برآورده سازد.

مولف کتاب در مورد محتوای این فرهنگ جامع و کاربرد آن گفت:می‌توان به جرات گفت که این فرهنگ جامع دو هزار و 212 صفحه‌ای به طور کاملاً اختصاصی در مورد دانش دامپزشکی است. علاوه بر آن چون طب حیوانات از جمله علوم مقایسه‌ای است و از هر دامپزشک انتظار می‌رود که تا حدی از مسائل مرتبط با طب انسانی نیز آگاه باشد، لذا سعی شد از علل و علایم بیماری‌های مشترک بین انسان و دام (زئونوزها) نیز سخن به میان آورده شود. بدین ترتیب دانشجویان دامپزشکی از ابتدای تحصیلشان می‌توانند با استفاده از این فرهنگ جامع دامپزشکی با بار علمی بیشتر پا به مقاطع تحصیلی بالاتربگذارند و فارغ‌التحصیلان نیز می‌توانند با بهره‌گیری از این مرجع با اطمینان و اعتماد به نفس بالا در مباحث علمی حضور پررنگ داشته باشند.

مصباح افزود: خوانندگان و مخاطبان هدف دیکشنری جامع دامپزشکی مصباح هم دانشجویان (از ترم اول تا ترم آخر) و هم اساتید (برای تمامی دروس) هستند زیرا به راحتی پاسخگوی نیازهایشان در دروسی مانند زبان(به خاطر جداول پیشوندها و پسوندها و ...)، دروس علوم پایه (به خاطر جداول اختصاصی مربوط به بیوشیمی ،آناتومی، باکتری‌شناسی، ویروس‌شناسی، انگل‌شناسی و ...) و نیز دروس علوم بالینی (به دلیل وجود تمام بیماری‌ها، علایم، درمان، داروها و ...) است.

غلامرضا مصباح از تصمیم خود برای ویرایش مجدد خبرداد و گفت: مدتی است که ویرایش دوم این کتاب شروع شده است. چاپ اول این کتاب از سوی مولف در زمستان 91 منتشر شده است.

6060

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 297754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =