سید صادق روحانی: در آخرین مناظره نامزدهای ریاست جمهوری که پیرامون مسایل سیاست خارجی و داخلی بود نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مواضع خود را درباره پرونده هستهای اعلام کردند. از آنجایی که سوابق برخی از نامزدها در حوزه دیپلماسی است، به نقد مواضع یک دیگر پرداختند. به نظر میرسد سه نگاه متفاوت در میان نامزدها در قبال موضوعات سیاست خارجی و به طور مشخص پرونده هستهای وجود دارد: نگاهی که معتقد به تقابل در برابر قدرتهای بزرگ است، نگاهی که معتقد به تعامل و ایجاد اجماع است و نگاهی که به طور کل دست رئیس جمهور را از پرونده هستهای کوتاه میکند و معتقد است اختیارات رئیس جمهور در حوزه سیاست خارجی تعریف نشده است.
در جدول حاضر بخشی از نظرات نامزدهای ریاست جمهوری در حوزه سیاست خارجی و انرژی هستهای خواهد آمد:
نام |
موضع در قبال پرونده هستهای ایران |
جلیلی،سعید |
عرصه سیاست خارجی عرصه رویارویی اراده ها است و هیچ کس نمی تواند تحقق ظرفیت های ایران در عرصه سیاست خارجی را کتمان کند. ایران یک اراده مطرح می کند و 5+1 نیز 6 اراده را مطرح می کنند اما باز هم آنها عقب نشینی می کنند و این ظرفیت مرهون گفتمان انقلاب است. |
رضایی،محسن |
من یک استراتژی به نام استراتژی قیچی دارم که در این استراتژی دو لبه وجود دارد، یک لبه دیپلماسی قوی با یک تیم قدرتمند و ارزشی است که خودم نیز با آنها کار میکنم. البته من برای مذاکرات دستم را تا قبل از نشستن در سر میز مذاکره برای کسی باز نمیکنم تا ترفند مرا ندانند. مسئله بعدی کارآمدی اقتصادی است، ما سال اول به آمریکا نشان میدهیم که تحریمها در حال بی اثر شدن است زیرا اگر ندانند که تحریمها در حال بیاثر شدن است کوچکترین امتیازی به ما نمیدهند و کوتاه نمیآیند ولی ما باید آنها را ناامید کنیم و دیالوگ جدی داشته باشیم. مقام معظم رهبری به ما اجازه دادند در کنار بحث هستهای و 5+1 میتوانیم با آمریکا مذاکره کنیم البته ایشان فرمودند این کار را با رعایت خطوط قرمز انجام دهیم که من در مورد دو بحث دیگر نیز از مقام معظم رهبری اجازه میگیرم. یکی در رابطه با حفظ محیط زیست که با هزینه 4 میلیارد دلاری بتوانیم مشکل گرد و غبار منطقه غرب ایران را حل کنیم و مسئله بعدی مواد مخدر است. |
روحانی، حسن |
مذاکرات 1+5 برای بعد از دوره ما است، دوره ما مذاکرات با سه وزیر اروپایی بود. در این مساله اصل بر این است که تهدید را به فرصت تبدیل کنیم و اگر نتوانستیم، آن را به آسیب تبدیل کرده و سپس آسیب را به شرایط عالی و فرصت تبدیل کنیم. سیاست ما در آن زمان در طی 22 ماه تحت نظارت مقام معظم رهبری که بنده نماینده ایشان در شورای عالی امنیت ملی بودم این بود که تهدیدها را دفع کرده و توطئه آمریکا را بشکنیم. آمریکا در آن زمان میخواست پرونده ایران را به شورای امنیت بفرستد اما ما نگذاشتیم کشور دچار تحریم شود و آنچه که اکنون در فناوری هسته ای داریم را کامل کرده و به دنبال این بودیم که آن را تبدیل به یک فرصت کنیم. |
غرضی، سیدمحمد |
ما یک ملت صلح طلب و متکی به خودمان هستیم که آمریکاییها میگویند که این ملت 250 سال است با هیچ ملتی نجنگیده است از این رو ما هیچ مسئلهای با دنیا و کشورهای اطراف خودمان نداریم، آمریکا و ایران دو کشور صاحب قدرت هستند و اتفاقی که بین این دو کشور روی داده است این است که آمریکاییها دولت مصدق را سرنگون کرده اند و ملت ایران 25 سال بعد جواب آمریکاییها را دادند. اینکه امریکاییها تصور کنند که با برنامه هستهای ما عقب نشینی میکنیم بیهوده است ما خطایی نکردیم، ما به دنبال پیشرفت هستیم اما آنها میگویند که ممکن است در آینده شما بمب هستهای بسازید. |
قالیباف، محمدباقر |
مهمترین ماموریت سیاست خارجی آن است که منافع ملی و امنیت ملی کشور را و همچنین آرمان ها و هویت ملی و انقلابی و دینی یک کشور را تضمین کند. اول باید دید بر اساس قانون اساسی رئیس دولت درقبال سیاست خارجی چه نقشی دارد. بعضا در تبلیغات گفته می شود در سیاست خارجی این کار را می کنیم. آیا واقعا قانون برای رئیس دولت چنین اختیاری پیش بینی کرده است؟ سیاست خارجی در کشور ما و بسیاری کشورها آن است که یک دولت نمیتواند تغییرات اساسی در آن بدهد. سیاست خارجی تداوم دار و با چشم انداز طولانی مدت است. به ندرت اتفاق می افتد که رویکردها در سیاست خارجی تغییر کند. |
ولایتی، علی اکبر |
ن هایی که عضو 1+5 هستند به ناچار باید به حق مسلم جمهوری اسلامی ایران در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته یی احترام بگذارند و این امر خواسته مردم ما و مورد تاکید مقام معظم رهبری است. ملت ما شاهد موضع گیری های مختلفی در این خصوص بود و ما دیدیم که دولت قبلی از غنی سازی عقب نشینی کرد و برای مدتی آن را متوقف کرد، اما آن ها باز هم بهانه جدیدی آوردند. در هر صورت تدبیر نظام جمهوری اسلامی ایران و مقام معظم رهبری این بود که ما اینطور عمل کنیم، همچنین مذاکرات آلماتی 2 نشان داد که غرب در گفتار خود صادق نیست و تا وقتی آن ها حق طبیعی جمهوری اسلامی ایران را قبول نداشته باشند، کاری از پیش نمی برند. غنی سازی حق مسلم ما بوده و طبق قوانین بین الملل تفاوتی نمی کند که 20 درصد باشد یا 50 درصد و آن ها می خواستند میزان غنی سازی را برای ما تعیین کنند، ولی مجبور به عقب نشینی شدند و این که قرار باشد 20 درصد غنی شود، مربوط به جمهوری اسلامی ایران است. آن چه جمهوری اسلامی ایران تا امروز در مورد تکنولوژی هسته یی انجام داده است، زیر نظر دوربین های آژانس بوده و آن ها تمام فعالیت های ما را تحت کنترل داشتند و اگر تا به امروز اتفاقی خلاف خواسته آن ها اتفاق افتاده بود، حتما با بزرگ نمایی آن را جلوه می دادند |
27219
نظر شما