کشف چهارمین میزبان احتمالی حیات فرازمینی

پس از قمرهای اروپا، تیتان و انسلادوس، دیون نیز دارای پتانسیل اخترزیستی است. فضاپیمای کاسینی شواهدی یافته که نشان می‌دهد اقیانوسی از آب مایع زیرسطح این قمر یخ‌زده سیاره زحل وجود دارد.

محمود حاج‌زمان: اخترشناسان خبر از کشف مهمی می‌دهند: پس از قمرهای تیتان و انسلادوس، به احتمال زیاد یکی دیگر از ماه‌های زحل نیز دارای پتانسیل اخترزیستی است. فضاپیمای کاسینی ناسا اخیرا شواهدی یافته است که نشان می‌دهد زمانی -و احتمال کماکان- اقیانوسی زیرزمین روی قمر یخ‌زده زحل، دیون، وجود داشته است.

این قمر با قطر 1125 کیلومتر دارای کوهی 800 کیلومتری به نام Janiculum Dorsa است. تصاویر تهیه شده توسط فضاپیمای کاسینی از چروک‌خوردگی 0.5 کیلومتری سطح این قمر در زیر کوه نشان دارد که نشانه‌ای از وجود اقیانوسی زیرسطحی در زمان شکل‌گیری کوه است.

نوا حموند، محقق دانشگاه براون و نویسنده مقاله‌ای درباره یافته‌های اخیر که در مجله Icarus منتشر شده است می‌گوید: «خمیدگی پوسته ماه در زیر کوه Janiculum Dorsa نشان می‌دهد که پوسته یخی زمانی گرم بوده است، و بهترین راه برای به دست آوردن این گرما آن است که در زمان شکل‌گیری این خط‌الراس، دیون اقیانوسی زیرسطحی داشته است.»

سایر قمرهای زحل که ممکن است دارای اقیانوس‌های زیرسطحی باشند، شامل انسلادوس و تیتان هستند. همچنین قمر مشتری، اروپا، به احتمال زیاد دارای هر دو نوع اقیانوس سطحی و زیرسطحی است. این قمرهای سیاره‌ای، اهداف اصلی ماموریت‌های جستجوی حیات در منطومه شمسی به شمار می‌روند.

بانی بوراتی از آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا (JPL) که رهبری گروه کاسینی برای مطالعه قمرهای یخ زده زحل را بر عهده دارد می‌گوید: «تصویری در حال شکل‌گیری است که نشان می‌دهد شاید دیون سنگواره فعالیت‌های شگفت‌انگیز ماه آبفشان زحل، انسلادوس باشد؛ و یا اینکه کپی ضعیف‌تری از آن به شمار رود. شاید در آینده معلوم شود که در مقایسه با آنچه ما قبلا تصور می‌کردیم، دنیاهای فعال دارای آب به مراتب بیشتری در منظومه شمسی وجود داشته باشد.»

نجوم

53275

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 298085

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۲
    21 0
    "دارای کوهی 800 کیلومتری"!!! یعنی ارتفاع کوه 800 کیلومتر است یا طول رشته کوه منظوره؟
  • ناصر IR ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۷
    7 0
    ترجمه افتضاح بود...