حجت الاسلام پناهیان به خبرگزاری فارس گفت:

*آقای روحانی در طبقه‌بندی رایج سیاسی یک راست سنتی محسوب می‌شود و جزء بدنه عام اصول گرایی قرار دارند- به حدی که اصلاح‌طلبان حاضر نشدند به طور جدی پای کار ایشان بیایند- نمی‌توان این انتخابات را رأی نیاوردن اصولگرایان به معنای عام کلمه تلقی کرد. به هر حال ایشان عضو جامعه روحانیت مبارز بودند.

* کسی در این دوره رای بیشتری آورد که توانست بیشترین تقابل را با دولت ایجاد کند و این ثمره برخی اشکالات دولت فعلی بود. موجی از نارضایتی از عملکرد اقتصادی دولت مردم را به سمت نقطه مقابل دولت فرستاد. حمایت آقای هاشمی از ایشان هم به عنوان نقطه مقابل دولت در رای آوری ایشان بسیار موثر بود. اگر این گرانی پدید نیامده بود و اگر بداخلاقی‌های رئیس جمهور در مجلس پیش نیامده بود، هرگز چنین اقبالی به آقای روحانی نمی‌شد.

*برخی از کاندیداهای اصول‌گرا به دلیل اینکه متهم به طرف دولت بودن شدند رای نیاوردند، و برخی هم چون نخواستند به شدت با دولت تخریبی برخورد کنند رای نیاوردند. به طور کلی هم هرچند آقای احمدی نژاد صریحاً خود را جزء اصول گرایان نمی‌دانند و اصول‌گرایان به صورت واضح با ایشان در تقابل بودند، منتها مشکلات دولت ایشان به پای اصول گرایان نوشته شد و نامزدهای غیر اصول‌گرا در نهایت بی‌انصافی به این اتهام دامن زدند. آقای روحانی اول خود را از صف اصول‌گرایان بیرون کشید و بعد با متهم ساختن رقبای خود به همراهی با جریان دولت رای بیشتری آورد. این اصلی‌ترین عامل تخریب نامزدهای اصول‌گرا بود.

*الآن اگر آراء را بشمارید می‌بینید در صورت ائتلاف تمام دیگر نامزدها هم در نتیجه تغییری ایجاد نمی‌‌شد. بعضی می‌گویند اگر ائتلاف می‌شد اقبال مردم بیشتر می‌شد و ممکن بود در نتیجه تغییری حاصل شود اما بنده چنین اعتقادی ندارم؛ بلکه معتقدم انتخابات دو قطبی می‌شد و در آن صورت، هم آراء آقای روحانی بیشتر افزایش می‌یافت، و هم نتیجه‌اش برای ثبات جامعه خوب نبود. بالاخره جوی در جامعه ایجاد شده است که موجب تقابل با وضع موجود شده، این جو تعیین کننده‌ترین عامل در رای آوری بود. بخشی از آراء نامزدهای دیگر هم ناشی از همین جو بود.

*از اینکه با بی‌انصافی کردن در مناظره‌ها کسی رای بیاورد راضی نیستم و طبیعتا دوست داشتم یک فرد انقلابی‌تر رای بیاورد. ولی از بسیاری از نتایج و برکات انتخابات راضی هستم. غیر از فوایدی که قبلا گفتم، یک فایده مهم دیگر این بود که در این انتخابات دیگر حرفی از تفکر اصلاح طلبی به معنای حاکمیت دوگانه و تفکرات ضد خط امام وجود نداشت. حتی آقای عارف هم چنین حرف‌هایی نزد؛ این خیلی جای خوشحالی دارد. این یعنی دوران آن حرف‌ها و اندیشه‌ها به سر آمده است. اگر چه اصلاح طلب‌ها پشت سر آقای روحانی آمدند اما خودشان هم می‌دانند که ایشان در خط فکری آنها نیست. شاید خود اصلاح طلب‌ها هم دیگر به آن حرف‌ها و سکولاریزه کردن جامعه معتقد نباشند.

* از آقای روحانی تشکر می‌کنم که ژست اپوزیسیون نگرفتند و از شعارهای غیر انقلابی و سخیف حاکمیت دوگانه استفاده نکردند. البته جامعه هم پذیرش چنین شعارهایی را نداشت و اگر چنین شعارهایی داده می‌شد مردم به ایشان اطمینان نمی‌کردند. یقیناً بخشی از اطمینان مردم به ایشان به دلیل روحانی بودن ایشان بود. ایشان در تبلیغاتشان بیشتر بر مشکلات مردم تکیه کردند و وعده حل آن را دادند. ولی امیدوارم در عمل بتوانند انقلابی عمل کنند و موجب پیشرفت انقلابی‌گری بشوند.

*اگر ناکامی در کار این دولت پیش آید مردم باز به تفکر انقلابی بازخواهند گشت. شرایط منطقه و جهان هم همین اقتضاء را دارد. منتها امیدوارم در آن زمان گفتمان انقلابی نماینده خوبی که بتواند آبروی انقلابی‌گری را حفظ کند پیدا بشود. اگر دولت جدید موفق به حل مشکلات شود یقیناً با یک تفکر و عملکرد انقلابی خواهد بود، پس بازهم گفتمان انقلاب است که پیروز نهایی صحنه خواهد شد.

* بنده اگر مطمئن بودم آقای جلیلی رای می‌آورد، علنی از ایشان دفاع نمی‌کردم. و یا اگر می‌دیدم ائتلاف فایده و یا ضرورتی دارد به حمایت علنی از ایشان اقدام نمی‌کردم. بنده به دو دلیل از ایشان حمایت کردم یکی به این دلیل که گفتمان صریح انقلاب تضعیف نشود. دوم اینکه واقعا شایستگی‌هایی را در آقای جلیلی یافتم،

*به بنده خرده می‌گرفتند که چرا شما که حامی آقای جلیلی هستید، دوستان آقای قالیباف را در مسیرشان تقویت می‌کنید یا از محاسن ایشان می‌گویید؟ اینها تصور می‌کنند وقتی به کسی می‌خواهیم رای بدهیم باید تمام محسنات دیگران را نفی کنیم و یا دیگر هیچ همکاریی با دیگران نباید داشته باشیم بنده چنین خط کشی‌هایی را نمی‌پسندم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 298835

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 32
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
    نه داداش. علت پیروزی دکتر روحانی فاصله گرفتن مردم از شما تندرو ها بود.خسته شدن مردم از افکار تند شماها بود.از خود گذشتگی آقای عارف بود. حمایت آقای هاشمی و خاتمی بود.تدبیر بود.
    • بهزاد IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
      حیف که نمیخوان اینو بفهمن!
    • بی نام IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
      مردم به اینها میگن : حزب باد...هویت انها برای ما محرز شده.
    • محمد IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
      21 95
      اگر منظورت از تندروي حجاب و روابط جوانان هست كه داره توي پايين ترين سطحش انجام ميشه و پايينتر از اين ديگه بي بند و باري عنوان ميگيره (البته اگه گشت ارشاد رو فراموش كنيم.). اگر منظورت روابط بين الملل و هسته اي و ... هست كه 100% موافق حرف هات هستم.
    • بی نام A1 ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
      1 2
      اول بگیم تند روی چیه؟ دوم بگیم کدوم بخشا کدوم گروها تند روی داشتن؟ اصلا به نظر من تند رفتن و نرفتن مهم نیست . من رای دادم چون ایشون وجه خوبی داره و خوب حرف حرف میزنه و میتونه توی دنیا خیلی مشکلات رو حل کنه ضمنا چون ضد احمدینژادیزم هست برای نمایش هم شده خوب کار خواهند کرد. گفتمان انقلاب تندروی نیست یه جا خوندم آقای رجایی جواب نامه تبریک رییس جمهور فرانسه رو تند دادند و امام تذکر دادند که وقتی بهش ما تبریک میگن خطابه ندید و تشکر کنید. بعد از اون آقای رجایی هم عذرخواهی کردند و هم تشکر. گفتمان خط امام و انقلابی یعنی این. البته آقای روحانی ظاهرا اینو بهتر میدونن تا آقای احمدی نژاد
  • احمد ت IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
    رو که نیست ....... یعنی میگید خاتمی اصلا نقشی نداشت؟
  • بی نام A1 ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
    1 2
    خود شما آقای پناهیان کسی بود که به بد اخلاقی ها دامن زذی. کم به هاشمی و خاتمی و روحانی توهین نکردی. مردم فراموش نکردن. فرا رسید روز حساب کتاب!!!!
  • بی نام A1 ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
    56 15
    رای ایشان بیشتر هم بود
  • سبزاندیشهخ A1 ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
    من یک اصلاحاتی هستم وطرفدارسرسخت خاتمی ، می دونمم که آقای روحانی یک اصول گرای معتدله ولی برای نجات از این شرایط بد ایشونو برگزیدم .
  • بی نام A1 ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
    تندروی در هیچ کجای دنیا دیگه جواب نمیده مردم خواهان صلح و آرامش هستند و با هیچکس سر جنگ ندارند. مگه بقیه کشورها که انرژی اتمی دارند با بقیه جنگیدند تا اتمی شدند!!
  • محمد A1 ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
    109 7
    احمدی نژاد اصولگرا نیست اما روحانی هست!!!؟؟؟؟؟؟ شوخی می کنی دیگه حاجی؟؟؟؟؟
  • بی نام IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
    اقای پناهیان مثل اینکه شماها داشتید با احمدی نژاد مبارزه می کردید نه با روحانی چرا نمی خواهید اشتباهات خودتان را بپذیرید وقتی از دو سال قبل همه تلاش و همت خودتان را برای تخریب احمدی نژاد گذاردید فکر می کردید دارید برنده می شوید.
  • بی نام IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
    عجب روووووووووووووووووووویی دارن حالا دکتر روحانی مارو میخوان بچبسونن به خودشون اصولگراش کنن!اینجوری دلشون تسکین بدن که اصولگراها باز بردن برو عمووووووووووو
  • بی نام A1 ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
    79 8
    حالا که نتیجه اینطور شد هر جور میخواهند توجیه میکنند. واقعا چند درصد این حرف شما را قبول میکنند که "بنده اگر مطمئن بودم آقای جلیلی رای می‌آورد، علنی از ایشان دفاع نمی‌کردم." خوبه این برادر ارجمند ! کمی به عملکرد و صحبتهای خود طی سالهای قبل و همینطور این مصاحبه عمیقا فکر کنند و این تصمیم را بگیرند که با خود و خدا و مردم صادق باشند و مبلغ اسلامی باشند که از مهر و صفا صحبت میکند و از دورویی و نفاق بیزار است. ایشان باید بدانند که افراد زیادی از جامعه صحبتهای ایشان را اصلا نمیشنوند و قبول ندارند همانطوریکه اکثر صحبتهای آقای قرائتی را میشنوند و قبول دارند.
  • j IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
    بخشی از علت رای آوردن آقای روحانی حضور آقای جلیلی به عنوان راست رادیکال و افراطی بود که خیلی از مردم رو نگران به ریاست جمهوری رسیدن ایشون و استمرار دولت احمدی نژاد برای چهار سال دیگر (حتی شاید بد تر از او) کرد تا در انتخابات مشارکت کنند.حمایت هاشمی عزیز و قرار گرفتن خاتمی و اصلاحات پشت او هم یقینا تاثیر داشت و به نظر من اساسا ائتلاف و بعد حمایت ها باعث مشارکت بالا و رای آوری قاطع روحانی عزیز شد.
  • بی نام IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
    اقای پناهیان شما مثل اینکه نمی خواهید بپذیرید این همه انتقاد به احمدی نژاد را روحانی و هاشمی بیان نکرده اند آنها نیامدند در سایت های خویش احمدی نژاد را بدترین و بزرگترین خطر برای اسلام از صدر اسلام تا الان معرفی کنند آنان روزی نامه همشهری و تهران امروز و کیهان و جام جم و وطن امروز و نطق های مجلس را برعلیه احمدی نژاد کوک نکرده اند این شما و برخی اصولگرایان بودید که بیشترین تقابل را با احمدی نژاد ایجاد کردید ولی باز هم طبق معمول به جای پذیرش اشتباه روش مبارزاتی خود دارید احمدی نژاد را منکوب می کنید یعنی اصولگرایی از دید شما این است که همه چیز ما درست بود الا کسی که با ما نبود.
  • مزتضی A1 ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
    نه عزیزم شماها هنوز که هنوز است نمی خواید واقعیت های جامعه رو ببینید این انتخابات چندین پیام داشت و مهم ترین اون پیام ها نه بزرگ مردم به تندروها بود و اینکه شما چیزی جز یک اقلیت ده درصدی نیستید
  • ابوالفضل A1 ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
    اگر بداخلاقی‌های رئیس جمهور در مجلس پیش نیامده بود، هرگز چنین اقبالی به آقای روحانی نمی‌شد.
    • محمد IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
      51 7
      مردم وقتي ديدن اصولگرا ها از رئيس جمهور فعلي حمايت نكردند و گذاشتن گروني پيش بياد رفتن سراغ اصلاح طلب ها . چون رئيس جمهور بعدي هم به سرنوشت احمدي نژاد دچار ميشد.
  • بی نام IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
    کسی منتظر تحلیلهای سیاسی شما نیست آقای پناهیان!
  • بی نام IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
    آقای پناهیان اگر از بصیرت خودتون در ریشه یابی شکستتون استفاده کنید میبینید که موضوع چیز دیگری است!!!
  • بی نام IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
    حالا چه اصراری است که به هر بهانه ای به حلق مردم فرو کنید که شما ها فقط انقلابی هستید و دیگران کافر؟؟؟؟ نه جانم همین خودخواهی ها بوده که مردم را از شماها فراری داده و تا این اخلاق ادامه داشته باشد آن هم ادامه دارد
  • بی نام A1 ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
    چقدر زود زحمتهای آقای احمدی نژاد را فراموش کردیم !!! بی شک ایشان یکی از دلسوزترین و خدمتگزارترین رئیس جمهور بودند...
  • بانام A1 ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
    2 2
    من نمی فهمم اینها چه جور مبلغ هایی هستند؟ چه اخلاقی را برای جوان هایی این مملکت می گویند. (اگر ناکامی در کار این دولت پیش آید مردم باز به تفکر انقلابی بازخواهند گشت. شرایط منطقه و جهان هم همین اقتضاء را دارد. منتها امیدوارم در آن زمان گفتمان انقلابی نماینده خوبی که بتواند آبروی انقلابی‌گری را حفظ کند پیدا بشود.) این حرف یعنی چی؟ یعنی اظهار امیدواری برای ناکام شدن دولت؟ یعنی فقط شما و آقای جلیلی و طرفداراتون نماینده گفتمان انقلاب هستید؟ گفتمان انقلاب استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی است. شما با سیاست های غلط تون استقلال کشور رو به خطر می اندازید. به آزادی که عموما باور ندارید و فقط آنرا برای خود می خواهید و بقیه که خلاف شما حرف میزنند مهره آمریکا و صهیونیسم و بیگانه می خوانید.
  • رضا A1 ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
    پیروزی روحانی یعنی "نه" به 8 سال سیاست اصولگرایان. یعنی "نه" به روند پرونده ی هسته ای. یعنی "نه" به چالش کشاندن یک ملت بزرگ به خاطر مساله هسته ای یعنی "نه" به سیاستهای غلطی که ما را به تحریم کشاند یعنی "نه" به ادبیات ضعیف در سطح کشور و بین الملل یعنی " نه" به افراط گرایی یعنی نقطه سر خط. یعنی حرکت از نو. یعنی به امید فردایی بهتر با برادری و همدلی. یعنی یا علی
  • بی نام A1 ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
    85 25
    و البته حضور افرادی چون شما در سمت مخالف
  • بی نام IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
    مقصر اصلی شما بودین آقا! شما که اصرار داشتید بگید جلیلی اصلحه شما که نفهمیدید کسی که پرونده هسته ای زیر دستشه نباید وارد این بازی می شد
  • بی نام IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
    آقای پناهیان شما نیز خود یکی از اصول گرایان تندرو هستید. شما هم آقایان هاشمی و خاتمی را کم تخریب نکردید. شما در صف تندروها بودید هستید و خواهید بود. متاسفم برای شما.نه آقای پناهیان مردم به خاطر آدم هایی مثل شما با اون افکار تخریبی که دارید با اون تندی هایی که انجام دادید از شما و اصول گرایان زده شدن. شما در این 8سال کم تخریب نکردید کم توهین نکردید . چرا می گویید قالیباف تخریب نکرد آقای قالیباف آمد روحانی را تخریب کند ولی جواب دندان شکنی در مناظره از روحانی گرفت. شما فکر کردی چه کاره هستی که این گونه سخن می گویی.تمام شد شما به خودتان باختید. نه احمدی نژاد. شما باختید چون ملت ایران به شما نه گفت.
  • سعید IR ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
    34 5
    آقای پناهیان از شما بعیده نکنه اسلام رو هم اینطوری تفسیر کنید پیامبر فرمودند :راست بگویید حتی اگر به ضرر شما باشد
  • تینا IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
    0 2
    واقعا فکر میکنم حالا حالا ها مونده تا آه احمدی نژاد دامنگیر شه....این فقط یه گوشه ی ماجرا بود.من با تمام احترامی که برای جناب پناهیان قایلم ایشون رو به انصاف دعوت میکنم. همین بد اخلاقی ای که ایشون ازش دم میزنن، چرا حاضر نشدن هیچکدومشون شجاعانه پیگیری کنن ببینن که حق با کی بوده. اگه این واقعا یه بد اخلاقی بوده رییس جمهوری که چنین تهمت علنی ای زده باشه حتی یک لحظه هم شایستگی ریاست نداره. چرا سکوت کردید آقای پناهیان. اگر هم نه واقعا این اتهام وارد بوده که چنین رییس مجلس و چنین رییس قوه ی قضاییه ای شایستگی ریاست نداره. بازهم اشتباه کردید که سکوت کردید.نمیشه که مدام رییس جمهور رو متهم به بی عرضگی کنید بعد هم تا بنده خدا بیاد حرف بزنه شروع کنید به گزیدن لب و متهمش کنید به بد اخلاقی!
  • بی نام A1 ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۶
    9 17
    مصاحبه دقیق و خوبی بود کاش این رفقایی که نظر گذاشتن یه کم منصفانه حرف میزدندروزنامه احمدی نژاد صریحا به اصول گرایان بدو بیراه میگه اونوقت شما میگید احمدی نژاد اصول گراست؟ ضمن اینکه شما بخشی از مصاحبه رو سانسور کردید مثلا ایشان گفته بودند یکی از عوامل موفقیت روحانی حمایت هاشمی بود
  • بی نام A1 ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
    0 0
    تا قبل از 24 خرداد، اصلاح طلب بود، حالا که رأی آورده، راست سنتی به حسابش میارید؟