حجتالاسلام والمسلمین حسین احمدی قمی، مدیر انتشارات بنیاد مهدی موعود(عج) با ذکر این مطلب که شب نیمه شعبان در تقویم عبادی مسلمانان از جایگاه ویژهای برخودار است، عنوان کرد: نیمه شعبان در میان روزها، از جایگاه بسیار خاصی برخوردار است، زیرا سوای از بحث میلاد امام، این شب از نظر نجومی و فلکی نیز دارای یک ویژگی خاص است که باید به آن اشاره شود، که البته نیز قطعا با این میلاد ارتباط خاص دارد.
وی افزود: خداوند در قرآن 80 قسم خورده که 38 قسم مربوط به اجرام فضایی است که همین مسئله اهمیت این علم(نجوم و تاثیرات آن در زندگی بشر) را مشخص میکند؛ در حدیثی از امام موسی کاظم(ع) ذکر شده است که «علم نجوم علم انبیا(ع) است و بعد از قرآن اشرف علوم است».
این استاد حوزه عنوان کرد: احمد بن اسحاق، حاکم قم به یک منجم یهودی دستور داد تا زایچه یک فرزند متولد شده در 15 شعبان 255 ه.ق -سالروز ولادت امام زمان(عج)- را استخراج کند که این دانشمند یهودی بیان داشت که این فرزند شرق و غرب عالم را خواهد گرفت و از نسل پیامبران(ع) و بزرگان است و یا خودش پیامبر است.
احمدی قمی اظهار کرد: با محاسبات ریاضی و نجومی دقیق ثابت شده است که از حیث قرار گرفتن برجهای فلکی در نقاط خاص، در شب تولد حضرت صاحب الزمان(عج) خورشید در برج اسد قرار داشت که از نظر نجومی در بالاترین جایگاه است؛ قطعا در این شب به واسطه تاثیرات خاص اجرام آسمانی بر زندگی انسان هیچ شبی قابل قیاس با آن نیست زیرا بیشترین تاثیرات مثبت اجرام آسمانی در این شب بر سر مردم کره زمین سرازیر میشود.
وی گفت: تقارن این شب با میلاد حضرت خاتم الاوصیا(علیه السلام) چنین تداعی میکند که گویا لازم است مسلمانان از آغاز رسالت برای اعتلای تجلی آیه عظیم «حی قیوم» این شب را احیا بدارند و به عبادت بپردازند؛ این شب میلاد موعودی است که خداوند تبارک و تعالی دولت او را پایانبخش ظلمت و نوید نور برای مؤمنان قرار داده است؛ «اللّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُواْ یُخْرِجُهُم مِّنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّوُرِ وَالَّذِینَ کَفَرُواْ أَوْلِیَآؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یُخْرِجُونَهُم مِّنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمَاتِ أُوْلَئِکَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ» و اراده فرموده در دولت او مستضعفان را بهرهمند سازد و به پیشوایی برساند؛ «وَنُرِیدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِینَ».
این پژوهشگر و نویسنده حوزوی، عنوان کرد: این شب، تاویل آیه «وَتَمَّتْ کَلِمَتُ رَبِّکَ صِدْقًا وَعَدْلًا» است؛ خداوند به هنگام مژده میلاد حضرت عیسی(علیه السلام) به حضرت مریم میفرماید:«إِنَّ اللّهَ یُبَشِّرُکِ بِکَلِمَةٍ مِّنْهُ اسْمُهُ الْمَسِیحُ عِیسَى ابْنُ مَرْیَمَ»؛ خداوند از حضرت مسیح به کلمه یاد میکند ولی در خصوص حضرت رسول، میفرمایند که «وتمت کلمة ربک صدقا و عدلا»؛ یعنی کمال وتمام دین به ولایت واکمال و اتمام تجلی ولایت به اتمام کلمةالله و به نور خاتمالاوصیاء(علیه السلام) است.
وی گفت: به حقیقت اوست که صدق و عدل را به تمام معنی استوار میسازد؛ این شب ثانی اثنین لیلة القدر است؛ زیرا در لیلة القدر کلمة الله (قرآن) نازل میشود و در لیله نیمه شعبان کلمةالله تامه(ولایت)؛ به راستی این شب ظرف تجلی نور تمام و ظرف تجلی نور الله است؛ میلاد نور موعودی است که ظهور او «وَأَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّهَا» است.
احمدی قمی یادآور شد: حضرت رسولالله (صلیالله علیه وآله و سلم) درباره شب نیمه شعبان فرمودهاند:«فیها تقسم الأرزاق، و فیها تکتب الآجال، و فیها یکتب و فد الحاج ... و ینزلالله تعالی الملائکته من السماء إلی الارض بمکة؛ در این شب روزیها تقسیم و اجلها نگاشته و حاجیان سال تعیین میشوند... و خداوند فرشتگان را از آسمان به زمین مکه نازل میفرماید»؛ امام علی (علیه السلام) درباره آیه شریفه «فِیهَا یُفْرَقُ کُلُّ أَمْرٍ حَکِیمٍ» نیز فرمودهاند:«آن چه از خیر و شر بر افراد میگذرد، در شب نیمه شعبان تقسیم شده است» و در فرازی دیگر فرمودهاند:خداوند در شب نیمه شعبان ملکی را نازل میفرماید که از غروب خورشید تا طلوع فجر ندا میدهد که«الا مستغفر فاغفرله الا مسترزق فارزقه»؛ یعنی آیا استغفار کنندهای نیست تا او را بیامرزم و آیا روزی خواهندهای نیست تا او را روزی دهم؟
وی گفت: امام محمد بن علی باقر (علیه السلام) نیز در این رابطه فرمودهاند که «هی أفضل لیلة بعد لیلة القدر، فیها یمنحالله العباد فضله، و یغفر لهم بمنه،فاجتهدوا فی القریة إلی الله تعالی فیها، فإنها لیلة آلی الله عزوجل علی نفسه لا یرد سائلا فیها ما لم یسئل الله معصیة و انها اللیلة التی جعلها الله لنا أهل البیت بإزاء ما جعل لیلة القدر لنبینا(صلی الله علیه وآله)»؛ یعنی شب نیمه شعبان، با فضیلتترین شبها بعد از شب قدر است، در این شب خداوند فضلش را بر بندگان ارزانی میدارد و به بزرگواری خودش آنها را میآمرزد، پس برای نیل به مقام قرب خداوند در این شب بکوشید زیرا خداوند به ذات خود قسم یاد کرده که هیچ در خواستکنندهای را در این شب بیپاسخ رها نسازد مگر اینکه خواهش او نافرمانی خدا باشد.
/6262
نظر شما