حرف‌های کارگردان نامزد اسکار درباره پول، تاثیر فرهنگ آمریکایی و «رمبو»

کنستانتین کوستا گاوراس اعتقاد دارد فیلمسازی در اروپا بدون کمک‌های دولتی امکان‌پذیر نیست.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، فیلمساز فرانسوی یونانی‌تبار که سازنده فیلم‌های سیاسی چون «گمشده» و فیلم برنده اسکار «زد» است، روز دوشنبه در جشنواره فیلم لس آنجلس در نشستی با تماشاگران صحبت کرد.

کنستانتین کوستا گاوراس گفت از قوانین فرانسه درمورد محدود بودن تعداد شبکه‌های ماهواره‌ای آمریکایی در این کشور موافق است.

کارگردان 80 ساله در این نشست که پیش از نمایش تازه‌ترین ساخته‌اش، تریلر مالی «سرمایه» (Capital) برگزار شد و مارک بول فیلمنامه‌نویس فیلم‌های «قفسه درد» و «30 دقیقه بامداد» هم در آن حضور داشت، گفت: «اگر کمک دولت نباشد، سینما در اروپا نمی‌تواند دوام بیاورد.»

در بخشی از این نشست، بول به کوستا گاوراس گفت حرف‌های او درمورد حمایت از قوانین فرانسه با اظهاراتش در اول نشست که دولت یک دشمن است، تناقض دارد. کوستا گاوراس در پاسخ تنها شانه‌هایش را بالا انداخت.

او نیاز برای ایجاد محدودیت دربرابر مضامین آمریکایی را با دوران جنگ جهانی دوم مقایسه کرد که صنعت فیلمسازی فرانسه با اشغال این کشور توسط نازی‌ها فلج شده بود.

کوستا گاوراس گفت: «وقتی فرانسه آزاد شد، صدها فیلم آمریکایی وارد فرانسه شد و سینما را در کنترل خود درآورد.»

او با اشاره به تاثیر قوی فرهنگ آمریکایی در دنیای امروز گفت این حق دولت‌های اروپایی است که برای هنر داخلی خود تبلیغ و فرهنگ وارداتی را کنترل کنند.

کوستا گاوراس گفت: «قبلا وقتی یک فرانسوی به دادگاه می‌رفت، رئیس دادگاه را «آقای رئیس» صدا می‌زد، اما این روزها خیلی‌ها او را «عالیجناب» خطاب قرار می‌دهند، چون کلی سریال‌های آمریکایی دیده‌اند.»

گابریل بیرن و گاد المالی کمدین فرانسوی در فیلم جدید کوستا گاوراس بازی می‌کنند که بیست و یکمین فیلم اوست.

کوستا گاوراس در اوایل دهه 1950 از یونان به فرانسه مهاجرت کرد و در آنجا در رشته ادبیات در دانشگاه سوربون مشغول تحصیل شد، اما وقتی دوستانش او را به سینما بردند که فیلم‌هایی چون «حرص» اریک فون اشتروهایم را ببیند، به سینما علاقه‌مند شد.

کوستا گاوراس به تماشاگران گفت در آن سال‌ها قرار بود برای ادامه تحصیل به آمریکا برود، اما به او اجازه سفر به آمریکا داده نشد، چون پدرش که در دوران جنگ عضو نیروهای مقاومت یونان بود، به جرم عضویت در حزب کمونیست به زندان محکوم شد.

او در نشست یک ساعت خود با بول دیدگاه‌هایش را این طور جمع‌بندی کرد: «نقش هنر این است که آنچه در جامعه عیان نیست، عیان کند.»

کنستانتین کوستا گاوراس کارگردان در پشت صحنه فیلم سرمایه
کنستانتین کوستا گاوراس در پشت صحنه فیلم «سرمایه»

کوستا گاوراس همچنین با حرف بول که او را «یک فیلمساز سیاسی» نامید موافقت کرد.

بول دربرابر تلاش‌های کوستا گاوراس که می‌کوشید «قفسه درد» و «30 دقیقه بامداد» را وارد بحث کند، مقاومت کرد، اما در نهایت تجربه او از این دو فیلم باعث شد از کوستا گاوراس درباره انتقادات به فیلم‌های سیاسی بپرسد.

بول از او پرسید: «خود را مسئول می‌دانید از فیلم‌های خود در برابر انتقادات دفاع کنید؟»

کوستا گاوراس از پاسخ مستقیم به این پرسش طفره رفت، اما از فیلم‌هایی چون «رمبو» که در آن سیلوستر استالونه به جنوب شرقی آسیا می‌رود تا اسرای جنگی گمشده را پیدا کند، انتقاد کرد.

او گفت: «اگر نشان می‌دهید آدمی عضلانی مانند او می‌تواند در جنگ ویتنام پیروز شود، پس مسئولیت پیامدهای این تفکر با شماست، چون جوانان می‌توانند حرف‌تان را باور کنند.»

کوستا گاوراس همچنین گفت خود را مسئول می‌داند درباره فیلم‌هایش صحبت کند، چون ارزان‌تر و تاثیرگذارتر از درج آگهی‌های تبلیغاتی هستند.

او گفت: «اگر به لس آنجلس بیایم و با لس آنجلس تایمز مصاحبه کنم، یک سوم صفحه را به من اختصاص می‌دهند. اگر مصاحبه نکنم، یک بخش کوچک را برای تبلیغ در اختیارم می‌گذارند که برایم پنج هزار دلار آب می‌خورد.»

پول مقوله‌ای بود که کوستا گاوراس در جشنواره فیلم لس آنجلس خیلی در ذهن داشت، چون فیلم «سرمایه» درباره پول است.

«سرمایه» با اقتباس از رمان طنزآمیز استفان اوسمون ساخته شده است. این کتاب سال 2004 پیش از ایجاد بحران مالی جهانی منتشر شد.

فیلم سیاه و بی‌پرده «سرمایه» درباره مردی است که به تازگی رئیس بانک شده است. بانک او گرفتار یک شرکت بزرگ آمریکایی می‌شود که به دنبال ایجاد اختلال در بازار و به دست آوردن میلیاردها پول است و در همین حال چند شرکت و هزاران زندگی را نابود می‌کند.

کوستا گاوراس گفت: «10 سال بود می‌خواستم فیلمی درباره پول بسازم. کتابی پیدا کردم که خیلی از آن خوشم آمد و وقتی بحران جهانی آغاز شد، دیگر لازم نبود هیچ بخش کتاب را تغییر بدهم.»

او در پایان گفت: «شاید یکی از اولین فیلم‌هایم باشد که دوست دارم تماشاگر در پایان آن آشفته شود.»
کوستا گاوراس برای «زد» نامزد اسکار کارگردان و فیلمنامه شد. این فیلم جوایز اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان و بهترین تدوین را برد.

او در 1983 برای فیلم «گمشده»‌ با بازی جک لمون برنده اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی شد. «اعتراف»، «لو‌ رفته»، «جعبه موسیقی»، «آمین»، «تبر» و «بهشت غرب است» از دیگر ساخته‌های کوستا گاوراس است.

thewrap / هجده ژوئن / ترجمه: علی افتخاری

5858

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 299555

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =