فارس نوشت:

دبیر انجمن خودروسازان با اشاره به سه دلیل اصلی عدم عرضه خودرو یورو ۴ گفت:‌ عدم عرضه سراسری سوخت، افزایش هزینه تولید و ایجاد وابستگی شدید ارزی، سه عامل عدم عرضه این خودروهاست.

احمد نعمت‌‌بخشبا بیان اینکه خودروهای یورو 2 فردا هم شماره‌گذاری خواهند شد، اظهار داشت: مجوز خودروسازان تا آخر خردادماه بود اما جلساتی در سازمان بازرسی کل کشور داشته‌ایم و متقاعدشان کرده‌ایم که ابتدا باید سوخت یورو 4 به صورت سراسری توزیع و سپس خودروهای تولید شده براساس این سوخت عرضه شود.

وی با اشاره به اینکه مسئولان نفت از 20 جایگاه عرضه سوخت اعلام شده در خصوص توزیع بنزین یورو 4 یکی را معرفی کنند، گفت: هنوز سوخت یورو 4 در هیچ کدام از جایگاه‌ها عرضه نشده چه برسد به آنکه سراسری شود.

نعمت‌بخش با تأکید بر اینکه تا سوخت یورو 4 توزیع نشود موتور خودروهای پرتیراژ را از یورو 2 به یورو 4 تغییر نخواهیم داد، افزود: سال گذشته، ما به دلیل اعتمادی که به سازمان حفاظت از محیط زیست کردیم امسال را در سفارش برخی خودروها تولید را به موتور استاندارد یورو 4 تغییر دادیم.

وی ادامه داد:‌ خودروهایی از جمله مزدا 3، ام‌وی‌ام، مگان، تندر 90، 206، ویتارا، کیزاشی و تمام خودروهای تولید شرکت خودروسازی کرمان موتور هم‌اکنون با استاندارد سوخت یورو 4 عرضه می‌شود اما آیا این خودروها از سوخت مطابق با استاندارد خود استفاده می‌کنند؟

دبیر انجمن خودروسازان، گفت: به صاحبان خودروهایی که با استاندارد یورو 4 تولید می‌شود ظلم مضاعفی شده است، چرا که تزریق بنزین یورو 2 در مخزن خودروها موجب می‌شود در درازمدت آسیب ببیند؛ حال آنکه لااقل این خودروها یک میلیون و 500 هزار تومان گرانتر فروخته شده است.

نعمت‌بخش گفت:‌ کاتالیست این خودروها باید حداقل 100 هزار کیلومتر با بنزین یورو 4 کار کنند و زمانی که بنزین یورو 2 در آن تزریق شود، کاتالیست خودرو در 20 هزار کیلومتر کارکرد از بین می‌رود و در واقع چیزی نزدیک به 400 هزار تومان هزینه برای بازگشت این موتور به حالت اولیه برای خریدار هزینه در بر خواهد داشت.

وی ادامه داد: بنابراین خودروهای پرتیراژ را مطابق با استاندارد یورو 4، تا عرضه سوخت سراسری بنزین یورو 4 در کشور توزیع نخواهیم کرد.

دبیر انجمن خودروسازان تأکید کرد:‌ عدم شماره‌گذاری خودروها موجب ملتهب شدن بازار می‌شود و پس از آن دیگر نباید مقصر را خودروساز ببینند، مسئولان بالاتر از رده محیط زیست، بیایند صحبت‌های ما را بشنوند و اظهارات آنان را نیز بسنجند که کدامیک درست می‌گوییم؟

* شکایت به دیوان عدالت اداری در مورد عدم رعایت مصوبه دولت‌های هشتم و نهم

نعمت‌بخش با اشاره به اینکه در رابطه با عدم اجرای یک قانون پس از پایان دولت خاتمی و آغاز دولت احمدی‌نژاد در دیوان عدالت اداری شکایت‌نامه‌ای تنظیم کرده‌ایم، توضیح داد:‌ امیدوارم هرچه زودتر به این شکایت‌نامه رسیدگی شود.

وی گفت: در مصوبه دولت هشتم و نهم صراحتاً آمده است که 6 ماه قبل از ارتقای موتور خودروها به سوخت استاندارد (یورو 4)، سوخت مربوطه باید تولید و به صورت سراسری توزیع شود؛ این مصوبه رعایت نشده است.

دبیر انجمن خودروسازان گفت: توزیع سراسری که هیچ، کلان‌شهرها هم که همین‌طور، در تهران هم فقط گفته می‌شود که می‌خواهیم بنزین یورو 4 عرضه کنیم.

وی افزود: در کجای تهران بنزین یورو 4 عرضه می‌شود؟ معرفی کنید تا استفاده کنیم، ما به دولت خواهش و تمنا نمی‌کنیم که به خودروسازان وقت داده شود.

نعمت‌بخش با تأکید بر اینکه امکان تولید خودروهای مطابق با استاندارد یورو 4 وجود دارد اما به دلیل عدم توزیع سراسری آن، عرضه نمی‌کنیم، گفت: برای تمام خودروها تأییدیه نمونه مطابق با استاندارد یورو 4 دریافت شده اما تولید انبوه نخواهیم کرد.

دبیر انجمن خودروسازان با اشاره به دلایل عدم تولید انبوه خودروهای مطابق با استاندارد یورو 4 تصریح کرد: نخست اینکه سوخت به صورت سراسری در تمام کشور عرضه نشده است، ثانیاً صاحبان خودروها باید هزینه بیشتری بپردازند تا این نوع خودروها که مطابق با استاندارد یورو 4 است را خریداری کنند، سوم اینکه اختلاف هزینه در خودروهای مطابق با استاندارد یورو 4 و یورو 2 در خوردوهای سواری 1.5 میلیون تومان و برای کامیون و اتوبوس تا 25 میلیون تومان اختلاف قیمت وجود دارد و این اختلاف قیمت وابستگی به ارز خارجی را برای خودروسازان تشدید می‌کند و در نهایت هدف آلایندگی کمتر هم حاصل نمی‌شود.

دبیر انجمن خودروسازان گفت: قبول داریم که هر کیلومتر مصرف خودروی استاندارد یورو 4 معادل با 1.18 گرم آلایندگی و هر کیلومتر پیمایش با خودروی استاندارد یورو 2، 2.7 گرم آلایندگی تولید می‌کند؛ یعنی کمتر از نیمی آلایندگی خواهد داشت.

وی ادامه داد: زمانی که سوخت قدیمی در خودروی مطابق با استاندارد یورو 4 تزریق شود بعد از 20 هزار کیلومتر مجدداً به حالت سابق برمی‌گردد و هدف کاهش آلایندگی حاصل نمی‌شود.

نعمت‌بخش در پایان تأکید کرد: خودروی مطابق با استاندارد یورو 4 برای تزریق سوخت قدیمی در آن تولید و توزیع نخواهیم کرد.

 

3939

کد خبر 299818

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۱
    10 2
    توضیح دبیر انجمن خودروسازان (یعنی انجمنی که حفظ منافع خودروسازان به هر قیمت را دنبال می کند) یا "توجیه" دبیر انجمن خودروسازان در کوتاهی آنها در حفظ سلامت جامعه؟
  • بی نام A1 ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۱
    3 0
    سوخت یورو 4 و بنزین سوپر (یورو 5) در همه جایگاه ها موجود هست. در مورد افزایش هزینه هم که شما خودروها را گران کرده اید. در ضمن بهتر است برای تولید پراید این ارابه مرگ چانه زنی نکنید. خودتان هم خوب میدانید که این خودرو قابلیت ارتقا به یورو 4 را ندارد. ایران خودرو هم که اعلام کرد که سمند را یوروی 4 کرده و 405 را در مدل پارس و اس ال ایکس تولید میکند و روا و پیکان وانت را از رده خارج کرده. پس دعوا سر پراید هست. برای پراید چانه نزنید که پس از 20 سال تولید این قراضه، کارتان خیانت به مردم و هم خیانت به صنعت خودروی ایران است. فکر میکنید فقط خودتان بازار را رصد میکنید و مردم نمیفهمند؟
  • بی نام A1 ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    1 1
    سالانه 30 هزار نفر رابا تولیداتتان می کشید ومیلیارد ها تومان هزینه زیست محیطی برجا می گذاریدبعد طلب کارم هستی اصلا شما فهم درستی ازتولید ندارید در آلمان که برعکس شما که گاری تولید می کنید ماشین با کیفیت تولید میکند خودش بدون هیچ اجباری سالانه خرج بسیاری برای محیط زیست می کند.تولید درصورتی به اقتصاد کمک می کند که هزینه ی زیست محیطی بر کشور اعمال نکند هر چند از افراد بی سواد انتظار فهم این قضایا نمیرود.توصیه می شود اول مطالعه کنید بعد حرف بزنید.تولید اصلا در برابر محیط زیست ارزشی ندارد .شما باعث عقب ماندگی صنعت اقتصاد نابودی محیطزیست و عقب انداختن کشور از توسعه پایدار شدید. چندین سال خودرو با تعرفه گمرکی بالا وتوسط چند تا واردکننده بدتر از شما وارد کشور شد ومردم وکشور تاوان سنگین دادند.

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین