نویسنده قصه‌های فانتزی و علمی تخیلی درگذشت

ریچارد ماتسن نویسنده رمان علمی تخیلی «من افسانه هستم» در سن 87 سالگی درگذشت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ریچارد ماتسن که با رمان‌های علمی-تخیلی و فانتزی‌اش شهرت داشت و چند رمان معروفش از جمله «من افسانه هستم» و «The Shrinking Man» به صورت سینمایی ساخته شده بودند، روز یکشنبه در لس آنجلس درگذشت.

ماتسن بیش از 60 سال در عرصه نویسندگی فعال بود و داستان‌هایی روی صفحه کاغذ خلق کرد که خیلی راحت اقتباس تلویزیونی یا سینمایی آن‌ها ساخته می‌شد.

برخی از آثار او که بطور سینمایی ساخته شده‌اند «خانه جهنمی» (1953)، «The Shrinking Man» در 1958، «A Stir of Echoes»  در 1956 و «چه رویاهایی که می‌آیند» (1978) هستند.

معروف‌ترین رمان ماتسن، «من افسانه هستم» رمانی علمی-تخیلی و خون‌آشامی است که سال 1954 منتشر شد و سه اقتباس مختلف سینمایی از آن صورت گرفته است؛ «آخرین مرد روی زمین» محصول 1964 با بازی وینسنت پرایس، «مرد اومگا» محصول 1971 با بازی چارلتن هستن و «من افسانه هستم» محصول 2007 با بازی ویل اسمیت.

این نویسنده همچنین متن فیلمنامه چند قسمت از سریال «منطقه گرگ و میش» را نوشته است و در نوشتن اپیزودهایی از «ساعت آلفرد هیچکاک»، «گالری شبانه راد سرلینگ»، «تاریخ‌نگاری مریخ» و «داستان‌های شگفت‌انگیز» دست داشت.

ریچارد کلی، کارگردان «دانی دارکو» و «جعبه» در صفحه خود در شبکه اجتماعی توئیتر در واکنش به مرگ ماتسن نوشت: «شیفته نوشته‌های ریچارد ماتسن بودم و افتخار می‌کنم که داستان «دکمه، دکمه» او را فیلم کردم.»

ماتسن بر چند نسل از نویسندگان تاثیر گذاشته است. از این بین می‌توان به استفن کینگ اشاره کرد که رمان سال 2006 خود به نام «سلول» را به ماتسن تقدیم کرده بود. حتی استیون اسپیلبرگ اولین فیلم سینمایی‌اش به نام «دوئل» را براساس داستان کوتاهی به همین نام نوشته ماتسن ساخته است.

اسپیلبرگ در بیانیه‌ای گفت: «ریچارد ماتسن شخصیتی خاص داشت و تخیل خاص او موجب خلق داستان‌های علمی-تخیلی مهمی شد. او وقتی داستان کوتاه و فیلمنامه «دوئل» را نوشته بزرگ‌ترین کمک را به من کرد. «منطقه گرگ و میش» او جز سریال‌های محبوب من است و این اواخر نیز با ما در «فولاد واقعی» همکاری کرد. برای من او در سطح ری بردبری و ایزاک آسیموف است.»

قرار بود ماتسن چهارشنبه همین هفته جایزه افتخاری جوایز ساتورن را که از سوی آکادمی فیلم‌های علمی-تخیلی، ترسناک و فانتزی اهدا می‌شود، دریافت کند. این سازمان اعلام کرد جایزه در جریان سی و نهمین سالروز اهدای جوایز به ماتسن اهدا می‌شود و کل مراسم نیز به او تقدیم خواهد شد.

آسوشیتدپرس / 25 ژوئن / ترجمه: حسین عیدی‌زاده

58241

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 300413

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =