ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه سرانجام رسما از حضور ادوارد اسنودن افشاگر اطلاعات امنیت آمریکا در روسیه خبر داد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، ولادیمیر پوتین روز دوشنبه عصر گفت اسنودن در بخش ترانزیت یک فرودگاه در مسکو است و به هیچ وجه به آمریکا مسترد نخواهد شد. 

پوتین گفت اسنودن مرز روسیه را رد نکرده و آزاد است به هرکجا که می خواهد برود.
پوتین که در دیدار خود از کشور فنلاند سخن می گفت افزود که آژانس های امنیتی روسیه هیچگاه با اسنودن کار نکرده و اکنون هم کار نمی کنند. او جزئیات بیشتری در این مورد مطرح نکرد.

با این همه رئیس جمهور روسیه با اشاره به درخواست آمریکا برای استرداد افشاگر اطلاعات امنیتی آمریکا گفت که روسیه موافقتنامه استرداد مجرمان با ایالات متحده آمریکا ندارد و به همین دلیل با درخواست آمریکا موافقت نخواهد کرد.

او همچنین ابراز امیدواری کرد که اسنودن هرچه سریعتر روسیه را ترک کند و توقف او در فرودگاه مسکو تاثیری بر روابط دو جانبه دو کشور نگذارد.

در همین حال رسانه‌های محلی روسیه گزارش دادند که به اسنودن اجازه خروج از فرودگاه داده نشده و وی باید در ترانزیت ترمینال فرودگاه بماند تا زمانی که سوار بر یک هواپیمای دیگر شود چرا که این افشاگر 30 ساله ویزای روسیه در اختیار ندارد.

صبح دوشنبه نیز جی کارنی، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید اعلام کرد: می‌دانیم که "ادوارد اسنودن" کجاست و معتقدیم که از محل اختفای وی خبر داریم. فرض ما بر این است که او هم اکنون در روسیه به سر می‌برد.

وی افزود: نمی‌خواهم به جزئیات اشاره کنم اما یافته‌های ما بر این است که اسنودن همچنان در روسیه به سر می‌برد. ما از دولت مسکو خواسته‌ایم تا گزینه‌های مورد نظر را مورد توجه قرار داده و این افشاگر را به ‌آمریکا مسترد کند.

با این همه تا پیش از موضع گیری رسمی پوتین درباره حضور اسنودن در بخش ترانزیت فرودگاه مسکو سایر مقامات این کشور واکنشی منفی نسبت به این موضعگیری کاخ سفید از خود نشان داده بودند.

اسنودن 30 ساله متولد آمریکاست و ماه گذشته میلادی برای ملاقات با خبرنگاران روزنامه گاردین در هنگ کنگ از آمریکا گریخت. وی در هنگ کنگ اطلاعات مربوط به آژانس امنیت ملی آمریکا را در اختیار خبرنگاران قرار داد و به افشاگری پرداخت.

اواخر روز جمعه هفته گذشته نیز گزارش شد که این افشاگر 30 ساله از روسیه به سمت آمریکای لاتین یا کشور دیگری می‌رود.

تاکید پوتین بر عدم همکاری سرویس های امنیتی روسیه با اسنودن

ولادیمیر پوتین در این اظهارت خود با تاکید زیادی یاد آور شد که سرویس های اطلاعاتی و امنیتی روسیه نه در گذشته و نه در حال هیچ همکاری با اسنودن نداشته اند.

پیشتر کاخ سفید مقامات امنیتی چین و روسیه را متهم کرده بود که با این افشاگر اسرار اطلاعاتی آمریکا تبانی داشته اند. اسنودن در هنگ کنک فاش کرد که آژانس امنیت ملی آمریکا اطلاعات میلیون ها خط تلفن را با استفاده از نرم افزار پریسم بررسی کرده و به دیتا بیس برخی از شبکه های بزرگ اجتماعی و اینترنتی نظیر گوگل و فیس بوک دسترسی داشته و از کاربران انها جاسوسی می کرده است.

وزارت خارجه چین و روسیه اتهامات کاخ سفید درباره تبانی این کشورها با ادوارد اسنودن را بی پایه و اساس خوانده و از آن انتقاد کردند.

در همین حال وزارت خارجه چین ادعای مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه به طور عمدی به ادوارد اسنودن افشاکننده اطلاعات آژانس امنیت ملی آمریکا اجازه دادند از هنگ کنگ خارج شود را بی پایه و اساس خواند و از آن انتقاد کرد و مسکو نیز ادعای آمریکا را غیر قابل قبول خواند.

 ترجمه: رضا مهربانی

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 300543

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =