اقتصاد مصر در آستانۀ سقوط کامل/مردم به احتکار رو آورده‌اند

در آستانۀ برگزاری تظاهرات ضدرییس جمهور مصری‌ها به احتکار مواد غذایی روی آورده‌اند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامۀ لزاکو، بسیاری از مصری‌ها در حال ذخیره کردن سوخت، مواد غذایی و پول نقد تا پیش از تظاهرات بزرگ روز یکشنبه علیه مرسی، رییس جمهور مصر هستند. بسیاری از مردم ذخیره یک هفته مواد غذایی خود را در خانه‌هایشان انبار کرده‌اند تا در صورت بروز بحران، آذوقۀ گذران زندگی را داشته باشند.
صف‌های طولانی سوخت طی روزهای اخیر در قاهره ترافیک بالایی را در چهارراه‌ها ایجاد کرده است. وضعیت به گونه ای است که شایعاتی از سوی وزارت نفت، مبنی بر قحطی سوخت نیز در میان مصری‌ها بر سر زبان‌هاست، اما دولت از مردم خواسته است که بی جهت سوخت‌ها را انبار نکنند.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامۀ لاکروا، وخامت اقتصاد مصر زندگی بسیاری از مردم را تحت تأثیر قرار داده است. قطعی‌های مکرر برق، قحطی سوخت، تورم سرسام آور، کاهش ذخیرۀ دولت، بیش از پیش زندگی مردم را تحت تأثیر قرار داده است.
در کنار کسر بودجه‌ای که رقم آن به 11% تولید ناخالص داخلی می‌رسد، موجودی صندوق ذخایر خارجی که پیش از انقلاب مصر به 36 میلیارد دلار می‌رسید امروز رقم 14.4 میلیارد را نشان می‌دهد.
از 2 سال پیش تاکنون، مصر به طور مداوم از موجودی صندوق ارزی خود برای حمایت از پول ملی و جبران فرار سرمایه‌گذاران خارجی استفاده کرده است. درآمدهای ناشی از ورود توریسم به کشور و همچنین رشد اقتصادی به شدت کاهش یافته است. هدی یوسف، کارشناس اقتصادی در بانک اروپایی بازسازی و توسعه می‌گوید: اقتصاد مصر در وضعیت هشدار است، بانک مرکزی دیگر در شرایطی نیست که بتواند ارزش پول ملی را حفظ کند. ذخایر ارزی نه تنها فقط واردات 3 ماه را پوشش می‌دهد بلکه کاهش ارزش پول نیز بر قیمت ها تأثیر گذاشته است.
کریم، یک دانشجوی مصری می‌گوید: همه چیز گران می‌شود. حتی ساندویچ‌های مرکز شهر گرانتر از ماه قبل شده است. طبق اعلام مقامات مصری نرخ تورم در ماه مارس 8% اعلام شد، نرخ بیکاری نیز 13% جمعیت فعال را نشان می‌دهد. در حالیکه این رقم در سال 2010، 9% بوده است.
در مقابلِ ساختمان وزارت دفاع مصر، هر روز دو کامیون از یک ماه پیش می‌ایستند و مردم در مقابل این کامیون برای دریافت برنج، شکر، چای، گوشت و سبزی کنسروی صف طولانی درست می‌کنند. مصطفی، یک شهروند مصری که چند ماهی است حقوقش کاهش یافته، می‌گوید: این کامیون‌ها اجناس خود را 10 تا 15% ارزان‌تر از مغازه‌ها می‌فروشند.
مصر برای گذار از بحران اقتصادی به کمک‌های بین المللی نیازمند است و اعطای وام 4.8 میلیارد دلاری صندوق بین المللی پول به این کشور می‎‌تواند گام مهمی برای خروج مصر از وضعیت دشوار فعلی باشد. اما مذاکرات هنوز با این نهاد بین المللی به جایی نرسیده و صندوق برای اعطای این وام مطالبات زیادی از دولت دارد؛ از جمله کاهش هزینه‌های دولتی و سوبسیدها و به خصوص سوبسیدهای تولیدات انرژی و افزایش مالیات.
هدی یوسف می‌گوید: اخوان المسلمین برای اجرایی کردن اصلاحات دشوار اما ضروری صندوق بین المللی پول مشروعیت لازم را ندارد. در همین راستا آژانس اعتبارسنجی استاندارد اندپورز، به دلیل همین عدم اعتماد رتبۀ مصر را به تازگی کاهش داده است.
اخوان المسلمین برای ادارۀ کشور در وضعیت بحرانی به سر می‌برد و برای بدست آوردن پول دست به دامن برخی از کشورها شده است. مرسی در سفرش به روسیه از این کشور درخواست وام کرد که پذیرفته نشد، قطر، متحد بخشندۀ مصر علاوه بر کمک مالی 5 میلیاردی، در 10 آوریل از خرید 3 میلیارد دلار اوراق قرضۀ مصر خبر داد. لیبی نیز به مصر 2 میلیارد دلا کمک مالی کرده است، اما مصر هنوز نیازمند کمک‌های بیشتری است.
مصر در یک نگاه:
جمعیت: 82 میلیون نفر / 31% جمعیت زیر 15 سال هستند.
تولید ناخالص داخلی: در سال 2012 به میزان 2% افزایش یافته است؛ به طور متوسط 3100 دلار به ازای هر فرد در سال یعنی 2.390 دلار
تورم: 8.7% در سال 2012
کسر بودجه: 10.4% تولید ناخالص داخلی
31.6% جمعیت فعال در حوزۀ کشاورزی، 23% در حوزۀ صنعتی و 45.4% در حوزۀ خدمات فعالیت دارند.
جمعیت شهری: 43.5% از مصری‌ها در شهرها زندگی می‌کنند

3152

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 300731

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۶
    5 1
    اینم از بهار عربی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • خسرو A1 ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۶
    13 0
    خوش به حالشون!!! تورم 8 درصدی برای ما یک رویا هست...
  • بی نام IR ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۶
    9 0
    تورم ۸٪ یعنی سرسام آور ؟!!!!!!!! پس تورم ۱۰۰٪ ما رو چی میگن اونوقت ؟
  • آرین IR ۰۴:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۷
    16 2
    هنوز کجاشو دیدن ! تازه اول راهه !
  • بی نام A1 ۰۴:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۷
    30 0
    به مصریها پیشنهاد می کنم کارشناسهایشان را به ایران بفرستند و ببینند که چرا مردم اینجا در مقابل تورم 40%-50% هیچ عکس العملی را انجام نمی دهند
  • بی نام IR ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۷
    11 0
    خداییش مردم مصر عجب انقلابی کردن :))))))))))))) !!!!!
  • رضا A1 ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۷
    10 0
    حکومتی که به خواست مردمش اهمیت نده وفقط حرف خودشو بزنه به همین روز میافته ...هیچ گروهی حق ندارد یک کشور را به نفع خود مصادره کند.برای ایجاد ثبات و امنیت و رونق اقتصاد در یک کشور باید حرف مردم را شنید و اصلاحات لازم را انجام داد .کشوری موفق است که زودتر به این واقعیت پی ببرد.
  • بی نام IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۷
    2 0
    ما که تورم 50 درصدی داریم صدامون در نمیاد خوش به حالشون ::)))))))