ایسنا نوشت:

بعد از گذشت یک هفته از توزیع بنزین یورو4 در تهران، اسامی و آدرس جایگاه‌های توزیع کننده اعلام شد.

عصر روز 29 خردادماه توزیع بنزین یورو 4 در حدود 20 تا 22 جایگاه سوخت تهران آغاز شد که طبق وعده مسوولان این تعداد باید در روزهای آینده افزایش یابد.

بنزین یورو 4 علاوه بر این که دارای اکتان (درجه آرام سوزی) 91 معادل بنزین سوپر است، گوگرد آن ١٠ PPM اعلام شده است. البته بیشترین مزیت این نوع سوخت کاهش آلودگی هوا ناشی از احتراق بنزین در خودروهاست.

نام و آدرس جایگاه‌های توزیع کننده بنزین یورو4 در مناطق، شمالی، شرقی، مرکزی، غربی، جنوبی و شهر ری طبق جدول زیر است.

 

ردیف منطقه شماره جایگاه آدرس
1 شمال 28 خیابان شهید باهنر- ایستگاه جوزستان
2 شمال 106 خ شریعتی بالاتر از میرداماد
3 شرق 17 میدان شهداء
4 شرق 154 خ دماوند نرسیده به وحیدیه ایستگاه زرکش
5 شرق 157 بزرگراه رسالت بعد از خ دردشت
6 شرق 140 خیابان دماوند اول ج آبعلی چهارراه تهرانپارس
7 شرق 149 بزرگراه رسالت نرسیده به میدان رسالت
8 شرق 151 انتهای خیابان پیروزی روبروی خ چهارم
9 شرق 14 خ شریعتی سه راه پاسداران
10 مرکز 115 خ سپهبد قرنی بالاتراز میدان فردوسی
11 مرکز 145 خ ولیعصر یوسف آباد سید جمال الدین اسد آبادی
12 مرکز 133 خ مطهری خ سهروردی شمالی
13 غرب 177 بزرگراه همت بعدازسردارجنگل
14 غرب 182 اول بلوار دهکده المپیک
15 شرق 109 میدان خراسان اول خیابان خاوران
16 جنوب 125 میدان بهارستان خ سپاه مقابل بیمارستان طرفه
17 جنوب 186 نعمت آباد بزرگراه جوانه خ ورزش
18 جنوب 102 خ خاوران نرسیده به ترمینال خاوران
19 جنوب 48 خیابان بهران جنب قالیشویی بهران
20 شهرری 180 کمربندی آزادگان میدان جهاد ضلع جنوبی
21 شهر ری 174 ج قدیم قم حسن آباد فشافویه

 انصراف برخی جایگاه داران از توزیع

اگر چه اعلام شده بود که بنزین یورو4 در 22 جایگاه سوخت عرضه می‌شود اما جایگاه 124 در خیابان تهران نو از عرضه این نوع بنزین انصراف داد.

بیژن حاج محمدرضا - رییس انجمن جایگاه داران سوخت کشور- در مورد علت این موضوع گفت: دلیل عدم تمایل برخی از جایگاه داران برای توزیع سوخت یورو4 پایین بودن گوگرد آن بیش از استاندارد اروپاست که موجب فرار بودن بیش از حد بنزین می شود که نتیجه آن ضرر مالی به جایگاه دار و حتی مصرف کننده خواهد بود.

به گفته وی گوگرد بنزین یورو4 باید 50 PPM باشد اما گوگرد بنزین یورو4 تولید داخل 10 PPMاست که موجب تبخیر بیش از حد بنزین در مخرن جایگاه و باک خودرو می شود.

حاج محمدرضا گفت: شرکت ملی پخش برای تبخیر بنزین مقدار مشخصی را تعیین کرده است که در مقابل آن درصدی را به جایگاه داران پرداخت می کند اما حجم تبخیر بنزین یورو4 از رقم تعیین شده بالاتر است و این به زیان جایگاه داران است.

رییس انجمن جایگاه داران سوخت کشور یادآورشد: دو جایگاه 139 و 163 که حدود 10 روز در سال گذشته به صورت آزمایشی بنزین یورو4 عرضه کرده بودن نیز به همین دلیل حاضر به توزیع این بنزین برای بار دوم نشدند.

 فعلا بنزین یورو4 با قیمت بنزین معمولی عرضه می‌شود

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اعلام این که بنزین یورو4 با نرخ بنزین معمولی عرضه می شود یادآور شد: با توجه به این که قیمت تمام شده تولید این نوع بنزین از بنزین معمولی بیشتر است برای این که عرضه بنزین یورو4 در کشور ضمانت اجرایی داشته باشد باید ارزش افزوده این فراورده گرانتر شود.

هم اکنون روزانه 22 میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو 4 و 5 در کشور تولید می‌شود که می‌توان تمام مصرف منطقه تهران (منطقه تهران علاوه بر شهر تهران، شامل نواحی شهرری، فیروزکوه، دماوند، شهریار، ورامین، پاکدشت، رباط کریم و اسلامشهر هم‌ می‌شود) را که متوسط مصرف روزانه آن بین 13 تا 14 میلیون لیتر است پوشش داد.

 توزیع بنزین یورو4 در سایر کلانشهرها به زودی

 با وجود این در حال حاضر به دلیل این که بنزین یورو4 تنها در انبار سوختگیری ذخیر سازی شده است امکان توزیع گسترده آن وجود ندارد اما طبق اعلام شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران ذخیره سازی این سوخت در دو انبار کن - شمال غربی - و قوچک- شمال شرقی- درحال انجام است که در صورت انجام این کار توزیع بنزین یورو4 در جایگاه‌های بیشتری انجام خواهد شد.

همچنین در صورت افزایش تولید بنزین با استانداردهای اروپا توزیع آن در سایر کالانشهرهای کشور از جمله کرج، مشهد، اصفهان، تبریز، شیراز و اراک آغاز خواهد شد.

به گفته ضیغمی امسال تولید بنزین یورو 4 و یورو 5 به روزانه 52 میلیون لیتر می‌رسد که از این رقم 3 میلیون لیتر آن در آبادان، 3 میلیون لیتر در تهران، 16 میلیون لیتر در شازند، ۲.۹ میلیون لیتر در لاوان،۳.۸ میلیون لیتر در تبریز، 11 میلیون لیتر در اصفهان و ۱۲.۴ میلیون لیتر در بندرعباس تولید خواهد شد. 

 

3939

کد خبر 300854

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سیاوش IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۷
    2 7
    مرد حسابی گوگرد یه ماده غیر فرار هست(نسبتا"). بالا بودن گوگرد در بنزین که موجب کاهش تبخیر نمیشه
  • بی نام A1 ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۷
    8 1
    انصراف دادند و علاقه اي ندارند يعني چه؟ بايد مجبور به فروش بشوند،اين مسئله نبايد دلبخواهي باشه
  • بی نام A1 ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۷
    12 1
    حالا چرا این بنزین خارج از کشور فرار نمیکنه و همه جایگاها تو اروپا و کشورهای عربی همسایه عرضه اش میکنن؟ پس یا اونا نمیدونن دارن ضرر میکنن یا که نه بنزین ما بنزین یورو 4 اونا نیست یورو 5 پیشکشمون!
  • ساناز IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۷
    1 3
    یعنی این ماشینای ایرانی رو که جدیدا میگن یورو چهاره رو فقط باید از این بنزینا زد؟یا همون قبلیهارم میشه زد؟
  • ناشناس IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۷
    8 0
    من نظر آقای حاج محمدرضا کاملا موافقم وایشان کاملا درست می گوید.من در باک پراید30لیتر بنزین زدم در حالی که با همین میزان بنزین مثلا 100کیلومتر می رفتم با این بنزین دیدم 50 کیلومتررفتم در حالی که مااشینم من هم صفرکیلومتربوده وهیچ مشکلی ندارد. نکته دیگری که مردم توجه ندارند قرار است بنزین 1000تومان شود امابه بهانه یورو4 بودن (که اصلا نیست)حداقل 400تومان افزایش قیمت خواهند داشت نکته سوم اینکه دستمزد جایگاهداران را حق العملکاری کردند .به ط.ر مثال اگر قیمت بنزین 1000تومان باشد جایگاهدار می تواند 20درصد روی این قیمت بکشد که می شود 1200تومان. پیدا کنید پرتقال فروش را ؟راننده در حوادث مقصر اصلی است حالا ربطشان چیست ؟مثل ربط مردم وبنزین استدیگه
  • بی نام IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۷
    8 0
    از همین جا معلومه که این طرح،یک طرح شکست خورده است
  • دلال مرکزی EU ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۷
    11 0
    منم مصرف کردم ، ماشینم هم ال 90 است متوسط مصرف سوخت ماشینم از 8.5 لیتر به 11 لیتر افزایش یافت، ماشین را بردم تنظیم موتور با همین سوخت بازم هیچ فرقی نکرد، اگر یورو 4 است پس چرا مصرف در 100 کیلومتر بیشتر شده؟ در ضمن یک ماشین دیگر کره ای هم دارم که باید یورو 4 مصرف کند ولی آنهن از 11 لیتر در 100 کیلومتر به 16 تا 17 لیتر مصرفش رسید؟ موضوع هموم گنجشک رنگ کردنه، کیفیت آنرا کمتر کردن،قیمتش را هم بیشتر میخواهند بکنند و بگن ما قناری میفروشیم. کدام سازمان مستقل این سوخت را آزمایش کرده و تایید کرده که یورو 4 است؟
  • بی نام A1 ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
    3 0
    متآسفانه دولت خودش یک بنگاه اقتصادی شده و دنبال سود کردن در ارایه خدماتش که انحصاری هم هست شده.حالا این سودها کجا و به جیب کی میرود خدا میدونه و در اینده گندش در میاد
  • مجید IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۹
    2 0
    دوستان اصلاً خودتون ناراحت نکنید چون آش کشک خالمون خیلی هم از ما نظر نمیخواهند پس باید هم این بنزین به اصطلاح یورو 4 رو گرانتر بخریم و هم مصرف کنیم و الا... .

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین