هیات 8 نفره جامعه روحانیت مبارز عصر امروز با روحانی دیدار کرد.

رضا الیاسی: دو هفته قبل حسن روحانی نامزد اعتدال گرای ریاست جمهوری با بیش از 18 میلیون رای در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری یازدهم به پیروزی رسید و از 12 مرداد ماه سکان اداره امور اجرایی کشور را برای 4 سال در دست می گیرد.

قبل از انتخابات به واسطه اعتدال گرا بودن حجت الاسلام روحانی بحث اصلاح طلب یا اصولگرا بودن وی مطرح بود و به واسطه حمایت آقایات هاشمی و خاتمی از روحانی و همینطور انصراف محمدرضا عارف به توصیه خاتمی از انتخابات ریاست جمهوری برخی از روحانی به عنوان چهره ای اصلاح طلب یاد می کردند.

یونسی: روحانی منش اصلاح طلبانه دارد

بر همین اساس حجت الاسلام علی یونسی وزیر اطلاعات دولت اصلاحات با بیان اینکه روحانی حامل تمام ویژگی هایی است که مقام معظم رهبری برای یک رئیس جمهور اصلح عنوان کرده است، اعلام کرد که روحانی روش و منش اصلاح طلبانه دارد.

اما رئیس جمهور منتخب در سابقه خود 5 دور حضور در مجلس شورای اسلامی و عضویت در جامعه روحانیت را دارد و بسیاری با استناد به این موضوع روحانی را یک فرد اصولگرا می دانند.

عسگراولادی: روحانی اصولگرای باسابقه است

در همین رابطه حبیب الله عسگراولادی رئیس جبهه پیروان خط امام و رهبری با بیان اینکه اصولگرایان در انتخابات شکست نخوردند چرا که حجت الاسلام روحانی اصولگرای با سابقه است، گفته است روحانی را "خیر الموجودین" می‌دانم.

همچنین امروز نیز حسن روحانی در مراسم افق رسانه ملی اعلام کرد که هیچ تعهدی به احزاب و گروه های سیاسی ندارد و از افراد اعتدال گرا و متخصص در کابینه خود استفاده خواهد کرد.

اما از نکات قابل توجه در انتخابات ریاست جمهوری می تواند به عدم حمایت رسمی جامعه روحانیت مبارز از حسن روحانی اشاره کرد.

دیدار اعضای حامعه روحانیت مبارز با روحانی

حجت الاسلام ابراهیمی با اشاره به دیدار امروز با حجت الاسلام حسن روحانی از سوی جامعه روحانیت مبارز گفت:اعضای جامعه روحانیت مبارز به منظور تبریک گفتن به رئیس جمهور منتخب ملت ایران خدمت ایشان رسیدند. جامعه روحانیت مبارز برای طرح مطالبه و نیاز خاصی دیدار نکرد اما آقای روحانی هر کمکی بخواهند چه در موارد کلی و چه در موارد جزیی ما با ایشان همکاری و همراهی خواهیم کرد.

گفتنی است حسن روحانی به دلیل توهین های صورت گرفته علیه هاشمی در سال 1388و سکوت جامعه روحانیت مبارز در نشست های این تشکل شرکت نکرد.

سید رضا اکرمی عضو جامعه روحانیت مبارز در رابطه با آینده روابط دولت یازدهم و جامعه روحانیت مبارز می گوید حالا آن سوءتفاهمات تمام شده و فردی از جامعه روحانیت توانسته به سمت ریاست جمهوری برسد و ما باید به سمت ترمیم مواضع حرکت کنیم.

حجت الاسلام مصباحی مقدم نیز اعلام کرده است که آقای روحانی دارای ویژگی‌هایی است که از جمله آن این است که اصولگرای معتدل و میانه است. ایشان عضو بنیانگذار جامعه روحانیت مبارز است که در طول فعالیت سیاسی‌اش اصولگرا بوده و هیچگاه ادعای اصلاح‌طلبی نکرده است اما فردی معتدل است که با عملکرد دولت نهم و دهم مخالف بود.

چرا‌ جامعه‌ روحانیت از روحانی‌حمایت‌رسمی نکرد؟

احمد سالک درباره این موضوع که چرا جامعه روحانیت که امروز موضع خود را تغییر داده است در زمان انتخابات از روحانی حمایت نکرد می گوید جامعه روحانیت مبارز در قالب کارگروه‌های جامعتین نشست و دیدارهایی را با روحانی و دیگر نامزدهای ریاست‌جمهوری داشته است، از طرف دیگر یکی از علل حمایت نکردن جامعه روحانیت مبارز از روحانی این بود، که وی خودش در این نشست‌ها اعلام کرد که می‌خواهد در انتخابات استقلال داشته باشد. همچنین بیانیه آیت الله مهدوی کنی دبیر کل جامعه روحانیت مبارز و رئیس خبرگان رهبری به طور حتم نشان‌دهنده سیاست و تفکر اعضای این جامعه در قبال روحانی بود.

در شرایطی که جامعه روحانیت مبارز در انتخابات ریاست جمهوری به صورت رسمی از روحانی حمایت نکرد عده ای به خاطرعضویت وی درجامعه روحانیت  به عنوان اصلی ترین تشکل اصولگرایی،اصولگرایاران را پیروز انتخابات عنوان می کنند.

در همین رابطه سلیمی نمین گفته است اینکه گفته شود چون آقای حسن روحانی عضو جامعه روحانیت مبارز است، بنابراین اصولگرایان رای آوردند، سخن دقیق و پسندیده ای نیست.

در شرایطی که حسن روحانی از سال 88 تا کنون در نشست های جامعه روحانیت مبارز شرکت نکرده و جامعه روحانیت در انتخابات به صورت رسمی از روحانی حمایت نکرده است باید دید رابطه دولت یازدهم با جامعه روحانیت مبارز چگونه شکل خواهد گرفت.

/27295

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 301087

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
    87 66
    جامعه روحانیت مبارز به صورت رسمی و علنی از دکتر ولایتی حمایت کردند این که می گویید از روحانی حمایت نکرد انگار سکوت کردند جامعه انتخاب خودشون را کردند و کاندیدا مورد نظر رای نیاورد همون طور که در 88 سکوت نکردند عملا از کسی که توهین ها را نسبت به آقای هاشمی کرده بود حمایت کردن !
  • داریوش IR ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
    24 32
    جالبه که همه دنبال سهم شون هستند و می ترسند مبادا کم گیرشون بیاد !
  • امیر A1 ۱۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
    اگر روحانی اصولگرا بود هیچ یک از ما به او رای نمی دادیم
  • shohada IR ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
    43 14
    هنوز نمیشه گفت که دکتر روحانی به ارزشهای جامعه روحانیت مبارز پایبند است یا خیر اما امیدواریم که بی تفاوت نسبت به این ارزش ها عمل نکند ولی در عین حال حمایت این جامعه از دکتر روحانی بسیار به این امر کمک میکنه
  • اصلاحات اعتدال IR ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۸
    55 39
    آقای روحانی عضو جامعه روحانیت مبارز بودند الان نـــــــــــــیستند 4 سال شرکت نکردن در جلسات یعنی دیگر تعلقی به آن جامعه ندارند یعنی دیگر آن جامعه مورد قبول ایشان نیست....این جامعه که گویی پس از چهار سال گمشده اش را یافته باید یک ماه زودتر احساساتش جریحه دار میشد و از ایشان حمایت میکرد گرچه اصولگرایان نه تنها حمایت نکردن بلکه مدام در پی تخریب و تهمت برآمدند خداروشکر که همه حرف هایشان در سایت ها باقیست و ثبت شده
  • بی نام A1 ۰۴:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۹
    54 33
    چرا اقایون اصولگرا تلاش میکنن به بخشی از مردم ثابت کنن که سرشون کلاه رفته و رفتن به یک نامزد اصولگرا رای دادن نامزدی که خودشون قبل از انتخابات ازش حمایت نکردن خوب اگر ایجوریه و ایشون نامزد اصولگراها بودن حتما بدلیل سیاسی کاری به از ایشون حمایت نکرددن که رای آقای روحانی کم نشد با این حال سر کلی از مردم کشور کلاه رفته و الان باید احساس شکست و یاس کنند لازمه که تذکر بدم همین مردم باید توی انتخابات بعدی هم حماسه افرینی کنن
    • بی نام سابق A1 ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۹
      1 0
      منظور این پیام اصلا این نیست که آقای روحانی اصولگراهستن فرض کنید آقای روحانی الان اعلام کنن که اصولگرا هستن و دوباره در جلسات جامعه روحانیت شرکت کنن و کلا سیاستهای اصولگرایی رو پیش ببرن( چیزی که اصولگراها و مثلا آقای شریعتمداری می خوان)، آیا کسایی که به ایشون رای دادن و اصلا هم اصولگرا نیستن حق ندارن فکر کنن سرشون کلاه رفته، حالا به نظر بزرگان این کشور این پیام خوبیه که یک نامزد انتخابات با شعارهای اصلاح طلبانه و اعتداگرایانه در انتخابات شرکت کرده وبرنده شده در صورتیکه در اصل یک اصولگرا بوده. شما قضاوت کنید!!!!
  • ايراني IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۹
    2 0
    اقاي عسكر به سخنان قبل از انتخابات خودشان اگر رجوعي داشته باشند بد نيست