مهر نوشت:

مدیر بحران و مخاطرات جوی و اقلیمی سازمان هواشناسی گفت: دولت عراق هیچ اقدامی برای کاهش ریزگردها انجام نداده زیرا معضل آنها چیز دیگری غیر از گرد و غبار است.

علی عابدینی در نشست خبری تاثیر فناوری‌های نوین برای مقابله با پدیده گرد و غبار افزود: کشور عراق باید برای حل این معضل شرکت موثری داشته باشد و ایران قادر نیست که به تنهایی همه کارها را انجام دهد.

وی اضافه کرد: راه اصلی مقابله با ریزگردها جنگلکاری است و وظیفه سازمان هواشناسی تنها این است که پیش از تولید یا حرکت گرد و غبار شرایط جوی را پیش‌بینی یا برای نصب سنجنده‌های گرد و خاک و پایش آنها اقدام کند و مهار ریزگردها به هیچ وجه جزو وظایف آن نیست.

به گفته وی حل مشکل ریزگردها باید به صورت فراسازمانی انجام شده و سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت نیرو، سازمان جنگل‌ها و سازمان حفاظت محیط زیست و حتی وزارت امور خارجه با یکدیگر در این زمینه همکاری کنند.

عابدینی با بیان اینکه برای از بین بردن گرد و غبار باید به صورت طبیعی اقدام کرد افزود: با حرکت گرد و غبار حجم عظیمی از منطقه دچار آن می‌شود و حتی این ریزگردها می‌توانند یک مدار کره زمین را طی کنند که تا کنون هیچ روشی برای پاک کردن آنها از هوا یافت نشده است و وجود ندارد بنابراین باید جلوی بیابان زایی و خشک شدن دریاچه‌ها گرفته شود.

وی ادامه داد: در کشور عراق به دلایل مختلف ورودی آبهای بالادست به تالابها و دریاچه‌ها کاهش یافته و بیابان‌ها افزایش یافته‌اند علاوه بر آن ناامنی و جنگ و خشکسالی نیز مزید بر علت شده و باعث شده که با بوجود آمدن این پدیده دود آن به چشم دیگر کشورها برود که اگر کانون‌های مولد گرد و خاک احیا شود این مشکل نیز حل می‌شود. همچنین با تامین حق‌آبه تالاب‌ها، درختکاری، استفاده از مالچ‌های بیولوژیک و مدیریت زمین‌های کشاورزی تا حد زیادی می‌توان از افزایش گرد و غبار جلوگیری کرده و آن را کنترل کرد.

 

بارش باران در سالهای 86، 88 و 89 هیچ ربطی به بارورسازی ابرها نداشته است

مدیر بحران و مخاطرات جوی و اقلیمی سازمان هواشناسی اظهار کرد: آنچه که در سالهای 86، 88 و 89 در خصوص تاثیر بارور سازی ابرها در بارش‌ها گفته شد صحیح نبوده و یونیزاسیون هیچ تاثیری بر این روند نداشته است. زیرا سازمان هواشناسی پیش از آنکه بارورسازی ابرها آغاز شود بارش را پیش‌بینی کرده بود.

به گفته وی بارشهای خوزستان در اردیبهشت ماه امسال نیز که به عمل بارور سازی منتسب شد نیز هیچ ربطی به این مقوله نداشته است.

عابدینی اظهار کرد: از سال 1960 تا سال 2004 در سنندج تنها 15 روز همراه با غبار داشتیم که بر اثر مشکلاتی که با خشک شدن فرات و تالاب‌ها به وجود آمده از این سال تا کنون تعداد روزهای همراه با گرد و غبار به 130 روز رسیده است.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 301250

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۲:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۹
    4 0
    بهتره بگیم ایران هیچ کاری نکرده.