هوای تهران ناسالم٬‌ ایلام و کرمانشاه در اضطرار/ راهکارهای دولت برای کنترل گرد و خاک از زبان احمدی‌نژاد

گرد و خاک همچنان آسمان ایران را در می نوردد. هوای تهران امروز هم ناسالم است. همچنین هوای برخی استان های غربی هم در شرایط اضطرار قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ با توجه به پیش بینی سازمان هواشناسی گرد و خاکی که همچنان در عراق تولید می شود٬ حداقل تا پایان هفته در استان های مختلف ایران ماندگار است. 

امروز هوای کرمانشاه و ایلام در شرایط اضطرار قرار گرفت. حتی پروازهای فرودگاه ایلام هم لغو شد. همچنین خوزستان هم هوای آلوده ای دارد. 

درباره وضعیت هوای کرمانشاه٬ سعید دزفولی نژاد، مسئول ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای استان کرمانشاه به ایسنا گفت: هوای امروز کرمانشاه به لحاظ غلظت ذرات معلق، در وضعیت «اضطرار» قرار دارد. میانگین غلظت ذرات معلق هوا از ساعت 12 دیشب تا هشت صبح امروز 427 میکروگرم بر متر مکعب هوا بوده است.

دزفولی‌نژاد گفت: در حال حاضر نیز غلظت ذرات معلق در هوای شهر کرمانشاه 550 میکروگرم بر مترمکعب هواست. در مجموع از اول سال تاکنون در فرودین ماه یک روز شرایط هشدار، در اردیبهشت ماه یک روز هشدار و در خرداد دو روز بحران، سه روز هشدار و یک روز اضطرار را تجربه کرده ایم.

همچنین اداره کل هواشناسی استان کرمانشاه نیز پیش بینی کرده این وضعیت تا روز چهارشنبه استان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و باعث کاهش دید افقی تا زیر 500 متر در شهرستان‌های مرزی و هزار تا چهار هزار متر در سایر شهرها می‌شود.

در ایلام و خوزستان هم شرایط بهتری حاکم نیست.

خبرگزاری مهر از ایلام چنین گزارش داده است: طی یک هفته گذشته گرد و غبار به شکل شدیدی استان ایلام را دربرگرفته و امروز نیز بدتر از روز گذشته تمام زندگی مردم استان را مختل کرده است.
پرواز صبح مسیر تهران ـ ایلام و برعکس به سبب بارش گرد و غبار شدید لغو شده است.

اما در تهران هم کیفیت هوا در شرایط ناسالم است. شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اعلام کرد میزان آلاینده های موجود در هوا سه واحد بیش از روز گذشته شده است و به ۱۱۰ رسیده. 

 

احمدی‌نژاد: دولت برای کنترل گرد و خاک تلاش ویژه ای کرده است

اما وجود گرد و غبار در استان های غربی درحالی است که امروز محمود احمدی نژاد٬ رییس جمهور در سفر نیم روزی به خوزستان گفت که دولت تلاش های خوبی برای کنترل گرد و غبار داشته است.

به گزارش ایسنا رییس جمهور در مراسم افتتاح مرکز تحقیقات مدیریت هوا و تغییرات اقلیمی در اهواز گفت: بیش از 10 سال است که کشور ما تحت تاثیر پدیده ریزگردها قرار گرفته که این معضل به زندگی مردم آسیب زده و فضا را تحت تاثیر قرار داده است. از ابتدا مسوولان به دنبال شناسایی عوامل و یافتن راه حل بوده‌اند. عمده مشکل پدیده گرد و غبار از کشورهای همسایه و نقاط دوردست مانند آفریقا، عربستان و عراق بوده است و مقدار کمی از چشمه های گرد و غبار در خوزستان است.

احمدی‌نژاد گفت: مطالعات و طراحی‌های بسیاری صورت گرفته و بنا است از ظرفیت ها و فرصت های موجود استفاده شود تا این وضع اصلاح شود. در این زمینه چند کار اساسی از سال های گذشته تاکنون در حال پیگیری است و از جمله می‌توان به مالچ‌پاشی و درخت‌کاری در مناطق مستعد تشکیل گرد و غبار در داخل کشور اشاره کرد. امیدواریم کشور عراق نیز در این زمینه فعال‌تر عمل کند.

او گفت: اقدام دوم، آب‌دار کردن هور‌ها و تالاب‌هایی است که بعد از جنگ آسیب دیدند و اکنون به مرکز جوشش گرد و غبار تبدیل شده‌اند. با اقدامات انجام شده و پرآب شدن این هورها، دیگر شاهد بلند شدن ریزگردها از این مناطق نخواهیم بود. پیگیری‌های بسیاری نیز در عراق انجام شده تا تالاب هایی که در این کشور با مشکل کم آبی مواجه‌اند نیز اصلاح شوند.

رییس جمهور به تلاش های تازه دولت برای کنترل گرد و غبار اشاره کرد و گفت: کار جدیدی که در ایران امروز شاهد آن هستیم استفاده از دستگاهی است که از طریق یونیزه کردن ریزگردها موجب رسوب گرد و خاک می‌شود. همکاران ما در سازمان محیط زیست با وارد کردن بخشی از این فناوری و استفاده از توانایی‌ها و تخصص‌های خود موفق به ساخت این دستگاه شده‌اند و امروز این دستگاه در دو نقطه کشور شامل خوزستان و آذربایجان غربی به کار گرفته شده است.

احمدی‌نژاد گفت: این دستگاه چند منظوره است که از جمله فواید آن می‌توان به کاهش گرد و غبار، جلوگیری از سیل، سرمازدگی، یخ زدگی و همچنین بارور کردن ابرها برای باران زایی و تشکیل و جابجایی ابرها اشاره کرد. این دستگاه مثل یک سد عمل می‌کند و گرد و غبار را قبل از ورود به کشور ته‌نشین می‌کند. بهره‌برداری از این دستگاه در کشور در مراحل پایانی است و تا اینجای کار نتایج رضایت‌بخشی از آن حاصل شده و این دستگاه توانایی دارد که 52 درصد از میزان گرد و غبار را کاهش دهد. البته این دستگاه باید در طول مرز کشور ایران و عراق نصب شود تا اثرگذاری حداکثری خود را داشته باشد.

او گفت: امیدواریم با مجموعه کارهایی که انجام می‌شود شاهد کاهش ریزگردها و پراکنش آن در کشور باشیم. کارهایی هم که در عراق در حال انجام است امیدواریم به سرانجام برسد تا به شرایط مطلوب برسیم. کسی نباید انتظار داشته باشد که از یک اقدام نتیجه صد در صدی حاصل شود. امیدوارم همه افرادی که در تغییر شرایط آب و هوایی جهان دخالت دارند، رفتار و سیستم‌های خود را اصلاح خود را اصلاح کنند و اجازه دهند محیط زیست شرایط عادی خود را داشته باشد.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 297853

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
    13 24
    جناب احمدی نژادکه کاری نکردانشااله جلیلی باسازوکارها ی نرم افزاری وسخت افزاری ظرفیت ریزگردها راکنترل می کند؟
  • سینا IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۲۱
    5 21
    به نظرم کار خوبیه که باید توسط کشورهای همسایه هم پیگیری شه. دستش درد نکنه