۰ نفر
۱۱ تیر ۱۳۹۲ - ۰۵:۳۴
سه‌گانه‌ها به چه کار می‌آیند؟

صبر برای چاپ دنباله یک کتاب سخت است، اما سه‌گانه‌ها اغلب ارزش صبر و انتظار را دارند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، موفقیت سه‌گانه‌ها، چهارگانه‌ها و حتی مجموعه کتاب‌های طولانی در این روزها نشان می‌دهد خوانندگان دوست دارند با شخصیت‌های آشنایشان در مکان و داستانی دیگر روبرو شوند.

شاید برای این خوانندگان جزئیات رمان‌های جدید مهم نباشد و فقط دلشان بخواهد دوباره به دنیای اثر اصلی برگردند.

مطمئنا بسیاری از دوستداران مجموعه کتاب‌های «هری پاتر» نوشته جی. کی. رولینگ فقط به این دلیل جلدهای آخر را خواندند، اما کم نیستند آنهایی که دوست دارند در یک جلد ماجرای رمان کامل شود و به پایان برسد. خیلی‌ها هم می‌گویند به یاد آوردن همه جزئیات و خط‌های داستانی و بعد خواندن جلد بعد (پس از یک وقفه زمانی) کاری بسیار دشوار است و مهم‌تر اینکه وقتی در پایان یک کتاب، داستان تمام نمی‌شود حس تباهی به خواننده دست می‌دهد.

این درحالی است که در حال حاضر چندین و چند جلد اول از چند سه‌گانه به بازار کتاب وارد شده است که هم شخصیت‌های متنوعی دارند و هم زمینه‌های جذابی، اما واکنش خوانندگان پس از اتمام این جلدهای اول تباهی است یا روزشماری برای جلد بعد؟

ایون کالفر به تازگی کتاب «رپ: آدمکش بیزار» را منتشر کرده که اولین جلد از یک سری کتاب است، اما در همین مجلد داستانی شروع می‌شود و خیلی جذاب هم تمام می‌شود، هرچند کالفر در انتها اشاره می‌کند که ماجراها ادامه دارد.

فیلیپ پولمن و فیلیپ ریو نیز به تازگی انتشار چهارگانه‌های خود به ترتیب به نام‌های «مواد سیاه او» و «موتورهای میرا» را شروع کرده‌اند. این کتاب‌ها بسیار جذاب و خواندنی هستند، اما مشکلشان این است که به یاد آوردن جزئیات متعدد آن هنگام خواندن جلد بعد کاری به شدت دشوار است.

پاتریک نس برای جبران این مشکل، مجلدهای سه‌گانه‌اش به نام «آشوب متحرک» را با فاصله کم به دست چاپ سپرد. این سه جلد که با فاصله حدودا یک ساله منتشر شدند «چاقوی رها نکردنی»، «سئوال و جواب» و «هیولاهای انسانی» هستند.

اما مشکلات بالا برای آن‌هایی است که کتاب‌ها را همان موقع چاپ می‌خوانند. اگر کمی صبر کنید، تمامی کتاب‌ها وارد بازار می‌شوند و می‌شود همه را با هم خواند. مثلا فکر کنید چقدر خواندن «رهوران حلقه» اولین جلد از سه‌گانه «ارباب حلقه‌ها» نوشته جی. آر. آر. تالکین راحت است وقتی که بدانید با اتمام آن راحت می‌توانید «دو برج» را و بعد هم «بازگشت پادشاه» را بخوانید.

حس انتظار و تباهی زودگذر برای کسی که کتاب را همان لحظه انتشار می‌خواند در برابر لذت ماندگار کسی که مجموعه کتاب‌ها را پس از چاپ همه آن‌ها می‌خواند، قابل توجه نیست و برای همین سه‌گانه‌ها هر روز محبوب‌تر می‌شوند.

گاردین / اول ژوئیه / ترجمه: حسین عیدی‌زاده

58241

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 301427

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناهید A1 ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
    6 1
    از بین سه گانه های رمان، اینها را می پسندم: ارباب حلقه ها و عطش مبارزه اما رمان های هری پاتر و گرگ و میش اصلا جالب نیست.