۰ نفر
۱۱ تیر ۱۳۹۲ - ۰۸:۱۹

فارس نوشت:

منابع آگاه دولت عراق از سفر هفته آینده یک هیئت بلندپایه امنیتی عربستان به بغداد و رایزنی دوجانبه در زمینه‌های مختلف از جمله بازگشایی سفارت عربستان در عراق خبر دادند.

به گزارش خبری «الجزیرة»، «عدنان هادی الاسدی» معاون اول وزیر کشور عراق از سفر قریب‌الوقوع یک هیئت امنیتی سعودی به ریاست سرتیپ «احمد بن السالم» معاون وزیر کشور عربستان به عراق خبر داد.

بر اساس این گزارش، این سفر اوایل هفته آینده به درخواست دو طرف برای حل‌وفصل پرونده‌های مشترک و تقویت همکاری‌های امنیتی در زمینه تبادل افراد تحت تعقیب طبق قانون مبارزه با تروریسم و مواد مخدر، صورت خواهد گرفت.

اسدی در گفت‌وگویی تفصیلی با الجزیره در وزارت کشور عراق که به زودی منتشر می‌شود، گفت: قرار بود دکتر احمد السالم اواسط ماه گذشته به عراق بیاید و زمان آن نیز به طور دقیق مشخص شده بود اما به دلایل مختلف این سفر به تاخیر افتاد و به ما گفته شد که این سفر در ماه جاری صورت خواهد گرفت و معاون وزیر کشور عربستان در راس یک هیئت بلندپایه از سرویس‌های مختلف سعودی به عراق خواهد آمد و قرار است با نخست وزیر، رئیس پارلمان، من و برخی دیگر از مقامات ارشد سیاسی و امنیتی عراقی دیدار کند.

بر اساس این گزارش، مسائلی مانند زندانیان سعودی محبوس در عراق، تبادل اطلاعاتی در زمینه مرزها، مبارزه با تروریسم و مواد مخدر،  صدور عفو برای برخی از زندانیان سعودی از سوی نخست‌وزیر عراق و ...در این دیدار صورت خواهد گرفت.

از سوی دیگر برخی منابع آگاه دولتی عراق اعلام کردند که هیئت سعودی در این سفر، مسئله افتتاح رسمی سفارت عربستان در بغداد و نحوه تامین امنیت کادر دیپلماتیک آن را طرح خواهد کرد. همچنین موضوع بازگشایی برخی گذرگاه‌های مرزی میان عربستان و عراق در این دیدارها طرح و بررسی می‌شود.

«سعود الفیصل» وزیر خارجه عربستان سعودی پیش از این گفته بود که تنها دلیل عدم بازگشایی سفارت این کشور در بغداد مشکلات امنیتی است و این سفارت زمانی در عراق باز خواهد شد که وضعیت امنیتی عراق بهبود بیابد.

بعد از اینکه سفیر مصر در سال 2005 در بغداد به گروگان گرفته شد و به قتل رسید، هیچ یک از کشورهای عربی سفارت خود را در بغداد بازگشایی نکردند.

سال گذشته عربستان سعودی اعلام کرده که قصد دارد تا سفارتخانه خود را در بغداد بازگشایی کند و به این منظور نیز هیئتی را برای بررسی مسائل فنی آن به بغداد فرستاد.

عراق سفارتخانه خود را در عربستان سعودی بعد از فوریه سال 2007 بازگشایی کرد. سفارت عربستان سعودی در بغداد پس از حمله صدام حسین به کویت در اواخر سا ل1990 میلادی بسته شد.

روابط دیپلماتیک عراق و عربستان سعودی پس از حمله نیروهای تحت رهبری آمریکا به عراق و سرنگونی حکومت صدام حسین در سال 2004 به حالت عادی بازگشت.

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 301547

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =