احمدی نژاد: در سیاست باقی می‌مانم/ دو سال قبل به اردوغان گفتم می‌توان مسئله سوریه را حل کرد

رئیس‌جمهور ایران در جمع اندیشمندان روس گفت که «من می توانم در حوزه سیاسی فعال بمانم».

محمود عزیزی: محمود احمدی نژاد در آخرین سفر دوران ریاست جمهوری اش بار دیگر به سوال بسیاری درباره فعالیت دوران بعد از دولتش پاسخ داد و به طور تلویحی تاکید کرد که در صحنه سیاسی باقی می ماند.

براساس گزارشی که خبرگزاری فارس منتشر کرده است، احمدی نژاد درباره آینده کاری خود در ایران پس از پایان دوره ریاست جمهوری گفت: «ممکن است انسانی تاجر و سرمایه‌دار خوبی باشد، اما در سیاست نیز فعالیت داشته باشد و من می‌توانم در حوزه سیاسی فعال بمانم و البته در دانشگاه نیز تدریس کنم و اگر زنده باشیم در خدمت شما خواهم بود.»
مهدی کلهر مشاور سابق رئیس جمهور پیش از این درباره پیش بینی اش از پایان دوران کاری رئیس جمهور ایران پیش بینی کرد که وی به دانشگاه باز می گردد.

کلهر در گفت وگو با خبرآنلاین تاکید کرد که «مطمئنم {رئیس جمهور} به برگشت به دانشگاه علاقمند است چون در این 8 سال، روزهای شنبه برای کار با دانشجویان دکترایش به دانشگاه می رفت.
احمدی نژاد عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران است و بخش زیادی از حلقه همکاران وی از این دانشگاه با او همراه شدند.


رئیس جمهور ایران در ادامه سفرش به روسیه بار دیگر درباره روابط دو کشور، مساله هسته ای ایران و موضوع دریافت سامانه دفاعی اس 300 که روسیه متعهد به تحویل آن به ایران بوده است هم اظهار نظر کرد.
احمدی‌نژاد درباره قرارداد تحلیل اس ،300 گفت:«همکاران ما در این باره مشغول مذاکره هستند و امیدوارم مسئله به خوبی حل و فصل شود و من آینده همکاری‌ها را بسیار خوب می‌بینم و هیچ اتفاقی نمی‌تواند مانع گسترش همکاری‌ها شود.»
روسیه متعهد بود براساس قراردادی که در سال 2005 بین دو کشور متنعقد شد، سامانه دفاعی اس 300را به ایران تحویل دهد، اما با فشار آمریکا، روس ها از تحویل این سامانه خودداری کردند.
در شرایط حاضر دریافت غرامت بابت این بدی قولی روس ها براساس قرارداد دو جانبه حق ایران است ولی مقامات روس در حال چانه زنی با ایران هستند.
به دنبال تحویل نشدن این سامانه مقامات ایران ساخت سامانه دفاعی مشابه اس 300 را در دستور کار خود قرار دادند.

احمدی نژاد

احمدی نژاد در پاسخ به سوال یکی دیگر از نخبگان درباره وضعیت سوریه هم گفت: اولین نکته درباره سوریه حقوق ملت‌ها است ما فکر می کنیم که باید حقوق همه ملت‌ها رعایت شود و همه آنها از آزادی و عدالت و احترام برخوردار باشند.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به اینکه این حق با جنگ و درگیری به دست نمی‌آید گفت: دولتی که با جنگ و ترور بر سر کار بیاید پایدار نخواهد بود بلکه باید با تفاهم و انتخابات آزاد باشد و این راه‌حل اصلی برای سوریه است.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه غربی‌ها به دنبال حل و فصل مسئله سوریه نیستند گفت: ادامه درگیری‌ها و ادامه این وضع به نفع آنها است، آنها تلاش می‌کنند به بهانه سوریه، ناامنی را به عراق و ترکیه و لبنان منتقل کنند و البته حاشیه امنی را برای صهیونیست‌ها فراهم کنند. از نظر آنها مصر، سوریه، ترکیه و عربستان همواره باید در حال مناقشه باشند که این مسئله اول بازار بزرگی را برای اقتصاد غرب فراهم خواهد کرد و سپس تحرک ملت‌های خاورمیانه را برای مقابله با سیاست‌های آمریکا از بین می‌برد.
رئیس‌جمهور در ادامه و در پاسخ به سوالی درباره حرکت برای تبدیل شدن به یک کشور مطرح در منطقه گفت: ما هیچ احساس رقابتی با کشورهای دیگر نداریم. ما دو سال قبل با آقای اردوغان در سازمان ملل دیدار کردیم و من در آنجا عنوان کردم که می‌توان مسئله سوریه را با تفاهم و انتخابات آزاد حل کرد. غربی‌ها تمام کشورهای منطقه را در برنامه خود دارند و آنها هیچ قدرت مستقلی را نمی‌خواهند و به طور حتم ترکیه هم از این امر مستثنی نیست.
وی افزود: ترکیه تصور می‌کرد چون عضو ناتو است آسیبی نخواهد دید اما من اعتقاد دارم حتی به قرارداد‌های مکتوب سرمایه‌داران نیز نمی‌توان اعتنا کرد و چرا که تنها چیزی که برای آنها اصالت دارد منافع آنها است و آنها نمی‌خواهند ترکیه، مصر و ایران قدرتمند شوند.

/29212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 301621

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام EU ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
    تو كه مي كفتي مي رم معلمي!!!
  • جواد IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
    31 85
    به کوری چشم دشمنان احمدی نژاد باقی خواهد ماند.جواب تمام تخریبها و کارشکنی ها رو خواهد داد.البته مردم خودشون خواهند دید.
  • ملت A1 ۱۵:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
    توحیفی بری بمون دنیارومدیریت کن تااونام بشن مثل ماتا حسرت نخوریم که اوضاعمون اینه !!!!
  • msaeid22 EU ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
    58 17
    دوسال قبل قیمت دلار چقدر بود.
  • بی نام EU ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
    احتمالا آب و هوای روسیه به شما و همراهانتون خوب ساخته
  • بی نام RS ۱۷:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
    46 17
    یک کم خلوت و دور بودن خوبه خصوصا برای دوری از دوستان ناباب و منحرف
  • سینا A1 ۱۹:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
    57 6
    اینومیگن مدیریت جهانی