فارس نوشت:

احمدی‌نژاد در دیدار با پوتین گفت: نیروگاه بوشهر به الگو و نمادی برای همکاری‌های سازنده تبدیل شده است. می توانیم این الگو را توسعه دهیم و نیروگاه های جدیدی بسازیم. گفت‌وگوهای اولیه در این زمینه انجام شده است و دستور جنابعالی را می خواهد برای این که کار آغاز شود.

وی با بیان اینکه در زمینه نفت و گاز میان ایران و روسیه تفاهم های خوبی وجود دارد افزود: باید به سرعت این تفاهم ها را عملیاتی کنیم.

رییس جمهور با قدردانی از روسیه به خاطر به اتمام رساندن نیروگاه اتمی بوشهر خطاب به پوتین گفت: با قولی که شما در استانبول دادید نیروگاه بوشهر تمام شد و در مدار قرار دارد. همانطور که شما هم اشاره کردید عمده صادرکنندگان گاز در جهان، ایران و روسیه هستند.همکاری و هماهنگی دو کشور به نفع ایران و روسیه و بازار انرژی در جهان است.

احمدی نژاد از مدیریت پوتین در برگزاری اجلاس سران مجمع کشورهای صادر کننده گاز تشکر و قدردانی کرد و گفت: برای ایران و روسیه دستور کار گسترده ای برای توسعه همکاریها وجود دارد.  ما دو همسایه هستیم که نمی توانیم از هم جدا شویم به خصوص که همکاری ما در زمینه های گوناگون یک ضرورت است. موافقم که حجم همکاریهای اقتصادی را به حداکثر برسانیم.

وی با بیان اینکه به طور طبیعی موانع اداری برای گسترش همکاریهای اقتصادی وجود دارد گفت: با تصمیم  مشترک می توان موانع را برطرف کرد. ما هیچ محدودیتی برای توسعه روابط از همکاریهای فن آوری و نفت و گاز گرفته تا همکاریهای علمی و تجاری نداریم.

در ادامه این دیدار هم ولادیمیر پوتین از حضور احمدی نژاد در اجلاس سران مجمع کشورهای صادر کننده گاز تشکر و قدردانی کرد و این اجلاس را اجلاسی خوب و موفق دانست.

رییس جمهور روسیه با بیان اینکه ایران و روسیه دارای بیشترین منابع گاز هستند آن را مبنایی برای منافع مشترک دانست و افزود: امروز این امکان وجود دارد که درباره روابط دو جانبه و شرایط موجود منطقه گفتگو کنیم.

پوتین با تأکید بر ضرورت افزایش حجم مبادلات تجاری گفت: ما از طریق دریای خزر با هم همسایه ایم و در این چارچوب دارای منافع مشترکی هستیم و دستور کار بزرگی در پیش رو داریم.

هدیه ویژه احمدی‌نژاد به پوتین

محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور ایران در دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه یک دستگاه «نویگیشن» جراحی را به عنوان هدیه فناورانه از سوی جمهوری اسلامی ایران به کشور روسیه اهدا کرد.

فناوری این دستگاه که طراحی و ساخت آن توسط متخصصان ایرانی انجام شده تنها در کشورهای معدود پیشرفته جهان مانند آمریکا و آلمان وجود دارد.

این سامانه امکان انجام اعمال جراحی پیچیده در حوزه‌های مغز و اعصاب، گوش و حلق و بینی و ستون فقرات را با کمترین خطا برای جراح فراهم می‌سازد. همچنین این دستگاه به عنوان یک سیستم مکان یاب در حین فرایند جراحی یاری‌دهنده جراح برای یافتن مکان‌های دقیق با دقت یک میلی‌متر در اعمال جراحی با دقت بسیار بالا است.

بازگشت به تهران

رییس‌جمهوری اسلامی ایران پس از شرکت در دومین نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز، مسکو را به مقصد تهران ترک کرد.

شرکت و سخنرانی در دومین اجلاس سران مجمع کشورهای صادر کننده گاز، دیدار با ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه، دیدار با رییس‌جمهور بولیوی، دیدار با ایرانیان مقیم این کشور ، گفت‌وگوی زنده با شبکه تلویزیونی راشا تودی و دیدار با نخبگان روسی از جمله برنامه های رییس جمهور در این سفر دو روزه به روسیه بود.

/2929

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 301651

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
    27 1
    اون چه هدیه ای داده؟
  • بی نام RS ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
    39 0
    ایشون میموند حالا عجله ای نبود برگرده
  • بی نام IR ۰۳:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
    42 1
    قاعدتاً ميزبان به ميهمان هديه ميده. نه برعكس!
  • رضا IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۲
    13 0
    اگه کشورهای معدود دارند پس چرا هدیه داده ممکنه تکنولوژیشو بدزدن