۰ نفر
۱۲ تیر ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۵

به نظر من این ایام مهمترین دوران ریاست جمهوری جناب آقای روحانی است. در این مرحله است که با انتخاب همکاران خود شالوده رفتار مدیریتی خود را می ریزند.

 این اهمیت هم از نظر نقش آن در کارآمدتر کردن حکومت دینی است و هم از نظر توسعه همگرایی ملی. طبعاً انتظار عمومی تحقق همان شعارهایی است که جناب آقای روحانی در دوران تبلیغات انتخابات داده اند. اعتدال گرایی در مقابل افراط گرایی؛ که به تعبیر قران ریشه در هوای نفس دارد. در آیه بیست و هشتم سوره کهف آنجا که خداوند متعال پیامبرش - و در واقع همه مسلمانان - را از کسانی که از یاد خدا غافلند و تابع هوای نفس خویشند برحذر می دارد، نشانه چنین افرادی را افراط گرایی آنها برمی شمرد و می فرماید:
"انّهم کانوا من امره فرطا". بنابراین افرادی به عنوان همکار رئیس جمهور محترم می توانند این شعار ایشان را محقق کنند که خود نیز چنین اعتقادی داشته باشند. بهترین راه تشخیص نیز کارنامه رفتاری و مدیریتی کسانی است که در معرض انتخاب قرار می گیرند. در اینجا لازم است نکته ای را یادآوری کنم؛ یکی از چالشهای همواره پیش روی نظام، نفاق و ریا است. البته این نفاق و ریا هم مراتبی دارد. همانطور که در این چند سال پس از پیروزی انقلاب شاهد بودیم گاه برخی که اصل نظام و انقلاب اسلامی را برنمی تابیدند با رخنه در لایه های مدیریت جامعه در بزنگاه ها ضرباتی به پیکر انقلاب زدند که جبران آنها هرگز میسر نشد. شما به جریان شهادت شهدای حزب جمهوری اسلامی یا دفتر نخست وزیری نگاه کنید؛ عاملان چنین جنایت هایی همین منافقانی بودند که به ظاهرِ خدمت درآمده بودند. گاهی هم افرادی در لایه های مدیریتی نفوذ کردند که بعد ها سر از رسانه های بیگانگان و محافل مخالف نظام درآوردند. نوع سوم از نفاق و ریا در کسانی است که ما بیشتر آنها را فرصت طلب می نامیم؛ کسانی که به تعبیر قران "یقولون بأفواههم مالیس فی قلوبهم" و اظهار ارادتشان برای نام و نان یا استفاده به عنوان مرحله گذر برای رسیدن به اهداف سیاسی شان است. به هرحال یکی از دقت های لازم در این مرحله که همانطور که قبلاً مطرح شد، مهمترین مرحله دوران چهارساله ریاست جمهوری است، انتخاب مدیران شایسته است. بخصوص این دقت در حوزه های آموزشی و فرهنگی اهمیت بیشتری پیدا می کند. نکته دیگر این است که اگر برای ورود به هر کاری آگاهی لازم است و خدای متعال در قران مجید ما را از ورود به کاری که به آن علم نداریم نهی فرموده:"ولاتقف مالیس لک به علم" کسانی باید برای مدیریت انتخاب شوند که علاوه بر آشنایی با راز و رمز مدیریت، جنس و موضوع کار خود را بشناسند. از جمله این شناخت ها نگاه مدیران به فرهنگ است. عموماً مدیران فرهنگی خود را مدیر تولیدات فرهنگی می دانند، نه فرهنگ. و تفاوت این دو نگاه به خوبی در رفتار مدیریتی آنها آشکار می شود. مدیری که خود را مدیر فرهنگی بداند، به رشد و ارتقای ظرفیت های اخلاقی، دینی و فرهنگی جامعه می اندیشد
و نه کمیت و حتی صرف کیفیت تولیدات فرهنگی، بلکه هر اقدامی را در خدمت به این رشد و ارتقا به کار می گیرد. طبیعی است که این نوع مدیریت به کیفیت و اثر بخشی بیش از کمیت بها می دهد. نکته سوم باور این نکته است که طبیعت کارهای آموزشی و فرهنگی طبیعتی مشارکت جویانه است. همانطور که اگر دانش آموز و دانشجو در فرایند یادگیری حضوری فعال نداشته باشد، آموزش اثربخشی صورت نمی کیرد، در فعالیت های فرهنگی هم همینطور است. ما نباید نقش دولت در تولیدات فرهنگی را به نقش مراقب حوزه های امتحانی تقلیل دهیم. دولت باید مدیریتِ هدایت، حمایت و نظارت را به عهده بگیرد؛ نه این که بخواهد مستقیماً به این امور بپردازد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 301797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام US ۰۳:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۴
    2 0
    این تیتر چه ربطی به موضوع دارد. گفتند سه پیشنهاد فرهنگی اما مشخص نشد که این سه پیشنهاد چیست؟
  • ناشناس A1 ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۴
    1 1
    مطلب بسیار خوبی بود لیکن انتخاب های گزینشی زمینه را برای پذیرش این توصیه ها از سوی مردم کم می کند. وقتی دولت پیشین سرکار آمد و ریا و قشری گری موج می زد افراد هیچ اخطاری ندادند. دوستان باید به این پارادوکس توجه داشته باشند.
  • بی نام A1 ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۵/۲۸
    0 0
    3 پیشنهاد ایشون اعتدال، مبارزه با ریا و نگاهی دیگر به مدیریت فرهنگی است. هر 3 تهدیدهای دولت دهم هستند.