وزارت بهداشت دولت دهم در چند ماه پایانی دولت، چند تصمیم نابهنگام گرفته است؛ یکی انتزاع و تشکیل دانشگاه علوم پزشکی ایران بود، یکی لغو و بعد اجرای ناگهانی پزشک خانواده در تهران و دیگری هم در حوزه درمان و آموزش است.

امید کریمی: از سه چهار روز پیش تعدادی از دستیاران و فوق تخصصان خون و سرطان در سه بیمارستان دولتی دست از کار کشیده اند. دلیل؛ مصوبه شورای گسترش آموزش پزشکی برای اصلاح دوره آموزشی رادیوتراپ ها و دادن مجوز شیمی درمانی بیماران سرطانی به آنهاست. 

پزشکان فوق تخصص خون و انکلوژیست ها می گویند این مجوز یعنی موازی کاری با یکی از وظایف درمانی آنها. چه اینکه تاکنون و براساس پروتکل های درمانی،‌ شیمی درمانی در وظیفه آنهاست. چون هم درسش را خوانده اند و هم سالهاست خبره این کار شده اند. 

آنها می گویند ۷ سال درس می خوانند تا بتوانند شیمی درمانی  کنند. اما اکنون قرار است با یک مجوز، رشته جدید درست شود به اسم رادیوتراپی انکلوژی. یعنی یک رشه فوق تخصصی را حذف می کنند تا یک رشته تخصصی ایجاد شود. 

رادیوتراپی (پرتو درمانی) البته یکی از شیوه های درمان سرطان است. گاهی همراه با شیمی درمانی و گاهی به طور مستقل برای درمان بیماران سرطانی به کار می آید.

عده ای از انکلوژیست ها و فوق تخصصان خون از سه روز پیش به دلیل همین تصمیم وزارت بهداشت در بیمارستان های امام خمینی، شریعتی و طالقانی دست از کار کشیده اند و فقط بیماران اورژانسی را پذیرش می کنند. آنها حتی دو روز به وزارت بهداشت رفتند تا درباره این تصمیم که دخالت در وظیفه شان می دانند هم اعتراض کنند و هم با مسوولان وزارت بهداشت مذاکره کنند. هرچند تاکنون بی نتیجه بوده است. 

همچنین انجمن مدیکال اونگولوژی به سازمان بازرسی کل کشور و دیوان عدالت اداری هم برای این تصمیم وزارت بهداشت شکایت کرده اند.

از سوی دیگر برخی دستیاران انکلوژی هم حتی می گویند اگر این تصمیم وزارت بهداشت سرجایش بماند، از ادامه تحصیل انصراف می دهند. 

 

شهریاری: ایرادی ندارد

این مخالفت ها درحالی است که حسینعلی شهریاری، رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس می گوید تغییر در پروتکل های آموزشی رادیوتراپی و دادن مجوز به تحصیل کرده های آن برای شیمی درمانی ایرادی هم ندارد.

او دراین باره به خبرآنلاین می گوید: در بسیاری از کشورهای دنیا چنین اتفاقی می افتد. چون رادیوتراپ ها در دور تحصیل برای شیمی درمانی هم آموزش می بینند. این اتفاق نادری نیست. 

رییس کمیسیون بهداشت درمان مجلس اشاره می کند در نظام اموزش پزشکی ایران هم تغییراتی که به درمان کمک می کند سابقه داشته است: در هیچ جای دنیا متخصص عفونی و قلب نداریم، فوق تخصص عفونی و قلب داریم. آنها ابتدا تخصص داخلی می گیرند بعد فوق تخصص عفونی و قلب می گیرند. اما وزارت بهداشت در سال های گذشته با تغییراتی در پروتکل های آموزشی و درمانی، کمبود پزشک عفونی و قلب را با این روش جبران کرده است. 

شهریاری معتقد است با توجه به افزایش بیماران سرطانی و لزوم درمان آنها، تغییر در پروتکل های آموزشی رادیوتراپ ها می تواند صف بیماران محتاج به درمان سرطان را کوتاه کند.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 301868

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 25
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مسعود IR ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
    37 20
    پزشك متخصص راديوتراپي سروكارش تماما با بيماران سرطاني هست و وقتي بتونه دركنار پرتودرماني كار شيمي درماني بيماران رو هم انجام بده اين به نفع بيماران سرطاني خواهد بود و با توجه به شيوع روزافزون سرطان ها ضرري هم متوجه انكولژيست ها (فوق تخصص خون و انكولژي) نيست. پس چرا جلوي منفعت بيمار رو، اون هم بيماران سرطاني، بگيريم؟ ضمن اينكه اين تداخلات حيطه وظائف مختص اين موضوع هم نيست. روانپزشك با روانشناس، متخصص زنان با متخصص راديولژي از يك سو و با ماما از يك سو، پاتولژيست با علوم آزمايشگاهي، و .... در اين موارد بايد اصول علمي و منافع بيمار معيار اصلي باشه
    • بی نام IR ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
      20 13
      معلومه خودت راديو تراپي هستيا ناقلا.
    • هادی IR ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
      16 30
      مسعود خان آیا یک خلبان که کارش هدایت هواپیماست میتواند مهندس مکانیک موتور هواپیما باشد هر دو هم کارشون با هواپیماست یا بلعکس !؟ به نظر من نه... چون خلبان آموزش هدایت هواپیما با استفاده از یک سری کنترلها و تجهیزات را دیده است اما مهندس مکانیک هواپیما نحوه کارکرد موتور و قطعات داخلی آن را میدانند که چگونه سریع رفع ایراد کند... من هیچوقت دستگاهی را که چند کار را انجام میدهد نمیخرم چون کاریایی ندارد و زود خراب میشود و عمل نمی کند باید هر دستگاهی مجزا برای یک کار بخصوص طراحی و ساخته شده باشد.
    • مسعود GB ۰۹:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
      22 14
      دقیقا به همین خاطر که متخصصین رادیوتراپی هم اخیرا انکولژی وارد دروسشون شده باید اجازه این کار رو داشته باشن. ضمنا تخصص من رادیوتراپی نیست!
    • فرهاد IR ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۷
      18 4
      انکولوژی اخیرا وارد درسهاشون نشده از اول بوده!
  • پزشك معترض IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
    7 20
    سلام. با درايت جناب وزير و جناب دكتر عين اللهي امروز اين مشكل برطرف شده و پزشكان به بيمارستانها بازگشتند.
  • بی نام IR ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
    10 21
    من تا حالا فكر ميكردم فقط برق ميدن . شيمي درماني در آمريكا مختص مديكال انكولوژيه
  • بی نام IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
    28 13
    سلام من يك متخصص زنان هستم و در كرمانشاه كار ميكنم همكاران اونكولوژيست خيلي سرشان شلوغه بطريكه حتي با بيمار سرطاني دعوا هم ميكنند نوبتهاي طولاني ويزيت دارند با توجه به افزايش بيماران سرطاني و اينكه راديوتراپها همان درسها واقدامات را انجام ميدهند بنظر طرح خيلي خوبيست همكاران اونكولوژيست هم نگران نباشند مريض زياد است
    • بی نام IR ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
      11 27
      اینروزا همه تابلو زدن ما همه کاری میکنیم ! شما چطور ؟؟؟ به نظر من نوبت طولانی بهتر است تا گرفتار طبیب نابلد باشیم ..و پس از کلی هزینه و زمان برگردیم سر جای اول که شاید جبرانش غیر ممکن باشد ...به قول انگلیسی ها من پول زیاد ندارم جنس ارزان بخرم
    • بی نام A1 ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۴
      19 6
      مدیکال انکولوژیستی در ایزان وجود نداره و همکاران هماتولوژیست فقط 6 ماه درمان تومورهای توپر را اموزش می بینند در حالی که همکاران رادیوتراپی انکولوژی سه سال کامل منحصرا درمان تومورهای توپر را آموزش می بینند
    • بی نام IR ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
      11 18
      اگر سر متخصصین زنان شلوغ شد . اشکالی نداره ماما ها سزارین و دیگر عمل های مخصوص شما که هفت سال درس خواندید انجام دهند ؟ تفاوت سالهای درس خواندن متخصصین زنان با ماما ها به اندازه تفاوت میزان سالهای درس خواندن یک رادیوتراپ و انکولوژیست و هماتولوژیست است.
  • یک پزشک منصف A1 ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
    30 13
    با سلام و احترام. متخصصین رادیوتراپی انکولوژی دو مرجع (رفرانس) مجزا را در دوره تحصیل جهت کسب تخصص و مهارت لازم برای خدمت به بیماران می گذرانند. دویتا و پرز. درحالیکه هماتولوژیستها فقط تکست دویتا را می خوانند. پس این اظهارنظر که کموتراپی را فقط باید هماتولوژیستها انجام دهند بسیار نابخردانه است. اتفاقا رادیوتراپیست انکولوژیستها دوره تحصیلی تخصصی طولانیتری در فیلد انکولوژی دارند تا هماتولوژیستهای محترم. سه سال در مقابل دو الی دو و نیم سال. پس بخاطر منافع شخصی عده ای محدود نمیتوان منطق را لگدمال نبود. اگر رادیوتراپیست انکولوژیستها ادعا کنند کموتراپی فقط متعلق به آنهاست به نظر منطقی تر می رسد تا ادعای متقابل هماتولوژیستها.
    • بی نام IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
      19 18
      واقعا خيلي ساده انگريد.داخلي ها ٤سال خوندند تا متخصص شدند،با تمامي عوارض شيمي درماني آشنا هستند،اونها به سه سال از يك پزشك عمومي ميخوان به خداي سرطان تبديل شن؟مادر خودت باشه ميبري پيششون؟
    • همكار يك پزشك منصف IR ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۰۵
      2 5
      همكار محترم نميدانم چقدر كتاب پرز را خوانده ايد . بد نيست بدانيد كه اين كتاب در كل يك كتاب راديولوژيك است . همكاران راديوتراپيست هم ٩٠ درصد مطالبي كه ميخوانند از جمله دو كتاب ديگر در مباني راديولوژي جهت فرا گرفتن نحوه درمان با پرتو مي باشد و بهيچ عنوان جنبه كلينيكي قابل توجهي ندارد. لطفا صحيح اطلاع رساني كنيد
  • بی نام A1 ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
    8 25
    فرق این دوتا رشته ای میشه که اگر هماتولوزیست درمان کنه بیمار دوماه دوام ماره و اگر رادی تراپ بکنه بیمار پانزده روزه بارش رو می بنده و غزل خداحافظی را می خونه فعلا باید اسم وزارت بهداشت را باید گذاشت ئزارت تسریع در مرگ ومیر و این تصمیم هم یکی از تصمیمات وزارت خونه است مردم زودت بمیرند
  • سينا IR ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۳
    11 19
    فقط در انگليس و مالزي راديوتراپها حق شيمي درماني دارند، البته بعد از يك دوره آموزشي ٧ساله،كه ٢ سالش فقط داخليه. وقتي در طي ٣سال (كه طبق تعريف آژانس بين المللي انرژي اتمي حداقل زمان لازم براي آموزش راديوتراپيه)هم راديوتراپي بكنند هم شيمي درماني،نتيجه اين ميشه كه نه راديوتراپي درست انجام بشه و نه شيمي درماني. اگه انجام كار توسط يك نفر به نتيجه بهتر منجر ميشه،پس يه دوره جراحي هم براي راديوتراپها بگذارند، تا جراحي سرطان رو هم اونا انجام بدند. درمان عوارض شيمي درماني هم،جزئي از درمانه،نه اينكه بفرستيش اورژانس تا يكي ديگه جمع و جورش كنه. و تنها كشوري در دنيا هستيم كه عده اي با طي يك دوره سه ساله هم شيمي درماني ميكنند،هم راديوتراپي. وجالب اينجاست كه تعداد كتاب خونده شده،مبناي خردورزي ميشه.
  • بی نام IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۴
    19 6
    برای اون دوستی که ضرب المثل انگلیسی گفتند باید خدمتشان عرض کرد که:در انگلستان وهندوستان،مصر ،سنگاپور،فرانسه،دانمارک و بسیاری از کشورهای اروپایی و دنیا که اقتصاد درمان ومنافع بیمار مهم است، رادیوتراپی و شیمیدرمانی توسط یک تخصص انجام میشودوبیماران سزطانی بین تخصصهای مختلف سرگردان نیستند و هزینه کارهای اضافی را نمیپردازند ودولتها نیز هزینه های آموزشی بیمورد و درمانهای غیر صروری را ازجیب مردم پرداخت نمیکنند بخصوص در کشورهایی که منابع بهداشت و درمان مخدود است.
    • سينا A1 ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۴
      4 18
      در انگلستان و دانمارك رشته clinical oncology هست كه دوره تحصيلش ٧ساله. در سنگاپور و هند اينطور نيست و راديوتراپ فقط راديوتراپي ميكنه و در بسياري از كشورهاي اروپايي و دنيا راديوتراپي ٤-٥ ساله و فقط راديوتراپي ميكنند(ميتونيد يه نگاه به كوريكلوم آموزشي راديوتراپي اتحاديه اروپا،آژانس بين المللي انرژي اتمي و آمريكا بندازيد) اگر ارجاع بيمار جهت دريافت سطح خدمات بالاتر به معني سرگرداني باشه، پس بهتره با گذراندن دوره راديولوژي و جراحي و طب تسكيني توسط رزيدنت هاي راديوتراپي، بيماران سرطاني از مراجعه به متخصصين مختلف بي نياز بشوند.
  • ک IR ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
    9 22
    من قصد جسارت به هیچ پزشکی را ندارم اما خانوم دکترمتخصص زنان که اظهار میدارند چون اونكولوژيست خيلي سرشان شلوغه ، به رادیوتراپ ها مراجعه شود ، آیا خودشان حاضرند مصوبه ای اجرا شود و ماما ها کار آنها را انجام دهند ؟ از اینها گذشته هدف مگر به قول آقای شهریاری کم کردن صف بیماران سرطانی است ؟!! هدف درمان آنها نیست ؟ آیا پزشکی که هفت سال درس خوانده و تجربه کسب کرده است می تواند با سه سال مقایسه شود ؟ آیا اگر بیمار سرطانی که خود به اندازه کافی آسیب پذیر و ضعیف است دچار عوارض ناشی از شیمی درمانی شود ، کسی پاسخگو خواهد بود؟ یا صرفا هدف بالا بردن آمار تعداد مراکز شیمی درمانی است . بیاییم به بیمارها و درمان آنها بیشتر از بالا بردن آمار اهمیت بدهیم.
    • فرزاد A1 ۰۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۸
      23 8
      دوست عزیز رادیوتراپ کسیه که پشت دستگاه رادیوتراپی میشینه و بیمار را طبق نظر متخصص رادیوتراپی انکولوژی درمان میکنه. متخصص رادیوتراپی انکولوژی کسیه که پس از دوره پزشکی عمومی 3تا4 سال فقط انکولوژی میخونه (درمانهای غیرجراحی سرطان) وبرای جنگ با سرطان از دو اسلحه (داروها شامل داروهای شیمی درمانی و پرتوها) استفاده میکنه. باتوجه به اینکه برای جنگ بادشمن هرچه اسلحه متنوع تر شانس موفقیت بیشتره طبیعیه که بیمارانی که توسط این پزشکان درمان میشن شانس بیشتری دارن. البته تو هرشغلی خوب وبد داریم
  • بی نام IR ۰۵:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
    7 15
    ضمن احترام نسبت به آقای شهریاری که ایشان متخصص چشم هستند . چنانچه هدف کم کردن صف بیماران است از این پس اپتیومتر ها ( بینایی سنج ها ) فعالیت ها ی متخصصین چشم را انجام دهند ؟ اشکالی ندارد صف کوتاه می شود . پس تکلیف بیماران چه می شود؟
  • بی نام A1 ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۵
    17 6
    اين هفت سال چقدرش مربوط به انكولوژي.ميباشد ؟!!!پزشكان هماتولوژيست اگرهمان بيماران شائع وخوشخيم و بدخيم خون راببيند كه بيشتر دراين رابطه آموزش ميبينند ومتآسفانه متولي ندا رند وسرگردان ميباشند كمك بزرگي به حفظ سلامت بيماران كرده اند!! وكار بقيه بيماران را به كساني كه اين ٤٠ سأله به آنها ارائه خدمت ميكرند واگذارند.......
  • بی نام GB ۰۴:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
    24 5
    کسی که فقط بتونه شیمی درمانی انجام بده و از رادیوتراپی هیچ چیزی بلد نباشه مثل این می مونه که یه راننده فقط بلد باشه گاز بده ونتونه دنده عوض کن!
  • بی نام GB ۰۴:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
    21 5
    هفت سال آموزشی که هماتولوژیست ها ادعامی کنن می بینن قسمت اعظمش نامربوط به فیلد انکولوژی یعنی درمان تومور های جامد هستشش.چون دردوره داخلی اصلا آموزش انکولوژی وجودنداره و بخش اعظم دوره فوق تخصص هم اموزش هماتولوژی یعنی خون شناسی می گذره در حالی که متخصصان رادیوتراپی و انکولوژی سه سال ودرصورت تصویب برنامه آموزشی جدید چهار سال تمام جنبه های درمانی تومور های جامد اعم از رادیوتراپی و کموتراپی روآموزش می بینند.
  • nazy IR ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
    5 21
    خواهرشوهر من به علت همین موضوع و عدم اطلاع کافی دچار مشکل جدی شدن و درحال حاضر با مرگ دست و پنجه نرم میکنند.کی جوابگوست؟خواهش میکنم به این مسئله سطحی نگاه نکنید.