تسنیم نوشت:

آیت‌الله سیداحمد خاتمی امام جمعه موقت نماز جمعه این هفته تهران طی سخنانی در خطبه اول با تاکید بر رعایت تقوا در زندگی گفت: تقوا لازمه یک زندگی سعادتمندانه است. نباید خود را تنها ببینیم و باید بدانیم که در محضر خدا هستیم و باور داشته باشیم که تنها نیستیم و زیر نظریم.
وی در بخش دیگری از سخنانش به اهمیت داشتن حسن‌خلق در زندگی انسان اشاره کرد و افزود: بعضی‌ها فکر می‌کنند که حسن خلق فقط خندیدن، جوک گفتن و مزاح داشتن است در حالی که حسن خلق فراتر از این حرفهاست.
خطیب امروز نماز جمعه تهران با بیان اینکه حسن خلق در 3 بعد خانواده و عرصه اجتماعی، عرصه سیاسی و عرصه حکومتی مطرح است، گفت: حسن خلق در زندگی خانوادگی همانگونه که امام صادق (ع) به آن اشاره کردند در 3 تعریف تقسیم‌بندی می‌شود. یکی آنکه انسان نباید خود را بگیرد، بلکه باید متواضع باشد و از تکبر به دور باشد. دوم آنکه انسان از فحش و بدزبانی دوری گزیند، چه با مردم و چه با خانواده و سوم اینکه با روی گشاده و لبخند با دیگران طرف شوی.
خاتمی در تعریف حسن خلق در عرصه سیاسی با بیان اینکه در عرصه سیاسی هم بداخلاقی داریم و هم خوش‌اخلاقی، تصریح کرد: خوش اخلاقی در عرصه سیاسی انصاف است.
وی بر همین اساس به روایتی از امام صادق در تعریف حسن خلق در عرصه سیاسی اشاره کرد و افزود: باید با مردم به طوری رفتار کنید که همانگونه انتظار دارید مردم با شما رفتار کنند.
خطیب امروز نماز جمعه تهران با بیان اینکه بداخلاقی سیاسی به معنای واقعی بی‌انصافی است، یادآور شد: متاسفانه ما در تبلیغات انتخاباتی و مناظره‌های انتخاباتی عنصر بداخلاقی سیاسی را کم ندیدیم. برخی از کاندیداها اظهارنظرهای مختلفی یک جوری وانمود می‌کردند که کشور در عرصه اقتصادی ورشکسته است و کارش تمام است. در عرصه آزادی خفقان همه جای کشور را گرفته است. عرصه سیاست خارجی ما هم از دم فشل بوده است.
خاتمی افزود: آیا واقعا این انصاف است که به این شکل قضاوت کنند؟ اگر اقتصاد ما فشل بود 11 تیرماه سال گذشته که تحریم آمریکا علیه ما شروع کرد، ایران باید یک ماه دیگر بنا به گفته خودشان دست تسلیم را بلند می‌کرد. بله؛ ملت ما یک ماه بعد یعنی 11 تیر روز قدس دستهایش را بلند کرد، اما به صورت مشت و مرگ بر آمریکا سر داد. و 11 خردادماه، 11 مهرماه، فروردین سال 92 و اکنون به سالگرد آن رسیده‌ایم، اما اوباما همچنان خمیازه می‌کشد. معنی‌اش این است که اقتصاد ما ورشکسته نبوده و نیست.
وی بر همین اساس اضافه کرد: سفرهای نوروزی را که نمی‌شود با جیب خالی رفت. طبق آمار، سفرهای نوروزی 9 درصد از قبل بیشتر شده است و همه این ها نشان‌دهنده این است که اقتصاد ما مشکلی ندارد.
خطیب امروز نماز جمعه تهران با بیان اینکه برخی از مشکلات اقتصادی ما به خاطر تحریم‌ها و بخشی از آنها به خاطر سوء مدیریت‌هاست، به آزادی بیان در کشورمان اشاره کرد و اظهار داشت: حضرت عباسی ما در کشور آزادی بیان نداریم؟! آیا ازادی بیان در دانشگاهها و رسانه‌های ما نیست؟ حدود 40 روزنامه‌ای که صبح‌ها منتشر می‌شود به چه کسانی انتقاد می‌کنند و کسی به خاطر انتقاد به او متعرض شده است. واقعا ناسپاسی نیست که کشور را خفقانی نشان دهیم.
خاتمی افزود: البته ممکن است در بعضی جاها رفتارهای بدی صورت گیرد و اگر در گوشه‌ای از نظام بدرفتاری شد نباید آن به کل پای نظام گذاشت.
وی به بداخلاقی های صورت گرفته در عرصه سیاسی خارجی اشاره کرد و گفت: در عرصه سیاست خارجی آیا ما وضعمان فشل است. واقعا ما تنش‌زایی کردیم یا دشمنان تنش‌زایی کردند؟ ما با هیچ کشوری در نیفتادیم، آنها با ما درافتادند. باید انصافا همه ابعاد قضیه را ببینیم.
خطیب امروز نماز جمعه تهران بر همین اساس بر لزوم تدوین قانونی درباره پاسخگو بودن افراد در برابر اظهاراتشان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد و اظهار داشت: در آینده مجلس محترم شورای اسلامی که می‌خواهد قانونی را بنویسد، بگویند که پاسخ‌ها هم داده شود. اینکه یک طرفه بنده کاندیدا بیایم و هر چه دلم خواست برای رای جمع کردن بگویم نقض قانون است. قوت قانون این است که هر کاندیدایی که در هر موضوعی شعار می‌دهد، آن مسئول مربوطه هم پاسخش را بگوید و آن می‌شود انصاف. انصاف حسن خلق است در برخوردهای سیاسی و بی‌انصافی بداخلاقی است.
خاتمی بر تاکید بر رعایت حریم‌ها از سوی افراد تصریح کرد: رعایت حریم‌ها، چه حریم نظام و چه حریم خدمتگزاران و چه حریم کسانی که حریم‌دار هستند، حسن‌خلق است و نیش زدن‌ها و تعریض‌ها خلاف است.
وی افزود: بنده روز گذشته یکی از روزنامه‌ها را تتبع کردم و دیدم که فقط یک روزنامه بیش از 10 تعرض و نیش به کسانی که دوست ندارد می‌زند. این ادبیات، ادبیات درستی نیست که سیاست‌مداری را به نیش زدن تفسیر کنیم. باید پرهیز کنیم از بداخلاقی‌های سیاسی.
خطیب امروز نماز جمعه تهران افزود: باید از بداخلاقی‌ها دوری کنیم و کشور را رو به رشد و پیشرفت حرکت دهیم و الا این نیش‌ها به ایجاد تفرقه در جامعه کمک خواهد کرد.
خاتمی در توضیح رعایت حسن خلق در عرصه حکومتی با تاکید بر ادای حق حکومت از سوی مردم و حق مردم از سوی حکومت تصریح کرد: باید خیرخواه و دلسوز باشیم. آنجایی که حکومت به حضور نیاز دارد حاضر شویم و این حق حکومت است و باید وفادار به بیعت و خیرخواه کشور باشیم.
وی با اشاره به حدیثی از امام علی (ع) در رعایت حق مردم گفت: باید حرکات و برنامه‌های کشور در مسیر خدمت به مردم باشد و نه برای حزب، گروه‌ و دوستان خود.
خطیب امروز نماز جمعه تهران در پایان سخنان خود در خطبه اول خاطرنشان کرد: حق مردم است که حکومت مردم را به یک چشم ببیند و شایسته‌سالاری حرف اول را بزند و مشکلات معیشتی مردم را حل کند. این رعایت حقوق متقابل همان رعایت حسن‌خلق در عرصه حکومتی است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، آیت‌الله سید احمد خاتمی همچنین در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران با بیان اینکه از مبانی تقوا این است که توجه داشته باشیم تک تک کارهایی که انجام می‌دهیم باید در فردای قیامت پاسخگوی آن باشیم، گفت: قیامت 50 موقف دارد که در هر موقفی از چرایی و حجت شرعی داشتن اقدامات ما سوال می‌شود. لذا باید تقوا پیشه کنیم و بدانیم سرانجام ما با ذات مقدس ربوبی است و بدانیم که در آن روز تنهای تنها فقط اعمال ما به حساب می‌آید و انشاءالله جواب برای رفتارمان داشته باشیم.
وی همچنین با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای حمله ناو آمریکایی به هواپیمای مسافربری ایران گفت: در 12 تیرماه سال 67 ناو دریایی آمریکا وحشیانه هواپیمای مسافربری ما را هدف قرار داد که 290 سرنشین درجا کشته شدند که در بین این کشته شدگان 66 کودک بودند و دولت جنایتکار آمریکا نه تنها در این حادثه از یک عذرخواهی خشک و خالی دریغ کرد بلکه به فرمانده ناو وینسنس مدال افتخار داد. این اقدام سیمای عریان و بی‌پرده دولت متجاوزی است که خود را به ناحق دولت مسلط دنیا می‌داند.
امام جمعه موقت تهران در ادامه با اشاره به در پیش رو بودن ماه مبارک رمضان، اظهار داشت: در آستانه ماه خدا و ماه ضیافت‌الله هستیم. بارها خطبه معروف پیامبر اکرم (ص) را درباره آخرین جمعه ماه شعبان شنیده‌ایم. نسیم ویژه رحمت الهی در حال وزیدن است و به ماه خدا نزدیک می‌شویم و باید برای ورود با معرفت به ماه خدا آماده شویم. چرا که خداوند پذیرایی‌اش را در این ماه روزه قرار داده است.
آیت‌الله خاتمی تاکید کرد: خداوند پاداش روزه را به این دلیل قرار داده که نماد اخلاص روزه است و تنها عبادتی است که هیچ نمود بیرونی ندارد و اگر خود فرد عنوان نکند، هیچ کس نمی‌فهمد. همچنین دیگر پذیرایی خداوند با قرآن است و الحمدلله به برکت پیروزی انقلاب اسلامی بهار قرآن در کشور شکل گرفته و در ماه مبارک رمضان در گوشه و کنار کشور شاهد جلسات باشکوه قرآنی هستیم.

/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 302009

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مجید A1 ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۴
    11 0
    از مبانی تقوا این است که توجه داشته باشیم تک تک کارهایی که انجام می‌دهیم باید در فردای قیامت پاسخگوی آن باشيم