توحیدی: دوستان بن بست جدید ایجاد نکنند / امیدواریم خانه سینما در دولت دهم باز شود

«گرهی که با دست باز می شود را نباید با دندان باز کرد.» این ضرب المثل قدیمی به اعتقاد فرهاد توحیدی توصیفی است از وضعیتی که برای خانه سینما به وجود آمده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، او که شامگاه شنبه 15 تیر در جمع خبرنگاران حاضر شده بود تا در مورد نامه جواد شمقدری به هیات مدیره خانه سینما و توافقات حاصل شده برای راه اندازی این تشکل صنفی توضیح دهد، معتقد بود که ماجراهای خانه سینما را خیلی راحتتر از این می‌شد حل کرد و کار را به جایی نرساند که مجبور شویم گرهی را که با دست باز می‌شود با دندان باز کنیم.

او ایتدا از ضروت برپایی این نشست سخن گفت:«پس از دیدار روز پنجشنبه با رئیس حمهور قرار بود که تا روز یکشنبه و زمانی که تفاهمات جلسه از سوی رئیس سازمان سینمایی ابلاغ می‌شود، ما گفت و گویی نداشته باشیم و حرفی نزنیم، اما پس از انتشار نامه آقای شمقدری و مصاحبه‌های ایشان به این نتیجه رسیدیم که باید جلسه برگزار شود و پاسخ هایمان را در اختیار افکار عمومی قرار دهیم.»

اشاره این فیلمنامه نویس به جلسه‌ای بود که با حضور نمایندگان خانه سینما و نمایندگان سازمان سینمایی، روز پنجشنبه 13 تیر با محمود احمدی نژاد برگزار شد و در آن تفاهم نامه‌ای برای راه اندازی خانه سینما نوشته و به امضای حاضران رسید.

توحیدی از محمود احمدی نژاد تشکر کرد که با صبر و حوصله برای خانه سینما وقت گذاشته و با حساسیت مسائل مربوط به این تشکل صنفی را دنبال کرده است؛«برپایی جلسه روز پنجشنبه هم از سوی دفتر ریاست جمهوری برنامه ریزی شده بود.»

رئیس هیات مدیره خانه سینما، پس از تشکر از رئیس جمهور به سراغ تفاهم نامه‌ای رفت که در این جلسه صورت گرفته و به امضای حاضران هم رسیده است؛« به نظر ما این تفاهمات گامی رو به جلو است و ما از آن استقبال می‌کنیم؛ چراکه هدف نهایی برگزاری این جلسه و به دنبال آن تفاهم صورت گرفته، رفع مشکل خانه سینماست که به گمان ما بیش از اندازه طول کشیده است.»

توحیدی که معتقد است از زمان آغاز اصلاح اساسنامه خانه سینما (بهمن ماه سال 1391) تا به امروز زمان زیادی تلف شده، امیدوار است که کار خانه سینما در دولت دهم آغازشود؛«در روزهای پایانی دولت دهم هستیم و تفاهم برای راه اندازی خانه سینما را به فال نیک می گیریم و امیدواریم خانه سینما در همین دولت به صورت رسمی بازگشایی شود.»

نامه شمقدری به هیات مدیره خانه سینما و مصاحبه‌های او ، محور صحبت‌های بعدی این فیلمنامه نویس بود، به اعتقاد او، روح کلی تفاهمی که پنجشنبه 13 تیر در حضور رئیس جمهور صورت گرفته با نامه آقای شمقدری متفاوت است و انعکاس درستی در این نامه پیدا نکرده است.

توحیدی نسخه‌ای از این تفاهم نامه را در اختیار خبرنگاران گذاشت و با اشاره به صحبت‌های جواد شمقدری گفت که آقای شمقدری واژه قانون را زیاد به کاربرده‌اند و ما هم خوشحالیم که ایشان از «قانون» و «فرآیند قانونی» صحبت می‌کنند، اما امیدواریم این استفاده از قانون در حد استفادی زبانی از این واژه نباشد و شاهد پیاده شدن قانون در مقام عمل هم باشیم.

او گفت که متاسفانه از حسن نیت آقای احمدی‌نژاد سوء استفاده شده و ما امیدواریم که این مساله سهوی باشد، نه تعمدی.

به گفته نویسنده فیلمنامه‌هایی چون «پاداش سکوت» و «گاهی به آسمان نگاه کن»، گام اول تفاهم نامه تصویب شده بین نمایندگان خانه سینما و سازمان سینمایی بر این نکته تاکید می کند که ریاست محترم سازمان سینمایی باید نسخه اساسنامه اصلاحی را به خانه سینما ابلاغ کند، اما اساسنامه‌ای که امروز به دفتر وکیل خانه سینما رسیده، همان اساسنامه اصلاحی با امضای هیات 7 نفره نیست. مهر پای اساسنامه کپی است و مفاد آن هم نسبت به آن چه که هیات 7 نفره تصویب و امضاء کرده‌اند، تغییر کرده است.

متن تفاهم نامه

تصویر تفاهم‌نامه روز پنجشنبه 13 تیر  1392

او ادامه داد:«این اساسنامه باید بی کم و کاست به مجمع برده شود و به تصویب برسد، اما نسخه‌ای که از سوی سازمان سینمایی به دست ما رسیده، در بسیاری از بندهای تعیین کننده، تفاوت‌های اساسی با نسخه امضاء شده‌ی هیات هفت نفره دارد.»

توحید گفت:«برخی از موارد آن حتی خارج از چارچوب‌های مورد توافق مشاور حقوقی خانه سینما و سازمان سینمایی است.»

او به بندهای نامه شمقدری خطاب به هیات مدیره خانه سینما اشاره کرد و ادامه داد:« در این نامه و بندهای آن تکالیفی خارج از روح قوانین جاری کشور آمده که طبیعتا در اولین فرصت پاسخ حقوقی از سوی خانه سینما به آن داده خواهد شد.»

به گفته توحیدی ، پاسخ حقوقی خانه سینما ، ازسوی مشاور حقوقی این تشکل صنفی در دست تهیه است و به زودی به دفتر ریاست سازمان سینمایی ارسال خواهد شد.

موضوع بعدی مصاحبه های پی درپی جواد شمقدری بود؛ مصاحبه‌هایی که به اعتقاد این فیلمنامه نویس تناقضات تازه‌ای را با مفاد نامه ایجاد کرده و با جوهر مذاکرات روز پنجشنبه 13 تیر ارتباطی ندارد و باید حل شود.

توحیدی افزود:«درنامه‌ی اخیر آقای شمقدری بر حل فرایندهای قانونی تاکید شده است و اصناف عضو خانه سینما موظف شده‌اند، مجامع عمومی خود را قبل از برگزاری مجمع عمومی خانه سینما تشکیل دهند.»

او با شاره به تعیین تعیین ضرب‌العجل 10 روزه گفت: « این کار خارج از قوانین رایج کشوری است، چون باید مجمع عمومی موسسات و تشکل‌ها حداقل 15 روز قبل از برگزاری از طریق جراید کثیرالانتشار به آگاهی اعضاء برسد.»

رئیس هیات مدیره خانه سینما در مورد اصنافی که هم عضو خانه سینما هستند و هم به تعبیر سازمان سینمایی ثبت قانونی شده‌اند، تصریح کرد:« ما بارها اعلام کرده ایم با اصنافی که ثبت قانونی را به شکلی انجام داده‌اند که انجمن یا کانون مربوطه دو پاره نشده‌اند مشکلی نداریم.»

او در مورد دو تشکل کانون فیلمنامه‌نویسان و دستیاران فیلمبردار هم توضیح داد که تاکید ما بر یک پارچه شدن صنف از طریق برگزاری مجمع عمومی است تا تشریفات قانونی رعایت شده باشد.

نویسنده فیلمنامه‌های «پرونده هاوانا» و «هفت و پنچ دقیقه» به اصناف تازه تاسیسی که در دوران تعطیلی خانه سینما تشکیل شده و در وزارت ارشاد به ثبت رسیده‌اند اشاره کرد و  گفت: «اصنافی چون مدیران آموزشگاه‌های سینمایی و جلوه‌های ویژه بصری عضو خانه سینما نیستند و ما بر سر این پیشنهاد که عضویت‌شان در مجمع عمومی آینده خانه سینما بررسی شود، توافق کردیم.»

توحیدی تاکید کرد :« طبیعی است که هر تشکلی ابتدا باید در خانه سینما عضویت پیدا کند و بعد به عنوان عضو مجمع عمومی در مجامع رسمی خانه سینما شرکت کند.»

یکی دیگر از از تناقضات ابلاغیه شمقدری، به اعتقاد توحیدی، مربوط به تعداد اصنافی است که قانونی شده‌اند؛« آقای شمقدری از 14 صنف صحبت می کنند، در حالی که برخی از اصناف تازه تشکیل شده، باید ابتدا مراحل عضویت را در خانه سینما طی کنند.»

تشکل تهیه‌کنندگان سینما بحث دیگری بود که توحیدی به آن پرداخت، او گفت: «تفاهم در مورد تشکل تهیه‌کنندگان به خود این صنف واگذار شده بود. آقای شمقدری (در نامه‌ی اخیرشان ) از برگزاری مجمع عمومی صحبت می‌کنند که باید ظرف پنج روز تشکیل شود و تهیه‌کنندگان را یکپارچه بکند، این در حالی است که خودشان بهتر می‌دانند که حل موضوع تهیه‌کنندگان که از 4 سال قبل تا امروز لاینحل مانده، منطقا و عقلا در 5 روز قابل حل نیست.»

به گفته توحیدی این مساله البته دلایل دیگری دارد؛« ظاهرا این موضوع با این قید زمانی مطرح شده تا بعد با یک دستور پادگانی مشروعیت پیدا کند. اگر چنین نشود، تشکل قانونی شده(اتحادیه تهیه کنندگان) عضو خانه سینما محسوب ‌شود. در حالی که ما علاقه‌مندیم این مساله در شرایط مسالمت‌آمیز و عقلانی حل وفصل شود واین تشکل بسیار مهم در سینمای ایران پس از سال‌ها یکپارچگی خود را به دست بیاورد.»

توحیدی گفت: «بنابراین پاسخ‌های لازم حقوقی از طریق دکتر خندان به عنوان مشاور حقوقی خانه سینما به دفتر ریاست سازمان سینمایی ارسال می‌شود تا ان‌شاءالله در یک فضای منطقی و از طریق اتکاء به قوانین جاری کشور بتوانیم مجامع عمومی توصیه شده را برگزار و به تکالیف خود عمل کنیم.»

در تفاهم نامه‌ای که توحیدی یک نسخه از آن را در اختیار خبرنگاران حاضر قرار داد، عباس بابویهی یکی از نمایندگان سازمان سینمایی در کنار امضای خود نوشته بود« اناء لله و اناء الیه راجعون». یکی از خبرنگاران پرسید که چرا آقای بابویهی از این جمله استفاده کرده اند که توحید پاسخ داد:«ایشان شوخ‌طبع هستند، در پایان جلسه پنجشنبه 13 تیر، وقتی که آقای بابویهی می‌خواستند، تفاهم نامه را امضا کنند، به نظرشان رسید که همه چیز از دست رفته است، به همین خاطر آن عبارت را بالای امضایشان نوشتند.»

او ادامه داد:« نگاه ما به ماجرای خانه سینما این گونه نبود، برای ما در این قضیه بُرد و باختی وجود ندارد و تعطیلی خانه سینما برای هر دو سوی قضیه زیانبار بوده است. متاسفانه گرهی که با انگشت باز می‌شد، نهایتا قرار است با دندان باز شود.»

ترکیب هیات ناظری که از سوی رئیس سازمان سینمایی معرفی شده‌اند، موضوع پرسش یکی از خبرنگاران بود. توحیدی پاسخ داد:« به هرحال ما به همه دوستان احترام می‌گذاریم و فکر می‌کنیم که باید به تفاهم‌ صورت گرفته پایبند باشیم. ما نمی‌توانیم برای آن ها تعیین تکلیف کنیم که چه کسانی را معرفی کنند.» او البته معتقد است که در این بین مغالطه‌ای صورت گرفته چون هیات ناظر وظیفه‌اش نظارت است ، نه دخالت.

توحیدی گفت که ما قطعا گزارش این ماجرا به صورت مکتوب به دفتر آقای احمدی‌نژاد ارسال می‌کنیم. او از مسعود جعفری جوزانی کارگردان سینما که نقش سازنده ای در حل و فصل موضعات خانه سینما داشته نیز تشکر کرد.

جعفری جوزانی به عنوان نماینده رئیس جمهور در ترکیب 7 نفره اصلاح اساسنامه خانه سینما حاضر شده بود.

توحیدی به شمقدری پیشنهاد داد که دوباره بن‌بست تازهای ایجاد نکند، چون اهالی خانه سینما با همه قوا آماده مذاکره هستند و امیدوارند با رفع مواردی که در نامه‌ی اخیر آقای شمقدری وجود دارد، به سمت برگزاری مجمع عمومی حرکت کنند.

او ابراز امیدواری کرد که خانه سینما در دولت دهم بازگشایی شود و در دولت یازدهم با یک هیات مدیره جدید و تازه نفس به حل مسائل و مشکلات سینمای ایران کمک کند.

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 302276

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۶
    1 0
    الهی شکر که این جوونا با هم آشتی کردن ...