۱ نفر
۱۶ تیر ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۳
چالش‎های وهابیت با ایران و غرب چیست؟

طرح پژوهشی «چالش‎های وهابیت؛ ایران، جهان اسلام و غرب» با تحقیق حسین هرسیج و مجتبی تویسرکانی به همت انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات با همکاری انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) منتشر شد.

به گزارش خبرآنلاین و آنطور که ناشر در توضیح این کتاب آورده، «وهابیت» جریانی فکری ـ سیاسی است که نامش از بدو تاسیس با آل‏سعود پیوند خورده و از لحاظ فکری پیرو برخی اندیشه‌های افراطی سده‌های سوم و چهارم اسلامی است. همچنان که در این کتاب اشاره شده است، اندیشه‏های وهابی‌گری و نیز عملکرد پیروان این طریقت طی‌صد سال گذشته، مؤید این واقعیت است که وهابیت می‌خواهد با پوشش دینی و انتساب به مذهب تسنن، از وحدت مذاهب اسلامی جلوگیری کند.

این کتاب می‌کوشد به تجزیه و تحلیل خطرات و چالش‏های وهابیت برای جمهوری اسلامی ایران، جهان اسلام و کشورهای غربی و تعیین راه‏کارهای مقابله با آن بپردازد.

محققان کتاب با تفکیک چالش‏های وهابیت به چالش‏های فرهنگی ـ اجتماعی، سیاسی و امنیتی، متن پژوهش را به 9 بخش یعنی بررسی سه چالش فرهنگی‌ ـ اجتماعی، سیاسی و امنیتی وهابیت برای سه سطح تحلیل جمهوری اسلامی ایران، جهان اسلام و کشورهای غربی تقسیم کرده‌اند.

محدوده‏ زمانی پژوهش، تاریخ معاصر وهابیت را دربر می‏گیرد و عمده توجه آن به چالش‏های ناشی از این فرقه در 34 سال اخیر و پس از پیروزی انقلاب اسلامی است. با این وجود، در بخش وهابی‏شناسی، گریزی به ریشه‏های شکل‏گیری وهابی‏گری در حدود 300 سال پیش و موقعیت سیاسی آن دوران دارد.

نوع تحقیق اثر توصیفی ـ تحلیلی است. علاوه بر استفاده از تجربیات اندیشمندان و صاحب‏نظران عرصه‏ وهابی پژوهی، بر اساس روش‌شناسی اسنادی و نقلی، برخی اطلاعات لازم از طریق مطالعه‏ منابع دست اول شامل آثار رهبران و پیشوایان جنبش وهابیت، سیاست‏های اعلانی و اِعمالی حکومت عربستان سعودی، مشاهده اعمال و رفتار وهابیون و دولت آل‏سعود، مصاحبه‏ها و اظهار نظرهای مسوولان ذی‎ربط، سایر اسناد و مدارک این حوزه شامل کتاب‌ها، مقالات، منابع اینترنتی و تحلیل‏ها به دست آمده است.

داده‌های این پژوهش با استفاده از روش مشاهده، مصاحبه و منابع اینترنتی و کتابخانه‌ای با تکیه بر داده‌های عینی ـ تاریخی جمع‌آوری شده‏اند.

نخستین چاپ کتاب «چالش‎های وهابیت؛ ایران، جهان اسلام و غرب» در 356 صفحه به بهای 10 هزار و 500 تومان منتشر شده است.

 

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 302444

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =