هرمیداس باوند: منافع ایران با روی کار آمدن سکولارهای معتدل در مصر، بهتر تأمین می‌شود

یک کارشناس مسائل بین المللی می‌گوید یک دولت سکولار که در چارچوب نظام پارلمانتاریسم و مردمسالاری در مصر روی کار بیاید می‌تواند رابطۀ سازنده‌تری با ایران داشته باشد.

داود هرمیداس باوند در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین با اشاره به کودتای ارتش علیه مرسی و پیرامون ماهیت تحولات مصر و رابطۀ کشورمان با دولت آینده این کشور می‌گوید: دولتی قانون مدار بر پایۀ نظام پارلمانتاریسم و مردمسالار می‌تواند رابطۀ سازنده‌ای با ایران داشته باشد. ولی اگر حکومتی ارزشی باشد، مبنای قضاوت و تصمیم گیری بر روال دیگری خواهد بود. به خصوص اگر وارد درگیری‌های مذهبی و ارزشی شوند، وضعیت بدتر خواهد شد؛ مثلاً اختلاف نظر بر سر مفهوم هلال شیعی می‌تواند تعارضاتی را میان طرفین ایجاد کند و وضعیتی همانند سوریه ایجاد خواهد کرد. 
این کارشناس مسائل بین الملل می‌افزاید: حکومت‌های ارزشی معمولاً دچار همین جنس تعارضاتی که بدان اشاره کردم، خواهند شد و این موضع به ضرر منافع ملی ما است و با منطق‌های روز جامعۀ بین المللی سازگاری ندارد.

باوند با اشاره به اینکه بحران مصر بالاخره باید حل شود یا مسالمت آمیز و یا خشونت بار گفت : اگر مسیر تحولات به سمت خشونت برود بدون شک طولانی مدت نخواهد بود. شاید ارتش که همواره نقش محلل در برخی از کشورها از جمله مصر و پاکستان را داشته، مجبور شود قدرت را عملاً در دست بگیرد و نظم و نسق را به جامعه تحمیل کند تا فضا برای واگذاری قدرت به یک دولت غیرنظامی فراهم شود. 
به گفته باوند اگر بحران عمیق شود، به صورت گریزناپذیری ارتش نقش تصمیم گیرنده و اساسی را خواهد داشت و دولت موقت در حقیقت کاری از دستش بر نخواهد آمد.

مشروح مصاحبه داود هرمیداس باوند را فردا در سرویس بین الملل خبرآنلاین بخوانید
4952

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 302777

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۸
    9 1
    دقیقا درست است. از برکناری مرسی خوشحالم. او همدست تروریستها بود.
    • الازهر IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۹
      1 4
      کاملا غلطه و کاملا هم مخالفم درود بر مرسی و اسلام گرایان
    • بی نام A1 ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۹
      4 0
      چی چیو درود بر مرسی؟ کم با اون قیافش مسئولین مملکت مارو که برای برقراری رابطه با مصر له له میزدند تحقیر کرد؟
  • بی نام A1 ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۹
    3 0
    کاملا درسته. امثال مرسی نه به درد مصر میخورند نه به درد ما. من نمیدونم قضیه اون همه شور شعف بعد از پیروزی مرسی چی بود اینجا؟ نتیجش این شد که نامه فدایت شوم برای شیمون پرس فرستاد و از اون ور حتی به ایران اجازه نداد سفارتش رو بعد از دهها سال مجددا باز کنه.