تسنیم نوشت:

به گزارش پرس تی‌وی، ایران و عراق توافق کردند صادرات برق ایران به همسایه غربی‌اش افزایش پیدا کند. انتظار می‌رود صادرات برق ایران به عراق یک‌صد و پنجاه مگاوات افزایش پیدا کند.

وزارت برق عراق همچنین تمایل خود را به واردات روزانه بیست و پنج میلیون متر مکعب گاز از ایران برای نیروگاه‌های این کشور اعلام کرد. این وزارتخانه اعلام کرد خط لوله گاز با هزینه سیصد میلیون دلار میان ایران و عراق تا پایان امسال تکمیل می‌شود.
مصعب المدرس سخنگوی وزارت برق عراق گفت: اجرای طرح خط لوله گاز به‌علت حملات مسلحانه به تأخیر افتاد. این وزارتخانه همچنین با مشکل خرید زمین برای نصب خط لوله روبه‌روست. گاز طبیعی ایران برای پنج سال به عراق وارد خواهد شد.
این توافقنامه نشان دیگری از تقویت روابط میان دو کشور همسایه است. عراق نزدیکترین کشور به ایران است که گاز طبیعی ایران را خریداری می‌کند. قرار است خط لوله گاز از عسلویه به داخل عراق کشیده شود و سوخت مورد نیاز سه نیروگاه گازی را تأمین کند.
کریم محسن از مسئولان نیروگاه جنوب بغداد گفت: تأمین گاز مورد نیاز این نیروگاه‌ها از ایران، بازدهی این واحدهای نیروگاهی را بیشتر می‌کند زیرا دیگر لازم نیست این نیروگاه‌ها از سوخت سنگین که بازدهی پایینی دارد استفاده کنند.
با وجود اینکه عراق خودش از بزرگترین صادرکنندگان نفت است، این کشور به‌کمک ایران برای رفع کمبود گاز طبیعی نیاز دارد. البته کارشناسان بر این باورند عراق خواهد توانست در چند سال آینده گاز طبیعی مورد نیاز خود را تولید کند.
ابراهیم بحرالعلوم وزیر سابق نفت عراق گفت: گاز طبیعی از سوخت‌های پاک و سازگار با محیط زیست محسوب می‌شود، به همین علت عراق برای رفع کمبود خود در این زمینه با ایران قرارداد امضا کرد تا گاز طبیعی مورد نیاز خود را برای پنج سال آینده تأمین کند. همچنین ایران برق به عراق صادر می‌کند.
بسیاری بر این باورند عراق می‌تواند نقطه شروعی برای ایران باشد که برق خود را به کشورهای دیگر نظیر سوریه و لبنان نیز صادر کند. هم اکنون ایران روزانه هزار و سیصد مگاوات برق به عراق صادر می‌کند.

3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 303049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۰
    25 1
    عراق از تحریمها علیه ایران استفاده کرد و با جذب سرمایه شرکتهای خارجی تولید نفت خودش رو توسعه داد و در بازار با قیمت بالا به راحتی میفروشد و از گاز ایران که مشتری ندارد با قیمت بسیار ارزان استفاده میکند. یعنی آن سودی که از نفت و گاز باید در جیب ما میرفت الان در جیب عراقی ها میرود واقعا که!
    • بی نام A1 ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۰
      8 3
      اگه عراق کمک نمیکرد که تحریم ها رو کمی سبک کنیم (به اصطلاح دور بزنیم) وضعمون از اینی که الان هست بدتر بود.
  • kourosh A1 ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۰
    5 0
    هرچی این وابستگی اونا به ما بیشتر بشه بهتره چون اهدافمون توی منطقه بهتر و راحت تر پیش میره!اما به شرط این که این وابستگی "مفتی" نباشه و تمام و کمال "پولشو" بگیریم.!غرامت جنگ هم باید دنبالش بریم اونا میگن الان پول ندارن باشه قبول ,اما چاه نفت که دارن, معادل غرامت(100 میلیارد دلار) چاه "نفتاشونو" بدن دست ما!!
  • بی نام A1 ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۰
    10 3
    امیدوارم روزی همه همسایه های ما وابسته به برق و گاز ما بشن. اون یعنی موفقیت. البته باید یه ده پانزده تا نیروگاه هسته ای جدید بسازیم.
    • وحيد A1 ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۰
      2 8
      دوست عزيز ، همسايگان ما خودشون نمي تونن نيروگاه هستهاي بزنن ؟ منتظرن ما بزنيم بعد از ما بخرن ؟
    • بی نام A1 ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۱
      7 1
      به این سادگیها نیست وحید. تبدیل شدن به یک صادر کننده انرژی غیر نفتی یک مسیر سخت و طولانیه. که ممکنه مثلا 30 سال طول بکشه. ایران این مسیر رو سالها پیش شروع کرده و الان داره سختترین گردنه رو رد میکنه. عراق در دوران صدام سعی کرد. تاسیسات هسته ایش بمباران شد. سوریه سعی کرد. تاسیسات هسته ایش بمباران شد... این یک ریسک بزرگه برای کشورهای غربی تا به یک ایران مستقل و غنی از نفت و گاز اجازه بدن اقتصادش رو بی نیاز از نفت بکنه. مخالفت اونها با برنامه هسته ای ایران ربط چندانی به سلاح های هسته ای نداره. قضیه خیلی پیچیده تر از این حرفاست.