ویژگی‌های وزیر کشور آینده از نگاه 12 نماینده مجلس

برخی نمایندگان مجلس ویژگی​های وزیر کشور آینده را تشریح کردند.

رضا الیاسی: "وزرای کابینه یازدهم چه کسانی خواهند بود؟" این سوالی است که این روزها در فضای سیاسی کشور بارها شنیده و پاسخ های متفاوتی نیز به آن داده می شود.

یک ماه از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری یازدهم و انتخاب حجت الاسلام حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور منتخب می گذرد. از همان روزهای نخستین انتخاب روحانی، گمانه زنی ها درباره چینش اعضا آغاز شده و در شرایطی که کمتر از یک ماه دیگر مراسم تنفیذ رئیس جمهور منتخب برگزار خواهد شد، این گمانه زنی ها به اوج خود رسیده است.

بر اساس آنچه سخنگوی هیات رئیسه مجلس اعلام کرده است، مراسم تحلیف رئیس جمهور منتخب روز یکشنبه 13 مرداد ماه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد و روحانی تا 23 مرداد ماه فرصت دارد که اعضای کابینه پیشنهادی خود را برای گرفتن رای اعتماد به مجلس معرفی کند.

طبیعتا یکی از مهم ترین وزارتخانه های کشور در شرایط کنونی و به واسطه تامین امنیت داخل کشور و برقراری تعامل میان استانداری ها و سایر دستگاه های اجرایی، وزرات کشور است که توصیه​های بسیاری به روحانی برای انتخاب وزیر شایسته در این این وزارتخانه مطرح شده است.

بر همین اساس 12 نماینده مجلس در گفت و گو با خبرگزاری خبرآنلاین ویژگی های وزیر کشور دولت یازدهم را تشریح کرده اند که مهم ترین آنها «داشتن تجربه کافی و دوری از مسائل حزبی و سیاسی» است.

در جدول زیر اظهارات نمایندگان مجلس درباره ویژگی های وزیر کشور آینده آمده است:

اسامی نمایندگان

سمت کمیسیونی

چکیده سخنان

محمدحسن آصفری

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی

با توجه به حساسیت وزارت کشور روحانی باید فردی را به عنوان وزیر کشور معرفی کند که وابسته به حزب یا گروه و جریان خاصی نباشد.

وزیر کشورر آینده باید به مسائل امنیتی و سیاسی آشنایی کامل داشته باشد و حوزه فعالیت استانداری ها را بشناسد. مهم ترین ویژگی وزیر کشور آینده برقراری رابطه میان استانداری ها با سایر نهادها است.

سیدرمضان شجاعی کیاسری

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی

وزارت کشور در شرایط کنونی یکی از حساس ترین وزارتخانه های کشور است و ایجاد تعامل میان دولت، مجلس و مردم مهم ترین ویژگی وزیر کشور باید باشد.

همچنین وزیر کشور باید شناخت کاملی از استانداران و همکاری آنها با نمایندگان داشته باشد و بتواند رابطه مناسبی میان آنها برقرار کند.

جعفر قادری

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات

داشتن تخصص و تجربه ویژگی​ای است که تمامی وزیران کابینه باید داشته باشند و وزیر کشور نیز باید در زمینه برقراری امنیت و ایجاد تعامل میان استانداری ها از توانایی لازم برخوردار باشد.

برقراری تعامل مناسب با مجلس و عدم گرایش به گروه های سیاسی از جمله ویژگی های دیگر وزیر کشور آینده باید باشد.

اسماعیل جلیلی

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات

وزیر کشور آینده باید از افراط و تفریط دوری کند و قدرت برقراری تعامل با مجلس و گروه های سیاسی را داشته باشد و در عین حال توانایی عملیاتی کردن کارهای دولت را نیز دارا باشد.

نگاه وزیر کشور نباید امنیتی باشد اما باید به نحوی باشد که فضا را آرام کند و امنیت در کشور حاکم شود. یکی دیگر از ویژگی های وزیر کشور دولت آینده باید برقراری تعامل با نیروی انتظامی به واسطه همکاری وزارت کشور و نیروی انتظامی باشد.

موسی الرضا ثروتی

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات

وزیر کشور دولت آینده باید فردی باشد که از حاشیه دور باشد و با تجربه و تخصص به فکر عملیاتی کردن طرح ها و برنامه ها باشد.
وزیر کشور باید با اقدام های مناسب و برقراری تعامل با دستگاه های دیگر و مجلس مورد اقبال اکثریت قرار بگیرد.

مهرداد بائوج لاهوتی

عضو کمیسیون عمران

تلاش برای برقراری آرامش و امنیت در جامعه مهم ترین ویژگی وزارت کشور است و وزیر کشور باید به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشد.

داشتن تخصص و تجربه نیز از جمله ویژگی های دیگر وزیر کشور باید باشد.

سیدناصر موسوی لارگانی

عضو کمیسیون اقتصادی

یکی از مهمترین وزارتخانه ها، وزارت کشور است و بحث امنیتی و استانداران را باید مدیریت کند. استانداران در بخش هایی می توانند به جای وزیر مواردی را امضا کنند. از این رو وزیر کشور باید افراد توانمندی را برای استانداری ها انتخاب کند. بحث امنیت داخلی از اهمیت بالایی برخوردار است و وزارت کشور نباید از این موضوع غافل شود.

شهباز حسن پور بیگلری

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات

شرایط کنونی کشور شرایطی است که وزارت کشور را به یکی از مهمترین وزارتخانه های کشور تبدیل کرده است و رئیس جمهور منتخب باید فردی را به عنوان وزیر کشور انتخاب کند که بتواند مشکلات موجود در حوزه وزارت کشور همچون برقراری تعامل میان نمایندگان و استانداران را برطرف کند.

در شرایطی که وزیر کشور پیشنهادی به مجلس، دارای تخصص و تجربه مناسب باشد و توان برطرف کردن مشکلات و همچنین برقراری آرامش در جامعه را داشته باشد رای بالایی از مجلس خواهد گرفت.

ابراهیم نکو

عضو کمیسیون اقتصادی

وزرا باید تابع قوانین داخلی باشند و پس از آن داشتن تخصص و تجربه یکی از مهم ترین ویژگی های وزیر کشور دولت آینده باید باشد. وزیر کشور آینده باید در راستای منافع نظام برنامه ریزی کند. همچنین با توجه به ضعف هایی که در حوزه برقراری ارتباط میان نمایندگان و استانداری ها وجود دارد وزیر کشور باید به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشد.

غلامرضا تاجگردون

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات

وزارت کشور مجری استراتژی های اساسی داخلی کشور است. به نظر بنده وزارت کشور برای آقای روحانی از اهمیت بالایی برخوردار است. وزیر کشور باید فردی باشد که بتواند به خوبی فضای جامعه را آرام و امنیت آن را تامین کند. تغییر وزیر کشور بیانگر تغییر سیاست های گسترده ای خواهد بود. چرا که با این تغییر بسیاری از مدیران در سراسر کشور تغییر خواهند کرد و رئیس جمهور باید در این زمینه دقت لازم را داشته باشد.

عوض  حیدرپور شهرضایی

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی

بخشی از حوزه کاری در وزارت کشور هماهنگی با نیروی انتظامی است و باید فردی انتخاب شود که تخصص مناسب داشته باشد. وزیر کشور آینده باید اشراف کاملی بر فعالیت شهرداری ها داشته باشد چرا که حدود 40 درصد از وظایف وزارت کشور مربوط به شهرداری ها و شوراها است.

نکته دیگر این که مسئولیت تامین امنیت بر عهده شورای امنیت در وزارت کشور است و بر همین اساس وزیر کشور باید فردی باشد که نیازهای امنیتی را تامین کند.

علی ایرانپور

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منایع طبیعی

برقراری رابطه مناسب میان مجلس و استانداری ها، تامین امنیت فضای داخلی جامعه و همچنین نظارت مناسب بر امور استانداری ها از جمله مهم ترین ویژگی های وزیر کشور آینده است و آقای روحانی باید با در نظر گرفتن این ویژگی ها وزیر کشور آینده را به مجلس پیشنهاد کند.

/29295

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 303497

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    20 9
    مجید انصاری
  • بی نام A1 ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    4 18
    قالیباف
  • بی نام A1 ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    1 2
    وزیر کشور باید چهره ای غیر سیاسی باشد
  • بی نام A1 ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    1 2
    وزارت کشور باید غیر سیاسی اداره شود نه اینکه پایگاه چهره های سیاسی شود
  • بی نام A1 ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    6 0
    آقای روحانی باید از تجربیات وزرای سابق استفاده کنند.
  • محمود A1 ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    4 0
    به نظرم وزیر کشور باید کشور رو بشناسه
  • محمد A1 ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    10 8
    وزیر کشور فقط عبد الله نوری
  • یک خسته A1 ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    6 0
    مهم نیست کی باشه مهم اینه که واسه مردم کار کنه
  • امیر A1 ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۵
    8 9
    وزارت کشور به دلیل این که وزارتخانه ای حاکمیتی است و مستقیم با اداره امور کشور و برقرای نظم و امنیت ارتباط دارد باید چهره ای کاردان و سیاستمدار و با تجربه را جناب آقای دکتر روحانی به مجلس معرفی کند که در میان آنها می توان از آقای محید انصاری یه عنوان گزینه ای خوب و مطلوب نام برد.