دبیرکل جامعه روحانیت مبارز به تعریف واژه «اعتدال» که یکی از شعارهای تبلیغاتی حجت الاسلام حسن روحانی در رقابت های ریاست جمهوری بود پرداخت.

به گزارش خبرآنلاین، آیت الله مهدوی کنی، سحر روز پنجشنبه در برنامه «ماه خدا» که در ایام ماه مبارک رمضان از شبکه اول سیما پخش می شود ضمن ادامه دادن نکات قرآنی و مواعظ اخلاقی به تبیین واژه های عدالت و اعتدال پرداخت.
رئیس دانشگاه امام صادق(ع) گفت: اصل عدالت در بیان مولا علی(ع) این است که هر چیزی در جای خودش قرار بگیرد. اگر در مسائل حقوق اجتماعی باشد یعنی اینکه هرکسی به حق خودش برسد.
وی افزود: «قسط» تعبیر قرآنی عدالت است. یعنی دادن حق مردم قسط است.
آیت الله مهدی کنی یاد آورشد: پیامبران آمده اند که قیام به قسط کنند؛ قسط یعنی اجرای عدالت.
وی تصریح کرد: عدالت یا اعتدال در نظریه پردازی به معنای میانه روی نیست. بعضی فکر می کنند اعتدال یعنی میانه روی و اینکه حد وسط را بگیریم. اینکه یکی بگوید از افراط و تفریط جلوگیری کنیم و بعد وسطش می شود اعتدال درست نیست.

/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 304086

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    کاش توضیح میدادن میانه روی چه معنی میده ؟ چون معنی عدالت رو که در ۸ سال اخیر دیدیم . یعنی اگه افراط و تفریط شد باید به یک سمت بریم ؟!
    • منتظر IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
      9 21
      نه عزیز من. اعتدال یعنی میانه روی در بین سلیقه هایی که در چارچوب حق هستند اما بنا به روحیات افراد راههای مختلفی را طی می کنند . میانه روی و اعتدال نه به معنی افراط است و نه به معنی تفریط و نه به معنی قدم برداشتن بین افراط و تفریط. اعتدال یعنی قدم برداشتن در راه حق. نه اینکه بین حق و باطل راه وسط را بگیریم. البته راه حق را پی گرفتن گاهی از سوی برخی به افراط تعبیر می شود که این غلط است. گاهی برخی افراد هم بین حق و باطل قدم برمی دارند و می گویند اعتدال داریم این هم غلط است. مثلا" اسلام گفته زنان باید حجاب کامل را رعایت کنند این حق است. نمی شود گفت بین حجاب و بی حجابی قدم برداریم. اما می شود گفت با زنان بی حجاب با عتدال برخورد شود.
  • بی نام IR ۰۲:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    9 20
    اعتدال روحانی یعنی اینکه فبل از انتخابات 100روزه مشکلات را حل میکنم بعد از انتخابات 100روز برای بررسی نیاز دارم .
  • بی نام IR ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    38 3
    كلا همه شون سعي دارن مطرح كنن كه اثري از اصلاح طلبي در دولت روحاني نيست!
  • بی نام IR ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    20 3
    اصل مهفوم نشد که کجای این سخنان حمایت از شعار آقای روحانی هست
  • عباس A1 ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    4 35
    بسیار زیبا و دقیق و منطقی فرمودند . . .
  • بسیجی A1 ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    5 24
    در همه جا نمی شود میانه رو بود مثلا قران در آخرین آیه سوره فتح می فرماید : پیامبر و مومنانی که اطراف ایشان هستند نسبت به مومنان مهربان ولی در مقابل دشمنان سرسخت و محکم هستند . خوب ما نباید در مقابل دشمنان میانه روی داشته باشیم ولی اعتدال که همان عدالت است باید در همه جا باشد حتی نسبت به دشمنان
  • حمید GB ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    22 3
    بگذارید دکتر روحانی این کشتی متلاطم(به گل نشسته) را بدست بگیرد، بعد ایشان را سیبل حرفهایتان کنید والله که قصاص قبل از جنایت از بدیهی ترین گناهان در اسلام است. حالا شما از هر فرصت جهت تخریب استفاده کن ولی والله سمیع البصیر.
  • بی نام A1 ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    15 1
    به نظرم اين تعريف نيس يه نوع هشداره ؟ دليلش هم اينه كه با وجود افراطيون فرا قانون چجوري حق همه كس داده ميشه و اگه اين شكليه ، ايشون يه دفاع نامحسوس و خيلي مختصر هم از اصلاح طلب ها يا همون جماعت خس و خاشاك سال 88 و يا همون جماعت حماسه ساز سال 92 هم ميكردن بد نميشد !!!
  • امیر IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    7 0
    یعنی "اعتدال و معتدل بودن" با "عدالت" هم معنی اند؟درست که هم ریشه اند و هر سه از ریشه ی عدل می باشند اما واقعا معتدل بودن با عدالت ورزی هم معنی اند.در زبان زیبای عربی شاید اما در تصور عوام و مردم فکر نمی کنم.به هر حال مردم ما به میانه روی رای دادن نه به اتدروی های عدالت ورزانه و خدمت گذارانه!
  • بیسواد A1 ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    10 0
    به فکر مردم باشید همین. دیگه داره میرسه به اخره خط این داستان .حرف نه نونه نه اب واسه مردم گناه دارن از خدا بترسید کاش میشود جایگامون یک ماه با فرق میکرد تا تفاوتو بفهمید من چی میگم
  • بی نام EU ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    15 0
    دیدن روحانی منظورش از اعتدالو نمی گه خودشون دست به کار تعریف شدن. اول که رایاشو مصادره کردن حالا نوبت شعاراش رسیده.
  • mms IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    6 20
    واقعا اگر 5 نفر سیاسی بلند پایه تو این مملکت باشند که دنبال خط اعتدال باشند یکیش همین ایتا... مهدوی کنی هستش . امیدوارم برای ازادی زندانیان سیاسی که در مناقشات درونی کشور گرفتار شدند و حصر کاری بکنه مهدوی میتونه
  • بی نام A1 ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    30 2
    آقای مهدوی کنی در دوران احمدی نژاد که اسمش را گذاشته بود عدالت محوری چرا عدالت را تعریف نکرد و همین تعریف ها از عدالت را نگفت؟
  • بی نام A1 ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    2 11
    ممکنه خیلی ها نفهمن که این صحبتها در حمایت آقای روحانیه...بد نیست بدونید اخیرا یک سخنرانی از آقای جوادی املی رو علم کردن که می گویند اعتدال یعنی میانه روی و این ضد عدله و از رذائله...صحبت آقای مهدوی در تقابل با اینه
  • بی نام A1 ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۷
    3 19
    سخنان آقای مهدوی حمایت از روحانی است