کدامیک را باید جابجا کرد؟ درختان را یا تابلوها و دوربین‌های امنیتی را!

این تصویر سمبلیک و ماتم زده از درختی سربریده و گریان در یکی از شهرهای اروپایی، می‌تواند این روزها در هرجای دیگری به ویژه خیابان ولی عصر تهران هم مصداق داشته باشد! نه؟ یادداشت پیش رو، به انگیزه‌ی انتشار خبری حیرت‌انگیز بر روی درگاه خروجی باشگاه خبرنگاران جوان شکل گرفته که نشان می‌دهد اهمیت حفظ درختان به عنوان سرمایه‌های معنوی و میراث طبیعی سکونتگاه‌های شهری هنوز برای برخی از مدیران مرتبط هم به درستی تبیین نشده است! شده است؟

    شهریورماه سال گذشته رخداد عجیبی در یکی از مدارس شهرستان بروجن در استان چهارمحال و بختیاری رخ داد که برای بسیاری از مردم عادی هم غیرقابل باور و شرم‌آور بود، چه رسد به فعالان محیط زیست و دوستداران طبیعت ایران. این که چگونه یک مدیر مدرسه می‌تواند فرمان قطع درختانی را به بهانه پدیدار شدن شعارهای اخلاقی و انقلابی بر روی دیوار مدرسه صادر کند؟! همان موقع نگارنده در اعتراض به این اقدام تأسف‌بار نوشت: چگونه می‌توان نماد شعور را در پای نماد شعار ذبح کرد؟!

مرگ سمبلیک یک درخت و نگاه هنرمندانه به آن

    اینک اما 10 ماه پس از آن حادثه در قلب پایتخت ایران، تیتر خبر باشگاه خبرنگاران جوان از قول معاون اجرایی سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران چنین است: «درختان مزاحم تابلوهای راهنمایی و رانندگی حذف می‌شوند!» و تازه این پایگاه اطلاع رسانی دولتی به خوانندگانش مژده داده که زین پس تابلوها خوانا می‌شوند!
    این در حالی است که هیچ متخصصی در حوزه جنگل و باغبانی هم هرس درختان را در تیرماه تأیید نمی‌کند، چه رسد به قطع و جابجایی آنها را. آن هم در شهری که با بحران کاهش سرانه فضای سبز برای شهروندانش روبروست و نماد آبادان‌ترین خیابانش که ولی عصر باشد، اینک حدود 14 هزار پایه از مجموع 24 هزار درختش را در طول مسیر 18.6 کیلومتری‌اش از دست داده است.

به خط عابر پیاده دقت کنید و آنگاه قطع درختان در مسیر خط کشی! نه؟    

    نباید فراموش کنیم که نیم قرن پیش در محدوه 70 هزار هکتاری تهران کنونی، تراکم پوشش گیاهی را اگر صد فرض کنیم، اینک آن عدد را باید به 21.4 کاهش دهیم. به سخنی دقیق‌تر و بر مبنای بررسی تصاویر ماهواره‌ای و عکس‌های هوایی موجود که توسط دکتر جمال قدوسی و تیم همکارانش انجام گرفته است، در سال 1335 متجاوز از 70 درصد محدوده‌ی تهران کنونی در قلمرو فضای سبز بود، اما 20 سال بعد این رقم به 55 درصد کاهش یافت و در سال 1386 تنها 15 درصد از آن باقی مانده است؟

ما باید نگاه مان به درخت اینگونه زندگی ساز باشد


    البته خبر خوش این است که از سال 1386، مساحت فضای سبز شهر تهران دیگر کاهشی را نشان نمی‌دهد و حتا بعضا و در برخی نواحی هم مطابق آمار رسمی منتشر شده افزایش یافته است، اما بافت مرکزی و به ویژه وضعیت درختان چنار در شاخص‌ترین و خاطره‌انگیزترین خیابان شهر که طولانی‌ترین خیابان در بین همه‌ی شهرهای خاورمیانه به شمار می‌رود، بسیار نگران‌کننده است و باید کوشید تا از هر نوع قطع درختی به بهانه توسعه کسب و کار تجاری، یا تمهیدات راهنمایی و رانندگی و امنیتی و نظایر آن، به شدت و قدرت ممانعت به عمل آورد. در عین حال، شهرداری باید بکوشد تا همزمان با پوسیدگی و قطع ناگزیر برخی از چنارهای خیابان ولی عصر، امکان کاشت چند نهال جوان دیگر را در همان محل فراهم سازد تا رقم مجموع درختان خیابان ولی عصر هرگز از 10 هزار پایه کمتر نشود.
    چه بخواهیم بپذیریم و چه نخواهیم؛ موجودیت خیابان ولی عصر تهران محصول قانون سال 1309 هجری شمسی توسط مجلس شورای ملی آن زمان است. این خیابان 83 ساله را باید با چنگ و دندان هم که شده حفظ کنیم و به خاطره چندین نسل از تهرانی‌ها که با قدم زدن در زیر سایه همین درختان پوست انداخته‌اند، احترام نهیم.

مراحل ساخت و درختکاری همزمان خیابان ولی عصر تهران در گذشته های دور


    یادمان باشد که چنارها به راحتی می‌توانند عمری 1000 ساله و بیشتر را تجربه کنند، بنابراین اگر چنارهای ولی عصر تهران در آستانه هفتادسالگی به پوسیدگی و مرگ می‌رسند، بی شک این ناشی از ضعف مدیریت شهری و نوع تیماری است که بر آنها اعمال شده است.

      پی نوشت:

      تخریب شتابان پردیس‌های تهران نشانه چیست؟

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 304211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 23
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فلک زده A1 ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
    173 7
    جالبه که بیخ گوش ما و در ترکیه در اعتراض به تصمیم دولت برای قطع درختان اعتراضی به اون بزرگی شکل می گیره و در تهران روز روشن و در شلوغ ترین خیابان شهر درختها سر بریده می شوند و صدایی هم از کسی در نمی آید. به کجا می رویم؟!
    • بی نام IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
      90 3
      به جایی که لیاقتش را داریم!
    • بی نام A1 ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
      28 21
      فكر مي كردم تا حالا فهميده باشيد آنچه در تركيه اتفاق مي افتد اعتراض به قطع درخت نيست ، چيزهاي ديگري جز درخت هم در ميدان تقسيم وجود دارد ، آنها را داشتند قطع مي كردند
    • بی نام IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
      18 2
      چه چیزهایی؟ و اونوقت چرا بعد از آن که حکم دادگاه به نفع فعالان محیط زیست صادر شد و دولت عقب نشینی کرد، تظاهرات هم پایان گرفت؟
    • بی نام IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
      2 1
      همش درخت نبود و مقدارزیادی هم طرز تفکر میخواستند جا بندازند که مردم شورش کردند هم درتی قطع نشو نه از طرز تفکر رواج یافت
  • حمید A1 ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
    126 4
    فدات شم سالانه حدود 20 تا 30 هزار ایرانی تو تصادفات جاده ای جونشونو از دست میدن ولی مسئولان ما اپسیلون اهمیتی نمیدن. انتظار داری به خاطر درختا خیال سیاست زدشون مکدر بشه؟ کسی که خوابه رو میشه بیدار کرد ولی کسی که خودشو به خواب زده هرگز
    • بی نام IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
      48 3
      پس تو ماجرای باغ قلهک چرا برای هر درخت خدات تومن از انگلیسی ها طلب کردند؟!!
  • سهيل A1 ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
    74 2
    در حيرت كاري هستم كه ان مدير مدرسه در بروجن انجام داده است!
    • بی نام IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
      27 2
      اما من در حیرت جمله ای هستم که شده تیتر باشگاه خبرنگاران جوان!!!
    • سهيل A1 ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
      33 1
      كلا ما ايراني ها همش بايد در حيرت باشيم انگار
  • بی نام A1 ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
    36 3
    1309 اونجوری 1390 اینجوری! چه به سرمون اومد؟ فقط یه صفر جا به جا شده!
  • بی نام IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
    20 3
    تعبیر بامزه ای بود ... دمت گرم!
  • بی نام A1 ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
    23 1
    البته این آمار که فضای سبز از سال 86 تغییر چندانی نداشته رو دولتی داره میده که صحت آمارش در مسایل مختلف کاملا قابل تاییده!!!
  • بی نام IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
    27 2
    "آخرین ضربه رو محکمتر بزن"
    • بی نام IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
      14 1
      آفرین ... بهترین جمله ای که می توان در توصیف عکس اول نوشت.
  • شين IR ۱۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
    22 1
    درختان ؛گريان ,آدم هاي گريان ,زندگي گريان ... دور باطل.
  • بی نام A1 ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
    11 1
    علت اصلی زوال درختان خیابان ولی عصر تهران ( پوسیدگی طوقه ) است البته شدت گرفتن آلودگی هوای چند سال اخیر و وجود مواد آلایندۀ شیمیایی هم در روان آب ها بی تا ثیر نیستند ! . طوقه درخت به زبان ساده محلی است مابین تنه و ریشه و عامل این پوسیدگی کمبود اکسیژن بعلت جریان دائمی آب است . نمی دانم در ادارۀ فضای سبز شهرداری هیچ مهندس کشاورزی نیست که این موضوع را بداند؟ کافی است جوی های آب را اصلاح مسیر کنند تا درختان مستقیما و بصورت دائم در معرض جریان آب نباشند .
  • شهرام A1 ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۸
    8 1
    هیشکی هم بخاطر اینکه مبادا سیاسی بشه صداش درنمیاد!!!حتی یه نهاد کوفتی هم نداریم که بره وزارت کشور مجوز یه اعتراض رو پیگیری کنه!!!اون درخت سربلند پرغرور که سرش داره به خورشید میرسه منم منم اون درخت که تن سپرده به تبر که واسه پرنده ها دلواپسه منم منم.... عذاب یه عده مدیر که هیچی از کارشناسی سرشون نمیشه رو درختا و حیوانات بی چاره هم باید تاوان بدن... تو بزن تبر بزن.... آخرین ضربه رو محکمتر بزن...
  • بی نام A1 ۰۴:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    9 1
    باید به هر آدم بی کفایتی که دستور قطع درختی را میدهد،بیل وکلنگ بدهند و او را مجبور به کاشت صد درخت کنند تا درس عبرتی باشد برای دیگر کسانی که با درخت میانه خوبی ندارند!
  • حميد IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۲۹
    8 1
    همين چند روز پيش ريشه چندتا از چنارهاي خشک شده وليعصر تهران را با همکار بيماري شناس آقاي دکتر صادقي مورد بازبيني قرار داديم. من هم در زمره يک خاکشناس فکر ميکردم که زهکشي ضعيف خاک باعث اين مرگ زود رس است ولي اينطور نبود. چنارهايي در تهران يافت مي شوند که نه مشکل زهکشي ضعيف دارند نه در معرض شديد آلودگي هوا . اينمورد نياز به تحقيق بيشتري دارد که کو يک مدير معتقد به تحقيق
  • بی نام US ۰۴:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
    8 2
    برا شهردارتون متاسفم فقط همین
  • بی نام IR ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۱
    3 2
    ببين توروخدا چه شهرداري ميخواست بشه رئيس جمهور؟؟؟؟؟؟؟تازه اين خوبشون بود!!!!!!!!
  • بی نام A1 ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۵/۰۲
    2 1
    قالي باف از لجش اين كارو كرد